Enquête Overkoepelend Orgaan

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#76 Bericht door PE1PQX »

PA2WN schreef: 04 nov 2023, 20:27

Wij van de EHBO zijn niet de enigen met een porto, vaak is de organisatie (b.v. Oranjevereniging) ook voorzien. En als die melden dat er iemand is omgevallen en niet meer opstaat dan is dat weldegelijk "noodcommunicatie" en elk detail kan dan belangrijk zijn als de EHBOer nog wat verderop staat.
Klopt, Baokrengen in het LPD en/of PMR gebied.... (vaak door de bloed fanatieke EHBO-er zelf ook nog eens aangeschaft via Tante Ali. Er zijn van die figuren.... :shock: )
En DARES is ook al genoemd in dit topic. Ook daar heb je van die fanatici tussen zitten. Man, kan ook een stuk minder en meer realistischer.


Maar goed, terug naar het topic: Is een overkoepelend orgaan nodig?? Nee, ik vind van niet, en zeker niet in de vorm van DARU. De VRZA en VERON zitten al bij het RDI aan tafel en dat zou in beginsel voldoende moeten zijn. DARU zou hierbij kunnen aanschuiven als ze dat tenminste zelf willen.
Eigenlijk hebben we al zo'n overkoepelend orgaan: het Amateur Overleg.

Direct lobbyen bij de mensen in Den Haag kan, maar dan loop je het risico dat het RDI ook gaat zeggen 'je passeert mij, dus zoek het maar uit'. Dan heb je helemaal niets meer. Voorzichtigheid is een must dus op dit vlak. Beter zou zijn om onze hobby meer bekendheid te geven bij de politici. Eens een HF/VHF/UHF velddag houden op het Binnenhof? Demootje QO-100 en/of ARISS?

Wel ben ik van mening dat gezien de ontwikkelingen in de zonnepaneel industrie, "China Export", PLC (Powerline Comm's) beter aangepakt mag worden en het RDI en EZ (Economische Zaken) hier eens flink op de vingers getikt mag worden. Aangezien het RDI ook de taak heeft als 'Ether-waakhond', en die dient alle etherfrequenties te beschermen en niet alleen die van de commerciële- en overheids-partijen maar ook waartoe wij (zendamateurs) toegang hebben.

Helaas denkt de commercie (en daarmee ook een groot deel van de pluche-warmhouders in Den Haag) daar anders over.

Misschien een beter idee om onze hobby als 'wereld erfgoed' aan te laten merken? Dan heb je een grotere vuist op tafel.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#77 Bericht door Gert_PA2LO »

De VRZA en VERON zitten al bij het RDI aan tafel en dat zou in beginsel voldoende moeten zijn. DARU zou hierbij kunnen aanschuiven als ze dat tenminste zelf willen. Eigenlijk hebben we al zo'n overkoepelend orgaan: het Amateur Overleg.
DARU maakt al sinds 2020 deel van het AmateurOverleg. Zie ook het verslag van het 101ste overleg waar melding wordt gemaakt van de toetreding van DARU. zie: https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... 01-def.pdf

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#78 Bericht door PA0ETE »

Ik heb wel enig bezwaar tegen de term Baokreng (ik zeg dat niet als beheerder, maar gewoon als deelnemer aan het forum.)

De reden is dat specifiek dat merk heel goedkope apparatuur verkoopt, dat meestal heel redelijk aan de eisen voldoet. Het vervelende als je neerbuigend over goedkope apparatuur doet, die met name voor mensen die net beginnen in de hobby interessant zijn, dat je dan mogelijk ook die mensen afschrikt. Vooral als ze daardoor denken dat alleen een apparaat van 400 of 500 euro goed genoeg is, heeft dat een kwalijk effect.

Alle waar is naar zijn geld, maar als de apparaten voldoen aan de regels voor uitstraling zijn ze gewoon OK. Bedenk dat amateurs ook mobilofoons mogen ombouwen voor amateurgebruik. Een Chinese porto die niet aan de eis voor harmonischen-onderdrukking voldoet zelf van een low-pass-filter voorzien zodat hij wel aan de eisen doet, is iets dat gewoon bij de zendhobby hoort.

Vooral voor de mensen die twijfelen of de hobby wat voor ze is, zijn het gewoon heel behoorlijke instapapparaten.

In het begin dat de Chinese porto's er waren had ik een paar keer een discussie met van die echte fanaten van professionele apparaten. Dat is overigens prima, niks mis mee. Maar daar hangt een prijskaartje aan, zeker als ze nieuw zijn. Het ging daarbij over de betrouwbaarheid. Ik zei vervolgens dat de betrouwbaarheid van Baofeng veel beter was dan van een merk als bijv. Motorola. Ja Leiden in last natuurlijk. ¨Noem me één voorbeeld" Dus ik zeg, neem een hijskraanmachinist in moeilijkheden. Als hij in zijn paniek zijn dure professionele apparaat uit zijn vingers laat glippen, dan is ie de pineut want dan heeft hij niets meer. Dat ding ligt beneden. Voor hetzelfde bedrag koop je veertig Baofengs. Neem daar nou eens 10 of 20 van mee naar boven. Zal er eentje tussen zitten die het misschien niet goed, heb je er nog altijd 9 of zelfs 19 over... Betrouwbaar of niet betrouwbaar? :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, dat van een goedkoop beginnersapparaat vind ik wel een argument. Het is niet goed om dat naar beneden te halen. En iedereen, amateur of niet, begrijpt dat een duurder apparaat meer kwalteit geeft. Ik vind het daarnaast van die dingen ook wel prettig dat ik er eentje in mijn jaszak kan hebben zitten zonder me zorgen te maken als voor als het ding een keer ergens bekneld komt te zitten of hij raakt (wat natuurijk niet moet) een keer ergens zoek. En ik hoef ook niet erover in te zitten dat het apparaat een keer beschadigt of zo. Voor drie tientjes heb ik weer een nieuwe. Een duurder apparaat neem ik meestal alleen mee als ik erop uit ga om QSO's te maken. Ik heb echter altijd wel een goedkope duobander bij me. Ook handig als de batterij van de dure ineens leeg is trouwens :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#79 Bericht door TheoP »

PE1PQX schreef: 04 nov 2023, 23:08 Misschien een beter idee om onze hobby als 'wereld erfgoed' aan te laten merken? Dan heb je een grotere vuist op tafel.
Dan hebben etherpiraten het beter voor elkaar, met hun aanvraag om aangemerkt te worden als erfgoed.
En nota bene door politici!
We kunnen dus nog wat van deze mensen leren, met hun wekelijkse velddagen en tenten. :D
Waar dan toch zo maar een paar 100, vooral jonge mensen, op af komen.

Theo

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#80 Bericht door Willem-PA5WK »

10 + je slaat de spijker op zijn kop Theo deze mede zendamateurs zijn nog zeer bevlogen
en zijn met zeer veel enthousaisme bezig met de mooie hobby .
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#81 Bericht door PA3CQN »

Willem-PA5WK schreef: 05 nov 2023, 14:00 .. de mooie hobby .
Nou .. illegaal uitzenden is geen mooie hobby. Laten we het nou niet romantiseren, het is gewoon een misdrijf.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#82 Bericht door PA0BAK »

Een piraat is geen zendamateur, zie deze pagina van de rdi.
Daarnaast is er een verschil tussen een zend amateur, een zendamateur en een amateur zendeling. :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#83 Bericht door PA0ETE »

Dat is misschien waar, maar een zendamateur kan wel een piraat zijn, dat moet natuurlijk niet, maar het komt wel voor en is in dat geval dan niet ook het omgekeerde waar?

Als dat zo is klopt het toch niet altijd dat een piraat geen zendamateur is. :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#84 Bericht door TheoP »

De eerste zendamateur was een piraat, wat later pas een zendamateur werd.
Geen overbodig boter op je hoofd houden mensen :mrgreen:
En een groot deel van de huidige zendamateurs is aan het piraten zowel buiten de banden als binnen de banden.
Te veel vermogen gebruiken is een zeer bekent iets vooral als je een wedstrijd doet.
Vandaar dat echte piraten zendamateurs omschrijven als stropdassen
Wat ik dan wel weer een mooie omschrijving vind.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#85 Bericht door PA3DAT »

"Aan het piraten" en je niet houden aan je machtigingsvoorwaarden is volgens mij niet hetzelfde.
Zonder rijbewijs een auto besturen is ook niet hetzelfde als 70 rijden waar je maar 50 mag...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#86 Bericht door TheoP »

Je houd je niet aan de regels, dan ben je, in mijn ogen, aan het piraten of wat je er maar over wilt denken.
Mensen zonder vergunning houden zich ook niet aan de regels, ik zie daar niet zo veel verschil bij.
Wel dat de velddagen van hun, goed bezocht worden door jongeren in het weekeinde. :)
Niet dat het mij iets uit maakt, maar vind het wel grappig als ik weer een stem herken :mrgreen:

Maar dit staat los van de regel om hier geen hulp te verlenen, om mensen te verleiden de regels te overtreden.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#87 Bericht door PA0ETE »

Toen ik als piraat begon, en in de eerste jaren dat ik zendamateur was, hield ik me ook niet aan de regels. Dat was voordat ik 25 wss. Het eerste jaar bleek elk amateurapparaat voor mij te duur, en ik kon wel HF-transceivertjes maken, maar nog niet iets voor 2m, waar de gesprekken zaten waar ik aan mee wilde doen. Ik ben dus een halfjaar opnieuw af en toe op 27 MHz actief geweest. In de periode daarna heb ik me wel eens niet helemaal aan het zendvermogen gehouden. Daarna ben ik steeds meer netjes daarin geworden.

