8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#16 Bericht door pe1cmo »

Toen ik vroeger een ontvanger had van 30 - 50 MHz, was het tijdens een zonnevlek max heel normaal dat je de politie uit de VS ontving, ook porto's. Die zaten rond de 35 en 45 MHz. Best leuk.

Dus met 10mW WSPR, ik denk dat er wel reacties komen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#17 Bericht door PE4BAS »

Ik heb er toch maar een e-mail aan gewaagd naar Agentschap Telecom. Met name met de vraag of evt. apparatuur alleen data mag kunnen uitzenden en of communicatie met andere (experimentele) stations is toegestaan. Hierbij het antwoord:

De genoemde band is beschikbaar voor Non-specific Short range devices. Dat wil zeggen allerlei gebruik mag hier gebruik van maken.

Het gebruik is in die zin niet anders dan in b.v. de vergunningsvrije 433 MHz en 863 – 870 MHz.

Communicatie met derden is dus toegestaan mits het maximaal uitgestraald vermogen van 10 mW niet wordt overschreden.

Er is echter een belangrijke randvoorwaarde:

In de zendamateurbanden mag een radiozendamateur met zelfbouwapparatuur werken die niet aan die eisen hoeft te voldoen. Voor de 40 MHz geldt die uitzondering niet. In artikel 2 lid 3 van de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015 wordt geëist dat de apparatuur moet voldoen aan de essentiële eisen van de Radio apparaten richtlijn om vergunningsvrij gebruik te kunnen maken van deze band. Door de fabrikant moet een Declaration of Conformity worden opgemaakt en de apparatuur moet een CE markering hebben waarmee de conformiteit met de eisen van de Radio apparaten richtlijn wordt bevestigd.



Als u aan bovenstaande eisen voldoet is het gebruik toegestaan.



Ik ga er voor het gemak van uit dat de Yaesu FT-817 die ik wil gebruiken voldoet aan die eisen. Anders zou deze ook niet op de Nederlandse markt toegestaan zijn denk ik. Zelf iets gaan maken mag dus niet. Ik ga nu eens denken over de antenne die ik ga gebruiken hiervoor. Ik ga hier zeker mee experimenteren. Evt. verslagen hiervan kunnen jullie t.z.t. lezen op mijn blog.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#18 Bericht door PE1PQX »

PE4BAS schreef: 24 nov 2022, 22:51


Ik ga er voor het gemak van uit dat de Yaesu FT-817 die ik wil gebruiken voldoet aan die eisen. Anders zou deze ook niet op de Nederlandse markt toegestaan zijn denk ik. Zelf iets gaan maken mag dus niet. Ik ga nu eens denken over de antenne die ik ga gebruiken hiervoor. Ik ga hier zeker mee experimenteren. Evt. verslagen hiervan kunnen jullie t.z.t. lezen op mijn blog.
De FT-817 mag bij mijn weten hier dus niet voor gebruikt worden.
Hier was lange tijd geleden ook al een discussie over waarbij 'HAM-apparatuur' op de 27MHz/CB band gebruikt werd. Dit was volgens AT ook niet toegestaan.

Simpele uitleg was dat 'HAM-apparatuur' voor ham-banden gebruikt mag worden en anders dus niet en aangezien 40MHz/8mtr in Nederland (nog) niet onder 'Ham-banden' valt is het volgend diezelfde redenatie dus niet toegestaan. Dat tranceivers gemodificeerd kunnen worden voor doorlopend TX/RX frequentie bereik doet hier niets aan af. Één gebruikte kreet hierbij was 'type-goedkeuring'

Tenminste, als ik de strekking van destijds mij goed herinner.

Maar laat mij jouw experiment niet tegen houden, wellicht word 40MHz later ooit eens een amateurband...?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#19 Bericht door PE4BAS »

Daar zit wat in André. Alleen kun je dit niet vergelijken met gebruik van een HF allbander op 27MHz. Voor 27MHz gelden andere regels namelijk ook op het gebied van de apparatuur. In het geval waar ik de FT-817 voor zou willen gebruiken lijkt me dat het apparaat alleen maar hoeft te voldoen aan het gestelde wat AT aangeeft.

Ik heb even gekeken waar de zendontvanger aan moet voldoen. Dat zou zijn aan het "Besluit radioapparaten 2016" (https://wetten.overheid.nl/BWBR0038910/2016-12-28/0). Daarin staat dat het apparaat zo ie zo een CE markering moet hebben en een conformiteits verklaring uitgevoerd door de fabrikant. Ik moet even uitzoeken of de FT-817 die ook heeft. Dat zou in de handleiding moeten staan lijkt me. Overigens hangen er nog meer regeltjes en bijbehorende uitleg aan, ik heb alles nog niet gelezen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#20 Bericht door PE1PQX »

Primair was het zo dat HAM-tranceivers niet buiten de HAM-banden gebruikt mocht worden. Aangezien hier in NLD de 40MHz/8mtr geen (nog) HAM-band is, is gebruik van de door jou genoemde 817 op die frequentie dus niet toegestaan.
Een Yaesu FT1XDE porto (of TS2000 om een andere trx te noemen) mag dan ook niet op de PMR kanalen ingezet worden, ook al ben je registratiehouder. (voorbeeldje, nog buiten het feit of deze tranceivers het wel kunnen na modificatie)

De CE-markering moet op alle goedgekeurde elektronische apparaten staan in de EU, dus staat het ook op jouw 817.

Maar in de herhaling: zo even uit het biologische geheugen gehaald, ik kan er dus ook naast zitten!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#21 Bericht door PE4BAS »

Ik ben nog eens even gaan googlen en kom tot de conclusie dat je waarschijnlijk gelijk hebt. Wij mogen ook niet met onze zendontvangers op de LPD band uitzenden. Ook niet met 10mW. Dat kan alleen met een typegekeurd apparaat voor die band, en dat is een portofoon met een vaste antenne.
Zelfbouwen mag helaas niet, dat is duidelijk. Dus blijft er geen optie over. Tenzij een fabrikant er heil in ziet typekeuringen aan te vragen voor zendontvangertjes voor 40MHz.

Aan de andere kant is het misschien wel een beetje een grijs gebied. Aan LPD porto´s zijn ook allerlei eisen gesteld en er is een kanaal indeling. To nu toe is aan het stukje 40MHz verder geen eis gesteld behalve dan dat je alleen data mag uitzenden. Misschien wil ik ook wel een beetje te graag...

Wie er een ander licht op kan schijnen mag het zeggen...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#22 Bericht door PA3DJS »

Even advocaat van de duivel spelen met betrekking tot CE-markering voor niet HAM zelfbouwapparatuur:

Er is een uitzondering in RED en LVD, "Custom-built evaluation kits destined for professionals to be used solely at research and development facilities for such purposes." vallen er buiten. De vraag is dan of je jouw toepassing (en gebruik) daaronder kunt laten vallen.

Als je van deze uitzondering gebruik kan maken, moet wat je eenmalig maakt nog steeds efficient met het spectrum om gaan en veilig zijn. Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien.

De andere optie is gebruik maken van een kant en klare module die wel CE-markering heeft voor gebruik in de bakentoepassing.

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#23 Bericht door PE5HV »

Inmiddels in Canada ook weer een licentie uitgegeven.
cya373.PNG
cya373.PNG (73.31 KiB) 6649 keer bekeken
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#24 Bericht door PE4BAS »

Ja, in USA en Engeland zijn meerdere experimentele licenties uitgegeven. Echter daar moet je wel voor betalen. In Engeland kost het voor 1 jaar 50 pond. Misschien zou dat in Nederland ook kunnen?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 8m band/40 MHz baken opzetten in Nederland

#25 Bericht door pe1cmo »

in USA en Engeland zijn meerdere experimentele licenties uitgegeven

Ja, dat kan, voor Nederlandse prijzen
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie