Callsign noemen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Callsign noemen

#1 Bericht door Engelbert »

Gisteren heb ik mijn rtl-sdr# met een skyscan desktop 25-2Ghz antenne ontvangen. Vandaag gemonteerd. Misschien is het niet zoals het hoort, maar ik heb de antenne boven het dak uit ( op een oude TV antenne mast. Wie wat bewaard heeft wat :D ). En de wereld gaat open.Vandaag heb ik al een enkele uitzendingen op de 70cm band gehoord.
Ik weet dat ik moet nog veel leren, maar is het ook mogelijk om de callsign minder snel op te noemen? Soms gaat het wel erg snel. Zodoende kan ik niet nagaan wie aan het uitzenden is :shock:

9okt a.s. moet ik N-examen doen. Kijk er naar uit

Gr Engelbert

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Callsign noemen

#2 Bericht door PE7K »

Haha, dat herken ik wel en soms moet ik er wel 2 keer om vragen. Ik heb trouwens N-examen in juli gedaan en ga binnenkort op voor F. Was eerst van plan op 12 september maar dat heb ik uitgesteld naar november vanwege veel werk.

Veel succes met je examen!
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Succes met het examen Engelbert.

Ik ben bang dat je niet alle snelle sprekers hier zal ontmoeten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Callsign noemen

#4 Bericht door PA0CMU »

Dat is ook een leerproces wat je doormaakt als je luisteramateur wordt. Sla je, om wat voor reden dan ook, die stap over dan moet je het later leren.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#5 Bericht door PE2AAB »

Herkenbaar. Ook in de luchtvaart gaat het snel. Je moet de ‘slang’ leren te begrijpen. In ATC, luchtvaart communicatie, is alles eigenlijk terug te herleiden tot standaard blokken. Ik heb voor mijn RT examen de blokjes leren ‘dromen’. Onze lessen bestonden veel uit luisteren. Diverse gesprekken waarvan we dan de key info moesten noteren. Learning by doing. Zo is dat ook met radio communicatie van zendamateurs. Leek het voor mij vroeger abracadabra, kom ik voortaan aardig mee ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Callsign noemen

#6 Bericht door TheoP »

Net als de term 'SSB oren' dat moet je leren te verstaan en om in te tunen op verstaanbaarheid.
Als je het kunt, sta je er niet mee bij stil.
Maar als beginner kan zelf smalband FM/AM moeilijk te horen zijn.

Ik heb dat bij de F1 radio van de coureurs, ik versta er soms helemaal niets van wat ze zeggen.
Voor mijn gevoel is het te luid en wordt er teveel in de microfoon geblazen.

Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Naast dat er sommige zendamateurs te snel praten is het ook een gewenning.

Mijn eerste JOTA. Het hele weekend voor het eerst zoveel SSB-signalen gehoord. 's nachts in bed hoorde ik het nog in mijn hoofd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#8 Bericht door PE1PQX »

Om te beginnen succes met het examen straks.

Kwa luisteren naar callsigns, het is ook operating practice (zoals anderen ook al noemden) en het is geen schande om te vragen 'please repeat your callsign (slowly)' en koppel terug wat je gehoord hebt, bij voorkeur in NATO alfabet. (alfa, bravo, charley enz...).
Mocht het nog niet correct zijn dan zal de tegenpartij vast zijn/haar call herhalen tot je het wel goed hebt. (contesten uitgezonderd, ander verhaal)

Andere kant op: zorg dat jij je call goed en helder uitspreekt en zeker niet te snel zodat de tegenpartij dit goed kan opnemen. Mocht dit niet correct over gekomen zijn, herhaal dit netjes en geduldig, ook weer bij voorkeur in NATO alfabet.

Je kunt nu al beginnen met veel luisteren op de banden, het opnemen van spraak in SSB of AM is wat uitdagender dan in FM. Noteer de gehoorde calls en luister daarna even door om te kijken of je het goed hebt kunnen opnemen. Zo kun je je operating practice ook beginnen op te bouwen.

Wil je voordat je je eigen registratie hebt kunnen bemachtigen toch oefenen met QSO's maken, kun je dit vragen bij de lokale afdeling van VRZA en/of VERON of er iemand genegen is je hierbij te helpen. Je staat onder 'toezicht' van een registratiehouder en dan mag je verbindingen maken onder zijn call en onder zijn toeziend oog.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#9 Bericht door PD0FEW »

Tjonge, ik ben dus niet de enige met dit probleem(pje)

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik een beetje roestig ben, na 30 jaar, nu ik de hobby weer heb opgepakt. Ik heb deze week mijn eerste HF spulletjes thuis gekregen en na het oprichten van een verticale antenne, voorzichtig begonnen met luisteren.
Na een paar dagen luisteren, toch maar eens proberen om een verbinding met mijn 20 watt te maken.
De eerste was wel heel bijzonder, namelijk IQ8BB uit Luzerno Italie. Ik moet bekennen dat ik op mijn benen stond te trillen.

Maar de essentie van dit verhaal. Ik hoorde een 2e call en ik kon daar geen touw aan vast knopen. Het internationaal spellingsalfabet werd met voeten getreden, Ik kan niet eens meer zeggen welke exotische namen voor letters allemaal langs kwamen en dat waren er nogal een paar... hou je vast 9A/S52/DG/p
Het bleek Ducan met de QTH Kroatië te zijn, maar ik kan hem niet terugvinden in een database.

Maar goed, sinds wanneer zijn wij (amateurs) afgestapt van het Internationaal spelling alfabet?
De gewenning zal op deze manier wel iets langer duren.... :roll:
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Callsign noemen

#10 Bericht door Paula Bean »

PD0FEW schreef: 17 sep 2023, 11:57 Het internationaal spellingsalfabet werd met voeten getreden [...] Sinds wanneer zijn wij (amateurs) afgestapt van het Internationaal spelling alfabet?
Formeel zijn we natuurlijk niet van het NATO alfabet afgestapt, maar vooral in het weekeinde en bij contesten zijn er bepaalde figuren die fantasienamen gebruiken, zoals 'Italia' in plaats van 'India', en 'Radio' in plaats van 'Romeo'. Of zelfs meerdere namen voor dezelfde letter afwisselen binnen één CQ oproep.

Ik vond dat zo verwarrend dat ik in de periode dat ik nog geen examen had gedaan bewust een tijdje niet naar dergelijke stations heb geluisterd, omdat ik dan misschien verkeerde namen van letters zou aanleren.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Callsign noemen

#11 Bericht door TheoP »

Dat is al een tijdje zo, we apen Amerikanen na en doen of we de 27 MHz spelling hebben geciviliseerd. :mrgreen:
Als het maar opvalt en jij net iets anders bent als de ander.
Roger?
Ook hoorde ik al 10/10 zeggen en meer van die fratsen :D

Theo

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#12 Bericht door pa3met »

TheoP schreef: 17 sep 2023, 12:47 Dat is al een tijdje zo, we apen Amerikanen na en doen of we de 27 MHz spelling hebben geciviliseerd. :mrgreen:
Theo
't is in de US niet verplicht maar zover ik weet hier in Nederland nog steeds zo.
Ik begrijp soms dat je, tijdens een contest heel even "moet" overschakelen
omdat de tegenpartij 't niet verstaat en je dus op die manier de kans op
punten maakt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#13 Bericht door on4ged »

PD0FEW schreef: 17 sep 2023, 11:57 Tjonge, ik ben dus niet de enige met dit probleem(pje)

............
Maar de essentie van dit verhaal. Ik hoorde een 2e call en ik kon daar geen touw aan vast knopen. Het internationaal spellingsalfabet werd met voeten getreden, Ik kan niet eens meer zeggen welke exotische namen voor letters allemaal langs kwamen en dat waren er nogal een paar... hou je vast 9A/S52/DG/p ...........
Ik heb daar ook soms problemen mee. Zelf met ons eigen clubstation ON4VRA.
Onze vereniging bestaat intussen 25 jaar en daarom gebruiken ze nu bij de tweewekelijkse uitzending de speciale call OP25VRA i.p.v. het vertrouwde ON4VRA.
En dan al zeker niet die nOP. Ik herinner me nog dat ik inde jaren 70 op de CB begonnen ben (ja ik heb gepirateerd), maar zo gauw de 11 meter gelegaliseerd werd heb ik daar dan ook een vergunning voor aangevraagd en gekregen incluis een callsign. En die callsign begon (toevallig) ook met OP. (OP en de rest ben ik al lang kwijt)

En zo hoor je regelmatig van die speciale calls waarvan het dan soms heel onduidelijk is of het wel echte en officieel gelicencieerde stations zijn.
Een voorbeeld van zo'n call waar ik me lang het hoofd heb over gebroken was YO19STAYHOME En die call was niet terug te vinden op QRZ.com of QRZCQ.com. Gelukkig wist dit station me wel te vertellen dat het ging om een Roemeens station met een special call. Waarschijnlijk t.g.v. de corona lock-down. In ieder geval een geluk dat die man nog zeer mededeelzaam was, integendeel tot velen waar er niet veel meer af kan dan een "You are 59 goodluck in the contest and 73". Dan is de lol er vlug af.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD0FEW schreef: 17 sep 2023, 11:579A/S52/DG/p
Het bleek Ducan met de QTH Kroatië te zijn, maar ik kan hem niet terugvinden in een database.
Of je hebt een typo gemaakt of de call verkeerd genomen. Ik denk dat het 9A/S52DG/P is.
https://www.qrz.com/db/S52DG?aliasFrom=9A/S52DG/P
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Callsign noemen

#15 Bericht door PD0FEW »

He Gosse,

Bedankt voor de opmerking over de typefout van mij, want nu is hij wel te vinden.

Nu kan ik hem wel vinden!

73 Herman
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

Plaats reactie