WWA

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

Re: WWA

#31 Bericht door Cor - PA4Q »

PA2WN schreef: 22 jan 2026, 19:08 Je kan wel proberen recht te praten wat krom is, maar het blijft voor ieder ander gewoon krom. Je kan niet iets "competitie" noemen en met droge ogen beweren dat het toch geen "contest" is, twee woorden voor hetzelfde begrip.
Ik zou de organisatie wel willen uitdagen om alle publiekelijk zichtbare rankings en puntentellingen achterwege te laten evenals de awards op basis van behaalde punten.
Alleen een award voor iedere deelnemer met vermelding van het aantal gewerkte landen en stations.
Ik ben benieuwd hoeveel activiteit er dan nog over blijft.

73, Cor - PA4Q

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#32 Bericht door PA2WN »

on4ged schreef: 23 jan 2026, 11:12 [..]
De 60 m zit niet in de mogelijkheden van de IC-7300
De andere banden kan mijn antenne ook niet aan.
60m kan zeker wel worden bijgevoegd met een simpele diode knip. Welke diode dat precies is durf ik niet te zeggen maar mijn 2021 exemplaar kan prima werken op die band.
73 de PA2WN, Theo

PC8M
Roepletters: PC8M

#33 Bericht door PC8M »

PA2WN schreef: 22 jan 2026, 19:08
PE1PQX schreef: 22 jan 2026, 17:31
PA2WN schreef: 22 jan 2026, 15:34
PE1PQX schreef: 22 jan 2026, 11:20 Formeel is de WWA activiteit geen contest, dus mag het gewoon op de warc banden.

Het doel van de WWA is simpel om 'actief op de banden te zijn', niks meer, niks minder.

Ik heb er ook helemaal niets mee, dus negeer ik het maar.
En ja, waarom een volle maand en niet maximaal 1 week???

Anderzijds: ga eens op VHF/UHF koekeloeren, dan heb je er geen (of veel minder) last van...
Geen contest? En dit dan:
WWA.png

Natuurlijk is het wel een contest, zo wordt het door iedere deelnemer beschouwd en zo worden alle QSOs verricht.

Als ik de mogelijkheid had om 1 of meer harken voor VHF/UHF neer te zetten dan was dat allang gebeurd, maar ik ben allang blij dat de buren of WBS geen stennis schoppen om de paar mastjes en draadje die ik nu heb staan.
Nee, geen contest:
wwa.jpg
Je kan wel proberen recht te praten wat krom is, maar het blijft voor ieder ander gewoon krom. Je kan niet iets "competitie" noemen en met droge ogen beweren dat het toch geen "contest" is, twee woorden voor hetzelfde begrip.
Er zit zeker wel verschil tussen bijvoorbeeld CQ WW SSB en WWA.

WWA is een typische hunter en activator activiteit. Hetzelfde als POTA/SOTA/WWFF/... Je moet je bij WWA ook aanmelden om mogelijk aangemerkt te worden als activator. Iedereen kan WWA stations jagen.

Bij een contest kan iedereen meedoen en worden ook onderlingen verbinden gemaakt, iets wat bij WWA hunter/activator activiteit niet lijkt te gebeuren.

Zowel contests als hunter/activators hebben ranglijstjes, al worden ze bij WWA real-time berekend en bij een contest pas achteraf als logs worden ingeleverd door de contest robot. De services die WWA QSO real-time berekenen worden later ook gebruikt voor de WRTC2026 welke tijdens de IARU HF Championship zal zijn.

Het neemt niet weg dat er eigenlijk geen duidelijke definitie is voor contest, behalve welke banden er (niet)mogen worden gebruikt. Ik kan de 'exacte' definitie niet vinden in de HF Manager Handbook van de IARU.

Als je alles met een ranglijst en contest style qso's gelijk als contest beschouwd, dan zouden POTA/SOTA/WWFF/etc.. ook niet op de WARC banden mogen. Er is dus best wat nuance in dit hele verhaal.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#34 Bericht door PA0ETE »

De gebruikersbepalingen in Nederland spreken van radiowedstrijden. Dat is een bredere definitie dan een contest.

Dat gaat er echter aan voorbij dat de bedoeling van het vrijhouden van deze banden is de overlast die er door contesten, radiowedstrijden en soortgelijke activiteiten plaatsvindt. Als we het echter tot een definitiekwestie reduceren, dan negeer je volledig de reden waarom dit destijds is afgesproken.

De vraag is dus, is die overlast er? En dat hangt ook af van het succes van wat er georganiseerd is. Ik zit zelf vooral op de WARC-banden vanwege het ontbreken van het wat ik wel eens noem het 'contestgeweld' daar. Je kunt daar in het weekend rustig een wat langere verbinding maken zonder van de band te worden gedrukt door mensen met vaak veel betere antennes en meer zendvermogen die zo nodig iets moeten en dat liefst binnen de eerstvolgende 1 of 2 minuten of nog sneller.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PC8M
Roepletters: PC8M

#35 Bericht door PC8M »

PA0ETE schreef: 28 jan 2026, 10:30 De gebruikersbepalingen in Nederland spreken van radiowedstrijden. Dat is een bredere definitie dan een contest.

Dat gaat er echter aan voorbij dat de bedoeling van het vrijhouden van deze banden is de overlast die er door contesten, radiowedstrijden en soortgelijke activiteiten plaatsvindt. Als we het echter tot een definitiekwestie reduceren, dan negeer je volledig de reden waarom dit destijds is afgesproken.

De vraag is dus, is die overlast er? En dat hangt ook af van het succes van wat er georganiseerd is. Ik zit zelf vooral op de WARC-banden vanwege het ontbreken van het wat ik wel eens noem het 'contestgeweld' daar. Je kunt daar in het weekend rustig een wat langere verbinding maken zonder van de band te worden gedrukt door mensen met vaak veel betere antennes en meer zendvermogen die zo nodig iets moeten en dat liefst binnen de eerstvolgende 1 of 2 minuten of nog sneller.
Goed punt, ik denk zelf dat de overlast van WWA minimaal is op alle HF banden in vergelijking met CQ WW SSB. Bij het laatste kun je inderdaad QSY naar de WARC banden gaan.

Plaats reactie