Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#196 Bericht door PA0ETE »

Je moet nooit vreemd gaan. Ik geef een nieuwe partner altijd eerst netjes mijn hand en ik stel me voor, dan is geen vreemdgaan meer want we kennen elkaar :D

Er moeten mensen (meest mannen) zijn die er heel goed in zijn. Je hoort tenminste toch vrij geregeld dat mensen (mannen meestal :) ) er een tweede gezin op nahouden. Ik vraag me altjid af hoe je dat doet. Ik geloof wel dat het vast wel helpt als beide partners dezelfde naam hebben :lol:

Ik kan je garanderen, als je de zendhobby aanhangt gaat dat gegarandeerd niet. Simpelweg geen tijd voor. Eén relatie is dan al een uitdaging :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#197 Bericht door TheoP »

Ha Ha, ik ben getrouwd, twee keer.
En heb ze beide nog in goede harmonie.
De eerste waren mijn zenders en later kwam mijn vrouw erbij.
De tijd verdeling is nog hetzelfde gebleven, 70% voor mijn passie en 30% voor haar.
We zijn inmiddels al 34 jaar bij elkaar :D

Theo

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#198 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 10 aug 2023, 11:53 Nota bene, er wordt vaak gedacht dat de term UHF-connector niet juist is.

Deze naam leidt ook vaak tot misverstanden (zelfs transceiver van bekende merken met 70 cm worden foutief van zo'n connector voorzien, daar zijn ze dus niet echt geschikt meer voor, ook de goede niet).

De naam is echter correct. De connector stamt al uit de tijd dat frequenties boven 30 MHz met UHF werden aangeduid...

(Het handige is verder dat er in het chassisdeel ook een bananenstekker past, en dat dat keurig contact maakt zoals het hoort)
Staat ook bekend als piratenplug.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#199 Bericht door PA0LMD »

PA4WK schreef: 10 aug 2023, 12:05
PA0ETE schreef: 10 aug 2023, 11:53 Nota bene, er wordt vaak gedacht dat de term UHF-connector niet juist is.

Deze naam leidt ook vaak tot misverstanden (zelfs transceiver van bekende merken met 70 cm worden foutief van zo'n connector voorzien, daar zijn ze dus niet echt geschikt meer voor, ook de goede niet).

De naam is echter correct. De connector stamt al uit de tijd dat frequenties boven 30 MHz met UHF werden aangeduid...

(Het handige is verder dat er in het chassisdeel ook een bananenstekker past, en dat dat keurig contact maakt zoals het hoort)
Dat komt volgens mij door de Amerikaanse markt, die schijnen om welke reden dan ook een hekel te hebben aan N connectoren.
Vaak hoor en zie je nog dat ze heel ouderwets vasthouden aan PL 259 connectoren en RG213 kabel.
Ja, vreemd die yanks, een FT-857/897 heeft bij ons een N connector voor VHF/UHF.
De USA versie heeft heeft 2 x PL259.
Misschien ook wel omdat de montage van een PL-259 simpeler is dan die van een N-connector.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#200 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 11 aug 2023, 10:11
PA0ETE schreef: 10 aug 2023, 11:53 Nota bene, er wordt vaak gedacht dat de term UHF-connector niet juist is.

Deze naam leidt ook vaak tot misverstanden (zelfs transceiver van bekende merken met 70 cm worden foutief van zo'n connector voorzien, daar zijn ze dus niet echt geschikt meer voor, ook de goede niet).

De naam is echter correct. De connector stamt al uit de tijd dat frequenties boven 30 MHz met UHF werden aangeduid...

(Het handige is verder dat er in het chassisdeel ook een bananenstekker past, en dat dat keurig contact maakt zoals het hoort)
Staat ook bekend als piratenplug.
Nu ben ik beledigd :)

Nou ja, ik héb er wel heel veel hier... ;-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#201 Bericht door PB1S »

73, PB1S

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#202 Bericht door PD0JSB »

Ook een heerlijke, bij een crimp bnc connector , de centerpin gewoon niet crimpen of solderen https://www.youtube.com/watch?v=2-HQo6iDgDI

HOE fout kun je zijn ?

Ook zijn tang heeft geen voorziening voor de centerpin te crimpen , fout op alle fronten ,dit is voor mij wel de kluns van de dag !!
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#203 Bericht door TheoP »

Hij steekt de draad er gewoon los in ?

Theo

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#204 Bericht door PD0JSB »

Yeppp inderdaad , mijn mond viel open .
Maar als er 1 is die dit in een filmpje doet zijn er volgens mij altijd meer...
Er zullen best techneuten zijn die hem er op wijzen dat het zo fout is ,en dan ijskoud het filmpje laten staan, waar ben je dan mee bezig ?
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#205 Bericht door TheoP »

(Stekker)amateurs een poot uit trekken?

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#206 Bericht door PA0ETE »

Had je de comments bij de video gezien? :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#207 Bericht door PD0JSB »

nee toen ik het filmpje zag , heb ik het 3 x gekeken ,,, en toen had ik "gegeten en gedronken ", toen had ik mijn mening ,daar had ik een ander niet voor nodig :twisted:
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#208 Bericht door PA1Bj »

De PH-ETE is weer in lucht.. Tot 21 uur dan.
https://www.luchtballonradar.nl/ballonvaart/g9qzy3e

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#209 Bericht door PD2EW »

.

Over fouten en dingen die niet kloppen gesproken...

Ik kom regelmatig het volgende probleem tegen: een draadloze huistelefoon (meestal een Gigaset) waarmee je maar kort kan bellen en dan ist'ie 'leeg'.
Kijk je onder het accudekseltje, dan vind je daar 2 stuks AAA batterijtjes.

Leg dan de gebruiker maar eens uit dat het accu'tjes moeten zijn en geen batterijtjes.
Accu'tjes zijn oplaadbaar en batterijtjes voor huis-tuin-keukengebruik zijn over het algemeen niet oplaadbaar.
Dat een Engels woord voor 'accu' meestal ook 'battery' is, dat maakt het voor het begrip ook niet beter.

Tot overmaat van ramp heeft men er ook nog zinkbatterijtjes in zitten, want die lekker goedkoop en meestal van de 'blauwe winkel' (waar ze nog goedkoper zijn). Dit moet wel 'dikke handel' zijn voor ze, het grootste deel van de 20-in-1-aanbieding wordt ook nog eens weggegooid (zie verderop).
Soms is er nog wat te redden, maar meestal hebben ze al te lang liggen etsen en dan zijn de contactveertjes ook al verteerd.

In de afstandbedieningen kom je ze dus ook veel tegen, vaak ook weer van die 'goedkope zinkbatterijtjes en dan worden er ook nog 10, of soms wel 20 stuks in 't voren gekocht. Want je weet het maar nooit, als de oorlog uitbreekt.. en ze zijn lekker goedkoop..!

Dan vraag je of men er misschien nog ergens wat heeft liggen en krijg je er wat aangereikt.
De klant heeft ze meestal in een plasticzakje in de la liggen en kijk je op de datum, dan zie je dat die vaak al jaren verlopen is en dat ze ook al chemisch zijn uitgelopen.
<zucht...>

Nu ik toch bezig ben.., nog even door gaan over lekkende batterijen en dingen die niet kloppen.
Alkalinebatterijtjes kunnen ook goed lekken, ook die van dat merk met het 'konijntje'.
Vroeger werd verteld dat dat niet kon en daarom werden deze vaak in afstandbedieningen gebruikt.
Nooooh.... ik kan er een boek over schrijven... :-(

Om nog maar weer even door te gaan..
Dan ook die + pool van die AAA batterijtjes, die nog wel eens te klein of te dun is.
Bij afstandbedieningen is dit een veelgezien probleempje, zou daar misschien ook een norm voor bestaan?

Tegenwoordig heb ik dus een paar blisters óplaadbaar' en een doosje niet oplaadbaar in de auto liggen, want de klant is de draad al lang kwijt...

<zo, dat lucht weer een beetje op ;-) >

.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#210 Bericht door PA0ETE »

PA1Bj schreef: 19 aug 2023, 18:50 De PH-ETE is weer in lucht.. Tot 21 uur dan.
https://www.luchtballonradar.nl/ballonvaart/g9qzy3e
Dat is natuurlijk een nepperd, want er is er maar één echte.

Overigens gebruik ik de call PA0ETE (die ik wel nog steeds heb) sinds een jaar of 4 in de ether niet meer. Ik werk zo goed als altijd onder PA6E. Op internet ga ik het niet veranderen. Dus ja kans op verwarring in de ether is er denk ik niet :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie