8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#1 Bericht door PE4BAS »

Kan dit?

Roger G3XBM schreef al op zijn blog dat in veel landen het gebruik op sommige ISM banden vrij is. Ik heb dit even kort onderzocht.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2021-12-15 ik doel op bijlage 11.

Het gebruik van 40.660-40.700 Mhz met 10mW ERP is vrij voor gebruik met "data in het algemeen". Hier versta ik dan ook FT8 en WSPR onder?
Misschien lees ik het verkeerd? Maar ik denk dat met deze wet een baken op 40.680 MHz met FT8 (zoals G3XBM ook gebruikt) heel goed mogelijk is. Mits je aan de voorwaarden voldoet.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#2 Bericht door PA0AA »

PE4BAS schreef: 17 nov 2022, 13:34 .... Kan dit? .....
Wat ik zeker weet, is dat het op 27 MHz mag, dat heb ik nl. zelf gehoord op de AT stand in de Ijsselhallen in Zwolle, een paar weken geleden.
Zie het draadje van mij in de rubriek "Propagatie", Kijk op deze link. viewtopic.php?p=273466#p273466
Misschien is er voor 8 meter ook iets dergelijks te bedenken, dan zou je zelfs een professioneel "baken" kunnen aanschaffen, ze zijn leverbaar tot 50 kW :lol:
bijvoorbeeld bij deze leveranciers, :lol:
https://www.sairem.com/nl/industrial-ra ... enerators/
https://www.electronicspecifier.com/pro ... plications
http://www.rfmpt.com/rf-generators.html
https://www.hilberling.de/en/qswitch-driver/
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 1813-B.pdf
https://manitousys.com/rf-plasma-power- ... enerators/
Alleen de identificatie zal wel een dingetje worden, denk ik, want informatie overbrengen is bij deze toepassing niet toegestaan. :(


73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#3 Bericht door PE1PQX »

PA0AA schreef: 17 nov 2022, 15:22
Alleen de identificatie zal wel een dingetje worden, denk ik, want informatie overbrengen is bij deze toepassing niet toegestaan. :(


73, Ruben, PA0AA.
Geen informatie snap ik, maar dan moet je toch nog ergens een ID versturen?? Een simpele 'piep' op een vaste frequentie is denk ik niet echt een baken te noemen.
Identificatie is wel key hier denk ik....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#4 Bericht door pe1cmo »

Ik denk dat als je het internationaal wilt doen om de propagatie te onderzoeken, samen met andere landen, je wel eens een vergunning kan aanvragen (en krijgen). Ja, het zal je wel wat kosten, maar soms is er een mouw aan te passen, hoewel het lastiger is als dat stukje band militair is.
Kijken we naar het NFP https://wetten.overheid.nl/BWBR0035791/ ... 19#Bijlage dan zien we dit:
nfp.PNG
Zoals je ziet, veel militair, en nu met een oorlog om de hoek misschien lastig. Maar misschien goed onderbouwd met onderbouwingen uit het buitenland wel mogelijk.

Mijn advies, aanvragen op tijdelijke experimentele basis
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#5 Bericht door PE4BAS »

@PA0AA uiteraard heb ik je draadje gelezen Ruben. Ik heb wel interesse in 27MHz maar op een andere manier ;-). Niet voor een baken.

@PE1CMO ik zie geen toewijzing van militair verkeer op de specifieke ISM band waar ik op doel. Ik wil ook niet persé een vergunning aanvragen al zou dat misschien wel een mogelijkheid zijn.

8m heb ik wel interesse in, Vooral om deel te maken van een aantal amateurs die propagatie onderzoek doet op deze band. En nee ik zoek niet naar een professioneel baken. Ik zoek naar de mogelijkheid om een WSPR baken of FT8 baken uit te zenden op 8m. Wat ik begrijp is dat vergunning vrij data verzonden mag worden op deze ISM band (zie die bijlage 11 van de vorige post voor de frequenties) mits je max 10mW erp gebruikt. Die data zou dus prima de normale uitwisseling in een FT8 QSO kunnen zijn lijkt me. Persoonlijk denk ik dat je met 10mW WSPR zo ie zo een heel eind komt. Althans op 10m is het te doen om in USA gehoord te worden met 10mW. Waarom zou het op 8m niet kunnen? Het niet gebruiken van een richt antenne is natuurlijk wel een dingetje...maar goed, met goede propagatie zal het weinig uitmaken.

Wie het weet mag het zeggen. En anders toch maar een mail aan AT er aan wagen...

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#6 Bericht door PA0AA »

PE1PQX schreef: 17 nov 2022, 20:57 ........ Geen informatie snap ik, maar dan moet je toch nog ergens een ID versturen?? Een simpele 'piep' op een vaste frequentie is denk ik niet echt een baken te noemen.........
Je zou iets kunnen doen met periodiek aan en uit schakelen, dat wordt nl. niet als "informatie overbrengen" gezien, maar meer als een hf-machine aan en uit schakelen.
NB. CW met 5 wpm is in principe ook aan en uit schakelen, maar daar trapt de wetgever niet in, dat heb ik al bij het AT nagevraagd voor m'n 27 MHz baken.
Je kunt wel een baken bijvoorbeeld 28 seconden aan laten, dan 2 seconden uit, enz. Een ander baken kan dan weer 43 seconden aan, en 2 seconden uit.
Een beetje te vergelijken met het ritme van de vuurtorens, die in de scheepvaart gebruikt worden.
Als deze specifieke gegevens per baken algemeen bekend gemaakt worden, dan zijn de diverse bakens goed te onderscheiden.
Plus dat je dan misschien hard kunt maken dat het 'baken' een echte ISM toepassing is. De 'S' in ISM staat nl. voor Scientific ( wetenschappelijk )
Propagatieonderzoek zou je best wel wetenschappelijk mogen noemen, denk ik zo. :roll:

@PE1ITR, mooie lijstjes, het wordt tijd, dat daar een PI7 call aan toegevoegd wordt, vind je ook niet ? .... :lol:

73, Ruben, PA0AA.
Laatst gewijzigd door PA0AA op 17 nov 2022, 22:25, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#7 Bericht door pe1itr »

Hier heb je een overzicht van de internationale situatie
Screenshot from 2022-11-17 22-09-36.png
Screenshot from 2022-11-17 22-09-47.png
Screenshot from 2022-11-17 22-09-47.png (36.86 KiB) 2698 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#8 Bericht door PA3DJS »

@PA0AA:
de "S" in ISM staat inderdaad voor Scientific, maar de toepassing mag geen communicatie zijn. Wel mogen RF generatoren voor versnellers, plasma generatie, verhitting, etc. Kort samengevat: zodra je moduleert, val je niet meer onder de categorie ISM omdat je bewust wilt uitzenden.

Je wilt het goedkoop doen, dan denk ik dat een experimenteervergunning niet tot mogelijkheden behoort. Op zich denk ik dat een experimenteervergunning best kans van slagen maakt (laag vermogen, amper bandbreedte, etc). De enige hobbel die ik zie is dat als de gebruikers zendamateurs zijn, men wellicht zegt: Waarom doe je dat niet in de amateurbanden?

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#9 Bericht door on4bgc »

Waarom doe je dat niet in de amateurbanden?

Omdat je wil experimenteren op andere frequenties

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#10 Bericht door PE4BAS »

de "S" in ISM staat inderdaad voor Scientific, maar de toepassing mag geen communicatie zijn. Wel mogen RF generatoren voor versnellers, plasma generatie, verhitting, etc. Kort samengevat: zodra je moduleert, val je niet meer onder de categorie ISM omdat je bewust wilt uitzenden.
Onder bijlage 11 staan een aantal frequenties waaronder een klein stukje 8m band. Hiervoor geldt:

Bijlage 11, behorend bij artikel 2, tweede lid, onder o
Korteafstandapparatuur
(Zie voor een goed begrip van de tabellen het aanhangsel bij de bijlagen 1 tot en met 12)

Subcategorie 1. : radioapparaten bestemd voor telemetrie, telecommand, alarmering, data in het algemeen en andere soortgelijke toepassingen (Non specific SRD)

Er staat in artikel 2, tweede lid, bij "o":

de in bijlage 11 opgenomen korteafstandapparatuur, mits gebruikt in de in die bijlage aangegeven frequentiebanden en met inachtneming van de daarbij behorende gebruiksvoorschriften;

In het aanhangsel staat verder niet zoveel bijzonders wat het uitzenden in dat stukje 8m restricties zou geven voor de toepassing (FT8/WSPR).


Achter het 8m band stukje staan geen gebruikers voorschriften. Telemetrie, telecommand etc. is ook communicatie. Dat mag ook. Waarom zou bijv. FT8 of WSPR data dan niet mogen?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#11 Bericht door PA3DJS »

@PE4BAS:
Een radiocommunicatietoepassing mag, maar dan zijn er beperkingen aan het uitgestraald vermogen (10 mW ERP voor het stukje rond 40.6 MHz). Voor een ISM toepassing zijn in prinicpe geen beperkingen voor het onbedoeld (dus niet opzettelijk t.b.v. communicatie) uitgestraald vermogen.

Zodra je gaat moduleren (lees informatie gaat overdragen) is het functioneel geen ISM toepassing meer, maar een radiotoepassing.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#12 Bericht door PE4BAS »

Een radiocommunicatietoepassing mag, maar dan zijn er beperkingen aan het uitgestraald vermogen (10 mW ERP voor het stukje rond 40.6 MHz)
Ik was ook niet van plan om een ISM toepassing te maken. 10mW WSPR of FT8 is meer als genoeg. Het gaat er om of dit legaal mag. In Engeland mag dit volgens G3XBM en hij dacht dus dat andere landen misschien ook dezelfde regels zouden hebben. Hij had dus waarschijnlijk gelijk.

Ondanks dat ze hier spreken over korteafstandsapparatuur zou ik er niks aan kunnen doen als mijn 10mW signaal per ongeluk toch ontvangen zou worden over grotere afstanden. Ik denk ook zeer zeker dat dit mogelijk is in het ES seizoen. En misschien wel met F2 als het de zon wat aktiever wordt. Overigens hoef je niet persé een licentie te hebben met een callsign hiervoor. Iedereen is dus vrij om hier met 10mW uit te zenden mits het data betreft.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#13 Bericht door PA3DJS »

@PE4BAS:
Helder wat je wilt. Ik was even in de war met PA0AA die meer richting ISM zat in een ander draadje. Jouw opmerking "data in het algemeen" is inderdaad wel een lastig ding vanwege dat er naast de identificatie niets ander wordt verzonden.

Mijn gevoel zegt dat het mag, vanwege dat er ook wat plaatsbepalingstoepassingen in gebruik zijn in soortgelijke banden met "non-specific SRD" en vanwege de inleiding in:
https://www.etsi.org/technologies/short-range-devices
De toepassingen zijn niet beperkt tot het lijstje vanwege dat men spreekt over "including".

Eens voor v.w.b. amateurregistratie, dat hoeft niet.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#14 Bericht door PE1PQX »

PA0AA schreef: 17 nov 2022, 22:11
PE1PQX schreef: 17 nov 2022, 20:57 ........ Geen informatie snap ik, maar dan moet je toch nog ergens een ID versturen?? Een simpele 'piep' op een vaste frequentie is denk ik niet echt een baken te noemen.........
Je zou iets kunnen doen met periodiek aan en uit schakelen, dat wordt nl. niet als "informatie overbrengen" gezien, maar meer als een hf-machine aan en uit schakelen.

....
In beginsel is CW ook zo, maar dat wordt ook als informatie gezien.
Het idee van die vuurtoren is (heel erg simpel bedacht) ook versturen van informatie, n.l. een piepjes-patroon (licht-flits-patroon bij vuurtorens) die te herleiden is aan een bepaalde oorsprong.
Ik denk dat je het eerder in een soort van radar-princiepe moet denken....? Bij radar wordt er (bij mijn weten) geen informatie mee gestuurd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#15 Bericht door PE4BAS »

Hierbij een weblog van een engelse amateur die ook met experimenten gestart is op 8m. Zonder een experimentele licentie en met 10mW WSPR. Hij verwacht niet echt ver te komen maar wil toch eens kijken hoever het signaal te horen is.

https://m0nyw.blogspot.com/

Ik denk persoonlijk dat onder goede omstandigheden een 10mW signaal met de juiste propagatie best wel een eind kan komen op 8m WSPR. Het grootste probleem is denk ik dat er stations moeten zijn die het signaal ontvangen.

Plaats reactie