Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#46 Bericht door PA1AIS »

Thom PA9T schreef: 25 jan 2024, 07:39 We dwalen een beetje af geloof ik. Ik gooi nog één beetje olie op het vuur :D

Het klopt dat je (met de saldering) in de zomer de spaarpot vol stopt, en in de winter leeg maakt. Ik doe daar ook aan mee.

De discussie over geld laten gaan (de mensen zonder panelen betalen..) en "dat het allemaal niet eerlijk is" moet je vermijden. Waarom? Dit hele land hangt aan elkaar van subsidies. De één geeft, de ander ontvangt. Zo werkt dat.

Kies ik ervoor dat mensen kindgebondenbudget krijgen? Nee, maar ik betaal er wel aan mee.
Kies ik ervoor dat mensen zorgtoeslag krijgen? Nee, maar k betaal er wel aan mee.
Kies ik ervoor dat mensen in een portiekwoning of een flatje huurtoeslag krijgen? Nee, maar ik betaal er wel voor...
etc etc.

Het probleem van de overvolle netten, met als gevolg dat leveranciers kosten daaraan hebben, wordt niet gemaakt door mensen met zonnepalen. Het is een combinatie van de gehele elektrificatie van de markt mét kortzichtig beleid van de ACM (tegenhouden investeringen elektriciteitsnetwerken) en niet uitbreiden van de capaciteit, ondanks dat netbeheerders dit scenario al lang zagen aankomen....

Laat je dus niet meeslepen in emotioneel populistisch geroep dat mensen zonder panelen belaten voor mensen mét. Het zit ingewikkelder in elkaar...
+1
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#47 Bericht door TomNL »

Thom PA9T schreef: 25 jan 2024, 07:39 Het probleem van de overvolle netten, met als gevolg dat leveranciers kosten daaraan hebben, wordt niet gemaakt door mensen met zonnepalen. Het is een combinatie van de gehele elektrificatie van de markt mét kortzichtig beleid van de ACM (tegenhouden investeringen elektriciteitsnetwerken) en niet uitbreiden van de capaciteit, ondanks dat netbeheerders dit scenario al lang zagen aankomen....
Zonder mogelijkheden voor opslag kun je capaciteit vergroten wat je wil, maar als de zon flink schijnt en de zonnepanelen dus goed produceren blijf je last houden van een overschot aan energie. Voor wind geldt dat in mindere mate, windparken kunnen worden afgeschakeld. Bij zonnepanelen die op daken van particulieren liggen kan dat niet.

Die thuisaccu die bijdraagt aan een stabieler net is dus een goed begin van een oplossing.

Of je de hoge kosten bij particulieren weg moet leggen en of dat gaat werken zonder garantie dat je investering geld gaat opleveren is wel een vraag.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#48 Bericht door PA3CQN »

elsinga schreef: 25 jan 2024, 08:11 [mod] Dat de discussie aardig off-topic gaat naar saldering, is niert de bedoeling maar nog te tolereren. Maar dan wel de nuance in de discussie houden! Val elkaar (of hele bevolkingsgroepen met of zonder zonnepanelen) niet aan. Anders is het draadje zo afgesloten... [/mod]
Ik zal het daarom dan ook laten bij 1 laatste opmerking: zie het standpunt van de ACM in deze.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#49 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad kan een huis accu veel nut hebben, dan kan je je eigen zonnestroom opslaan. Alleen waarom ik prijzen zie van 700 - 1000 euro per kWh om op te slaan weet ik niet. Iemand die een (geïsoleerde) steeksleutel 10 kan vasthouden kan die accu zelf samenstellen voor nog geen 100 euro per kWh.
Waarom een geisoleerde steeksleutel, stel, je laat hem vallen en verbind 2 polen door, de kostsluitstroom is dan >3kA
het zijn een aantal LiFePo4 accu cellen die je moet koppelen, en het liefst een mooi kastje er omheen.

En ik heb daar vorig jaar een mooie beschrijving voor gemaakt, welke op aanvraag te krijgen is
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#50 Bericht door PA1AIS »

Zo kan het ook:
waterstof.png
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#51 Bericht door PA3DAT »

@PE1CMO: daar moet natuurlijk wel een intelligent BMS (Battery Management System) ingebouwd zitten. Opladen op zonne-energie, terugleveren aan het net wanneer de accu vol is en er nog steeds een overschot is aan zonne-energie. Geen zon? Dan alleen de accu gebruiken tot die bijna "leeg" is. Op dát moment de accu gaan laden uit het lichtnet mits de stroom op dat moment goedkoop is, anders een ander moment kiezen, rekening houdend met de stroombehoefte van de eigenaar...

In de winter, met weinig opbrengst, accu laden/stroom inkopen wanneer de stroom goedkoop is. Vandaag (25 januari) zou dat bijv. zijn tussen 12.00 en 13.00 uur. Terugleveren wanneer de stroom duur is en je misschien nog niet thuis bent (tussen 17.00 en 18.00 uur) kan ook nog: dan staat die accu zelfstandig geld te verdienen.
Pas op: zo'n systeem dempt de verschillen tussen hoge en lage prijzen; wanneer iedereen dat zou doen komt er waarschijnlijk een stabielere prijs tot stand waardoor het apparaat niet meer zélf geld kan verdienen... :D

Wij hebben al 12 jaar zonnepanelen en ik heb ze nog niet terugverdiend! Tot op de dag van vandaag hebben mijn panelen 19.500 kWh opgewekt (9 x 250Wp op het zuidwesten). De gemiddelde stroomprijs in de afgelopen 12 jaar (even los van de bijzondere situatie van de laatste 2 jaar) was € 0,21. Mijn opbrengst in geld komt dan op € 4.100,- De kosten waren € 5.400 - € 900 (subsidie) = € 4.500,- Ik had die € 4.500 beter kunnen beleggen...

In werkelijkheid is de situatie -denk ik- nog ongunstiger. De laatste twee jaar zijn we bij de ANWB met een dynamisch contract. Soms, op een winderig maar zonnig weekend, was de prijs van elektriciteit negatief. Dat betekent dus dat ik moest betalen voor elke kWh die ik terugleverde! Ik betaal dus de werkelijke prijs voor wat ik afneem en ontvang dezelfde werkelijke vergoeding wanneer ik teruglever. Alleen dat terugleveren op een mooie, zonnige dag levert weinig op want dan is de prijs laag omdat iedereen teruglevert! Daar staat tegenover dat ik stroom en gas goedkoper heb dan de meeste mensen met een (recent afgesloten) vast contract.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 25 jan 2024, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#52 Bericht door TomNL »

@PA3DAT: Vergeet niet dat je naast de dynamische tarieven die je terecht noemt ook de onbalansmarkt hebt. Best interessant om dat eens te googelen als je geïnteresseerd bent in de materie.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#53 Bericht door PA3DAT »

Is de onbalansmarkt niet hetzelfde als de energiebeurs?

Even gegoogeld: "De onbalansmarkt, ook wel de energiebeurs genoemd, is in het leven geroepen omdat de vraag en de productie van energie wisselen. Het kan namelijk gebeuren dat de vraag naar stroom groter is dan dat er beschikbaar is op het elektriciteitsnet. De frequentie van het net gaat dan omlaag en dat heeft gevolgen."

Volgens mij zijn dit de prijzen op de onbalansmarkt: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
(Let wel: dit zijn netto prijzen, daar komt per kWh nog € 0,18 aan kosten bij).

Die getallen komen hier vandaan: https://www.epexspot.com/en
Ook interessant: https://www.anwb.nl/huis/energie/energiemarkt
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#54 Bericht door pe1cmo »

@PE1CMO: daar moet natuurlijk wel een intelligent BMS (Battery Management System) ingebouwd zitten.
Je hebt helemaal gelijk, dat is wel het behoud van je accu. Maar in de prijs die ik noemde zit inderdaad een BMS.
Nu heb je drie soorten BMS

1: controleert en schakelt af als de totale spanning te laag of te hoog is, die zit bij mij in de inverter.
2: controleert op cell niveau of de spanning niet te hoog wordt, zo ja schakelt alles af
3: controleert per cell of de spanning gelijk is aan de andere cellen, zo niet dan balanceert hij dat bij. Die printen zijn te koop voor rond de 60 euro

Dus in heb BMS 1 en 3 in de installatie zitten. Maar dan zit ik nog steeds onder / rond die 100 euro per kWh
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#55 Bericht door PA1AIS »

@PA3DAT
Dat zijn geen gunstige getallen qua rendement. Wij hebben 4234 KWH per jaar gemiddeld, tegen minder investering. Levert toch, tegen die 21 cent die je noemt, zo'n € 4445 op sinds 2020.
Laatst gewijzigd door PA1AIS op 25 jan 2024, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#56 Bericht door PA1AIS »

PA3DAT schreef: 25 jan 2024, 11:53 @PE1CMO: daar moet natuurlijk wel een intelligent BMS (Battery Management System) ingebouwd zitten. .
Waarom moet dat?
Ik heb er juist heel bewust geen BMS in, omdat die niet bijdraagt aan het geheel. Ik heb wel actieve 5A balancers en onder en overspanning bistabiel relais van 500A.
Meer hoef je niet te managen. Een mespatroon doet de beveiliging.

Een BMS laat in sommige gevallen de volle stroom door FET's lopen, ik vind het risico bij bliksem-inductie te groot dat het defect raakt. Verder bij een cel-onbalans kan de BMS ook alles afschakelen, niet handig. Dat los bij mij de actieve balancer op, de balancering van een BMS is in de orde van 100-300mA, dat zet geen zoden aan de dijk. Ik heb er wel een cel-monitor op om uit te lezen.

De bottom-line is dat je de grenswaarden niet overschrijdt, dus zolang je aan die voorwaarden kan voldoen, mag alles en is alles prima. Helaas heb ik al veel ellende gelezen van mensen met defecte BMSsen en leeglopen van de cellen.

Een BMS mag natuurlijk wel, maar moet niet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#57 Bericht door TomNL »

PA3DAT schreef: 25 jan 2024, 12:08 Is de onbalansmarkt niet hetzelfde als de energiebeurs?
Ik ben even zo vrij om uit een artikel te citeren, bron staat eronder:
Bovenop de EPEX-markt is de zogenoemde onbalansmarkt actief. Die heeft als doel de elektriciteitsvraag en het elektriciteitsaanbod op het netwerk in balans te houden. “Dit is een realtime markt die nog volatieler is dan de EPEX-markt”, vertelt Joan. Hierbij fluctueren prijzen soms van € 1,50 per kWh positief tot € 1,50 per kWh negatief.
https://www.dlvadvies.nl/nieuws/geld-ve ... markt/1910

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 111
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#58 Bericht door itsme123 »

elsinga schreef: 24 jan 2024, 12:53 Hier een Bluetti AC200Max, 2kWh aan boord, 400W aan zonnepaneeltjes er bij.
Ik hemad hier destijds een Bluetti EB55 geprobeerd, een klein model maar vlug terug gestuurd, mijn ervaring was dat deze zeer veel QRM geeft op HF zodra 230v aansluiting belast werd. (De transceiver zelf was dan op de 12V aansluiting aangesloten)

Ik gebruik nu een ECOFLOW MAX, die had dit euvel niet of in ieder geval niet storend ;-)

https://youtu.be/vHsvzghw87k?si=rHaIKyr9oG2TU0NO

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#59 Bericht door PE7K »

Sinds de firmware updates voor mijn Ecoflow Delta 2 Max is de storing nagenoeg weg. Het was al niet veel maar die updates hebben geholpen.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit bij overbelast stroomnet, wat is het alternatief in huis?

#60 Bericht door PA1AIS »

PE7K schreef: 26 jan 2024, 09:52 Sinds de firmware updates voor mijn Ecoflow Delta 2 Max is de storing nagenoeg weg. Het was al niet veel maar die updates hebben geholpen.
Als ik hun website bekijk lijkt het me echt zo'n cult-ding. (voor "slechts"€ 2000). Of zie ik dat verkeerd?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie