nieuw bandplan vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD1EHA

nieuw bandplan vraag

#1 Bericht door PD1EHA »

Ik had een vraag over het nieuwe bandplan,op de site van de veron staat het volgende.


Met ingang van 29 maart 2009 zal de 40 meterband officieel uitgebreid worden met 100 KHz voor de Radioamateurs op exclusieve basis. De 40 meter loopt dan van 7.000 - 7.200 KHz. Vanaf die tijd moeten de andere gebruikers (met name de omroepstations) zijn verdwenen. Het nieuwe door de IARU Regio 1 vastgestelde bandplan treedt dan in werking. Via onze monitoring service (IARUMS) onder leiding van Dick (PA3GRU) zal de komende periode dit stuk van de band extra in de gaten worden gehouden.

Betekend dit dat N amateurs dus ook 100 khz erbij krijgen?????

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Hallo cyber,
Nee helaas, dit is alleen voor F-ers.
De band wordt gewoon vergroot, en dat wil helaas niet zeggen dat de N-ers er iets bij krijgen.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#3 Bericht door PD5DJ »

Het enige intressante voor N'ers is dat de het Digi mode stukje uitgerekt wordt naar 7075khz ipv het huidige 7050khz..
Wat wel weer inhoud dat N'ers 25khz kwijt zijn voor Phone.

Maar.. zo kunnen N'ers vanaf 29maart ook PSK / DSSTV etc beoefenen op 40m.
En dat is voor lokaal spelevaren op digimodes toch weer intressant!! :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PD1EHA

#4 Bericht door PD1EHA »

Mm ok,jammer,en idd digimodes werken op 40 is makkelijker als in phone

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#5 Bericht door Ton_O_E »

Ik moet nog zien, of al die omroepstations weggaan!
Voorheen PA3TON

PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

#6 Bericht door PD8L »

Waar kan ik dat terugvinden, dat het alleen de F amateurs betreft?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#7 Bericht door Ton_O_E »

http://www.het-bar.net/modules.php?name ... e&sid=1948
Vorige week berichte we al over het veranderde band plan. hier nu een bericht van pi4rza over dit bandplan:

Op 29 maart 2009 gaat het nieuwe bandplan in. Naar aanleiding van de wijzigingen die op stapel staan heeft pi4raz ook wat vragen gesteld aan de voorzitter van de Veron, Remy Denker.

De voornaamste wijziging zit 'm in de 40 meter band. Daar wordt het stuk 7100 - 7200kHz exclusief aan de amateurdienst toegewezen. Dat betekent een verschuiving van de huidige indeling. De belangrijkste wijzigingen op een rijtje:

Het CW-deel wordt verbreed naar 7040kHz. Dat betekent dat de digimodes, die nu nog rond 7035kHz gecentreerd zijn, op moeten schuiven.
Narrowband digimodes straks van 7040 - 7050kHz.
All modes / digimodes van 7050 - 7060kHz.
All modes van 7050 - 7200kHz.

Dat betekent dat de digimodes nu tussen 7040 en 7060kHz gaan zitten. En dat is weer goed nieuws voor de N-gelicenseerden, die tot nu toe niet met digimodes uit konden komen op 40m.

Het slechte nieuws is dat als er niets veranderd wordt aan de toelating van N-gelicenseerden op de 40m band, het SSB gedeelde met 10kHz ingeperkt wordt als je er vanuit gaat dat 7050 - 7060 aan de wideband (meer dan 500Hz) digimodes zoals SSTV opgaan.

Een ander opvallend aspect van de bandplanwijziging is de indeling van de 160m band, die voor Region 1 van 1810 tot 2000kHz loopt, maar voor Nederland maar tot 1880kHz. pi4raz vragen aan Remy waren dan ook:

In het bandplan dat op 29 maart van kracht wordt, staat de 160m band genoemd van 1810 - 2000kHz. Gaan we dat in Nederland volgen?
In de ons omringende landen wordt in toenemende mate (delen van) de 4m (70MHz) band vrijgegeven. Na het uitschakelen van de aardse TV zenders zou dat in Nederland ook moeten kunnen. Hoe staat het hier mee?
Eveneens in veel landen worden specifieke frequenties in de 60m band (5MHz) vrijgegeven. Zijn hier in Nederland nog plannen voor?

Het antwoord was dat de vragen aan de HF/UHF commissie doorgegeven zullen worden ter bespreking met het AT. pi4raz had geen vragen gesteld m.b.t. de uitbreiding van 40m band voor N-gelicenseerden: iets wat met niet onlogisch zou lijken. Overigens zullen de standaard koopsets nog wel even terug naar de leverancier moeten om die extra 100kHz uit de blokkade te laten klussen.
Voorheen PA3TON

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: nieuw bandplan vraag

#8 Bericht door PC1I »

cyber schreef:Ik had een vraag over het nieuwe bandplan,op de site van de veron staat het volgende.


Met ingang van 29 maart 2009 zal de 40 meterband officieel uitgebreid worden met 100 KHz voor de Radioamateurs op exclusieve basis. De 40 meter loopt dan van 7.000 - 7.200 KHz. Vanaf die tijd moeten de andere gebruikers (met name de omroepstations) zijn verdwenen. Het nieuwe door de IARU Regio 1 vastgestelde bandplan treedt dan in werking. Via onze monitoring service (IARUMS) onder leiding van Dick (PA3GRU) zal de komende periode dit stuk van de band extra in de gaten worden gehouden.

Betekend dit dat N amateurs dus ook 100 khz erbij krijgen?????
Waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is dat de uitbreiding van de 40 meter band al sinds 10 juni 2006 een feit is!
Vanaf die datum was de band al toegewezen en mochten F vergunninghouders die op secundaire basis gebruiken.
Wat betekent dat de amateur storing moet pikken van de primaire gebruikers, in dit geval omroepstations.
Wat er nu veranderd is is dat het deel 7.100 tot 7.2 exclusief wordt toegewezen zoals destijds al werd aangekondigd.
De omroepstations moeten nu dus verdwijnen.

Het deel 7.2 tot 7.3 zou geloof ik ook nog komen (2011?) maar zeker ben ik daar niet van.

De bestaande uitbreiding van de 40 meter band was al geregeld voordat de N amateurs op 40 actief mochten worden en daar is niets aan veranderd.

73,
Kees PE2KM
Laatst gewijzigd door PC1I op 22 mar 2009, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#9 Bericht door PA2LAD »

PA3TON schreef:Ik moet nog zien, of al die omroepstations weggaan!
Ik ook. Dat zal zeker niet uit vrije wil gebeuren.

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

#10 Bericht door PC1I »

PA2LAD schreef:
PA3TON schreef:Ik moet nog zien, of al die omroepstations weggaan!
Ik ook. Dat zal zeker niet uit vrije wil gebeuren.
Er zullen er vast wel een paar een tijdje blijven hangen maar er is wel al een hele tijd te merken dat men aan het verkassen is. Je komt nu in de avond / nacht stukjes tegen waar geen omroep meer zit en dat was een ruim jaar geleden wel anders. Met name zijn tijdens de grote contesten het laatste half jaar veel meer USA stations te horen geweest omdat die ruimte er was tussen 7.1 en 7.2 Mhz. Daarvoor hoorde ik alleen de echte kanonnen.
Of zou dat dan toch aan mijn FT-2000 liggen?
:shock:

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#11 Bericht door Ton_O_E »

Gisteren heb ik overdag nog een paar stations boven de 7100 gewerkt
Soms hebben de omroep stations erg grote zijbanden.
Voorheen PA3TON

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#12 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

#13 Bericht door PC1I »

pa2rus schreef:
PA3TON schreef:Ik moet nog zien, of al die omroepstations weggaan!
Het lijkt érg rustig, meeste hebben er wel gehoor ana gegeven volgens mij...
ja, er zijn er nog wel een paar maar over het geheel gezien erg l
rustig. Hoor nu een 4tal stations die nog erg hard binnenkomen en zo links en rechts een draaggolfje maar zo'n 70 Khz goed bruikbaar van de 100.

Lekker zo, vanavond een paar leuke QSO's gemaakt in dat deel.

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#14 Bericht door pa1bjs »

Ik ben onder de indruk, de meeste stations zijn echt weg!
Zelfs het " Chinese les" station!
Wel zo prettig dat de 40m wat groter is geworden, het was soms echt heel druk.
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: nieuw bandplan vraag

#15 Bericht door PD0MV »

ach ik ben al blij dat we mogen uitkomen op 20 en 40 meter

en er zal best om de 10 a 20 jaar steeds meer veranderen kwa uitkomen op de 20 en 40 m band

en ik zie het wel.

als N licenceerde kunnen we profiteren van het gebruik van meerder banden het is dan wel geen groot gedeelte

maar toch kunnen we ervan profiteren. want in duitsland mogen N amateurs uitkomen op de 160 m en 80m
en in andere landen misschien nog wel meer banden, waar we (uitmogen komen)

ik weet het niet zeker maar ik denk dat als de 4m en 60m in nederland worden toegestaan

dat N amateurs de een kleine gedeeltes krijgen van de beide banden. en mocht het niet zo zijn zijn we net zo blij met wat we al hebben,overigens ik we kunnen onze lol toch al op

overigens de N amateurs, We wachten rustig af, en vroeg of laat krijgen we misschien een band erbij weten doe ik het niet, laten we het denken en niet hopen want dan valt het zo tegen als het niet zo mocht zijn.

en wie weet ga ik ooit is voor mijn F licentie dan ben je van het meeste af van wat wel of wat niet mag.


LET OP --- ik zeg dit om blij te zijn van wat ik al heb kwa banden voor de Novice
en wat er over 30 jaar goedgekeurd is zien we dan wel.

ik ben al blij met wat we hebben, en ik vind hetal leuk om tijdens velddagen uit te komen op banden wat anders niet toegestaan omdat je dan de clubcall gebruikt die onder een A licentie valt en dat je als Novice amateur , mag uitkomen zoals op de 80 en 160m en de 12 15 en 17m

dan blijft het spannend, tenminste vind ik dan hoor

ik praat voor me zelf


73 Van PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie