Gedoe met vergunning repeaters RDI

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#31 Bericht door PA0BAK »

PA8S schreef: 13 jan 2024, 22:08 Ik log ook in via mijn pc of laptop en gebruik de DigiD app op mijn telefoon om de toegang te autoriseren (koppelcode invoeren en qr-code scannen).
Dan zijn er dus 2 dingen die ik moet controleren.
1. Werkt het misschien wel met een andere browser, en´
2. werkt het wel met een nieuwere telefoon, mijn iPhone is uit 2015.
Zo heb ik morgen weer iets te doen :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#32 Bericht door PA1WBU »

Zolang de Digid app op de telefoon wil installeren moet het werken. Het kan aan de andere kant best zo zijn dat een te oude IOS versie, (lees: een niet meer door Apple ondersteunde c.q. van security fixes voorziene iPhone) de Digid app niet meer kan installeren. En dan is het over en sluiten uiteraard.

Uiteraard is dat terecht, Digid vormt de sleutel tot allerlei gevoelige informatie. En dus wil je geen gammel, verouderd, onveilig besturingssysteem hebben op de telefoon waar die app op draait. Bij bank apps speelt precies hetzelfde.

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#33 Bericht door Jan pa3abk »

Hmmm... Behoor sinds 10 jaar ook tot die 3%.
Voor "extreme zaken" is er nog een laptopje met Win 10.

Ik heb nog nooit eerder ingelogd bij het "nieuwe" RDI, dacht probeer het FF onder Linux.
Machine heeft "Mint", browser is Chrome, maar dat maakt niet veel uit Firefox/Opera ect doettie het ook.
De phone is ook een oudje.. Samsung Galaxy A10.
Na de vraag om in te loggen en de app erbij plus toegangscode ingevoerd.
Kreeg keurig de 5 LETTErs. Om erin te komen.
Zelfde geprobeerd op de "radio PC" in mijn geval een Debian distro op een RPI4 met een M2 schijf.
Gaat ook.
Krijg je wel het scherm om 5 letters in te voeren?
Is de app verouderd op je Phone? Je krijgt een melding indien dit zo is en het verzoek de laatste update te installeren.
Je kunt ook inloggen met je paspoort of je rijbewijs mits je smartphone er een NFC sensor heeft.

Vermoedelijk loop je hierop vast:
=>Voegt u een ID-check toe? Dan kunt u meer doen met uw DigiD app. Zoals extra privacygevoelige gegevens inzien of wijzigen. U kunt een ID-check alleen toevoegen met uw DigiD app. U heeft hiervoor een smartphone met NFC-lezer nodig en een Nederlands identiteitsbewijs.<=
Dat valideren van je paspoort/rijbewijs is kennelijk nog niet gebeurd.
Ik heb dat een paar jaar geleden wel gedaan maar was nogal een dingetje om de "gevoelige plek" van sensor en paspoort te "vinden".

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#34 Bericht door PA0BAK »

Zojuist even getest, nu gaat het zonder problemen!
In oktober/november ging het niet, toen wisselde ik van KPN naar Delta en moest mijn email adres aanpassen.
Misschien is hier iets veranderd of bij de RDI, ik kan het helaas niet vertellen.

Ter info: ik gebruik op de laptop Xubuntu 24.04 met Firefox 121.0.1 en op mijn telefoon IOS 15.8
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#35 Bericht door Jan pa3abk »

PA0BAK schreef: 14 jan 2024, 00:12 Misschien is hier iets veranderd of bij de RDI, ik kan het helaas niet vertellen.
De berichten die ik in het publieke domein waarneem is, de combinatie "Overheid" & "Software" soms geen goede.
Wellicht is het systeem beetje overbelast geraakt door de nieuwe gezichtsherkenning software. :wink:
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#36 Bericht door PA3CQN »

PA1WBU schreef: 13 jan 2024, 23:41 Uiteraard is dat terecht, Digid vormt de sleutel tot allerlei gevoelige informatie. En dus wil je geen gammel, verouderd, onveilig besturingssysteem hebben op de telefoon waar die app op draait. Bij bank apps speelt precies hetzelfde.
Maar vervolgens moet je om die app te kunnen installeren een aan Google of Apple gekoppelde telefoon hebben. Die door de datahonger van beiden per definitie onveilig zijn. Een paar jaar geleden zat de overheid nog te zeuren over het gebruik van de Google omgeving als onveilig voor scholen, en nu moet je je daar aanmelden om zaken met de overheid te regelen. En dat terwijl de EU nog steeds Google en Apple berispt en boetes oplegt over hun onveiligheid.
Dat is toch allemaal wel vreemd.
De veiligste methode voor mij als gebruiker is een sterk wachtwoord en een sms op de vaste lijn.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#37 Bericht door TheoP »

De app winkel is wat anders dan de producten van Google en appel.
Je kunt ook overal een probleem in zien :D

Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#38 Bericht door PA3CQN »

TheoP schreef: 14 jan 2024, 10:50 De app winkel is wat anders dan de producten van Google en appel.
Je kunt ook overal een probleem in zien :D

Theo
Of je ogen sluiten? Ik kan geen app uit de playstore halen zonder account bij Google. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
En ja, ik zie Google als een probleem. En ik zie het al helemaal als een probleem dat ik voor contact met de Nederlandse overheid een overeenkomst
met een Amerikaans bedrijf moet afsluiten. Ik hecht aan mijn privacy.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#39 Bericht door TheoP »

Dus jij beweerd dat als je iets uit de winkel haalt, dat Google je privé gegevens heeft?
En je via de apps achtervolgd, om je gegevens te ontfutselen?

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#40 Bericht door PE1PQX »

Afgezien van OS etc. vind ik DigiD een waardeloos systeem omdat het door de overheid en verzekeraars als 'verplicht' verondersteld word terwijl dit niet zo is.
Je moet tegenwoordig overal een slimme veeg-foon hebben met bijbehorende apps om uberhaubt iets bij overheidsinstanties, verzekeringen etc. te kunnen regelen.
Dit moet ook minder kunnen, er zijn ook voldoende mensen die geen computer hebben (veelal digibeten en ouderen) en/of geen veeg-foon. Deze groep kan dus in deze situaties helemaal niets uithalen.

Ik ben meer een voorstander van een hardware 2FA systeem zoals met Yubikey's en niet in een software omgeving als DigiD.
Mijn mening/ervaring hiermee: https://www.pe1pqx.eu/home/hulpmiddelen ... tenticatie.

Zo heb ik mijn website ook dusdanig ingericht dat ik altijd één van mijn beide Yubikey's gebruiken moet om te kunnen inloggen. Deze sleutel moet in een USB poort van de computer worden gestoken, dan een pincode intoetsen en daarna moet ik de sleutel fysiek aanraken voordat de inlog succesvol is (WebAuth systeem).

Maar goed, zo denk ik er over.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#41 Bericht door PA3CQN »

TheoP schreef: 14 jan 2024, 11:29 Dus jij beweerd dat als je iets uit de winkel haalt, dat Google je privé gegevens heeft?
En je via de apps achtervolgd, om je gegevens te ontfutselen?

Theo
Inderdaad. Een account bij Google betekent per definitie dat je gevolgd wordt in je browse geschiedenis, zoek geschiedenis en je locatie.
Dat is dan ook precies waar de EU zich druk over maakt. Een app staat op je telefoon en die is tenslotte gekoppeld aan Google.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#42 Bericht door PE1PQX »

TheoP schreef: 14 jan 2024, 10:50 De app winkel is wat anders dan de producten van Google en appel.
Je kunt ook overal een probleem in zien :D

Theo
Het grote probleem van Google is dat ze echt alles van je willen weten tot bijna hoeveel WC papiertjes gebruikt bij een enkele toilet bezoek.
Standaard word jouw locatie en alles wat je uitvreet op je smartfoon/tablet doorgespeeld en daar heb ik dus ook een hekel aan.
Kijk voor de aardigheid eens naar alle apps die je in je slimme-foon hebt geïnstalleerd en waar die allemaal toegang toe willen hebben. En hoe installer je die apps? Juist, via de App-stores van Google en appeltjes, dus die gasten weten sowieso wat je geïnstalleerd hebt in je foon.

Je kunt in je Google account ook aangeven dat jouw locatie geschiedenis niet opgeslagen mag worden, maar in hoeverre houd Google zich hieraan? Geen enkele 'normale' gebruiker weet dit.
Klein beetje paranoia kan soms geen kwaad. (met nadruk op 'klein beetje'!!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#43 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 12:57 Zo heb ik mijn website ook dusdanig ingericht dat ik altijd één van mijn beide Yubikey's gebruiken moet om te kunnen inloggen. Deze sleutel moet in een USB poort van de computer worden gestoken, dan een pincode intoetsen en daarna moet ik de sleutel fysiek aanraken voordat de inlog succesvol is (WebAuth systeem).
DigiD beweert dat te kunnen met een NFC lezer op je PC en je ID-kaart of rijbewijs als fysieke token ( een smartphone zou dan niet nodig zijn ).
Maar dan moet je wel een nieuwere ID-kaart hebben, of een recent rijbewijs waarbij je ook nog 3,50 aan RDW moet betalen om hem geschikt te maken
om in te loggen. En een NFC lezer aan/in je PC.
En het vervolgens alsnog niet werkt. Want die app die er zou zijn voor W10 is nergens te vinden.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#44 Bericht door TheoP »

Tja wat leef ik blij en gelukkig met geen google account aan.
Vraag me wel eens af, wanneer het schip met geld gaat komen, ik surf me te pletter naar geld.
Maar helaas tot nu aan toe niets helemaal niets :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedoe met vergunning repeaters RDI

#45 Bericht door PE1PQX »

PA3CQN schreef: 14 jan 2024, 13:17

DigiD beweert dat te kunnen met een NFC lezer op je PC en je ID-kaart of rijbewijs als fysieke token ( een smartphone zou dan niet nodig zijn ).
Maar dan moet je wel een nieuwere ID-kaart hebben, of een recent rijbewijs waarbij je ook nog 3,50 aan RDW moet betalen om hem geschikt te maken
om in te loggen. En een NFC lezer aan/in je PC.
En het vervolgens alsnog niet werkt. Want die app die er zou zijn voor W10 is nergens te vinden.
Juist, en hoeveel reguliere gebruikers hebben een NFC lezer aan hun computers hangen?? Ik gok ruim onder de 5%, ik in ieder geval niet.
Zoals ik het zie een nutteloze oplossing/route dus.

DigiD is ook gekoppeld aan je BSN nummer, en die moet je tegenwoordig ook te pas en onpas opgeven voordat je verder geholpen wordt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie