C2000 werking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

C2000 werking

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Vandaag zijn er veel berichten verschenen over de werking van het C2000 systeem dat gebruikt wordt bij overheidsdiensten.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/424 ... mmunicatie

Ik vraag mij af "wat doen zij, de ontwerpers, verkeerd" en zijn wij als zendamateur veel "slimmer" ?
Of heeft het te maken met Operating Practice om maar een Nederlandse uitdrukking te gebruiken.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: C2000 werking

#2 Bericht door pe1rea »

Het systeem is gebaseerd op 'slots', en daar waar je analoog door elkaar heen kunt brullen en altijd iemand je wel hoort is dat met de digitale C2000 dus niet zo.
Als onverwacht alle slots bezet zijn, dan kan je wel de spreeksleutel indrukken, maar je toetert in het niets.
Niemand hoort je, omdat de centrale ontvanger geen gaatje voor je hebt.
Inderdaad een probleem van vele jaren (lees, van start af).
Gewoon brak ontworpen met een boekhouder op de achtergrond die is gaan kruidenieren.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: C2000 werking

#3 Bericht door PA2WN »

Een ruim 20 jaar oud systeem dat al kwetsbaar bleek toen het werd geintroduceerd en nooit aan de huidige tijd is aangepast.
Dat, gekoppeld aan de niet bepaald geoefende radio gebruikers zelfs in de makkelijkste situaties en je hebt de welbekende stront aan de knikker als het echt moeilijk wordt.

Maar als je op de banden luistert hoe "wij" met drukke momenten omgaan dan heb ik absoluut geen illusies dat het onder "onze" leiding beter zou gaan.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: C2000 werking

#4 Bericht door elsinga »

Brak ontworpen, dat niet. Maar op sommige plekken geen capaciteit voor grote incidenten. Bij de ramp met het Korean Air vliegtuig bij Schiphol bleek da al, veel aanrijdende huldiensten schakelden prima naar het incidentenkanaal maar lieten ook apparatuur op hun thuiskanaal staan. En aangezien elk kanaal (eigenlijk Talkgroup) op een TETRA systeem een eigen tijdslot in gebruikt houdt, ook al wordt er niet actief gebruik van gemaakt, liepen de beschikbare tijdsloten snel vol.

Dat is door 2 dingen voor de toen toekomst opgelost: betere training (blijf niet op je thuiskanaal hangen) en de mogelijkheid voor de meldkamer om talkgroups van een repeater te kicken (als ze de training minder goed begrepen hebben). Daarnaast is hier en daar capaciteit bijgeplaatst.

Maar soms is de combi van locatie en hevig gebruik nog een struikelblok. In de grensstreek kan er minder capaciteit geplaatst worden, want buurland. En juist met grensoverschrijdend verkeer zijn er relatief veel talkgroups in gebruik, want de buren kunnen door ontbreken van de juiste TAE2 encryptie sleutels niet naar de standaard talkgroups komen.

En natuurlijk kan het ook nog een storing zijn geweest. Maar daar gaan ze dus naar kijken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: C2000 werking

#5 Bericht door Thijzer »

Het systeem is wel degelijk brak ontworpen als bedieningsfouten leiden tot levensgevaarlijke situaties.

Je kunt niet alle gebruikers laten begrijpen wat tijdsloten zijn en wat ze precies moeten doen, dat moet het systeem voor de gebruiker doen. In dienst van de gebruiker. Men heeft destijds verzuimd om te kijken hoe het analoge systeem werd gebruikt om usecases op te stellen voor de requirements voor de fabrikant. En na een pilot in Zuid-Limburg zijn de bevindingen nooit meegenomen voor ontwikkeling waardoor we nu nog steeds zitten met een brak systeem.

Er is in die 20 jaar ook niemand op het idee gekomen om een nieuw systeem te gaan opzetten, hoewel de vakbonden en belangengroepen daar al vele jaren om vragen. Ze durven de blamage van C2000 simpelweg niet toe te geven.

Ik zou m'n veiligheid niet aan dit systeem durven toevertrouwen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: C2000 werking

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik snap dit ook al niet; "Je kunt niet alle gebruikers laten begrijpen wat tijdsloten'

Bij de RTV snap ik het wel.

Welk bedrijf heeft het eigenlijk ontworpen en wist de opdrachtgever eigenlijk wel wat ie wilde hebben?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: C2000 werking

#7 Bericht door PE1RTC »

We vergeten dat het C2000 netwerk ontiegelijk veel geld heeft gekost.
Bij oplevering, meen ik, iets van 800 miljoen i.p.v. 400 miljoen euro.
Toen bleek de doordringbaarheid van het signaal in kelders en parkeergarages ook nog s tegen te vallen.
We kennen het allemaal: een stem in de ruis is vaak nog wel te volgen maar een digitaal hakkelende stem al lang niet meer.
Ik ben niet thuis in het C2000 systeem maar wel in de 2G/ 3G/ 4G techniek.
Wellicht was het beter geweest om een op die technieken gebaseerd systeem op te zetten en parallel mee te laten draaien in de
mobiele netwerken.
Misschien leert men ervan en gaat men eerst eens rondkijken in de wereld hoe dat elders is geregeld voordat men zelf een heel nieuw systeem gaat laten ontwerpen.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: C2000 werking

#8 Bericht door Rene - pg3r »

De specificaties voor C2000 zijn halverwege jaren '90 opgesteld. GSM was toen net een paar jaar in de lucht en had ook nog niet de binnenhuisdekking die we nu kennen. 2G tot en met 5G heeft sindsdien een enorme vlucht genomen.

Overigens is een van de speerpunten in 5G uRLLC: ultra reliable low latency communications. Een netwerk voor de hulpdiensten zou daarin als een soort VPN prima passen. Zie bijvoorbeeld https://pangea-group.net/transforming-e ... -5g-urllc/

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: C2000 werking

#9 Bericht door PA3HMP »

Bij het begin van de c2000 wisten we al dat het waardeloos was, andere landen die er al ervaring mee hadden wilde graag hun zooi verkopen aan Nederland.

Het grootste probleem is dat alles via een centrale post loopt, leuk voorbeeld is dat als je in een parkeergarage onder de grond loopt, een 3 etages diep en de ander 2 etages diep, je zit hemelsbreed slechts 10 meter van elkaar maar omdat het signaal eerst naar de centrale post moet en vandaaruit naar degene die 3 etages diep zit komt het gewoon niet aan, de centrale post is de zwakke schakel in het geheel het is een systeem met fouten erin waardoor het op belangrijke momenten gewoon niet werkt en mensenlevens kan kosten en ze hadden dit al jaren geleden in de prullenbak moeten gooien.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: C2000 werking

#10 Bericht door pe5t »

Men had destijds ook kunnen kiezen voor een gesloten gebruikersgroep binnen een van de GSM netten. Dat was veel goedkoper geweest en, gelet op de betere dekking, ook betrouwbaarder. Communicatie over korte afstand had eenvoudig als extra in de handsetjes ingebouwd kunnen worden. Men wilde echter een netwerk onafhankelijk van de bestaande operators.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: C2000 werking

#11 Bericht door pe1rea »

PE1RTC schreef: 11 mar 2023, 09:15 We vergeten dat het C2000 netwerk ontiegelijk veel geld heeft gekost.
Waarom zou ik dat vergeten?
Dat weet ik, we zijn genaaid zonder te mogen zoenen.
Bij oplevering, meen ik, iets van 800 miljoen i.p.v. 400 miljoen euro.
Toen bleek de doordringbaarheid van het signaal in kelders en parkeergarages ook nog s tegen te vallen.
Daar was men al snel achter ja.
We kennen het allemaal: een stem in de ruis is vaak nog wel te volgen maar een digitaal hakkelende stem al lang niet meer.
Was het maar hakkelend, nee, alles of niets, beetje als DrAB+ op de radio, het is er of niet, meestal niet overigens.
Ik ben niet thuis in het C2000 systeem maar wel in de 2G/ 3G/ 4G techniek.
Wellicht was het beter geweest om een op die technieken gebaseerd systeem op te zetten en parallel mee te laten draaien in de
mobiele netwerken.
Misschien leert men ervan en gaat men eerst eens rondkijken in de wereld hoe dat elders is geregeld voordat men zelf een heel nieuw systeem gaat laten ontwerpen.
Dream on, neehoor, zodra boekhouders zonder verstand van techniek en politici die de volgende verkiezingen moeten halen erover gaan zal er niet geleerd worden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: C2000 werking

#12 Bericht door pe1rea »

PA3HMP schreef: 11 mar 2023, 10:06 (............) en mensenlevens kan kosten
Bij de brandweer heeft het mensenlevens gekost.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: C2000 werking

#13 Bericht door PA0BAK »

Een kleine kanttekening:
Het eerste C2000 systeem was gemaakt voor buitenshuis dekking, in gebouwen hoefde het niet (goed) te werken.
Door de leveranciers is er toen voor gewaarschuwd, maar de verantwoordelijke ambtenaren luisterden niet.

Zeker in het begin zijn er enorm veel bedien fouten gemaakt, mede door de complexiteit van het systeem, maar ook vaak door onbekendheid, niet iedereen begreep de (vaak noodzakelijke) handelingen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: C2000 werking

#14 Bericht door pe1rea »

Maar dan deugt het systeem toch niet?
Zeker in noodsituaties moet je niet eerst 5 handelingen verrichten voordat je 'help' kunt schreeuwen...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: C2000 werking

#15 Bericht door sottezero »

ik weet toen ik bij een multinational zat die een eigen brandweer had, dat ze analoge porto's bij zich hadden omdat c2000 niet in de gebouwen werkte, en analoog wel.

c2000 zou een gedistribueerd systeem moeten zijn, waarbij mesh verbindingen automatisch opgezet moeten worden wanneer 1 'radio' een betere verbinding heeft via een andere radio ipv centrale, zeker wanneer de verbinding p2p is.

ik heb een tijdje nagedacht toen ik voor een andere organisatie iets dergelijks moest bouwen.

Plaats reactie