Electron niet ontvangen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Electron niet ontvangen

#16 Bericht door TheoP »

Voorstel er van maken, zelf naar de VR gaan en je zaak daar bepleiten.
Het kan allemaal ook met een getrapt systeem kun je zelf nog invloed uitoefenen bij het hoogste democratische orgaan van de vereniging.

Theo

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Electron niet ontvangen

#17 Bericht door PA2RU »

Electron wel ontvangen hier..
Had 'm al voor de jaarwisseling op de mat liggen.
73 René PA2RU

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Electron niet ontvangen

#18 Bericht door pe1hzg »

pa5wil schreef: 09 jan 2024, 12:07 Ik heb bij de Veron gemeld dat ik de Electron niet heb ontvangen. Krijg ik antwoord dat het niet hun verantwoordelijkheid is. Versturen gaat via de drukker.
Ik denk dat er twee discussies door elkaar lopen.
"Mijn electron is kwijtgeraakt in de post" - ik weet niet beter dat als je het Centraal Bureau belt en vriendelijk vraagt, ze een extra exemplaar in een enveloppe doen en opsturen; ze hebben er altijd een paar. Ik heb dat wel eens gehad toen de familie van een SK, de Electron waarin de SK stond wilde hebben. Dit is nooit een probleem geweest, en het verbaast me dat je iets anders rapporteert.

Een andere discussie is "ik wil Electron ontvangen in PDF". Dat is op dit moment niet mogelijk, behoudens enkele expliciete uitzonderingen zoals buitenlands lidmaatschap. En daar kunnen we het het honderd keer in dit forum over hebben, daar verandert niks aan door de VERON in dit forum te bashen. Het is niet dit forum, maar de VERON VR, die daarover gaat, en voorstellen hierover zijn er de afgelopen jaren geweest (en zijn op de VR afgewezen). Lees je daar even op in.

Realiseer je dat dit een aantal keren is voorgesteld, dus je zult met een nieuw voorstel voor de komende VR moeten komen en nieuwe argumenten aan moeten dragen. De periode voor nieuwe voorstellen is zo ongeveer nu, en deze voorstellen gaan via de afdeling waar je lid van bent, niet via dit forum. Neem contact op met de secretaris van je afdeling.

Dan kun je zeggen "niet democratisch". Er is in nederland een andere vereniging waar dit anders geregeld is. Of dat een succes is, kun je wellicht zien aan de verhoudingen van de leden-aantallen tussen de twee verenigingen (hint: bereid je voor teleurgesteld te worden). En daar kun je van alles van vinden. Feit is dat een vereniging afhankelijk is van de inkomsten van lidmaatschap, en dat er misbruik wordt gemaakt van "tijdschift in PDF" - zie bijvoorbeeld een andere radioclub (niet een van de eerder genoemde verenigingen) waar af en toe een "leesmap" met allerlei copyright-tijdschriften beschikbaar wordt gesteld.

Ik ben bang dat ik vele pagina's discussie op dit forum heb kortgesloten. Maar zie eerdere discussies over hetzelfde onderwerp op dit forum. Kunnen we het over iets nieuws hebben alsjeblieft?

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Electron niet ontvangen

#19 Bericht door pa5wil »

Laten we inderdaad de discussie sluiten. PostNL heeft het blad met grote vertraging toch nog bezorgd. Niet te min vind ik het vreemd dat een secretariaat het blad of een pdf alsnog wil opsturen, maar dit niet niet mag van het bestuur. Ze mogen alleen het blad kopiëren en opsturen. Het verzenden van het blad, uitgegeven door de Veron, is niet de verantwoordelijkheid van de Veron.
Wil

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Electron niet ontvangen

#20 Bericht door PA9X »

pa5wil schreef: 12 jan 2024, 08:49 Laten we inderdaad de discussie sluiten. PostNL heeft het blad met grote vertraging toch nog bezorgd. Niet te min vind ik het vreemd dat een secretariaat het blad of een pdf alsnog wil opsturen, maar dit niet niet mag van het bestuur. Ze mogen alleen het blad kopiëren en opsturen. Het verzenden van het blad, uitgegeven door de Veron, is niet de verantwoordelijkheid van de Veron.
Ik denk dat dit gewoon een verwarring is geweest. Als je Electron niet hebt ontvangen en je neemt contact op met Centraal Bureau, sturen ze je gewoon een envelop met een nieuwe. Net zoals PE1HZG al meldde. Nog nooit gehoord van het kopiëren van het blad. Dat leden in het buitenland een PDF krijgen heeft te maken met het feit dat PostNL er weken over doet om Electron in het buitenland te bezorgen. Meer dan een maand is geen uitzondering. Omdat daar soms ook mededelingen in staan die tijdgebonden zijn, denk aan aankondigingen voor de Verenigingsraad, maar ook de in memoriams, dxpedities en activiteiten die aangekondigd worden, hebben leden in het buitenland met de PDF wel op tijd hun Electron binnen.

Wat PE1HZG ook schrijft; Voorstellen tot een deels of volledige digitale Electron zijn al vele malen ingediend, maar niet aangenomen door de Verenigingsraad. Vaak had het te maken met allerlei factoren die het organiseren ervan complex, tijdrovend (we draaien op vrijwilligers) en soms ook duur maakte. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is tot een afdeling een goed uitgewerkt voorstel indient (hopelijk ook eens het initiatief neemt om eerst andere afdelingen daarin mee te krijgen) en dat wel aangenomen wordt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Electron niet ontvangen

#21 Bericht door PE1PQX »

PA9X schreef: 12 jan 2024, 10:41 ...

Vaak had het te maken met allerlei factoren die het organiseren ervan complex, tijdrovend (we draaien op vrijwilligers) en soms ook duur maakte.

...
Dit vind ik om eerlijk te zijn een non-argument. Een PDF versturen te complex en te veel werk?
Als het naar de buitenlandse leden wel kan (die PDF bestaat dus gewoon), waarom niet naar de Nederlandse leden die daarom vragen?
Ik denk eerder dat er oude stropdassen in de weg zitten die te sterk aan copy-rechten denken. Denk met de tijd mee zou ik willen adviseren.

Toegeven, ik vind een papieren blad in mijn handen wel veel prettiger lezen dan een digi-variant op een tablet of laptopscherm.
(Ik mis dus de papieren CQ-PA)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Electron niet ontvangen

#22 Bericht door PA9X »

PE1PQX schreef: 13 jan 2024, 16:03 Ik denk eerder dat er oude stropdassen in de weg zitten die te sterk aan copy-rechten denken. Denk met de tijd mee zou ik willen adviseren.
Ik heb zelf 3 jaar in het hoofdbestuur gezeten, daarna verschillende malen als afgevaardigde van mijn afdeling in de Verenigingsraad plaatsgenomen. Ik heb nog nooit een stropdas gedragen.

Overigens denk ik dat het met de huidige stand der techniek allemaal wat minder complex is. Alhoewel een niet-kopieerbare pdf die offline te lezen is nog steeds een uitdaging is.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Electron niet ontvangen

#23 Bericht door PE1PQX »

PA9X schreef: 13 jan 2024, 16:59

Overigens denk ik dat het met de huidige stand der techniek allemaal wat minder complex is. Alhoewel een niet-kopieerbare pdf die offline te lezen is nog steeds een uitdaging is.
Iets wat per e-mail of bestandsdeel dienst (share-bear, drop-box of one-drive etc..) verstuurd word is per definitie kopieerbaar.

Maar dat is een andere discussie..
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Electron niet ontvangen

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa5wil schreef: 09 jan 2024, 12:07 Ik heb bij de Veron gemeld dat ik de Electron niet heb ontvangen. Krijg ik antwoord dat het niet hun verantwoordelijkheid is. Versturen gaat via de drukker. Ik ben lid van de Veron waar een maandblad bij inbegrepen is. Dan lijkt het mij wel hun verantwoordelijkheid dat ik het ontbrekende exemplaar krijg. Wordt tijd dat ze het blad ook digitaal beschikbaar gaan stellen.


Inderdaad, jij hebt een "overeenkomst met de VERON" en niet met de drukker.......................... Zo gaat men tegenwoordig kennelijk met de leden om.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie