zendamateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zendamateurs

#16 Bericht door PA3HMP »

Ze verzint duidelijk zaken die niet kloppen en heeft in het artikel duidelijk aangegeven totaal geen verstand van zaken te hebben.

[mod]aangepast. Je punt is duidelijk[/mod]

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: zendamateurs

#17 Bericht door sottezero »

Mensenhersenen lijken, wanneer ze teveel tijd hebben, zich druk te gaan maken om de meest vreemde dingen...

Dat kan gebeuren door wegvallen van partners, uit huis gaan van kinderen, verhuizen naar een bejaardentehuis, pensioen enz..

Dan worden ineens triviale zaken heel erg belangrijk... Auto's van mensen 2 straten verderop, het kapsel van de postbode, de muziek van de dhl bezorger.. De kinderen van die vrouw van 3 deuren verder... 5G masten, chips in spuitjes... misschien wel chips in spruitjes... Misschien smaken die dingen daarom wel zo metaalachtig.. Tanden van kindertjes in afrika die niet te eten hebben maar wel ineens een wortelkanaalbehandeling nodig hebben...
Een stukje bos wat al 40.000 jaar hetzelfde erbij ligt maar waar ineens 'gemanaged' moet worden dat mensen er geen foto's meer mogen nemen, tenzij ze 50 euro betalen.
Zure regen, een ozon gat, een bliksemafleider op het dak wat volgens jou dan toch echt een antenne is waarmee gespioneerd wordt door de chinezen, want dat hebben ze op het journaal verteld...

Its funny, because its true.. :mrgreen:

Maar even inhoudelijk...
Mevrouw wil aangeven dat ze slim is want er was weinig dat ze niet wist uit het artikel van de VPRO Gids 50 pagina 18. Overschatting is altijd leuk.. Goed voor youtube filmpjes enzo..
Ze miste wel in het artikel dat er een sterke lobby was.. Je kunt veel over de VERON en VRZA vertellen, maar dat ze een sterke lobby vormden, dat zou ik niet durven zeggen.
Overheidstoezicht is er niet? Ik dacht dat daar Agentschap Telecom ehm, die nieuwe naam dus...
Een 80 meter lijn? Voor de 80 meter band, of 8000cm lang? Dan zou ik de politie en de ME bellen, want dan is het vast een spionerende rus ipv een zendamateur..
Bovendien, zendamateurs draaien toch alleen verzoekplaatjes voor bejaarden? Dan zou een 3 meter lange antenne meer dan genoeg moeten zijn.
Een achtertuin vol masten... Maar dan verlies je toch megapixels in de kabel? Geen wonder dat ze met 4kW moeten stoken.. Dat kun je dan wel weer compenseren door de coax op te rollen, dan blijft daar wat stroom in achter, is beter voor de stoppenkast.
Een bolwerk van oude mannen...
Tja, ik ben begonnen met 14 jaar... dat is op sommige plekken misschien wel oud..
Ik hoop dat ik nooit zo oud wordt dat me druk ga maken over dit soort dingen... Dan liever een groen Soylent Green pilletje..

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zendamateurs

#18 Bericht door pe1cmo »

Tja, en ik vroeger (toen ik nog in een winkel stond) maar tegen die 27MHz-ers zeggen dat ze beter een rechte microfoon kabel konden kopen, want met zo'n krulsnoer was het geluid al draaierig voordat het uitgezonden werd. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: zendamateurs

#19 Bericht door PA3HMP »

PA3HMP schreef: 03 feb 2023, 09:43 Ze verzint duidelijk zaken die niet kloppen en heeft in het artikel duidelijk aangegeven totaal geen verstand van zaken te hebben.

[mod]aangepast. Je punt is duidelijk[/mod]
beetje onzin om de rest van mijn verhaal weg te knippen

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: zendamateurs

#20 Bericht door PA4WK »

Mensen die de spannendste verhalen vertellen worden in hun fantasie meestal niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: zendamateurs

#21 Bericht door PE1MBS »

Misschien moeten we massaal aangifte gaan doen van discriminatie.....

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zendamateurs

#22 Bericht door PA1AIS »

De realiteit is dat er pak weg 5000-10000 zendamateurs over zijn en 17,6 miljoen andere mensen in dit land die er geen verstand van hebben, maar wel de regels bepalen.

Elke vorm van ageren tegen deze 17,6 miljoen geeft meer risico op weerstand in de maatschappij, op die manier gaan we dat dus niet winnen. het is dus zaak om naar buren toe een goed beeld te scheppen. Tenslotte gaat onvrede per paard en vertrouwen komt per voet.

Ik zeg al nooit (meer) dat ik zendamateur ben, stuit bijna altijd op onbegrip. Vanuit radiozendamateur visie valt een groot gedeelte van die 17,6 in de categorie nukubu.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zendamateurs

#23 Bericht door pe1cmo »

Jugo, jij kan tenminste nog zeggen dat je beroeps bent in het installeren van zend apparatuur dus weet wat je doet. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zendamateurs

#24 Bericht door PA1AIS »

pe1cmo schreef: 06 feb 2023, 10:03 Jugo, jij kan tenminste nog zeggen dat je beroeps bent in het installeren van zend apparatuur dus weet wat je doet. :mrgreen:
:lol:
De meesten denken dat ik weet wat ik doe, ikzelf vraag me dat regelmatig af.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zendamateurs

#25 Bericht door pe1cmo »

Dat is het ouder worden van die grijze massa bovenin. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: zendamateurs

#26 Bericht door pa3met »

PA5BUK schreef: 02 feb 2023, 16:14 Ze heeft geen ongelijk.
Er zijn zendamateurs die opscheppen over hun versterker van enkele kWs. Maar de laatste keer dat ik keek in de gebruikersbepalingen stond daar nog steeds max 400W PEP. Wat loop je dan op te scheppen over je 4kW versterker?

Over antennes van de daken van de buren spannen kan ik niets zeggen. Het zou me niet verbazen als het wel eens voorkomt.
dat gebeurt ook wel ja, maar dat moet je echt bespreken met de buurt; "de lucht is niet van jou" zal ik maar zeggen. Antennes die over daken van buren draaien kan, zonder overleg shit opleveren.

Die ZA die ik refereerde, had indertijd filmpjes op YT gezet waarbij je zag dat de legal limit ruim overschreden werd (met storingen in de buurt) _en_ de limits van de PA ook ... Je hoorde de 62e harmonische op 70 ...

Wat wel vaak gebeurt is dat bv een ZA die zijn zin wil doordrijven, halve wetten ophoest terwijl hij/zij zelf niet al te best snapt wat de regels zijn.

Of zendamateurs die moeilijk doen omdat ze direct na het afgeven van een vergunning aan de slag gaan ipv even 6 weken te wachten ivm eventuele
bezwaren.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: zendamateurs

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Da's andere koek dan testen met 300 Kw op HF toen ik net afgestudeerd was en bij Philips - PTI ging werken. We schrijven 1965.

Maar met een kW uitkomen en dan pochen..........."mentaliteit hé" Zo gaat dat tegenwoordig met veel meer dingen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: zendamateurs

#28 Bericht door PE1PQX »

Onbekend maakt onbemind....

Hier ligt in mijn ogen een taak voor 'ons' zendamateurs, voorlichting, uitleggen, laten zien/doen (praatje, plaatje, daadje in 'instructeurstermen').
Mooi voorbeeld is o.a. noodcommunicatie in gebieden zoals nu bij de aardbevingen in Turkije/Syrië waar onze hobby een verschil kan maken (AUB geen DARES discussie!!)

Mijn voorbeeld hier: ik was mijn mast aan het opbouwen, ruim 2 jaar terug:
Komt er een buur naar mij toe 'mag ik u wat vragen meneer?' met de vraag of mijn mast nu al zijn WiFi kon storen (hij had wat problemen met Ziggo's WiFi). Mast lag nog plat, kabels nog niet klaar en antennes nog niet klaar voor monteren.
Buurman dacht zelf al van niet omdat ik nog met de opbouw bezig was maar hij wilde het zeker weten. Uiteraard uitgelegd dat ik in principe geen WiFI kan storen omdat ik daar geen apparatuur voor heb (13cm) maar onmogelijk is het zeker niet.
Heb hem wel gevraagd bij mij te komen als hij vermoed dat ik wel een veroorzaker zou kunnen zijn in geval van storing. Gewoon netjes vragen en we zoeken naar een oorzaak.

Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: zendamateurs

#29 Bericht door Thijzer »

De wetenschapper Dunning en Kruger hebben er een mooi fenomeen van beschrevenl:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: zendamateurs

#30 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 08 feb 2023, 10:51 De wetenschapper Dunning en Kruger hebben er een mooi fenomeen van beschrevenl:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
In de taal die de meesten begrijpen: simpele zielen die denken het allemaal wel te weten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie