Extreem veel QRM op 2m

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#16 Bericht door angelo »

Vandaag was ik weer gezellig mijn administratie aan het doen (het leven van een ondernemer gaat niet over rozen) voor het kwartaal en de vakantieperiode... Gaat eerst mijn porto 'blazen'.... Ik pak hem op om hem uit te zetten (want als de storing weer eens zo sterk is dat ie over de digitale squelsh heen komt kan ik hem maar beter uitzetten), en zie de S-meter... S9+40dB storing...

Even daarna begint mijn basisset ook de ruisen (die stond iets hoger in de 2m band) en ook hier (op de basisantenne) S9+40dB. Ik draai rond op de VFO... van 144 tot 146MHz S9+40dB...
Ik draai de SMA antenne van de porto eraf, S9 storing...

Net als ik rond aan het draaien ben op de porto (die is 0-980Mhz RX) houdt de storing weer op. Ik ben dan al van 27.285 tot 160MHz geweest... Volledig dicht met volle bak QRM...

Je kunt me veel vertellen maar dat dit veroorzaakt wordt door een C.V. ketel geloof ik zo onderhand niet meer. Keej, de achtergrondruis van S9 treintjes met een pak-hem-beet 1 seconde periode geloof ik wel, die kan ik met de filters in de TX nog redelijk wegfilteren naar S1-2, maar deze uitschieters.. Nah... Dat is teveel gevraagd voor een pulserende verwarming.
Wat is hier aan de hand? Vallen de marsmannetjes aan? Zijn de militairen aan het einde van de startbaan hier met hun ultralowfrequency zenders aan het spellen? Blazen de AWACS vliegtuigen hun burstmode rommel toevallig op mijn huis ipv op de antenne van luchtmacht? Ik wordt gek. :shock:
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#17 Bericht door Theo Postma »

Een spectrum analyzer, en een rubber duck.
Fijn om een tv te hebben, en alles zien wat er gebeurt.
Maar daar ben je niet mee geholpen, heb het wel hier staan.

Ook hier midden in "wil ik niet zijn" land, zo af en toe merk je gewoon de down link freq van galileo.
Of wist je het nog nog niet?

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#18 Bericht door angelo »

Ik dacht dat galileo op 1176MHz zat.
Die spectrum analyser komt denk ik nog wel... Of 52% belasting betalen of zo'n ding kopen..hmmm. moeilijk hoor...:wink:
No good deed goes unpunished.

Boris
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:58
Locatie: Eindhoven

#19 Bericht door Boris »

Yannick schreef:oke, ik zal eens kijken of het iets bij ons is. Het probleem is dat er gigantisch veel PC's draaien bij ons. DX cluster, packet stations, websites van diverse verenigingen (veron Eindhoven, maxwell stichting, Esrac) sites van leden enz. Hele muur vol servers staat er. Mooi om te zien maar ja zou kunnen dat het ook storing geeft.

Als er iemand in Eindhoven is, zou die dan eens willen luisteren naar de 144.304, en laten weten of er een piep te horen is.
Behalve de combinatie van ingeschakelde modem met pc piep (heeft mijn UBC 3300 vooral rond de 168 Mhz last van, computer en/of modem uitgeschakeld is alles weer stil) hoor ik niets op 144.3000 (AM). Fm is stil. Bij WFM komt het modempiepje weer wat terug. NFM geeft met de squelch eraf, een keurige ruis.
Mijn locatie in Eindhoven is ter hoogte van de Noord Brabantlaan niet ver van de aansluiting met de A2.
Kun je hier iets mee?
Groet, Gert
Door de lucht gaat het sneller

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

dan weet ik in ieder geval dat het dichterbij de shack zit dan de hart van brabantlaan :D bedankt voor de moeite
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#21 Bericht door Yannick PE2YSB »

eindelijk goed nieuws over de storende ketels:

http://www.agentschaptelecom.nl/informa ... etels.html

in de brief op de website staat ook dat zendamateurs gestoord worden.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#22 Bericht door angelo »

Als ik die brief lees, kom ik tot een andere conclusie...
En dat is dat er pas is opgetreden NADAT er TV beelden (Ch 5) gestoord werden... In de hele brief kan ik geen woord vinden over zendamateurs, behalve dan een ALGEMEEN stukje over dat in de gestoorde band, van 130-200MHz, er o.a. ook Zendamateurs bevinden (naast luchtvaart, maritiem en politie)...
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

inderdaad, maar dat zijn dus heel waarschijnlijk de ketels die we steeds horen, oplossing lijkt in zicht
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#24 Bericht door Theo Postma »

Helaas, in een ander topic schreef ik het al, Wanneer worden we weer serieus genomen door de overheid?
Dit probleem had al jaren eerder opgelost kunnen worden.

Het volgende probleem is er ook al weer, de digi boxen voor DVB T.
Zal ook wel weer een aantal jaren duren voordat er een wijziging IN deze boxen komt.
Hier stoort de zendamateur op het beeld, nee de box kan niet tegen een veldsterkte van meer als 1 volt per meter.
3 volt is de norm voor commerciele producten.

Gelukkig is het probleem bij de cv ketel, van dat merk, opgelost.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#25 Bericht door angelo »

zucht... :roll:

denk je net van "yes.. tjakka... whooopie dooppie... we zijn eindelijk verlost van die S9+40dB rommel over de hele 2m band... krijgen we dadelijk dat gezeik van al die kneuzen met hun 80W-in-standby-stand-DVB-T rommel :evil:

Ik hoor het nu al weer
>"jij stoort met je illegale 27mc bak"....
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#26 Bericht door PA5COR »

Net terug van de vakantie in Frankrijk, in een huis op "de hei" met andere woorden dichstbijzijnde buurman 500+ meter verder, volgende buurman 2 km.....

Wat kan het dan errug rustig zijn op de banden :o, wat betreft achtergrond herrie...

Het blijft behelpen in ons dichtbevolkte landje, met nadruk moeten we reageren op elk plan wat extra storing in de amateurbanden teweeg kan brengen, zie c.v enzovoorts, anderszijds zelf zoveel mogelijk ons antenne systeem perfectioneren, goede h.f. aarde etc, de beste desnods dubbel aggeschermde coax, ferriet onstoring in je ( geschakelde) voeding, en op elke ingang van de (trans)reciever.

Daarmee valt wat winst te halen, net als het zo hoog mogelijk plaatsen van de antennes.

Of de Staatsloterij winnen, en een echt huisje op de (nederlandse) heide kopen voor de hobby.

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#27 Bericht door angelo »

2m QRM begint trouwens af te nemen op dit moment. Ik heb alleen vaillant wagens voorbij zien rijden... Nu heb ik echter hetzelfde probleem op 70cm :roll: houdt het dan nooit op ?
No good deed goes unpunished.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#28 Bericht door PE5PVB »

Ik ben onlangs verhuist en loop nu ook tegen problemen aan. Het gaat hier om een pulserend signaal wat elke seconde in de lucht komt. Op 2 meter S9+. Ik heb een peiling uitgevoerd en kwam bij een woning uit waar ik voor de deur een signaalsterkte heb gemeten met een HB9CV van meer dan 90dBuV op de meetontvanger.

Ik heb de eigenaar van de woning getracht het een en ander uit te leggen, maar ik werd niet echt serieus genomen. Heb daarna maar een klacht ingediend bij het AT.

Ik hoop dat hier iets uit komt, maar heb zo mijn twijfels. 2m is voor mij onbruikbaar.....

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#29 Bericht door pd1rh »

Is hier ooit wat uitgekomen?
Zelf kom ik er net achter dat mijn Remeha CV ketel een draaggolf genereert op 145,825

Niet echter supersterk, maar wel S9+20 op de trx met antenne die zich binnen 5 meter van de ketel bevindt (op zolder). Erg onhandig als je satelliet wilt werken/luisteren.

Wat kan ik daar nu aan doen?
Ik kan moeilijk deze winter de stekker er uit halen :D
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#30 Bericht door PA2LAD »

reijndert schreef:Is hier ooit wat uitgekomen?
Zelf kom ik er net achter dat mijn Remeha CV ketel een draaggolf genereert op 145,825

Niet echter supersterk, maar wel S9+20 op de trx met antenne die zich binnen 5 meter van de ketel bevindt (op zolder). Erg onhandig als je satelliet wilt werken/luisteren.

Wat kan ik daar nu aan doen?
Ik kan moeilijk deze winter de stekker er uit halen :D
Maak in ieder geval een notitie van het merk ketel en type. Noteer ook het serienummer. Probeer achter het adres van de fabrikant of importeur te komen en schrijf hem aan met het verzoek het probleem op te lossen. Stuur ook een copy van je brief aan AT, want dan krijg je vanuit hun kantoor in Amersfoort support als de fabrikant of importeur niet meewerkt.
Mvg,
Leen

Plaats reactie