Zendamateurs in Duitsland bereiken

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#16 Bericht door pe1rea »

PA3HMP schreef: 23 nov 2022, 09:11
pe1rea schreef: 22 nov 2022, 10:15 Je kan ook je teennagels knippen Mark, zijn je tenen iets minder lang... :mrgreen:
heeft niks met teennagels te maken maar met de instelling van de plaatser die zegt omdat ik geen contact kan krijgen zijn jullie allemaal aanhangers van pim/baudet/wilders, nou dan is het voor mij heel snel klaar
Topic plaatser heeft het nergens over aanhangers.
Alleen over lezen.
Ik heb ook 'Mein Kampf' gelezen, wil nog niet zeggen dat ik een aanhanger vd man ben..
Verre van zelfs.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#17 Bericht door PA9X »

Maar om nog even om topic te komen. Zoals PA0FRI al schreef, heeft HF de beste papieren. Je kunt met je N-registratie de 40 meterband gebruiken. In jaren van hoge zonneactiviteit zoals nu, moet het met 100 watt en een dipool of endfed overdag wel lukken om Duitsland te werken.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#18 Bericht door PA0AA »

PD1ITZ schreef: 19 nov 2022, 14:39 .....Ik ben Duitse en woon in Den Haag. Qua taal is dit vaak erg moeilijk......
Om weer even bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven hierbij de suggestie om te kijken of het gebruik van Echolink een idee is.
Als het je voor nu even niet te doen is om het experimenteren, maar alleen om het sociaal kontakt, dan kan dit een zeer nuttige aanvulling zijn op je amateurstation.
In tegenstelling tot andere VOIP toepassingen, zoals bijv. Teamspeak, is de kans dat je op Echolink niet gelicentieerde amateurs tegen komt zeer klein.
Op deze wijze kan ik geregeld uit komen als PJ4AA , terwijl ik al drie jaar niet op m'n tweede QTH geweest ben.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#19 Bericht door PH2X »

PA9X schreef: 23 nov 2022, 14:29 Maar om nog even om topic te komen. Zoals PA0FRI al schreef, heeft HF de beste papieren. Je kunt met je N-registratie de 40 meterband gebruiken. In jaren van hoge zonneactiviteit zoals nu, moet het met 100 watt en een dipool of endfed overdag wel lukken om Duitsland te werken.
Hi Jean-Paul,

Ik heb inmiddels een korte qso met PD1ITZ gehad en weet wat meer.
Jörg heeft momenteel alleen een porto tot zijn beschikking. Deze porto instellen gaat via een computer.
Onze eerste qso lukte niet via een directe verbinding, maar via een repeater in Den Haag lukte het wel.
Jörg zal binnenkort een antenne voor VHF/UHF buiten plaatsen. Ik verwacht dat het dan beter zal gaan.
Verder begreep ik dat hij wel een tranceiver heeft, maar nog niet aangesloten (of niet binnen handbereik).
HF-verbindingen met zijn thuisland gaan dus nog even niet lukken, maar dat komt wel.
Vooralsnog lijkt het mij leuk hem te helpen om lokaal verbindingen te maken.
Ik heb hem al op de lokale Moschronde gewezen, iedere werkdag om 11.00 uur op 145.450
Dat lukte vanochtend nog niet gezien het gebrek aan een goede buitenantenne.
Verder is zijn Nederlands prima. Al zal het helpen duidelijk en niet te snel te praten.
Komt wel goed dus.

73
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie