Gevaarlijke troep van Ali?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#16 Bericht door PD3E »

Paula Bean schreef: 14 dec 2022, 02:36
PA0BAK schreef: 08 dec 2022, 22:25...dit valt onder dezelfde catagorie als elektrische steps
Een kleine nuancering mijnerzijds.

Er schijnt wetgeving in de maak te zijn die begin 2023 wordt verwacht, die duidelijkheid schept in de situatie met electrische steps. Overal in de wereld zijn electrische steps toegestaan, behalve in Ierland en Nederland; in ons land waarschijnlijk vanwege het ongeluk in 2018 met een electrische bakfiets waardoor de overheid in een soort voorzorgsprincipe-stuip is geschoten. Wat dat betreft zijn we samen met Ierland de Gekke Henkie van Europa.

Ik bezit zelf een stap-step, dat is een electrische step die wetstechnisch gelijk staat aan een e-bike (jeweet wel, een fiets met een hulpmotor die alleen werkt als je zelf trapt), en daardoor legaal is. De stap-step heeft geen gashendel. Je moet zelf eerst een paar keer steppen voordat de hulpmotor acht seconden lang je snelheid vasthoudt. Daarna slaat de motor af en moet je weer één of twee keer zelf steppen.

Er bestaan ook electrische steps met gashendel waarbij je zelf niet hoeft te steppen - die zijn op dit moment nog niet legaal toegestaan op de openbare weg, en je riskeert een boete van €350 en inbeslagname van de step als je gepakt wordt. Maar in hoeverre er gehandhaafd wordt is onduidelijk en verschilt van plek tot plek.
De reden dat men in Nederland terughoudend is heeft o.a. te maken met de incidenten die plaatsvinden met dit soort steps.
Een thermal runaway van de accu's levert levensgevaarlijke situaties op, met name binnenshuis.

Zie o.a. https://ms-my.facebook.com/PolitieAlmer ... 100656585/
73's PD3E, Erwin.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#17 Bericht door pe1hzg »

PA9X schreef: 14 dec 2022, 14:29 Met de kanttekening dat het wél moet voldoen aan de Europese richtlijnen. Als de verkopende partij importeur is en er geen CE-markering op het product zit, dan is er een probleem en kun je direct melding doen bij de NVWA. Als er wel een CE-markering op zit, dan is de importeur aansprakelijk bij problemen.
Ik ben tot de conclusie moeten komen dat de richtlijnen niet werken. CE is een *verklaring* dat spullen aan eisen voldoet, het is geen dwingende verplichting en wordt niet afgedwongen op de grens.

Een grote huishoudhandel importeert een paar containers met kerstprullaria, die radiostoring veroorzaakt en bij nameten, teveel storing veroorzaakt. Tegen de tijd dat de melding bij de NVWA is, als men al reageert ("we zijn overbelast") zijn de zeecontainers leeg en is het spul verkocht. Er is geen verplichting dat de handel alle spullen terughaalt, als er al posters worden gemaakt wordt zeker niet alles ingeleverd en die spullen blijven nog jaren storen, tot ze hopelijk een keer in de fik vliegen.
Een handelaar krijgt zelfs niet eens een boete als niet alles terugkomt ("U heeft 10000 frutsels verkocht, er zijn er 4000 terug gekomen bij recall, voor de resterende 6000 leggen we per frutsel de volgende boete op...")

Als er al handhaving plaatsvindt dan zijn de volgende containers van een ander type en eventuele non-confirmatie van de vorige zending geldt niet voor de nieuwe zending. Wat niet gebeurt is dat bij de grens spullen getest worden, en bij gebleken afwijkingen, importeurs op een lijst komen en *steeds vaker* gecontroleerd worden, en deze tests plaatsvinden *voordat* het spul naar binnen mag. En tot die tijd is het dweilen met de kraan open.

En of 't nu electrische veiligheid is, brandgevaar, afgifte van gevaarlijke stoffen, pro-actief controleren gebeurt niet. En dus krijg je dat merkproducten extra kostbaar worden (want die kunnen zich niet veroorloven een slipper te maken) maar dat deze rommel verkocht blijft worden.

Recent nog zo'n handig mobiel-ladertje meegenomen bij de kassa van de supermarkt? Nieuwe kekke kerstverlichting gescoord bij de Action? En durf je met je hand op je hart te zeggen dat deze spullen voldoen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#18 Bericht door PA0ETE »

Ik had begin van de middag gekeken, toen leek het alsof beide genoemde producten (marktplaats en de andere site) al verdwenen waren.

Iemand hier op het idee gekomen om even een klacht over het product naar Marktplaats te sturen?

Er wordt wel degelijk op het CE-keurmerk gehandhaafd. Ik ken voorbeelden van mensen die boetes kregen van meer dan 30.000 euro voor de verkoop van een partij apparaten waar geen geldig CE-keurmerk op stond. De boete was in elk geval een stuk hoger dan de omvang van de hele verkochte partij.

Tot een paar jaar geleden was het overigens zo dat ook een "kleine" webshophouder verantwoordelijk werd gehouden voor het voldoen aan wat er in de CE-verklaring stond. Tenminste als hij zelf ook degene was die het product in de Europese Economische Ruimte introduceerde. Dit aantonen is echter bijzonder duur en bij de verkoop van kleine tot middelgrote partijen ondoenlijk. Tegenwoordig ligt meer verantwoordelijkheid hierover bij de verkopende partij, ook als die zich in China bevindt. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik een apparaat voor 70 MHz verkocht, geproduceerd in China, dat met dezelfde type-aanduiding ook voor 144 en 430 MHz werd geleverd. Precies dezelfde aanduiding. Alleen met grote moeite kon ik toen achterhalen dat de bijgeleverde CE-verklaring vrijwel zeker het 70 cm-apparaat betrof. Ik heb de verkoop ervan toen gestaakt (dit was nog voor de wetswijziging).

Ik heb overigens wel wat moeite met de denigrerende aanduiding van het land uit het oosten. Ik heb hier zelf een flink aantal prima amateurapparaten in huis uit China, die ook allemaal keurig schoon zijn als je ze aan de analyzer hangt. Beste koop is een portofoon waar zowel op 2m als op 70 cm 10W uit komt, met een meegeleverde accu van 5000 mAh. Echt gewoon een keurig apparaat (en nog waterdicht ook tot een uur lang op 1,5 meter). Ziet er mooi uit (vind ik). En dat voor de somma van 22 euro, incl btw en verzending. Ik heb het ding al twee jaar veelvuldig in gebruik.

Misschien dat ik beter oplet dan anderen wat ik er koop, maar veel echt slechte dingen heb ik nog niet via bijv. Alie gekocht.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik stel voor de kop van de posting te veranderen in "Gevaarlijke troep van Ali '


Dat dekt de lading van de inhoud van de antwoorden. En dat vindt PE1CMO ook wel een goed idee denk ik.

[mod]Ja dat is inderdaad niet verkeerd om te doen. Heb het veranderd[/mod]
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#20 Bericht door PE5PVB »

Ik ben tot de conclusie moeten komen dat de richtlijnen niet werken. CE is een *verklaring* dat spullen aan eisen voldoet, het is geen dwingende verplichting en wordt niet afgedwongen op de grens.
Ik denk dat het grote probleem is dat bv. Chinese producten ook door een Chinees bedrijf mogen worden "gecontroleerd" op de eigenschappen die nodig zijn om een CE markering te voeren.

Een beetje importeur vraagt aan zijn Chinese leverancier om een certificaat dat het product getest is voor deze markering, helaas (zelf ondervonden) zijn die rapportjes ook vaak van Chinese bedrijven. Hoe betrouwbaar zijn ze dan?

Ik zou veel liever hebben dat een importeur moet beschikken over een certificaat dat het product aan de eisen voor CE markering voldoet, opgesteld door een gecertificeerd Europees bedrijf.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#21 Bericht door PE2AAB »

Naar aanleiding van het bericht van John even gekeken; inderdaad zijn de advertenties weg. Dat is goed nieuws.
Ik heb ook contact gehad met AT. Die hebben daar keurig actie op uitgevoerd! Mooi zo!

Zag het al voor me; een waarschuwing van EHBD Tower die niet aankomt door storing van zo'n microfoon waardoor we zouden missen dat er twee F35's komend van EBBL, recht voor ons crossen op circuithoogte. Ik kan je vertellen; dan heb je een nieuwe onderbroek nodig.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gevaarlijke troep van Ali?

#22 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: 16 dec 2022, 16:04 Ik heb overigens wel wat moeite met de denigrerende aanduiding van het land uit het oosten.
Dat is het grootste probleem. Er komt uitstekend spul uit het oosten waar we heel blij mee zijn.
Met mijn scope is ook niks mis. En de helft van de winkel hier ligt er vol mee.
En vaak is het ook nog technisch niet eens slecht maar gewoon hier niet toegestaan. Maar dat kun je ze niet kwalijk nemen, dat is de schuld van de verkoper hier.

Maar er komt ook veel troep vandaan. Het is niet dat ze daar niks kunnen, maar er is wel veel kaf onder het koren. De 'antenne' om dat te onderscheiden heeft niet iedereen.

Overigens had ik laatst Bol geschreven dat ze niet toegestane portofoons verkopen als vergunningsvrij. FRS in plaats van PMRS, voor de US markt. Maar wel geadverteerd als 'zonder vergunning'. Technisch gewoon Retevis maar je mag ze toch niet gebruiken. Bol heeft daar niks mee gedaan. Dus niet elke verkoper reageert .
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie