Import van particulier uit Amerika

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Import van particulier uit Amerika

#1 Bericht door pc9t »

Heeft er iemand ervaring met het kopen van apparatuur vanuit Amerika van een zendamateur.

Als ik het goed begrijp betaal je bij spullen boven de €45,00 douanekosten.

Is het dan nog interessant om gebruikte spullen te importeren, wel van een bekende.

Andere optie zou zijn dat hij het met een trip mee naar Europa neemt maar niet naar Nederland, om het vanuit een EU land op te laten sturen naar Nederland, dan omzeil je de douanekosten?

Zijn er amateurs die dit al eens hebben gedaan, en of het dan lonend is geweest
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Import van particulier uit Amerika

#2 Bericht door TheoP »

Op de site vd douane kun je hier over alles vinden.
En ja boven een bepaalt bedrag betaal je invoer heffing.
Heb regelmatig zaken gekocht van uit de hele wereld en soms waren de invoer kosten meer dan het artikel.
Het heeft dus niets met de VS van doen maar met alle landen buiten de EU, waar de VS een van is :D
Uitzonderingen staan ook vermeld waar Nederland een handels verdrag mee heeft, zoals met Oekraïne.

Theo

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Import van particulier uit Amerika

#3 Bericht door PE2AAB »

Ik laat mijn US spul doorsturen. Daar is een service voor. Deze heet MyUS. Daar komen inklaringskosten bij kijken.
De service pretendeert wel 'Sales Tax Free' te zijn.

Rekenvoorbeeld; iets dat ik kocht voor $25.00 kostte me uiteindelijk incl. tax en shipment $47.39 (gewicht van zo'n 200g)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Import van particulier uit Amerika

#4 Bericht door pc9t »

Denk ook niet dat het gaat lonen.

Als ik dat bedrag van $ 25,00 omreken naar $ 47,50 omreken is factor van 1.9.

Dan zou dat op $ 2600.00 omrekenen naar € rond de € 4750,00 dan ben je duurder uit als nieuw in Duitsland.

Heb het wel aangevraagd bij DHL wat de kosten dan zijn.

Maar denk zo dat het vanuit Amerika geen voordeel oplevert.

Dan kan ik de optie nog bekijken om het in Spanje te laten ophalen maar als hij in hotel zit zal dit ook niet super makkelijk gaan.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Import van particulier uit Amerika

#5 Bericht door PE2AAB »

For what it’s worth; ik heb eens een bouwkitje in de US besteld. Dat zou ook aan de prijs worden.
Een bekende ging naar de US voor QRL. Naar het hotel laten versturen en die persoon heeft het printje met onderdelen in de koffer mee genomen.

De makkelijkste manier en voor zaken onder de €500 ook geen probleem. Maar met zo’n transceiver wordt het wellicht toch anders en kom je lastig onder die extra kosten uit ben ik bang
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE0DNY
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Import van particulier uit Amerika

#6 Bericht door PE0DNY »

Mijn ervaring met bestellen uit de VS dat het +/- 30% meer kost aan invoer en btw.
Maar er is een grote willekeur.
Soms kreeg ik het zonder kosten gewoon thuis, een andere keer moet ik de kosten aan postnl betalen of het lag in een depot in Duitsland en moest ik het geld overmaken.
Een keer lag het in een depot in Groningen en kon ik het ook terplekke ophalen en de kosten betalen.
En een keer is het terug gestuurd en kreeg de verzender het een halfjaar later terug.
Ik zou volgens hun niet op de brief voor de kosten hebben gereageerd, maar die heb ik nooit ontvangen.
Erg gestructureerd verliep het dus niet, maar het is ook al weer een flink aantal jaren terug, misschien dat het er nu anders aan toegaat
73 Ynte

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Import van particulier uit Amerika

#7 Bericht door PA4WK »

Houd er ook rekening mee dat apparatuur bedoeld voor de Amerikaanse markt af kan wijken van apparatuur bestemd voor de Europese markt.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Import van particulier uit Amerika

#8 Bericht door pe1cmo »

Code: Selecteer alles

Houd er ook rekening mee dat apparatuur bedoeld voor de Amerikaanse markt af kan wijken van apparatuur bestemd voor de Europese markt.
Niet alleen de CE normen zijn anders, maar ook de lichtnetspanning 110 a 120V wijkt af.

Importheffing is factuur bedrag + porto bedrag, daaroverheen handling kosten van rond de 15 euro, en daaroverheen 21% BTW

voorbeeld, een set van 1500 dollar = 1400 euro, + porto 200 dollar = 200 euro maakt 1600 euro, 15 euro handling is 1615 + 21% = 1955 euro


Versturen vanuit Spanje naar NL, SEUR (DPD) is betrouwbaar rond de 30 a 40 euro, verzekering kan, kost 2% , DHL minder betrouwbaar en onverzekerd.
UPS goed, maar kan je zomaar een paar 100 euro kosten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Import van particulier uit Amerika

#9 Bericht door pe1hzg »

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden

Verzendkosten
Vroeger werden kleine dingen vaak als "briefpost" gestuurd. Dat mag niet meer; alle niet-papieren moeten als "parcel" worden verzonden. En dat kost best wat; een klein pakketje (paar honderd gram) kost typisch in de buurt van EUR 80 verzendkosten. Dit kun je zelf nakijken bij USPS, de tegenhanger van PostNL.
Verzenden via een andere carrier kan ook (FedEx, UPS, DHL) maar reken erop dat de tarieven zeker niet lager zijn.

BTW
In het verleden was er een drempel; dat is al een paar jaar niet zo. Dat wil zeggen dat je 21% BTW betaalt over de waarde van de waren, PLUS de verzendkosten. En dat geldt ook voor een paperclip.

BTW betalen
En daarmee is het niet klaar: PostNL klaart in en moet dit bedrag voorschieten, en het bedrag bij je innen. De kosten daarvoor zijn typisch iets van EUR 10-EUR15 (plus een percentage van de waarde van het artikel). Ik reken meestal op EUR 20, bij grote dingen meer.

Behalve het "moeten betalen van BTW" is het innen zelf een chaos. Ik heb al een paar keer gehad dat het bericht "Je moet XX betalen; doe dit voor datum YY anders sturen we de spullen terug", waarbij ik dit bedrag pas een paar dagen NA datum YY ontving. Gelukkig vraag ik altijd om een tracingcode en je word vanzelf handig in het gebruik van de tracingsites.
En die chaos met het innen is helaas niet alleen bij PostNL: PostNL is een drama, bij DHL en FedEx heb ik inmiddels namen van de afdeling en dat helpt (niet in bedrag, wel in de chaos). De klantenservice van PostNL zorgt ervoor dat ik meestal een andere carrier kies als ik de keuze heb.

Bij zendingen van een particulier kun je met de particulier afspreken om een bepaalde lage waarde te declareren. Maar ze zijn niet gek bij de Douane en ze kennen google ook, bij inspectie krijg je met wat pech een heel ingewikkelde discussie.
Bedrijven willen hier zeker niet creatief mee zijn, als ze fraude plegen zijn de consequenties fors voor ze.

Het is overigens wel raar dat je niet zelf BTW betalen kan bij de Douane maar dat "postNL dit voor je moet doen". Het is net zo iets als dat je naar een bank moet om inkomstenbelasting aangifte te doen (en daarvoor betalen moet) in plaats van dat je dat zelf kunt doen. Ik heb daar wel eens over gevraagd maar het verhaal is dat bet BTW-ingavesysteem te ingewikkeld is voor eindgebruikers en dat dit daarom via een carrier moet. Dat is nog steeds een raar antwoord maar die discussie hoort niet op dit forum thuis (en ik hoor niemand anders klagen, wil hier nog wel eens op jagen maar niet alleen).

DDP versturen
Een aantal bedrijven hebben de mogelijkheid om zaken "DDP te sturen" (Delivery Duty Paid). Dan wordt verzonden en is de BTW al betaald. Voordeel is geen extra BTW betaling (de BTW zit dan in de verkoop-prijs, net als de verzendkosten), geen "kosten om BTW te betalen" en, belangrijk, geen administratief gedoe, je zending vliegt door de douane heen tenzij er inspectie is.
Als je dat kunt, vraag om DDP verzending. Particulieren kunnen geen DDP sendingen versturen, wel ontvangen.
Bedrijven als Digikey, Mouser, Amazon kunnen dit wel en doen het eigenlijk altijd zo, het is gemakkelijker, sneller, goedkoper.

Kan MyUS spullen DDP versturen? Zou ze aantrekkelijk maken.

Particulier versturen via Ebay ed
Bij een verkoop via Ebay zal de verzender het pakket sturen naar een speciaal Amerikaans adres waar het pakket wordt geinspecteerd en de douane wordt afgehandeld. Vanuit zo'n warehouse gaat de zending dan DDP naar jouw. Kost je ook weer wat (niks is voor niks) maar ik heb geleerd om dit te doen en niet "zelluf in te klaren" en het geld is het waard gebleken.

Douane geneuzel
Bij een zending NAAR de USA moet je, voor je het pakket opstuurt, "aangifte doen". De douane kijkt dan wat je opstuurt en of dat mag, en of ze nog iets speciaals moeten doen. Bij "gewoon opsturen" zonder aangifte te doen loop je kans dat het vernietigd wordt.
Of deze regels ook gelden voor pakketten VAN USA naar hier - voor zover ik weet (nog) niet.
In de praktijk is het zo dat er steeds meer bedrijven niet verzenden naar EU - nu weet je waarom. Doen ze dat wel, dan is het een (zeer arbeidsintensieve) vriendendienst en moet je het bedrijf ook zo behandelen want als ze verstandig zijn dan is het antwoord "nee".

Tenslotte
Bij een zending van een particulier uit de USA moet je dus rekening houden met hoge verzendkosten, BTW betalen, BTW admin kosten, en een hoop admin stress. Het kan meevallen, maar ik heb ook zendingen gehad die een maand vast hebben gestaan zeker als er iets "mis" is. Het kan meevallen, maar nu weet je waar je aan begint.

Geert Jan

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Import van particulier uit Amerika

#10 Bericht door pc9t »

In dit geval zou het om een Flex 6400M gaan, dus maakt niet uit qua netspanning.

Durf zo ook niet te zeggen of er verschil zit tussen een Flexradio voor de Amerikaanse markt en de Europese markt.

Als ik zo even het rekensommetje loslaat, en even die € 200,00 aan verzendkosten pak dan zou het totaalplaatje op ruim € 3200,00 kunnen komen en dan is het al niet meer interessant.

Met dan ook nog het vertrouwen wat er moet zijn, tussen beide partijen.

Dan is de optie verzenden vanuit Amerika, niet haalbaar. Dan blijft er misschien nog de optie over als hij in spanje is om het daar te laten ophalen.

Maar in ieder geval allen dank voor zover
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Import van particulier uit Amerika

#11 Bericht door pe1hzg »

En realiseer je dat je in Europa wellicht geen garantie krijgt op "parallelimport".

Hoe dan ook, ik hoop dat de spelregels duidelijk zijn. Er is nog wel eens wat veranderd de afgelopen tijd..

Geert Jan

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Import van particulier uit Amerika

#12 Bericht door TheoP »

pe1cmo schreef: 18 okt 2023, 14:04 Importheffing is factuur bedrag + porto bedrag, daaroverheen handling kosten van rond de 15 euro, en daaroverheen 21% BTW
De handelings kosten hangt sterk af van welke vervoerder dit voor je doet.
Postnl is de goedkoopste, maar dit bedrag kan zo maar oplopen naar 45 euro bij een ander.
UPS is daar erg goed in en communiceren is niet hun beste punt.

Theo

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Import van particulier uit Amerika

#13 Bericht door pe1cmo »

even gegoogled

Dat flex ding kost in de VS 3445 dollar = 3300 euro.
Stel verzekerd transport = 200 euro incl inklaring, zit je op 3500 euro. BTW is dan 735 euro maakt 4235 euro (als alles mee zit)

Koop je dat ding gewoon in NL, dan kost het 4199 euro, en heb je betere garantie op de koop toe.

Ik zou het wel weten, ik zou bij de SDR shop gaan sjoppen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Import van particulier uit Amerika

#14 Bericht door pc9t »

pe1cmo schreef: 18 okt 2023, 17:36 even gegoogled

Dat flex ding kost in de VS 3445 dollar = 3300 euro.
Stel verzekerd transport = 200 euro incl inklaring, zit je op 3500 euro. BTW is dan 735 euro maakt 4235 euro (als alles mee zit)

Koop je dat ding gewoon in NL, dan kost het 4199 euro, en heb je betere garantie op de koop toe.

Ik zou het wel weten, ik zou bij de SDR shop gaan sjoppen.
Het is heel makkelijk om iets aan te bieden wat niet leverbaar is en daar een prijs bij te zetten, andere punt is dat die voor de zogenaamde € 4199,00 ook zonder ATU is.
Dat scheelt € 400,00 en dan is het € 4599,00. Ik vergelijk altijd appels met appels.

Dus dan heb je het over ongeveer € 1200,00 verschil, er zijn wel dagen bij dat ik ze niet in mijn portemonnee heb zitten.

Maar je hoort zo vaak dat importeren zoveel goedkoper is, met van alles jukeboxen en auto-onderdelen enz. dus nu ik wat tijd over heb door ziekte om dit te onderzoeken of het loont, en wat de ervaringen zijn van mensen die zoiets wel hebben gedaan. Maar plaatje is helderder geworden door de vele info die er is gegeven.

Nogmaals dank hiervoor.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Import van particulier uit Amerika

#15 Bericht door TheoP »

Het gras is bij de buren altijd groener.
En geloof niet alles wat men roept.
Hier moet ik alles altijd duur kopen en als ik wil verkopen, is het plots niets meer waard :mrgreen:

Theo

Plaats reactie