Callsign noemen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Callsign noemen

#16 Bericht door PA3FQS »

Gewoon vragen of ze het langzaam willen herhalen.

En, sommigen denken dat ze iets duidelijk uitspreken,maar hebben zichzelf waarschijnlijk nooit terug gehoord via een opname.
Dan valt het toch vaak tegen.
Net als bij het TV programma's als Idols e.d.
Mensen denken in hun eigen hoofd dat ze geweldig kunnen zingen,maar voor de toehoorders niet te pruimen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#17 Bericht door PA0ETE »

Bij lokale verbindingen is het nog wat anders dan bij DX. Ik heb een uitstekend gehoor, spreek meerdere talen, versta vrijwel elk plat dialect dat in Nederland en Vlaanderen wordt gesproken, maar er zijn mensen bij wie ik de call echt niet kan verstaan. Of zelfs: als ik de call weet kan ik niet vaststellen of het wel of niet de call is die ze echt hebben die ze daar zeggen :) Dit gebeurt meestal op lokale frequenties of repeaters waar iedereen iedereen kent. Als je langer luistert is er meestal wel iemand die de betreffende call verstaanbaar een keer voorbij laat komen.

Bij DX is dat anders. Als mensen daar hun call niet goed zeggen krijgen ze de QSL-kaart niet, of is de verbinding niet geldig in de contest.

Volgens mij is het NATO-alfabet verplicht, maar niet absoluut verplicht. D.w.z. als je de call eenmaal per 5 minuten in het NATO-alfabet zegt, heb je aan de roepnaamverplichting voldaan. Als je tegenstation vervolgens de India in je eigen call niet begrijpt, is het OK als je het daarna als Italy zegt of wat anders.

Er bestaan ook morse-callgevers (en gesproken callgevers, zoals bij PI2NOS), waar de call geseind of uitgesproken wordt met een lager volume dan het QSO. En er zijn mode's (bijv. D-STAR en Fusion) waar de call wordt meegezonden in het protocol van de uitzending zodat de roepnaam in het display verschijnt, en mode's zoals DMR en Tetra, waar een code wordt meegestuurd, zodat de call van de amateur in de meeste gevallen ook in het display te zien is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#18 Bericht door PD2R »

Toen ik net begon vond ik het ook lastig als mensen het NATO spelalfabet niet gebruikte. Dat probleem was vrij snel opgelost. Ik ben gaan contesten. Inmiddels zijn er maar erg weinig calls die ik niet meer kan nemen. En mocht dat toch zo zijn, dan ligt het aan de uitspraak van het tegenstation, QRM of de condities. Zoals eerder aangehaald kan het gebruik van alternatieve woorden ook zeker zijn nut hebben. Met name in het geval van bijvoorbeeld de G en de Z. Golf en Zulu zijn soms lastig te verstaan in SSB. Germany en Zanzibar bieden dan meestal uitkomst.

Een andere oplossing: CW leren. Geen last meer van alternatieven voor het NATO spelalfabet. Maar goed, dan heb je weer te maken met mensen waarvan het seinschrift erg belabberd is. Ook hier weet ik inmiddels door het contesten redelijk goed mee om te gaan.

Je hebt nu eenmaal maar erg weinig invloed op wat anderen wel of niet doen. Waar je wel invloed op hebt is hoe je er zelf mee omgaat. Oefening baart kunst, gewoon volhouden. Je zult merken dat je het je na verloop van tijd niet eens meer opvalt wanneer iemand alternatieve woorden gebruikt zoals Italy, Germany of Zanzibar.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#19 Bericht door PE1PQX »

PD2R schreef: 20 sep 2023, 17:28 ...
Met name in het geval van bijvoorbeeld de G en de Z. Golf en Zulu zijn soms lastig te verstaan in SSB. Germany en Zanzibar bieden dan meestal uitkomst.

Sorry, hier ben ik het dus niet mee eens. Er is duidelijk een klankverschil tussen Golf en Zulu die ook goed te onderscheiden zijn in SSB. De relatief harde "G" in Golf t.o.v. de relatief zachte "Z" van Zulu nog buiten de klinkers om. Op deze manier is dus het NAVO alfabet opgebouwd, juist om de spelling goed door te laten komen.
Verder helpt het ook als je een goede koptelefoon gebruikt die mogelijke omgevingsruis blokkeert, dus met schelpen die het gehele buitenste oor (oorschelp dus) bedekt.

Duidelijk zijn dus, en geen 'papa india vier eduard meduard neduard' voor PI4EMN :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#20 Bericht door PE2AAB »

Mijn suffix gaat nog wel eens mis. Alfa, Alfa, Bravo lijkt vaak wat slecht te verstaan. Of de dubbele Alfa geeft vaak het probleem.

Ik roep dan wel eens in een andere doorgang; America, America, Brazil. Dat werkt toch nog wel vaak om een verbetering in het log teweeg te brengen
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Callsign noemen

#21 Bericht door TheoP »

De mijne brengt vaak verwarring omdat iedereen hem kent :mrgreen:
OPQ, en wat ik dan vaak hoor is dat ken ik toch ergens van?

Theo

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#22 Bericht door PD2R »

PE1PQX schreef: 20 sep 2023, 17:54
PD2R schreef: 20 sep 2023, 17:28 ...
Met name in het geval van bijvoorbeeld de G en de Z. Golf en Zulu zijn soms lastig te verstaan in SSB. Germany en Zanzibar bieden dan meestal uitkomst.

Sorry, hier ben ik het dus niet mee eens. Er is duidelijk een klankverschil tussen Golf en Zulu die ook goed te onderscheiden zijn in SSB. De relatief harde "G" in Golf t.o.v. de relatief zachte "Z" van Zulu nog buiten de klinkers om. Op deze manier is dus het NAVO alfabet opgebouwd, juist om de spelling goed door te laten komen.
Meningen mogen gelukkig verschillen. Theoretisch misschien aardig beredeneerd (al denk ik dat die theorie ook niet helemaal klopt), mijn praktijk ervaringen wijzen toch iets anders uit.
Overigens, in een niet te verwaarlozen deel van Nederland is de “G” toch echt zacht hoor. Ze noemen het daar zelfs letterijk een “zachte G” :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Callsign noemen

#23 Bericht door TheoP »

PD2R schreef: 20 sep 2023, 22:00 die theorie ook niet helemaal klopt), mijn praktijk ervaringen wijzen toch iets anders uit.
Ik hoor veel amateurs die hun call niet noemen, dat is mijn praktijk ervaring.
Maar nu wil dit niet zeggen dat alle amateurs hun call niet noemen :D
Ik woon in Gasselternijveen, dat is voor veel mensen schijnbaar moeilijk uit te spreken.
Dus adviseer ik ze om de korte G als zachte-lange zoals "gaa-zelter-nijeveen" (fonetisch geschreven) uit te spreken :) En dan nog blijven ze halverwege steken.
Maar bij het spellen gaat het altijd goed, de G wordt nooit voor een Z aangehoord.
Engels of Duis sprekende mensen raad ik aan om de G te vervangen voor een K, omdat de harde korte G zoals wij die kennen, niet gebruikt wordt in het buitenland.

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#24 Bericht door PE1PQX »

Zolang het nog geen 'Eexterveensedallen' of 'Jipsingbourtange' is.... :mrgreen:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Callsign noemen

#25 Bericht door TheoP »

Maar daar zit dan weer geen G in :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#26 Bericht door PE1PQX »

Jipsingbourtange wel 2x.... :twisted:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Callsign noemen

#27 Bericht door TheoP »

Ik vermoed dat de G in Jipsingboertange geen probleem geeft om als een Z aangezien te worden.
Zeker bij het uitspreken niet :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#28 Bericht door elsinga »

Ach, zolang je een Engelse TTS engine niet hoeft te verklooien om IJmuiden op z'n Nederlands uit te spreken valt het wel mee... #praktijkgevalletje
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#29 Bericht door pa3met »

enfin,

laten we wel wezen: in de luchtvaart is het NATO-alfabet in gebruik samen met de bekende TRIE (3) NAINER (9).
Ik denk dat die mensen die dat bedacht hebben beter in het snotje hebben waarom je beter niet kunt afwijken. Maar dat is
mijn bekende ongezouten mening verder.

Tijdens contests zijn er mensen idd die door gebrekkige TRX, PA's en vooral competentie onduidelijk zijn.
Gelukkig is er geen cw verschil, een A is en blijft een A. (hooguit kom je soms plakkers tegen die onvoldoende of
geen ruimte laten tussen de elementen. ook zo'n probleem).

Dit: 1 unit
Dah: 3 units
Intra-character space (the gap between dits and dahs within a character): 1 unit
Inter-character space (the gap between the characters of a word): 3 units
Word space (the gap between two words): 7 units
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Re: Callsign noemen

#30 Bericht door Engelbert »

Nou nou puh puh 😀😀
Bedankt voor de mooie reacties 👍
Dacht dat ik een simpele en vriendelijk verzoek had gedaan om de callsign duidelijker op te zeggen.

73 Engelbert

Plaats reactie