Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#16 Bericht door PH2X »

PE1PQX schreef: 19 nov 2022, 14:50 Luitjes; het heeft weinig zin de DLZA of andere (Nederlandse) cursusbronnen er bij te halen, de topic-starter is een Belgische mede hobbyist.
Verder is het ook niet de vraag 'welke cursus' maar welke spullen hij nodig is.

Hier is al antwoord op gegeven: (in het erg kort) is afhankelijk van je interesse en budget.
Mede door dit soort antwoorden denk ik er wel eens aan deze site de rug toe te keren.
Onze Belgische mede-hobbyist kan toch gewoon bij DLZA terecht? Hij spreekt en leest Nederlands.
Hij heeft het over eind 2023 examen te doen. Dus ik denk: laat ik hem helpen, wellicht kan hij het op deze manier sneller voor elkaar krijgen, zich de stof alvast eigen maken. De examenstof zal toch niet zoveel van elkaar verschillen. Anderen geven ook tips over de stof, dus mag ik dat dan niet doen? Wat een kul.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#17 Bericht door PE1PQX »

PH2X schreef: 19 nov 2022, 15:57
Mede door dit soort antwoorden denk ik er wel eens aan deze site de rug toe te keren.
Onze Belgische mede-hobbyist kan toch gewoon bij DLZA terecht? Hij spreekt en leest Nederlands.
Hij heeft het over eind 2023 examen te doen. Dus ik denk: laat ik hem helpen, wellicht kan hij het op deze manier sneller voor elkaar krijgen, zich de stof alvast eigen maken. De examenstof zal toch niet zoveel van elkaar verschillen. Anderen geven ook tips over de stof, dus mag ik dat dan niet doen? Wat een kul.
Hier verschillen wij dus van mening... (basis voor een gezonde discussie :wink: )
Er werd niet naar cursus materiaal gevraagd, maar naar hardware om de hobby te beginnen.

Als ik vraag 'welke auto moet ik kopen' verwacht ik ook niet 'hier kun je je rijbewijs halen'....

My €0.02
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#18 Bericht door PH2X »

„De lessen zijn net gepasseerd in Mechelen; en in Lier geven ze die niet.”

Dit is waarom ik DLZA noem. Online-cursus. Dan hoeft hij niet te wachten en kan hij vast aan de slag. We verschillen inderdaad van mening.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#19 Bericht door ferrapie »

Goedeavond,

Ik weet dat de hobby zeer breed is. En ik probeer me zoveel mogelijk te informeren.

Ik wil eerst gewoon weten: wat is praktisch mogelijk. En nadien kan ik zien wat het wordt.

Ik heb twee keuzes
- ons tuinhuis (koud in winter, warm in zomer, vochtig in herfst, antenne kan in tuin of tegen tuinhuis)
- grote zolder bij mijn moeder. Temperatuur is het zelfde als tuinhuis (misschien beter geïsoleerd), hier is vochtigheid wel weg. Antenne kan niet buiten geplaatst worden. Daar is een velux en een gewone venster die open kan.

En dan komen er hopelijk de tips: dit kan je beter niet doen om die reden of een andere gedeelte van de hobby wel vanwege die reden.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Pieter

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#20 Bericht door PD7P »

Hallo Pieter,

Ja...wat is er praktisch mogelijk??
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de zolderlocatie,dit met name vanwege het vocht.
En die velux is gunstig...daar kun je mooi een draadantenne (gewoon een stuk electriciteitsdraad werkt al voor ontvangst)door naar buiten laten lopen.
Een groot deel van de hobby bestaat uit luisteren,zeker voor een nieuwe licentiehouder.
Ik weet zo even niet wat de BIPT zegt over het hebben van een ontvanger in huis...Daar kun je natuurlijk mooi mee beginnen ter kennismaking op de HF.
Als het mogelijk is....trek die draadantenne naar het tuinhuis en span 'm redelijk strak af.
Je zult verbaasd staan over wat je dan al ontvangen kunt.....en leer luisteren.
en het zendgedeelte?? Begin met een wat oudere set zonder al die menu's achter toetsen verstopt.
Ik ben zelf begonnen met een oude Kenwood TS-930 en die is mij zo goed bevallen dat ie hier never nooit meer weggaat.
Voor de cursus...studeer op het boek van jullie,de leerstof is nogal verschillend ten opzichte van NL.
Ik heb ze hier allebei liggen en heb dus een vergelijk.

Succes met je studie en je keuzes.

73 Paul PD7P

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#21 Bericht door ON5GM »

Misschien mobiel ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Wat allemaal nodig voor mijn nieuwe hobby?

#22 Bericht door PA5BUK »

ferrapie schreef: 16 nov 2022, 14:23
Wat heb je allemaal nodig als je start vanaf nul? Antenne, transceiver, logboek, hoofdtelefoon, micro, voeding, ...
Hi Pieter,

Wat leuk dat je zendamateur wilt worden! Wat was je eerste aanraking met de hobby? Wat heeft je doen besluiten om amateur te worden?

Voor mij was mijn eerste aanraking met de hobby de JOTA bij scouting. Als elf-jarig jochie was ik gefascineerd door de morse-signalen en het zomaar "praten" met Amerika zonder tussenkomst van computers en andere apparatuur.

Toen ik van die JOTA thuiskwam heb ik meteen een seinsleutel van lego gebouwd. Zo interessant vond ik dat.

Ik ben zendamateur geworden om dat te kunnen doen, en dan vooral bij scouting. Dat zomaar praten met Amerika is me wel gelukt, maar die morse-code, dat vergt toch veel tijd en discipline. Nu, 27 jaar later, ben ik wederom begonnen met het leren van morse.

Voor mij is die eerste aanraking met de hobby bepalend voor mijn interesse die ik aan het najagen ben. Voor jou kan dat ook zo zijn. Sommigen zijn de hobby ingerold door antennes bouwen, anderen door de soldeerbout. Dat is voor hun bepalend welke dingen ze nodig hebben, en welke dingen ze zelf maken.

Om radioverbindingen te maken heb je in ieder geval nodig: een antenne, een tranceiver, en een manier om die tranceiver van electriciteit te voorzien.
Mijn uitgangspunt was praten met Amerika, dus ging ik voor HF. De tranceiver heb ik gekocht, de dipoolantenne heb ik zelf gemaakt van speaker-draad. De electriciteitsbron was een gekochte voeding. Een microfoon was inbegrepen bij de set. Later is er natuurlijk meer uitbreiding gekomen: andere tranceivers, andere antennes, andere voeding, etc.

Heb je een hoofdtelefoon nodig? Is wel handig, maar de meeste tranceivers hebben een ingebouwde speaker. Heb je een microfoon nodig? Wel als je spraak wilt doen, maar deze zit ook vaak bij de set inbegrepen. Wil je morse/cw doen, dan heb je een seinsleutel nodig. Heb je een logboek nodig? Niet per se. Je kunt het bijhouden online (lotw, qrz.com, etc) of in een schriftje. Of in een echt logboek.
Heb je QSL-kaarten nodig? Misschien wel leuk, maar niet per se direct. Op een gegeven moment zul je ze wel krijgen, en dan is het ook wel leuk om ze terug te kunnen sturen.

Verder aan te raden is een soldeerbout, soldeertin, en een multimeter. Je zult vaker dan je denkt stekkertjes aan kabeltjes moeten solderen.

Heb je een petje nodig met je callsign? Absoluut! Evenals de muismat met je callsign, een messing plaatje met je callsign, stickers met je callsign, een kentekenplaat voor je auto met je callsign! Daar zonder kun je niet!

Plaats reactie