Ik denk dat ik me nu netjes aan de regels houd. En dat is al vele jaren zo. Daar doe ik mijn best voor. Ik heb een legaal 27 MHz-apparaat om op 27 MHz te kunnen werken, ondanks dat dat met de FT-817 ook prima zou gaan voor die ene keer per 2 jaar of zo dat ik dat doe.

Ik wil niet de brave Hendrik uithangen of zo, maar ik herinner me mijn piratendagen nog, en dat ik wel eens bang was dat mijn moeizaam vergaarde spullen meegenomen zouden worden.

Als zendamateur maak je de afspraak: jij houdt je aan de regels, en zij nemen bij een bezoekje je spullen niet mee.

Stel je nou voor dat RDI zich af en toe ook niet aan die afspaken zou houden? Dat ze onverwacht op bezoek kwamen en zeiden "meestal laten we de spullen inderdaad wel staan ja, maar af en toe doen we dat niet, en vandaag is zo'n keer..." :)
Screenshot_2023-11-13_16-03-31.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#88 Bericht door PE1PQX »

Ik probeer me ook netjes aan onze regeltjes te houden en dat gaat me prima af. Verder heb ik me heel erg weinig met 27MHz bezig gehouden, behalve af-en-toe eens mijn broer ergens mee helpen.
PA0ETE schreef: 13 nov 2023, 15:53
Ik denk dat ik me nu netjes aan de regels houd. En dat is al vele jaren zo. Daar doe ik mijn best voor. Ik heb een legaal 27 MHz-apparaat om op 27 MHz te kunnen werken, ondanks dat dat met de FT-817 ook prima zou gaan voor die ene keer per 2 jaar of zo dat ik dat doe.
Voor zover ik weet mag je met een amateur tranceiver zoals de FT-817 etc. niet zenden op de 27MHz CB band. Ik weet dat het leeuwen deel van de actieve 27MHz-ers wel gemodificeerde HAM-tranceivers gebruiken.
Maar dit is even off-topic...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#89 Bericht door PA0ETE »

Het is als amateur niet verboden om zo'n apparaat te hebben. De FT-817 van mij is gekocht voordat de extra 100 kHz op 40 meter erbij is gekomen en daarna de 60 meterband. Zonder dat die dus op "breed" gestaan had zou ik daar niet hebben kunnen werken. Ik heb hem bij aankoop speciaal zo laten zetten omdat toen al zeker was dat we die 100 kHz zouden krijgen, en dat er enige kans van was dat dat ook voor 5 MHz gold. Bij-effect is dat hij dan inderdaad ook op 27 MHz werkt.

Bij de oude transceivers met VFO kon je ook 150 kHz boven de 20 meterband komen waar je niet mocht zenden. Het is dus niet zo ongewoon dat dat kan.

Wat niet mag als amateur is een zender hebben die kant en klaar staat voor een frequentieband waar amateurs niet mogen komen, terwijl dat apparaat niet geschikt is om op een amateurband te zenden. Bijv. een FM-omroepzender.

Op zich mag je die voor handelsdoeleinden (ook als particulier) gewoon hebben, maar je noet niet de schijn wekken dat je het apparaat zou willen gebruiken. Een voor zenden geschikte antenne voor de band waarop zo'n apparaat werkt is dan al iets dat tegen je kan werken, en het is het handigst als het apparaat gewoon op een plek in de verpakking staat zodat hij niet even snel tevoorschijn te halen is.

Voorzover ik weet is dat de huidige status. Ik weet wel van een jaar of twee geleden dat het hebben van een apparaat dat buiten de amateurbanden zendt geen probleem is. Ik heb niet gezien dat dat veranderd is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Enquête Overkoepelend Orgaan

#90 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef: 13 nov 2023, 16:25Voor zover ik weet mag je met een amateur tranceiver zoals de FT-817 etc. niet zenden op de 27MHz CB band. Ik weet dat het leeuwen deel van de actieve 27MHz-ers wel gemodificeerde HAM-tranceivers gebruiken.
Maar dit is even off-topic...
Ik weet overigens heel zeker dat dit niet kan kloppen. Ik ken namelijk de verkopen van een paar groothandels in 27 MHz-apparatuur, en er worden er daarvan toch ook nog een behoorlijk aantal verkocht. Bij de mensen die wel eens buiten de 40 kanalen zitten is dat anders, maar als ik illegaal zou zijn dan zou ik vermoedelijk zelf ook eerder een (kwalitatief beter) amateurapparaat willen hebben dan een 27 MHz-apparaat voor de kanalen tussen 27,410 en 28,000.

Er zijn in NL behoorlijk wat vrij dure legale apparaten voor 27 MHz te koop, en ik kan je vertellen dat die ook goed verkopen. Een van de duurdere legale FM/AM-apparaten is bijv. de Stabo - XM 3006E-R VOX voor 350 euro, en incl. SSB de President - George II ASC, en voorzover ik weet verkopen die twee ook heel goed.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie