Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

nieuwer dan 1 jr. oud
0
Geen stemmen
1 t/m 5 jr.
8
7%
6 t/m 10 jr.
5
4%
11 t/m 20 jr.
8
7%
21 t/m 30 jr.
21
18%
31 jr en ouder
76
64%
 
Totaal aantal stemmen: 118

Bericht
Auteur
pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#61 Bericht door pa3bya »

Deze discussie begon 9 jaar geleden, hiermee zijn de antwoord categorieën ook 9 jaar verschoven, als er tussentijds geen apparatuur naar de stort is gebracht zou nu een beetje afhankelijk van het tijdstip van invullen van de enquete, de 31 jaar en ouder categorie op ruim 80% zitten.

Zelf voldoe ik er ruimschoots aan, met een CHN8020 gebouwd in 1984, een zelfbouw 2m-70cm transverter (CQPA PE1AEL???) gebouwd in 1982, een blauwe baksteen (als die mee mag tellen, want die heb ik minder lang) en een Yaesu fc-700 antenne tuner, 1982.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#62 Bericht door PE1PQX »

Oh, ja... Een junker sleutel. Heb ik sinds kort ook hier.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#63 Bericht door -Verwijderd account »

pa3bya schreef:Deze discussie begon 9 jaar geleden, hiermee zijn de antwoord categorieën ook 9 jaar verschoven, als er tussentijds geen apparatuur naar de stort is gebracht zou nu een beetje afhankelijk van het tijdstip van invullen van de enquete, de 31 jaar en ouder categorie op ruim 80% zitten.
Er was al iemand die opmerkte om nog een keuzerondje toe te voegen, namelijk ouder dan 50 jaar. Nog interessanter wordt het dan of het amateurapparaat na een halve eeuw nog steeds volledig werkt. Mogelijk zelfs nu nog regelmatig in gebruik is.
Vraag is dan: wat wordt er in dit topic verstaan onder amateurapparaat? Vallen omgebouwde professionele zendontvangers er ook onder? En zelfbouwapparatuur, CHN8020 werd al genoemd.

Trouwens, ik heb een amateurappararaat waar ik het minst voor heb betaald. Een FDK Multi Palm II voor 2 euro.
Werd op een advertentiesite aangeboden en bleek compleet te zijn met originele kristallen en ook met draagtas etc. Zou er iemand zijn die nòg minder betaald heeft voor een amateurapparaat? Kado's en geschenken tellen niet mee.

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#64 Bericht door pa3bya »

PE2CH schreef:
pa3bya schreef:Deze discussie begon 9 jaar geleden, hiermee zijn de antwoord categorieën ook 9 jaar verschoven, als er tussentijds geen apparatuur naar de stort is gebracht zou nu een beetje afhankelijk van het tijdstip van invullen van de enquete, de 31 jaar en ouder categorie op ruim 80% zitten.
Er was al iemand die opmerkte om nog een keuzerondje toe te voegen, namelijk ouder dan 50 jaar.
Beter is om een absolute tijdschaal te gebruiken, i.p.v een glijdende:
  • na 2020 (om het toekomst bestendig te maken)
    2010-2020
    2000-2010
    1990-2000
    etc...

PA0LMD
Berichten: 2259
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#65 Bericht door PA0LMD »

Toon pd0dfm schreef:
coolepascal schreef:Er voor het gemak van uitgaande dat mijn 19 set (70 jaar oud) geen amateur apparaat is (mag ik er even op wijzen dat ding ding door een radioamateur ontworpen is !) zal ik de strijd het gemakkelijkste met mijn Gotting G7B aan kunnen gaan (kan er niet eens wat over vinden)
Voor wie dit apparaat niet kent het is een twee meter al mode tranceiver ergens uit de jaren zestig mischien zelfs al begin zeventig meet een QQE0312 buizeneindtrapje en is best een bijzonder apparaat.
Zo heeft het ding voor TX en RX een gescheiden middenfrequent (dus twee xtal filters).
Zeker als je bedenkt uit welke tijd dat ding stamt is het niet echt een slecht apparaat te noemen.
Toch is de TS700G (ook bepaald niet de jongste) ondanks zijn reputatie als zijnde nogal doof in de praktijk een fijnere set om mee te werken (persoonlijk denk ik dat de mooiste set voor 2M een IC251 is maar zo'n ding heb ik zelf niet)
Voor HF (zoals ik al aan gaf) is het een beetje lastig te bepalen omdat de shack hier enigzinds gedomineerd word door lomp groen militair spul. De set waar ik het meest plezier aan beleeft het is de RFT1302
Echt heel oud is het ding niet (eind jaren 80) maar deze trabie-tranceiver was natuurlijk wel gebaseerd op 'state of the art' oostblok techniek. zo zit er bv een mechanisch filter in (200kHz). de kwaliteit van het materiaal is echt allerbelabberst maar het was echt een heel fijn tranceivertje (en heel wat lui hebben me al gevraagd of ik ehm niet weg wilde doen)
Ook wel mooi is de Collins PRC-47 (ik heb een heel mooi exemplaar helemaal compleet in originele kist ter grote van een kleinekoelkast) maar dat is weer een groen apparaat en valt daarmee buiten de definitie amateur tranceiver (al is het ding door ombouw van USB -> LSB niet meer voor profesionele toepassingen te gebruiken)

Is dit niet een 2G70B ? Götting & Griem.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#66 Bericht door PA0BAK »

PA3RIS schreef:Hallo Ron, heb jij die ook? Dat was mijn eerste. En ik kan me nog herinneren dat jij de mijne een keer op een velddag aan de meter hebt gehangen in de meetbus (K&H) die je toen had en erg te spreken was over de gevoeligheid van mijn FT-227. Die ik overigens nog steeds heb.
Toen gekocht bij PA0UM in Huizen.
De meetapparatuur die toen in die bus stond, staat nu hier op zolder, bijna 40 jaar oud, maar nog werkend zonder SMD ...............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#67 Bericht door sottezero »

En bedankt, weer een herinnering hoe oud ik ben :evil:
Schrok wel hoe oud de meeste spullen zijn die ik heb.
Afgezien van wat jonger chinees spul zijn de spullen die ik 'geloofde' recent waren toch al weer 15 jaar oud.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#68 Bericht door Frankyboy »

sottezero schreef:En bedankt, weer een herinnering hoe oud ik ben :evil:
...... de spullen die ik 'geloofde' recent waren toch al weer 15 jaar oud.
Hier ook, in mijn beleving is de Icom IC-756 Pro III die ik trots bij Marcus ophaalde nog op en top, maar die is ook al weer van 2006 of 2007 (zou de bon even moeten zoeken)
Niks mis mee hoor, maar gewoon ook al weer een dagje ouder. Wel een fijne set met de Inrad filters die er toen ingezet waren.

Time flies, en veel te snel eigenlijk :shock:

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#69 Bericht door PA2S »

Leuke draad, dit. Ik zag later dat de draad zelf ook al aardig op leeftijd is...

Mijn oudste amateurapparaat is nog steeds in gebruik, het is een speech processor uit 1976. Dit ding bestaat uit een compressor plus clipper, die zo is ingesteld dat hij licht clipt, waardoor de kwaliteit weinig wordt aangetast maar wel de gewenste "punch" wordt verkregen. Oorspronkelijk was het ding bedoeld om de zwaai te begrenzen van mijn eerste 2 meter FM zender (was toen al een oud buizenbeestje dat was overgemomen). De zender zelf had geen begrenzing en daarom moest de processor worden gemaakt, want anders kwam je niet door de keuring.

De processor is later wel iets geoptimaliseerd en en combinatie met een Sony headset van een talenpracticum (vlooienmarkt voor een prik) levert het ding bijzonder veel gemiddeld vermogen in SSB. Mijn HJS Mark III exiter (begin jaren 80 ongeveer, eigen bedenksel) heeft een HF clipper en de combi heeft heel lang dienst gdaan als stuurzender voor transverters. In december 1987 werd een 6 meter transverter (ook eigen ontwerp) gemaakt en in combinatie met een eindtrap, die de ca. 5 W uit de transverter versterkte naar een dikke 120 W, werd in 1992 met 100% zelfbouw het 6 meter DXCC behaald (#109). Wat een fantastische tijd!

In de shack nu ook nog een 70 cm transverter uit 1977 en nog wat microgolf spullen uit de periode 1979 - 1981. Pas midden jaren '80 voor het eerst wat koopspullen aan land getrokken waaronder een IC-202 en in 1992 een TS-680. Veel van de microgolf spullen weggedaan vanwege verhuizing, achteraf wel wat spijt van, maar het is zoals het is.

Pas de laatste jaren wat meer koopdozen erbij, zoals een IC-7600 en 706/2 alsmede een 756 Pro III en 7100, voor het tweede QTH in Frankrijk. De 7100 staat nu vast in de shack, de 756 wacht op einde Coronagedoe om (samen met de 7100) weer mee te mogen in de auto hi. De 706 zal wel aan de kant gaan, of heel misschien nog even blijven voor een remote RX.

Alleen de TS-680 was nieuw gekocht, de rest niet, nieuw vond ik nooit zo nodig. Alles was (en is) vrijwel als nieuw.

73, Henk

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#70 Bericht door tienne57 »

Mijn oudste amateur toestel is een heathkit HW-32. 20m ssb transceiver. Als jeugdige amateur gekregen in 1965 van een oudere zendamateur die mij opweg hielp. Daar was een zelfbouw voeding bij met verschillende transfo's. Kwaliteits legermateriaal en bijna niet te tillen. Was twee maal zo groot als de hw-32.De voeding heb ik niet meer en het toestel staat nu al enkele jaren op zolder, wegens weinig plaats in de (te kleine) shack.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#71 Bericht door pa3dq »

Haha mooi wark,
Ouwe meuk is leuk mn oudste was de drifti SWAN 350 (1965) na 30jr afscheid toen de SB104A (1977) wow dat was een leuke doos en met cw filter maar maar na 25jr het afscheid nu nog de HW100 en FT250 en TS520 en wat modernere meuk
Maar waar ik nu nog steeds veel plezier aan beleef, is de Hartkit 2000 in 1998 na een jaar van bouwen de eerste uitzending gemaakt, en Cor pa0chn me het rug nr 12 op plakte
Het nr werd op volgorde toegekend door Cor aan hen die het het bouwpakket werkend hadden voor de eerste uitzending
Werk het meest in cw en krijg altijd weer leuke rapporten
En voor Cor PA0CHN, eeuwige roem, dank voor alle kennis en energie die je er in hebt gestoken
O en ook het LC bouwpakketje werkt nog steeds naar behoren tnx
73 gl
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#72 Bericht door PD7P »

PD7P schreef:alles hier is net tegen de 30 jaar aan,ts 930 uit 83(dacht ik)ft 102 uit 80(oh ja,da's ouder dan 30)ft 736 ook ergens in de buurt van de 25
en mn th 6 dxx is ook zoiets.
sow....9 jaar verder ondertussen en nog steeds staat hier de ts-930,bijna heel de lijn trouwens.
TS-930....SP930...SM220...AT230....klok HC10...en (eindelijk na meer dan 10 jaar geduld) de TL922

De FT-736 is vertrokken maar de 102 heeft nog 2 broertjes erbij...revisieprojectjes.

En sinds kort een Jaybeam Q62M,denk dat die ongeveer 45 jaar oud is.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#73 Bericht door pa1bvm »

IC-202, IC402,R2-CW ,IC-240-ad,FT-225RD


oudste ding zal een eindtrap zijn met een QQE06/40 ..nog met OA stabilisatie buisjes ..
en een anode lecher kring a la Dierking gaf wel ruim 90 watt in SSB .. .. met een yl1070 wel 120 watt

zou het toch tijd worden om eens wat te gaan opruimen ..

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#74 Bericht door PA0PGA »

Mijn oudste commercieele ontvanger is momenteel de Collins 51S-1 buizen ontvanger uit 1960, die ik pas gerestaureerd heb, pure nostalgie !
De oudste zelfbouw is een allband transceiver uit 1967, op basis van een 9Mhz filter, iets als de latere CHN 8020 van Cor PA0CHN.
Nog steeds graag bezig met dat soort oude meuk, al meer dan 53 jaar.
Gaat ook niet meer over ben ik bang, sinds de corona meer aan huis gebonden is het al de 5e restauratie sinds het begin van die ellende (Sommerkamp FT-277, Kenwood TS-940, Icom IC-745, Kenwood TS440Sat en nu dus de Collins 51S-1, ik houd me wel bezig.

73, Wim PAoPGA

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Hoe oud is je oudste amateurapparaat?

#75 Bericht door DK1NL »

Een IC-201 uit 1976, de eerste allmode 2M set van Icom.
Bijlagen
AE3EC625-6944-4B97-B26F-0B184B286A1D.jpeg
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie