Interesse groep portabel werken

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#16 Bericht door PA0BAK »

pd1ahm schreef: 15 feb 2024, 15:22 Eigenlijk best jammer dat ideeën afgeschoten worden voordat er ook maar iets bekend is. PA9CW komt bijvoorbeeld al met opties hoe het zou kunnen heten.
Er is nog niets afgeschoten en nog niets definitief geregeld.
Er is wel onbegrip over wat ik voor ogen heb.

Één klein idee: wanneer je zin hebt om morgen ergens portable te gaan werken, dan is de vraag, of er niet 100m verderop ook zoiets gaat gebeuren.
Je moet dan voor de volledigheid de PAFF en een aantal *OTA websites afspeuren.
Dat moet simpeler kunnen, lijkt mij.
Dit is maar één van de ideeën, in hoeverre e.e.a. uitvoerbaar kan worden zal de toekomst uitwijzen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#17 Bericht door PA8S »

Niets tegen wat PA0BAK in gedachten heeft en wil bereiken maar dit alles lezend doet het me denken aan een veel gebruikte xkcd-tekening:

Afbeelding

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interesse groep portabel werken

#18 Bericht door on4avt »

ik snap niks van de hele opzet.
Eerst is het wat wordt er gebruikt,
Dan is het een aantal leden werken?
Dan ook diploma's.
Ook moet het in het Nederlandse maar zou ook in andere landen mogen ?
Ik vrees dat ik het niet snap.
Dit alles bestaat toch? Pota etc?
Misschien eens beginnen met de activiteit te volgen?
Met wat wordt er gewerkt? Als je iemand contacteert vraag je het en dan weet je het.
Nee, ik ben het kwijt. Bedoeling zal wel goed zijn ,maar ik heb meer specifieke uitleg nodig.
Maar het wiel en het warm water bestaat al. Het zal dus iets anders moeten zijn?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#19 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 15 feb 2024, 21:33 ik snap niks van de hele opzet.
Eerst is het wat wordt er gebruikt,
Dat is slechts één van de dingen die ik voor ogen heb.
on4avt schreef: 15 feb 2024, 21:33 Dan is het een aantal leden werken?
Dan ook diploma's.
Dat is bedoeld als een mogelijkheid in de (verre) toekomst.
on4avt schreef: 15 feb 2024, 21:33 Ook moet het in het Nederlandse maar zou ook in andere landen mogen ?
Ik vrees dat ik het niet snap.
In Nederland zou het Nederlandstalig moeten zijn, maar samenwerking met buitenlandse groepen zullen b.v. in het Engels kunnen zijn, maar dan wel met een Nederlandse vertaling er bij. Het is tenslotte informatie voor Nederlandstaligen :D
on4avt schreef: 15 feb 2024, 21:33 Dit alles bestaat toch? Pota etc?
Nee dus, zoek op de website van POTA en zoek daar eens naar activiteiten van BOTA, je vindt niets.
Het is te versnippert, op zich niet erg, wanneer je maar één ding wilt.
Zodra ja meer wilt is er geen verbintenis, alleen maar linken die vaak niet werken.
on4avt schreef: 15 feb 2024, 21:33 Met wat wordt er gewerkt? Als je iemand contacteert vraag je het en dan weet je het.
Nogmaals, het gaat om het delen van ervaringen en leren van elkaar.
En dit niet beperkt tot één *OTA groep, maar voor en door iedereen die portable wil werken.
on4avt schreef: 15 feb 2024, 21:33 Nee, ik ben het kwijt. Bedoeling zal wel goed zijn ,maar ik heb meer specifieke uitleg nodig.
Maar het wiel en het warm water bestaat al. Het zal dus iets anders moeten zijn?
Het staat ook nog in de kinder schoenen, er moet nog veel uitgewerkt worden
Het wiel bestaat mogelijk wel, maar het draait m.i. niet goed.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Interesse groep portabel werken

#20 Bericht door PA4WK »

Mij lijkt het wel wat om alle informatie op een plek voorhanden te hebben, op die manier kun je van elkaars ervaringen leren.
De uitleg op de VRZA medewerkers dag vond ik wel verhelderend, en denk dat het wel in een behoefte kan voorzien.
Vanuit de afdeling Eemland is er zeker ook belangstelling om vanuit het veld te opereren, maar dan in groepsverband, zie het als een soort mini velddag.
Wij hebben een mooi terrein langs de rivier de Eem tot onze beschikking.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#21 Bericht door PA0BAK »

PA4WK schreef: 13 mar 2024, 17:22 Mij lijkt het wel wat om alle informatie op een plek voorhanden te hebben, op die manier kun je van elkaars ervaringen leren.
En dat is één van de argumenten, om dit op te starten.
Er zijn al een aantal mensen die lid willen worden, wanneer e.e.a. door mag gaan.
Wim, ik zal jou ook op de mailing list zetten, dan wordt je op de hoogte gehouden, wanneer ik iets meer weet.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Interesse groep portabel werken

#22 Bericht door PA9CW »

Ik heb ook wel interesse. Je mag mij ook wel op die lijst zetten. Want ik zit vaak /P te werken. Dus mocht er iets van de grond komen, hoor ik het graag.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#23 Bericht door PA0BAK »

PA9CW schreef: 13 mar 2024, 23:17Je mag mij ook wel op die lijst zetten.
Done.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interesse groep portabel werken

#24 Bericht door on4avt »

Je mag me ook op de lijst zetten, ben nieuwsgierig wat het worden zal. Zit ook vaak portabel.

Gebruikersavatar
PD7BOR
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2024, 06:29
Roepletters: PD7BOR
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Interesse groep portabel werken

#25 Bericht door PD7BOR »

Ben mij als verse zendamateur (in januari wist ik nog niet dat ik het ging worden) nu ook op portable gaan richten omdat ik er met mooi weer graag op uit ga en zo twee hobby's kan combineren.
Maar de *OTA tak van de hobby komt voor mij nu over als een individuele bezigheid.
Velddagen aan de andere kant is ook een mooie gelegenheid om buiten bij elkaar te komen, maar dat mist weer het spontane van portable.
Voor mij is dat spontane ook hetgeen dat portable interessant maakt, en dat zal voor meerdere mensen wel zo zijn en dat houdt het op dit moment individueel.
In mijn vrije tijd wil ik doen waar ik op het moment zin in heb en niet waar ik een week geleden zin in had.

Het mooiste zou misschien zoiets zijn als een fietsclub, waar je specifieke interesses kan delen (portable in dit geval) en er vrijblijvend en spontaan met een groepje op uit kan om deze interesse ook in de praktijk te brengen. Heb je geen zin, of zin in iets anders, dan ga je gewoon niet.
Misschien is het een idee om eens met een fietsclub (hebben we genoeg in de regio) in gesprek te gaan hoe zij dit soort dingen georganiseerd hebben en dit om te zetten naar portable radio. Aangezien je om het spontaan te houden toch gebonden bent aan lokale interesse is een idee om dit landelijk aan te pakken misschien een wat te grote en onnodige stap.
Mocht er een lokaal concept van de grond zijn gekomen dan kan hier in andere plaatsen van het land ook gebruik van gemaakt worden en zo ontstaat er vanzelf een netwerk van portable georiënteerde clubs die onderling weer contact kunnen hebben.

Maar dat is zomaar mijn idee. :)

Ik houd mij in ieder geval aanbevolen voor meer informatie want het klinkt al een goed idee.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#26 Bericht door PA0BAK »

PD7BOR schreef: 07 apr 2024, 07:33 Mocht er een lokaal concept van de grond zijn gekomen dan kan hier in andere plaatsen van het land ook gebruik van gemaakt worden en zo ontstaat er vanzelf een netwerk van portable georiënteerde clubs die onderling weer contact kunnen hebben.
<knip>
Ik houd mij in ieder geval aanbevolen voor meer informatie want het klinkt al een goed idee.
Hoi Rob;
In onze regio werkt er al iets, dat is op Oranjeplaat, net achter Goes.
gewoon een lokatie, waar bij redelijk weer in het weekeinde vaak amateurs aanwezig zijn.
De eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat ik er nog niet bij geweest ben, omdat ik (tot nu toe) in de zomer altijd in het oosten zat.

Zelf heb ik plannen, om o.a. de Oesterdam regelmatig te gaan gebruiken, en dan achter de Bergsediepsluis.

Je komt op de mail lijst, zodat je op de hoogte blijft.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#27 Bericht door on4ged »

PH2LB schreef: 13 feb 2024, 13:59 Als iemand die veel /P werkt kan ik wel achter dit idee staan.

Wat naam betreft, als we portable werken wordt vaak de toevoeging "/P" gebruikt aka "stroke portable".

ter info : er is al een tijd een website die fieldradio.org heet (https://fieldradio.org/) voor gekomen uit de Fieldradio facebook groep (https://www.facebook.com/groups/FieldRadio/) .
Ik weet niet wat de wetgeving in Nederland zegt, maar in België en andere landen is bij portabel gebruik de toevoeging "/P" verplicht. Dus al dat andere is mijns inziens onzin.
En wat gaan ze nog allemaaal uitvinden. Onlangs nog stelde iemand (ik vermoed USA) voor om Parkings On The Air in te voeren, want hij en anderen OM's stonden soms lang te wachten op de parking tot hun XYL uit de supermarkt kwam en intussen konden ze dan toch evengoed een qso-tje doen. En zo ben ik er nog een paar tegengekomen waarvan ik dacht "wat is daar de meerwaarde van?" Het wordt precies de kleuterschool.
Dan denk ik spontaan aan Vleestoog On The Air, want ik heb daar met mijn ex-XYL soms ook heel lang moeten wachten. Of wat dachten jullie van een uitbreiding van POTA met bijvoorbeeld Zitbank24 On the Air? Zouden we die dan niet moeten invoeren? Zo wordt het toch een zootje waar op de duur niemand nog aan uit gaat kunnen.
Ik ben volledig akkoord met SOTA en POTO, dat zijn inmiddels een gekende en gewaardeerde waarde. Maar laat die andere onzin a.u.b. achterwege.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Interesse groep portabel werken

#28 Bericht door PA0BAK »

on4ged schreef: 07 apr 2024, 14:30 ter info : er is al een tijd een website die fieldradio.org heet (https://fieldradio.org/) voor gekomen uit de Fieldradio facebook groep (https://www.facebook.com/groups/FieldRadio/) .
Maar niet in het Nederlands en niet volgens de Europese regelgeving.
on4ged schreef: 07 apr 2024, 14:30 Ik weet niet wat de wetgeving in Nederland zegt, maar in België en andere landen is bij portabel gebruik de toevoeging "/P" verplicht.
In Nederland zijn toevoegingen als /m, /p en /a niet verplicht.
on4ged schreef: 07 apr 2024, 14:30 Ik ben volledig akkoord met SOTA en POTO, dat zijn inmiddels een gekende en gewaardeerde waarde. Maar laat die andere onzin a.u.b. achterwege.
Vandaar ook dit initiatief, niet als groep erbij, maar als groep om samen dingen te doen, te organiseren en/of ervaringen uit te wisselen.
En dat in het Nederlands taalgebied, bij voorkeur in verenigingsverband (van de VRZA).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Steffen
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Interesse groep portabel werken

#29 Bericht door Steffen »

Ik volg dit onderwerp met belangstelling vanaf de zijkant (immers ben ik geheel nieuw in de zend wereld).

Het idee om het veld in te duiken en ervaringen te wisselen spreekt mij aan, ook de gedachte om samen te komen en iets te ondernemen ben ik groot voorstander van. Ik richt mij per definitie op QRP en mobiliteit, tevens het voorzien in voeding vanuit meerdere mogelijkheden vind ikzelf interessant. Ik zie het dan ook als een leuke uitdaging om vanuit meerdere voedingsbronnen te kunnen werken en in staat te zijn deze goed toe te passen.

Mooi initiatief en kijk graag mee vanaf de zijkant zolang ik geen bijdrage kan leveren.

Hartelijke groet,
Steffen

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Interesse groep portabel werken

#30 Bericht door PH4CK »

bij voorkeur in verenigingsverband (van de VRZA).
Jammer dat ik er als VERON lid weer buiten val :roll:
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Plaats reactie