Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#16 Bericht door TomNL »

PA3DAT schreef: 22 jan 2024, 11:58

De oplossing is onderweg: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij

[...]
En wanneer de stroom uitvalt heb jij nog 10kWh tot je beschikking (tenzij je dat net terug geleverd hebt! :D )
Was het maar zo'n feest. Dat ding heeft netspanning nodig om te werken.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#17 Bericht door PA1AIS »

En zo wordt iedereen voor het lapje gehouden.
Als ik dat ga doen, wordt alles Victron autonoom. Kost ff wat, maar dan werkt het ook.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#18 Bericht door PA9X »

Je kunt de energie ook "mechanisch" opslaan. Bijvoorbeeld door 's zomers een elektromotor honderd big bags zand 10 meter op te hijsen. In de winter laten zakken aan een dynamo. Of je neemt een gigantisch stuk verenstaal en dat wind je dan in de zomer op als een soort klokveer... :lol:

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#19 Bericht door TomNL »

PA1AIS schreef: 23 jan 2024, 20:30 En zo wordt iedereen voor het lapje gehouden.
Bij dat Zonneplan ding is de belofte dat het een "investering" is. Je gaat automatisch handelen op de onbalansmarkt als ik het goed begrijp. En je helpt dus mee om een overbelast stroomnet tegen te gaan.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#20 Bericht door pe1cmo »

alleen dat opladen als er stroom genoeg is, en terug leveren als er te kort is.
Maar hoe moet dat als het salderen afloopt, dan 's nachts laden voor 40ct kWh en overdag terug leveren voor 20ct kWh ??
Stel, dat is 10kWh per dag, dan maken anderen gebruik van jouw thuis accu, maar daar betaal jij wel 2 euro per dag voor.

Dus daar moet eerst een oplossing voor komen, dat je er wat aan overhoud voor slijtage en afschrijving i.p.v. dat je er voor moet betalen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#21 Bericht door PA1AIS »

TomNL schreef: 23 jan 2024, 20:42
PA1AIS schreef: 23 jan 2024, 20:30 En zo wordt iedereen voor het lapje gehouden.
Bij dat Zonneplan ding is de belofte dat het een "investering" is. Je gaat automatisch handelen op de onbalansmarkt als ik het goed begrijp. En je helpt dus mee om een overbelast stroomnet tegen te gaan.
Maar is volledig gebakken lucht als de pleuris uitbreekt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#22 Bericht door PA3CQN »

TomNL schreef: 23 jan 2024, 20:42 Bij dat Zonneplan ding is de belofte dat het een "investering" is. Je gaat automatisch handelen op de onbalansmarkt als ik het goed begrijp. En je helpt dus mee om een overbelast stroomnet tegen te gaan.
Ja, dat hebben ze leuk bedacht. Maar de terugverdientijd is tussen de 6 en 7 jaar. In die periode verdien je dus niks.
Alleen over 6 jaar hebben we geen saldering meer, en er gingen zelfs al stemmen op de 'groene' heffingen ook op terug geleverde stroom toe te passen.
Je kunt niet betrouwbaar investeren als je niet weet hoe de situatie zich op termijn ontwikkelt. Die ontwikkelingen zijn sterk politiek ook nog eens.

Het is een basissysteem, dus als de 50 Hz van het net wegvalt is het voorbij met de stroom in huis. Dat kun je opvangen met een systeem dat zich
van het net loskoppelt en zijn eigen 50 Hz opwekt. Alleen die kosten zijn niet mee berekend.

Er zijn allerlei goede redenen om in een systeem panelen/thuisaccu/noodstroomvoorziening te gaan investeren. Maar denken dat je slapend rijk wordt hoort daar niet bij.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#23 Bericht door TomNL »

Het gaat om de onbalansmarkt, niet om de "dynamische tarieven".

Salderen kan niet snel genoeg afgeschaft worden.
PA3CQN schreef: 24 jan 2024, 08:30 Er zijn allerlei goede redenen om in een systeem panelen/thuisaccu/noodstroomvoorziening te gaan investeren. Maar denken dat je slapend rijk wordt hoort daar niet bij.

Waarheid als een koe.

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#24 Bericht door Thom PA9T »

TomNL schreef: 24 jan 2024, 09:19
Salderen kan niet snel genoeg afgeschaft worden.
Waarom? Het is toch een goede stimuleringmaatregel gebleken? Heel veel mensen hebben nu zonnepanelen. Dat was het doel... En er is een einddatum voorgesteld aan de Eerste Kamer. Ik denk dat de afbouw snel begint.
Laatst gewijzigd door Thom PA9T op 24 jan 2024, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#25 Bericht door pa5wil »

PE7K schreef: 23 jan 2024, 18:49 Ik heb een hele grote Ecoflow accu + zonnepaneel. Kan ik lang mee werken als er geen 230V is.
Ik heb ook een ecoflow. Maar geeft een grote storing als ik de 230V uitgang gebruik. Ferriet helpt niet. Met de 12V uitgang geen storing. Contact gehad met ecoflow. Er zit geen ontstorings filter in.
Wil

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#26 Bericht door pe1cmo »

Er zit geen ontstorings filter in.
Oh, voldoet het apparaat dan wel aan de EMC normen??
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#27 Bericht door PE7K »

pa5wil schreef: 24 jan 2024, 09:39
PE7K schreef: 23 jan 2024, 18:49 Ik heb een hele grote Ecoflow accu + zonnepaneel. Kan ik lang mee werken als er geen 230V is.
Ik heb ook een ecoflow. Maar geeft een grote storing als ik de 230V uitgang gebruik. Ferriet helpt niet. Met de 12V uitgang geen storing. Contact gehad met ecoflow. Er zit geen ontstorings filter in.
Wat voor Ecoflow heb je dan? Ik heb trouwens al een oplossing gevonden, je moet de batterij ver van je set plaatsen en met een verlengsnoer aansluiten. Ik denk dat die 12 naar 220 omvormer staat te stralen ofzo. Ik heb nu geen last meer van storing, helemaal stil.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#28 Bericht door pa5wil »

PE7K schreef: 24 jan 2024, 11:23
pa5wil schreef: 24 jan 2024, 09:39
PE7K schreef: 23 jan 2024, 18:49 Ik heb een hele grote Ecoflow accu + zonnepaneel. Kan ik lang mee werken als er geen 230V is.
Ik heb ook een ecoflow. Maar geeft een grote storing als ik de 230V uitgang gebruik. Ferriet helpt niet. Met de 12V uitgang geen storing. Contact gehad met ecoflow. Er zit geen ontstorings filter in.
Wat voor Ecoflow heb je dan? Ik heb trouwens al een oplossing gevonden, je moet de batterij ver van je set plaatsen en met een verlengsnoer aansluiten. Ik denk dat die 12 naar 220 omvormer staat te stralen ofzo. Ik heb nu geen last meer van storing, helemaal stil.
Ik heb de Ecoflow River 2 Pro. Hij staat in de shack. Dat was ook de oplossing van de leverancier. Zet het apparaat heel ver weg. Ik vind dat geen oplossing. Zorg voor een goed ontstoord apparaat.
Wil

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#29 Bericht door PE7K »

Tja, je hebt gelijk maar als voor nu de oplossing is dan moet het maar. Wat nu, ben je nog met ze bezig?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#30 Bericht door pa5wil »

PE7K schreef: 24 jan 2024, 11:51 Tja, je hebt gelijk maar als voor nu de oplossing is dan moet het maar. Wat nu, ben je nog met ze bezig?
Nee, ze vinden het geen probleem, dus doen ze er niets aan. Zendamateurs zijn een te kleine groep en ze hebben nooit van andere klachten gekregen. Ik gebruik de ecoflow eigenlijk nooit. Staat er nu voor als de stroom uitvalt. De bedoeling was op de tijden dat ik geen opbrengst zonnepanelen had, ik de ecoflow zou gebruiken voor de radiohobby.
Wil

Plaats reactie