Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#1 Bericht door Paula Bean »

Het volgende scenario doet zich voor:

Freddy (F-registratie) en Nico (N-registratie) zetten samen op de camping een zendstation op, om mee te doen met het Nederlandstalig Amateur Net op 80 meter, die avond. Ze zijn beiden fysiek aanwezig bij de set. Nico meldt zich in met Freddy's callsign, want als N-geregistreerde mag hij niet uitkomen op de 80m, maar wel als Freddy erbij is, mits hij natuurlijk Freddies callsign gebruikt. Nico krijgt op een gegeven moment de microfoon tijdens het net. Hij doet alle identificaties met Freddies callsign. Maar mag Nico in zijn doorgang terloops melding maken van zijn N-callsign? Of is dat 'not done' en 'frowned upon'? Is het misschien zelfs legaal strafbaar?

Wat denkt?

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#2 Bericht door pe1br »

Ik zou niet weten waarom niet.
Zolang je maar duidelijk aangeeft dat je werkt onder de call van de F amateur kun je best in het gesprek aangeven wat je eigen call is.
Als ik de club call gebruik geeft ik meestal ook aan dat ik de operator ben met mijn voornaam en mijn persoonlijke call.
Daarna sluit ik de doorgang weer af met de klub call.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#3 Bericht door PA2S »

Het formele antwoord is te vinden in artikel 4, leden 2 en 3 van de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015.

Lid 2:
De radiozendamateur die een radioapparaat bedient, heeft met goed gevolg een examen als bedoeld in artikel 7 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008 afgelegd, dat geldig is voor het desbetreffende frequentiegebruik overeenkomstig het bepaalde in bijlage 1.

Lid 3:
In afwijking van het eerste en het tweede lid kan een persoon die niet voldoet aan de desbetreffende voorwaarde een radioapparaat bedienen indien de bediening plaatsvindt in directe aanwezigheid en onder verantwoordelijkheid van een persoon die wel aan deze voorwaarde voldoet.

Dus mag een kennis mijn zender bedienen, mits ik erbij direct aanwezig ben en daarvoor verantwoordelijkheid neem.

Er zijn ook nog enkele bepalingen ten aanzien van groepsevenementen waaronder wedstrijden waarbij een call wordt gebruikt alsmede bepalingen voor clubstations en scouting activiteiten (JOTA).

Dus ja, een N amateur mag op amateurbanden uitkomen waarvoor zijn registratie niet geldig is, wanneer hij op bezoek gaat bij een F-amateur en daarbij moet de call van de F-amateur worden gebruikt. De F-amateur moet erbij direct aanwezig zijn. Als een novice zijn voornaam noemt en meldt dat zijn eigen call PD*** is, dan mag dat.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#4 Bericht door Thijzer »

De Regeling vermeldt niet welke callsign moet worden gebruikt indien Nico onder toezicht van Freddy een verbinding wil maken op 80m.

Artikel 10, lid 1C vermeldt:

de in artikel 6, tweede lid, bedoelde combinatie van letters of cijfers wordt ten minste bij het begin en bij het einde van elke uitzending en ten minste eenmaal per periode van vijf minuten uitgezonden, waarbij een reeks kortdurende uitzendingen wordt aangemerkt als één uitzending;

En artikel 6 lid 2 luidt:

Voor zover vereist op grond van het Radioreglement wordt bij de registratie een combinatie van letters of cijfers toegekend met het oog op de identificatie van het radiostation.

Voor zover ik kan zien (maar corrigeer me als ik het verkeerd zie) kan (of moet?) Nico zijn eigen callsign gebruiken en houdt Freddy toezicht en is hij verantwoordelijk. Eerlijk gezegd denk ik dat de regeling hierin niet helemaal voorziet.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#5 Bericht door pe1rea »

Thijzer schreef: 02 apr 2023, 08:55
Voor zover ik kan zien (maar corrigeer me als ik het verkeerd zie) kan (of moet?) Nico zijn eigen callsign gebruiken en houdt Freddy toezicht en is hij verantwoordelijk. Eerlijk gezegd denk ik dat de regeling hierin niet helemaal voorziet.
Nope, altijd met de callsign welke de bevoegdheden heeft.
Als ik vroeger bij mijn oom zat meldde ik me op HF met zijn call en mijn naam&call.
Maar altijd -zijn- call eerst. (was in de tijd dat PE1 nog niet op HF mocht.)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#6 Bericht door Paula Bean »

Bedankt voor de inzichten! Nico is blij.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#7 Bericht door PA2S »

Artikel 6 lid 3 luidt:
Voor zover vereist op grond van het Radioreglement wordt bij de registratie een combinatie van letters of cijfers toegekend met het oog op de identificatie van het radiostation.

Dit artikel is van toepassing. De roepletters dienen ter identificatie van het radiostation, dus de hardware waarmee gezonden wordt. Naar mijn mening houdt de verantwoordelijkheid van de "first operator" van een station tevens in dat zijn of haar roepletters worden gebruikt wanneer een "bezoeker" het station bedient.

Niet voor niets hebben N geregistreerden een PD*** call waardoor is vast te stellen welke voorwaarden van toepassing zijn. Als een PD*** call wordt gebruikt, dan gelden daarvoor de N voorwaarden.

Als een amateur (F of N) op bezoek gaat bij een andere amateur en de bezoeker zijn/haar call daar gebruikt, gaat de verantwoordelijkheid over op de bezoeker en kan de "first operator" elders een bak koffie gaan drinken.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#8 Bericht door Paula Bean »

Ik maak uit de wettelijke voorschriften nog iets op. Je hoeft alleen je eigen callsign te noemen, niet het callsign van de partij met wie je communiceert.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#9 Bericht door Thijzer »

PA2S schreef: 02 apr 2023, 19:34
Als een amateur (F of N) op bezoek gaat bij een andere amateur en de bezoeker zijn/haar call daar gebruikt, gaat de verantwoordelijkheid over op de bezoeker en kan de "first operator" elders een bak koffie gaan drinken.
Je interpreteert de tekst naar eigen inzicht, want wat je beweert staat er niet. Voor "radiostation" is geen difinitie bepaald, wel van een "Amateurstation". Ik mag bij een andere radiozendamateur mijn eigen callsign gebruiken, nergens wordt dat bepaald. Het eigendom of de locatie van de apparatuur heeft niets te maken met de operator.

Het is gewoon niet geregeld.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#10 Bericht door pe1rea »

Dat klopt, het gaat ook alleen als je bij een collega bent en hij F is en jij N en op F frequenties wilt uitzenden.
Dan moet de F amateur erbij zijn, en jij moet zijn call noemen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#11 Bericht door PA2S »

Thijzer schreef: 03 apr 2023, 07:55 Je interpreteert de tekst naar eigen inzicht, want wat je beweert staat er niet.
Gaan we nu bakkeleien over uitleg van wetsteksten of proberen we helderheid te scheppen?

Uiteraard is nooit alles tot op de laatste punt of komma in wettelijke regelingen vastgelegd. Het behoort tot de taken van de rechter om eventuele leemten in wet- en regelgeving middels uitleg aan te vullen. Volgens mij is de systematiek helder, namelijk dat een radiozendamateur voor uitzendingen onder diens verantwoordelijkheid gebonden is aan de voor hem/haar geldende voorschriften.

In de praktijk is het al lange tijd zo en waarom gaan we dan ingewikkeld doen? Of wordt er een gaatje gezocht om als novice meer te mogen? Dat valt te proberen tot de RDI ingrijpt en de uitkomst daarvan is makkelijk te voorspellen.

"radiostation" is overigens gedefinieerd in artikel 1 sub s van de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#12 Bericht door PA3ECZ »

Re: In de praktijk is het al lange tijd zo en waarom gaan we dan ingewikkeld doen?
Of wordt er een gaatje gezocht om als novice meer te mogen?
Dat valt te proberen tot de RDI ingrijpt en de uitkomst daarvan is makkelijk te voorspellen.


Grijpt de RDI dan tegenwoordig nog wel in, als ik o.a. alleen al luister op de LPD frequenties waar mee gewerkt qua apparatuur en antennes dan krijg ik de indruk dat er niets aan gedaan wordt, er wordt o.a. gewerkt met vermogens van 50 Watt, en rondstraalantennes op een hoogte van 30 Mtr.

Orde en regel is er kennelijk niet meer!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#13 Bericht door Thijzer »

PA2S schreef: 03 apr 2023, 10:14 Gaan we nu bakkeleien over uitleg van wetsteksten of proberen we helderheid te scheppen?
De vraag werd gesteld en de Regeling zegt er eigenlijk niks over terwijl dat wel het streven is bij het opstellen van wetten. Vreemd dat dit niet is omschreven, gegeven het feit dat deze mogelijkheid, om onder toezicht van een amateur een verbinding te mogen maken waar je zelf geen vergunning hebt, nog niet zo lang geleden is toegevoegd. Als je dat toevoegt, zou ik verwachten dat de procedure van handelen wordt uitgelegd en dat gebeurt niet.

Als een niet-amateur een verbinding maakt, kan die alleen de callsign van de toezichthoudende amateur gebruiken maar als het een amateur met vergunning betreft, laat de Regeling het open. Als N-amateur zou het wel fijn zijn om de eigen callsign te mogen gebruiken ivm logging voor contesten en awards. Ik denk zelfs dat de bedoeling is dat je dat zo doet, zeker als het je eigen apparatuur betreft:

Voor zover vereist op grond van het Radioreglement wordt bij de registratie een combinatie van letters of cijfers toegekend met het oog op de identificatie van het radiostation.

V.w.b. het begrip radiostation, daar was ik wat kort door de bocht inderdaad.

Anyway, aangezien er toch nooit wordt gehandhaafd, zal zich hier waarschijnlijk nooit een rechter over buigen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#14 Bericht door PA3DAT »

Paula Bean schreef: 03 apr 2023, 04:59 Ik maak uit de wettelijke voorschriften nog iets op. Je hoeft alleen je eigen callsign te noemen, niet het callsign van de partij met wie je communiceert.
Dat klopt, maar er zijn ook mensen die meeluisteren. Om nou duidelijk te maken wie-wie is, noem je (uit beleefdheid) eerst de ander zijn call en daarna noem je je eigen call.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Het noemen van een callsign op frequenties waar dat niet thuis hoort

#15 Bericht door Paula Bean »

Om nou duidelijk te maken wie-wie is, noem je uit beleefdheid eerst de ander zijn call en daarna noem je je eigen call.
In die redenatie kan ik mij vinden. Toch hoor ik bv. tijdens netten wel regelmatig alleen de eigen callsign genoemd worden voordat 'de microfoon terug wordt gegeven' aan de netleiding (die meestal op hun beurt hun eigen callsign wel noemt). Maarja een net gaat toch wat anders dan gewone QSOtjes.

Een uitzondering daarop vormen denk ik de netten op de 160m (1933 en 1942 kHz*). Daar zitten vaak een stelletje ragchewers die eigenlijk nooit hun callsigns geven en urenlang ouwehoeren over van alles en nog wat; ik bewonder dat, netzoals mensen die urenlange telefoongesprekken kunnen voeren.

Groetjes,

*) Waarschijnlijk het gemiddelde geboortejaar van de deelnemers

Plaats reactie