Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#1 Bericht door ferrapie »

Goedemiddag,

Ik ben Pieter uit België.
Ik ben 40 jaar en in september 2023 ga ik voor mijn basisvergunning. U leest het goed. 2023 :? :shock:
De lessen zijn net gepasseerd in Mechelen; en in Lier geven ze die niet.
Ondertussen dus tijd genoeg om te lezen en info zoeken.

Ik heb nog steeds veel vragen. Kan er iemand een antwoord geven aub?

Wat heb je allemaal nodig als je start vanaf nul? Antenne, transceiver, logboek, hoofdtelefoon, micro, voeding, ...

Moet je altijd een buiten antenne hebben?

ik kan in mijn bureau thuis zitten, maar antenne staat dan binnen

of tuinhuis , maar wel koud in winter en warm in zomer en vochtig
ofwel grote zolder van het huis van mijn moeder, ook warm / koud, maar niet vochtig

alle tips zijn welkom

ps: meestal antwoord: wat wil je doen? gewoon contact opnemen met een andere radioamateur. En later eventueel CW.

Groetjes Pieter

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#2 Bericht door PE1PQX »

Om te beginnen alvast succes met het examen over een krap jaar.
(Tip: houd je vergaarde kennis op pijl met oefenstof en eventueel proefexamens, een jaar duurt best lang!)

Wat betreft antenne's: buiten!!! Ook hoe hoger, hoe beter.
Het beste is als de antenne's vrij 'zicht' hebben rondom. Hierdoor verminder je de omgevingsvariabelen (huizen, bomen etc.) die invloed hebben op de afstraling.

Nadeel van een buiten antenne is dat je een pad moet zoeken waar je je kabels door naar buiten voert.
Met alleen een 'binnenantenne' ben je zeer beperkt in je mogelijkheden.

Verder: maak een lijstje met wat je zou willen gaan doen: HF, VHF, UHF, of SSB, ATV, CW of alleen digi mode's enz.

Kijk daarbij ook naar wat andere amateurs in je omgeving doen en wat ze er bij gebruiken.
Stel daarbij de vraag ook eens of je mag 'buurten' om het één en ander zelf te bekijken en ervaren.
Ik weet niet hoe de regels zijn in BE, maar in NL mag ik iedere geïnteresseerde persoon onder mijn toezicht en begeleiding kennis laten maken en QSO's laten maken op de amateurbanden. (voor zover de regel inmiddels niet geschrapt is)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#3 Bericht door pa3dsc »

Soldeerbout
Voltmeter
Schroevendraaier
Nog meer gereedschap.

Onderdelen Soldeertin.

en heel belangrijk de plannen om iets te maken.

Het gaat niet om de bestemming maar de reis ergens naartoe
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#4 Bericht door Gert_PA2LO »

Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?
- vrije tijd
- geen óf een begripvolle partner
- wat ruimte in en om het huis
- een budget
- nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen om de studie te doen
- ....

Voor de rest: wat je nodig hebt is vooral afhankelijk van wat je wensen zijn. Er zijn voldoende amateurs die alleen een zendontvanger in de auto hebben. Dan is een antenne in/aan huis niet nodig. Dat geldt ook voor een groep amateurs die vooral op een contest- of clubstation actief zijn, of alleen vanuit natuurparken (de zogenaamde WWFF activators).

Wellicht is het een optie om alvast wat te beginnen met de studie via de online studie van de DLZA (www.dlza.nl). De wet- en regelgeving is dan wel (grotendeels) Nederlands, maar de technische onderdelen zijn dezelfde als in België geëxamineerd wordt. Een goede studie en alvast lekker aan de gang tijdens de koude wintermaanden.

Veel plezier met de studie en het behalen van uw registratie!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#5 Bericht door PA3HMP »

Zoek contact met een lokale zendamateur, bij voorkeur een die zelf knutselt en dus weet welke kant van een soldeerbout warm wordt.
Deze zal je op weg kunnen helpen met wat je een beetje als basis nodig hebt, cursus enkel een belgische cursus nemen, anders kom je enkel maar in de war.

ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#6 Bericht door ferrapie »

Goedemorgen,

Je ziet dikwijls op schetsjes en plannetjes een pc of laptop. Is dat noodzakelijk?

Ik zou graag CW doen.

En die andere dingen: VHF en zo. Hoe weet je dat?

Groetjes Pieter

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#7 Bericht door PH7R »

ferrapie schreef: 17 nov 2022, 07:57 Goedemorgen,

Je ziet dikwijls op schetsjes en plannetjes een pc of laptop. Is dat noodzakelijk?

Ik zou graag CW doen.

En die andere dingen: VHF en zo. Hoe weet je dat?

Groetjes Pieter
Nee, pc niet noodzakelijk. Veel gebruikt om je verbinding met tegenstation te loggen in een programma of voor gebruik van digitale modes zoals FT8 ed.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Pieter,

Ik denk dat je ook moet bedenken wat je binnen deze brede hobby wil:
Knutselen
Verbindingen op kortegolf maken.
Verbindingen op 2m/70cm
Digitale modes: FT8,FT4, op 2M en hoger heb je ook DMR, D-Star en C4FM.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#9 Bericht door on4bgc »

Als je schrijf dat je CW wil doen dan is dat (voor mij toch) plots een heel andere installatie.
(Maar onderschat de moeilijkheidsgraad niet van dat Cw aanleerproces, ben een jaar bezig, ondertussen 11wpm)

Als je cw goed kunt en je woont in de buurt van Lier dan heb je voor de echte contesten on7lr.org nog.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#10 Bericht door PA2S »

ferrapie schreef: 17 nov 2022, 07:57 En die andere dingen: VHF en zo. Hoe weet je dat?
Bedoel je nu hoe je kunt bepalen of je op "VHF en zo" zendt? Je zou verwachten dat als je klaar bent voor het examen, dat je zoiets weet. Of snap ik het niet?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik krijg een beetje het idee dat je met deze hobby wil beginnen, maar niet weet wat er allemaal mogelijk is.

Er zijn vele facetten en het lijkt mij niet handig ze allemaal gelijktijdig op te pakken.
Ga informatie verzamelen en erover lezen.

Bezoek de UBA site, daar staan vast beginners antwoorden op vragen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#12 Bericht door PE2AAB »

Ik kan je geen advies geven over wat je het beste wel of niet kunt aanschaffen maar ik kan wél zeggen wat ik zelf heb gedaan. Toegeven; ik heb een 27mc geschiedenis dus had al een bakkie en een antennemast tegen de gevel van mijn ouderlijk huis maar daar ben ik wel verder mee gegaan. Met een VHF leen set kon ik mijn eerste verbindingen maken op de lokale repeater en de antenne had ik eerst binnen hangen (zelf gebouwde GP) en later een koop antenne voor in de mast.

Van daaruit ben ik de hobby wat uit gaan breiden en kocht een tweedehands HF/VHF/UHF mobiele transceiver die ik basis gebruikte met een voeding die ik al had van mijn 27mc bakkie.
Toen ben ik voor de C vergunning gaan leren want ik hoorde over ATV en dat leek me wel wat. Nadat ik daarvoor geslaagd was ben ik met ATV bezig geweest en 2m (voor de ruggespraak).

Maar zoals hierboven al meer werd aangegeven; deze hobby heeft zoveel facetten dat je misschien eerst eens moet nadenken over wat je leuk vindt en makkelijk te realiseren is. Denk bijvoorbeeld aan een simpele VHF/UHF transceiver en leer de lokale zendamateur gemeenschap kennen via repeaters. Van daaruit maar eens verder zien.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#13 Bericht door PD0JSB »

Vooral .....P A S S I E.....brengt je een heel eind
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#14 Bericht door PH2X »

Advies: kijk eens bij DLZA. Die hebben een zeer toegankelijke cursus, online. Alles wordt zeer goed uitgelegd. Je hoeft geen technische achtergrond te hebben. Alles wordt zeer duidelijk stap voor stap uitgelegd. Nog een voordeel: je bepaalt zelf het tempo. Je kunt dus niet de draad kwijtraken. Wel iedere dag er wat tijd aan besteden. Als je door de stof gegrepen wordt, gaat het tempo vanzelf omhoog. Cursus is gratis. Borg (was € 10,-) kan je later terugvragen of doneren. Totaal iets van dertien hoofdstukken met tests na enkele paragrafen en na ieder hoofdstuk een serieuze test die je met minimaal 70% goed moet afleggen. Dan krijg je een code waarmee je aan het volgende hoofdstuk kunt beginnen. Tip: herhalen herhalen herhalen.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#15 Bericht door PE1PQX »

Luitjes; het heeft weinig zin de DLZA of andere (Nederlandse) cursusbronnen er bij te halen, de topic-starter is een Belgische mede hobbyist.
Verder is het ook niet de vraag 'welke cursus' maar welke spullen hij nodig is.

Hier is al antwoord op gegeven: (in het erg kort) is afhankelijk van je interesse en budget.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie