glasvezel vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: glasvezel vraag

#16 Bericht door Charles_ »

PE1PQX schreef: 03 mar 2023, 20:04Waar halen jullie allemaal vandaan dat glasvezel duurder is dan koper??
Zoals reeds gezegd hebben we hier VDSL van KPN en de maandelijkse kosten zijn €39,50 Dat is een compleet pakket, internet/televisie/telefonie. Over internetsnelheid kan ik geen info vinden, maar heb daarover ook geen klachten :D

Van de glasvezel aanbieders is de goedkoopste €50,82 en dat is enkel internet.
Van de glasvezel aanbieders is er eentje die televisie via coax aanbied, het televisietoestel moet dan wel geschikt zijn voor digitale TV, een DVB-C decoder hebben en voorzien van een smartcard-reader. Deze aanbieder heeft een abbo met een vanaf prijs €61,50. Hiervoor krijg je dan een 500Mbps internetsnelheid.
Kortom, de glasvezel aanbieders zijn allemaal duurder dan wat we nu hebben.

Echter, VDSL is een stoorbron en daar heb ik als radiozendamateur duidelijk hinder van. Ik vermoed strooivelden van de apparatuur en bekabeling. En wil dus vooral weten hoe dat is met glasvezel. Krijg ik dan wederom een stoorbron in huis? Glasvezel zelf waarschijnlijk niet, maar de apparatuur die noodzakelijk is om van glasvezel gebruik te kunnen maken als abbonee, weet iemand daarover meer?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: glasvezel vraag

#17 Bericht door sottezero »

ja, prijzen verschillen enorm per locatie en per glasvezel eigenaar en glasvezel provider...
en ook nog eens aan het soort glasvezel... 2 aders of 1 ader (duplex over 1 ader met 2 kleuren) en of providers in de pop hun eigen (PON) apparatuur migen en kunnen plaatsen...
ik heb nu voor 35 euro 1gbps up & down en daar kan geen ziggo of budget tegen op... geen tv enngeen telefonie, tv gaat via nlziet en tvmasters en telefonie gaat via een voip provider, die ik ook mee neem onderweg en bereikbaar ben op mijn vaste nummer zonder doorschakelen. bellen voor 1ct per minuut naar heel eu en vs..

gebruik verschilt per persoon.. zo maak ik veel gebruik van offsite backup, remote servers en upload (backups, werkdocumenten, mail enz) ik dus relatief veel over de verbinding en de snelste ziggo is 50mbps upload... een rsync van mijn storage netwerk kost op ziggo 340 uur en op glas 15 uur... dat wil zeggen dat mijn hele verbinding op ziggo meer dan 2 weken onwerkbaar plat ligt om een backup te trekken... want die 50mbps heb je ook nodig om je gigabit te halen en met 50mbps upload heb ik nog maar 3mbps download over op ziggo... voor mij geheel onwerkbaar dus... maar als je nooit backups maakt en alleen maar consumeert alsof het 1990 is, dan werkt zo'n ziggo lijntje prima, als je in een goed gebied zit... helaas is mijn ervaring dat dit voor ongeveer 10% van het ziggo gebied geldt. de rest is zo brak dat een vpn tunnel niet langer dan 5 min in de lucht blijft en dat is godv. UDP verkeer, niet eens TCP verkeeer

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: glasvezel vraag

#18 Bericht door pe1rea »

Ik heb met ziggo (meer dan 20 jaar klant daar geweest) de laatste 15 jaar (na het Sonera drama) vrijwel nooit meer storing gehad.
En ja, ik consumeer voornamelijk.
Mijn activiteiten op het net zijn niet van dien aard dat ik dergelijke snelheden nodig had.

Nu hang ik aan 5G, kabel en glas zullen hier er niet in komen....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: glasvezel vraag

#19 Bericht door sottezero »

pe1rea schreef: 04 mar 2023, 16:13 Mijn activiteiten op het net zijn niet van dien aard dat ik dergelijke snelheden nodig had.
Maar dat is het idee dus... Als je nooit gigabit gebruikt, waarom zou je het dan willen, als je verbinding voldoet, hoef je niet met de meute mee te doen..
Als je het wel nodig hebt, en het is er niet dan zijn sommige zaken erg vervelend... Of dat nu digistream, adsl, vdsl, kabel, satcom, 5G, glasvezel of wifi-wan is.

Ik denk wel dat met nu een hot topic (Formule 1) nu heel veel mensen weten wat voor brakke verbinding Ziggo is, want voorheen ging Ziggo sport over de gereserveerde bandbreedte voor TV, nu is het 'echt' internet.. En het zijn in 99% van de gevallen ziggo klanten klagen nu dat VIAPLAY ruk is...
Het ligt echt NIET aan VIAPLAY dat F1 beeld ruk is...
Ik heb heerlijk F1 kunnen kijken op een satelliet schotel net binnen de poolcircel, feitelijk nog buiten het officiele gebied van Starlink...
Op 5G T-Mobile midden op de veluwe...
Dat je dan geen beeld hebt op fiberpower ziggo, is dan echt een ziggo probleem...

En glasvezelboeren heb je ook slechte bij hoor en onderdelen van glasvezel abbo kan ook slecht zijn.... TV van T-Mobile is gewoon bar slecht (TV gedeelte van T-Mobile is overgenomen van Ziggo-Vodafone trouwens, dat moesten ze verkopen om te fuseren, en ze hebben ook wel het meest bagger onderdeel afgestoten ook). KPN op enkel-ader kan vaak aanvoelen als elastiek...

Ik denk ook wel dat als je glasvezel hebt, dat je wellicht anders gaat consumeren.... Net als je altijd een brakke renault twingo gereden hebt met een dag-abbo op de wegenwacht, dat je als je ineens een Toyota HiLux rijdt dat je anders gaat autorijden. Misschien ga je dan wel ipv alleen die 5km met knijpende billen naar je werk ineens relaxed een toertochtje maken van 1000km met een kano of daktent... Daar ga je niet aan beginnen als je Twingo niet start als je 's ochtens wel wil van de camping...

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: glasvezel vraag

#20 Bericht door pe1rea »

Glas en kabel zal ik nooit krijgen, zal het moeten doen met 4-5G....
Kijk wat jijbuisjes, F1 interesseert me niet noemenswaardig.
Maar we raken wel wat offtopic..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: glasvezel vraag

#21 Bericht door PA3HMP »

velen klagen over viaplay en de waardeloze verbinding die ze hebben, en dat zijn ook heel veel klanten die niet bij ziggo zitten, ik kijk ook F1 en dan nog wel via een vpn met mijn ziggo 50mbit lijntje, geen enkel probleem, dus ja viaplay is ruk, kwa verbinding, presentatoren en hun gedrag en prijs.

Hier is de goedkoopste glasvezel aanbieder altijd nog 22 euro per maand duurder en dan heb ik niet eens telefoon, dus nee die komt er bij ons niet in.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: glasvezel vraag

#22 Bericht door PA0FRI »

Met glasvezel heb ik geen inspraak meer op mijn modem, die in rechte lijn ongeveer 3m van de inverted V opgesteld staat.
Het advies om de glasvezel toch aan te sluiten ondersteun ik. Zoals gezegd, je hoeft er geen gebruik van de maken.
Ze brengen een zwart kastje aan waar je niets op aan kan sluiten en als later toch voor glasvezel gekozen wordt,
komt er een ander kastje en wordt de verbinding gerealiseerd.
Soms staat er in je KPN contract dat je glasvezel krijgt als dat er is. Wordt het later aangelegd dan is overgang kosteloos.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: glasvezel vraag

#23 Bericht door sottezero »

. Krijg ik dan wederom een stoorbron in huis? Glasvezel zelf waarschijnlijk niet, maar de apparatuur die noodzakelijk is om van glasvezel gebruik te kunnen maken als abbonee, weet iemand daarover meer?
een kabel modem is feitelijk nog steeds een modem, bij glasvezel is het meer een bridge, glasvezel signaal (licht) wordt omgezet in licht (om2 of om3 met lc of sc enz connector) of stroom (koper via cat5/6/7/8 en een rj45 stekker bijvoorbeeld.
bij kabel wordt gemoduleerd radiosignaal omgezet in koper, en dat is een behoorlijk vies HF signaal...
95% kans dat je HF schoner is met glas dan met kabel.

Plaats reactie