Het is geen contest, maar de station hanteren wel de contest stijl, 59/599, ook op de WARC banden.
WWA
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: WWA
-
Cor - PA4Q
- Roepletters: PA4Q
Het is natuurlijk gewoon een contest ook al wordt die naam niet gehanteerd.
Het in hoog tempo uitwisselen van call en rapport en niet meer dan dat en het minutieus bijhouden van een ranking is zo ongeveer de definitie van een contest, evenals het benoemen van winnaars en recordhouders.
Ik heb genoeg operators gesproken die stuk voor stuk continu bijhouden wat hun ranking is, die zien het dus ook als een contest.
Met andere woorden de WWA is gewoon een contest en hoort niet thuis op de WARC banden.
73, Cor - PA4Q
Het in hoog tempo uitwisselen van call en rapport en niet meer dan dat en het minutieus bijhouden van een ranking is zo ongeveer de definitie van een contest, evenals het benoemen van winnaars en recordhouders.
Ik heb genoeg operators gesproken die stuk voor stuk continu bijhouden wat hun ranking is, die zien het dus ook als een contest.
Met andere woorden de WWA is gewoon een contest en hoort niet thuis op de WARC banden.
73, Cor - PA4Q
-
on4ged
- Roepletters: ON4GED
- Contacteer:
Die “noodstand”, geen idee wat dat is. Misschien is het wel een goede tip, bedankt. Dat zal ik eens nader moeten gaan bekijken in de manual. Misschien dat het wel wat brengt, maar een andere antenne bijhangen zal hier heel moeilijk worden. En al zeker niet vanuit het dakraampje. Ik woon op een gelijkvloers appartement zonder dakraampje. HI.PA3DAT schreef: ↑20 jan 2026, 10:43 Wel als je laag vermogen gebruikt op de 7300, minder dan 50W. Dan kun je 'm in de "noodstand" zetten heb ik hier eens gelezen, dan heeft ie een veel groter tune-bereik. Andere optie: een endfedje voor 12m en 17m erbij hangen, die 6 of 8,5m aan draad is toch nog wel weg te spannen, vanuit een dakraampje?
www.remotetx.net/ic-7300-enable-emergency-tuner-mode/
En veel mogelijkheden om nog extra antennes te spannen is er niet in de tuin. Die is een kruising tussen een oerwoud en een motorcrosveld. Ik ben al blij dat ik die ene 4-band EFHW met een bocht heb kunnen spannen op max 3 m boven de grond.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
-
Cor - PA4Q
- Roepletters: PA4Q
Ik heb zojuist even geteld,
Mijn weergave van DXHeat laat 65 spots tegelijk zien.
In de 17 meter band waren er van de 65 slechts 14 die niet tot de WWA behoorden.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn van het contestvrij houden van de WARC banden?
Maar wat is er tegen te doen?
73, Cor - PA4Q
In de 17 meter band waren er van de 65 slechts 14 die niet tot de WWA behoorden.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn van het contestvrij houden van de WARC banden?
73, Cor - PA4Q
"Helaas kan mijn antenne (EFHW 4band 40, 20,15 & 10m) deze banden niet aan. Kleine uitzondering voor de 12 meter die blijkbaar nog wel te tunen is met de IC-7300. Maar ik heb zojuist nog eens geprobeerd en het werkt weer niet. Misschien voor het tunen de manual nog eens herlezen. Op de 12m heb ik ooit eens 1 QSO gehad met Ukraine. De andere hier aangehaalde banden zijn niet te tunen."
Als je dan toch je antenne wil gebruiken voor iets waar bij niet voor gemaakt is kun je beter een externe tuner aanschaffen, deze hebben een veel groter regel bereik.
Als je dan toch je antenne wil gebruiken voor iets waar bij niet voor gemaakt is kun je beter een externe tuner aanschaffen, deze hebben een veel groter regel bereik.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Zorgen dat de IARU de organisatie aanspreekt en de regels laat veranderen zodat de WARC banden exclusief zijn. Maar zolang er radio amateurs zijn die hun eigenwaarde laten afhangen van de hoeveelheid "QSO"s die ze maken (en die term gebruik ik heel losjes) zul je die toestanden altijd blijven houden, ook met een informeel iets als b.v. een VRZA QSO-party of soms zelfs met de JOTA.Cor - PA4Q schreef: ↑20 jan 2026, 13:39 Ik heb zojuist even geteld,
73, Cor - PA4Q
73 de PA2WN, Theo
Bij wijze van proef. De 49/1 balun vrvangen door een Unun 1/9 met aarding. Uw tuner zou het moeten aankunnen. een ingebouwde tuner tuned normaal niet meer dan 150 ohm, 1 op 3 swr.on4ged schreef: ↑20 jan 2026, 10:08Helaas kan mijn antenne (EFHW 4band 40, 20,15 & 10m) deze banden niet aan. Kleine uitzondering voor de 12 meter die blijkbaar nog wel te tunen is met de IC-7300. Maar ik heb zojuist nog eens geprobeerd en het werkt weer niet. Misschien voor het tunen de manual nog eens herlezen. Op de 12m heb ik ooit eens 1 QSO gehad met Ukraine. De andere hier aangehaalde banden zijn niet te tunen.on4avt schreef: ↑20 jan 2026, 08:54Er zijn banden waar er geen contest mag worden gedaan. Geen last ervan.30,60,12,17 m etcon4ged schreef: ↑19 jan 2026, 23:27 Einde oktober vorig jaar was er de CQ WW DX contest (SSB) en op aanraden van een Duitse OM heb ik die twee dagen dan maar even meegedaan. Hoewel het niet meteen mijn ding is om aan dergelijke contetsten mee te doen, wist die OM me toch te overtuigen. Dus die twee dagen zat ik aan de radio om te trachten een paar interessante verbindingen te maken. En het heeft me wel een paar extra QSO’s opgeleverd. Het was wel een ervaring, maar helaas geen erg aangename ervaring. Het was een ongelooflijke drukte, een ware heksenketel. Bij de meerderheid kan je helemaal niet spreken van een qso, want nog voor ik mijn rapport gegeven had waren ze al weer CQ aan het roepen. Misschien is het wel een ongeschreven regel dat een contest-qso slechts 0,25 sec mag duren. Er waren er zelf meerdere die niet eens het rapport afwachtten en zelf durfden vloeken en godveren als er nog maar één woord extra gezegd werd. Bijvoorbeeld een simpele 73 aan het einde was er al teveel aan. Ik heb versteld gestaan wat ik en meerdere anderen allemaal te horen kregen. Kortom nog eens deelnemen aan een contest, NEEN DAT NOOIT MEER!
Het was zo’n drukte van jewelste en de vriendschappelijke sfeer die je normaal op de frequentie zou mogen verwachten die was nagenoeg nergens te bespeuren. Beleefdheid NUL! Ik heb van die ene eerste keer deelname aan een contest mijn buik vol, sindsdien heb ik mijn radio’s amper nog aangeraakt. Ik heb momenteel nog maar héél weinig lust om nog op antenne te gaan. Neen dat wil ik niet meer meemaken. Het werd hier al aangehaald, ook ik heb het al ervaren dat een normaal qso voeren tegenwoordig nog amper mogelijk is.
In plaats van op het cluster te kijken kun je zelf ook CQ geven. Er zijn genoeg station's avonds die voor je terugkomen voor een babbeltje. Er is meer dan genoeg ruimte op de banden om naast die paar WWA stations een vrije frequentie te vinden en QSO's te maken.
Het is een beetje hetzelfde als SOTA, POTA en andere special event stations. Ik ben eigenlijk wel voor meer activiteit op de HF banden en spaar dan ook her en der wat WWA stations.
Je kunt meer info over WWA vinden hier: https://hamaward.cloud/wwa
Het is een beetje hetzelfde als SOTA, POTA en andere special event stations. Ik ben eigenlijk wel voor meer activiteit op de HF banden en spaar dan ook her en der wat WWA stations.
Je kunt meer info over WWA vinden hier: https://hamaward.cloud/wwa
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Formeel is de WWA activiteit geen contest, dus mag het gewoon op de warc banden.
Het doel van de WWA is simpel om 'actief op de banden te zijn', niks meer, niks minder.
Ik heb er ook helemaal niets mee, dus negeer ik het maar.
En ja, waarom een volle maand en niet maximaal 1 week???
Anderzijds: ga eens op VHF/UHF koekeloeren, dan heb je er geen (of veel minder) last van...
Het doel van de WWA is simpel om 'actief op de banden te zijn', niks meer, niks minder.
Anderzijds: ga eens op VHF/UHF koekeloeren, dan heb je er geen (of veel minder) last van...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
Geen contest? En dit dan: Natuurlijk is het wel een contest, zo wordt het door iedere deelnemer beschouwd en zo worden alle QSOs verricht.PE1PQX schreef: ↑22 jan 2026, 11:20 Formeel is de WWA activiteit geen contest, dus mag het gewoon op de warc banden.
Als ik de mogelijkheid had om 1 of meer harken voor VHF/UHF neer te zetten dan was dat allang gebeurd, maar ik ben allang blij dat de buren of WBS geen stennis schoppen om de paar mastjes en draadje die ik nu heb staan.
73 de PA2WN, Theo
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Nee, geen contest:PA2WN schreef: ↑22 jan 2026, 15:34Geen contest? En dit dan:PE1PQX schreef: ↑22 jan 2026, 11:20 Formeel is de WWA activiteit geen contest, dus mag het gewoon op de warc banden.
WWA.png
Natuurlijk is het wel een contest, zo wordt het door iedere deelnemer beschouwd en zo worden alle QSOs verricht.
Als ik de mogelijkheid had om 1 of meer harken voor VHF/UHF neer te zetten dan was dat allang gebeurd, maar ik ben allang blij dat de buren of WBS geen stennis schoppen om de paar mastjes en draadje die ik nu heb staan.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
Je kan wel proberen recht te praten wat krom is, maar het blijft voor ieder ander gewoon krom. Je kan niet iets "competitie" noemen en met droge ogen beweren dat het toch geen "contest" is, twee woorden voor hetzelfde begrip.PE1PQX schreef: ↑22 jan 2026, 17:31Nee, geen contest:PA2WN schreef: ↑22 jan 2026, 15:34Geen contest? En dit dan:PE1PQX schreef: ↑22 jan 2026, 11:20 Formeel is de WWA activiteit geen contest, dus mag het gewoon op de warc banden.
WWA.png
Natuurlijk is het wel een contest, zo wordt het door iedere deelnemer beschouwd en zo worden alle QSOs verricht.
wwa.jpg
73 de PA2WN, Theo
Hebben de Amerikanen het hier ook al voor het zeggen en leggen ze de wereld iets op?
Om vervolgens te zeggen dat er geen wedstrijd element in zit.
Amerikanen die geen op prestatie gericht en nummer 1 willen zijn, activiteit organiseren?
Theo
Om vervolgens te zeggen dat er geen wedstrijd element in zit.
Amerikanen die geen op prestatie gericht en nummer 1 willen zijn, activiteit organiseren?
Theo
-
on4ged
- Roepletters: ON4GED
- Contacteer:
Ik heb de Manual even doorzocht en wat uitleg gevonden over die Noodstand.PA3DAT schreef: ↑20 jan 2026, 10:43 Wel als je laag vermogen gebruikt op de 7300, minder dan 50W. Dan kun je 'm in de "noodstand" zetten heb ik hier eens gelezen, dan heeft ie een veel groter tune-bereik. Andere optie: een endfedje voor 12m en 17m erbij hangen, die 6 of 8,5m aan draad is toch nog wel weg te spannen, vanuit een dakraampje?
www.remotetx.net/ic-7300-enable-emergency-tuner-mode/
Met de gewone interne tuner was de 12 m band ook wel te tunen, de 17 m niet. Maar in Emergency kan nu inderdaad ook de 17 m getuned worden. Bedankt voor de tip.
De 60 m zit niet in de mogelijkheden van de IC-7300
De andere banden kan mijn antenne ook niet aan.
73 de on4ged - Günther