Dyscalculie en het examen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Dyscalculie en het examen

#1 Bericht door Hylke_PA9HK »

Beste medeamateurs,

Ik ben benieuwd of onder jullie iemand is die te maken heeft met dyscalculie. Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om iemand met dyscalculie op te leiden voor de N-licentie, dus ik maak graag gebruik van reeds opgedane ervaringen!

Deel vooral je eigen ervaringen, in een PB kan ook.

Groetjes,
Hylke PA9HK
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Dyscalculie en het examen

#2 Bericht door PE5PVB »

Neem eens contact op met de examen commissie. Er zijn ook aangepaste mondelinge examens voor mensen met een beperking in wat dan ook.

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Dyscalculie en het examen

#3 Bericht door on4bgc »

Mijn dyslextisch denken heeft me nooit belet om wat dan ook te leren.
(Is familie van de dyscalculie)
Evenmin heeft het mijn dyslextische dochter belet om haar hogere studies te doen.

En eigenlijk hebben we allebei wat last van cijfertjes, toch in het Nederlands, in het Frans heb ik dat dus veel minder.
Negen tien is moeilijker dan dix neuf.

Het enige wat vader noch dochter onder de knie krijgen is om foutloos te blijven schrijven.
(Het lukt me wel, maar dan maar voor beperkte tijd)

Maar natuurlijk is het ''prutsen'' met cijfers en de ene mens heeft er meer last van dan de andere.
Ik zou gewoon bekijken hoe erg de persoon in kwestie er last van heeft en waarom ook eens niet informeren naar de mogelijkheden die er zijn.
belangrijkste is de motivatie, al de rest volgt.

Trouwens voor de geïnteresseerden....
Dit kan vastgesteld worden door een vijf minuten durende hersen-dingens-met-van-die-draadjes.
Hoe noemen ze dat nou weer?
Ongeneeslijk trouwens, in zoverre dat je dit als ziekte zou beschouwen.

Volhouden! De aanhouder wint!

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Dyscalculie en het examen

#4 Bericht door Paula Bean »

Van mijn N-examen kan ik me herinneren dat ik niet veel hoefde te rekenen; ik meende dat er maar één of twee vragen waren waar aan gerekend moest worden. Je kunt natuurlijk het examen ingaan met de intentie dat je dergelijke vragen gaat gokken. Dan is het wel zaak de andere stof goed te kennen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Dyscalculie en het examen

#5 Bericht door Thijzer »

Ik heb dysfysie: dan heb ik moeite met natuurkundige principes. Zou ik het examen dan ook kunnen maken?

Als ze nou alle vragen eruit zouden laten die te maken hebben met natuurkundige principes, maakt mij dat dan een slechte zendamateur in de toekomst? Ik denk het niet.
Als je dan ook nog dyslexie én dyscalculie hebt, dan hoef je helemaal geen examen meer te doen.

[mod] Dit soort opmerkingen hoeven natuurlijk niet... [/mod]

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dyscalculie en het examen

#6 Bericht door pe5jw »

Thijzer schreef: 18 okt 2022, 12:44 Ik heb dysfysie: dan heb ik moeite met natuurkundige principes. Zou ik het examen dan ook kunnen maken?

Als ze nou alle vragen eruit zouden laten die te maken hebben met natuurkundige principes, maakt mij dat dan een slechte zendamateur in de toekomst? Ik denk het niet.
Als je dan ook nog dyslexie én dyscalculie hebt, dan hoef je helemaal geen examen meer te doen.
Wat een belachelijke reactie.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Dyscalculie en het examen

#7 Bericht door Gert_PA2LO »

Hylke, mooi dat je iemand helpt met het behalen van het examen.

Dyscalculie hoeft geen beperking te zijn om het examen te kunnen halen. Belangrijk is om in de opleiding samen met de kandidaat vast te stellen in hoeverre de examenopgaven problematisch zijn: net zoals andere 'stoornissen' komt dyscalculie voor in verschillende mate en vormen. Vaak gaan bepaalde soorten rekenopgaven prima en loopt een kandidaat bij een ander soort rekenvraag helemaal vast.

De 75 minuten voor het n-examen zijn in de meeste gevallen -ook voor iemand met dyscalculie- voldoende. Deelname aan het reguliere schriftelijk examen is dus vaak gewoon mogelijk. Geloof me: er zijn de afgelopen jaren voldoende andere kandidaten geslaagd die van te voren bij de SRE hebben aangegeven last te hebben van het probleem. En...niet alleen voor het n-examen.

De kandidaat moet zich niet op voorhand laten afschrikken door de leerstof: in het (n) examen is het aantal vragen met getallen, reken- en telhandelingen best beperkt. Zelfs als zouden alle reken- en vragen met getallen fout worden beantwoord, dan is er nog ruimte om wat fouten te maken in de niet rekenvragen om te kunnen slagen.

Mochten jullie in de loop van de cursus er achter komen dat een gewoon schriftelijk examen toch niet mogelijk is, dan is het mogelijk om een bijzonder examen aan te vragen. Tot 1 juli 2023 kan een bijzonder examen, na toestemming van het Agentschap Telecom, nog door de Stichting Radio Examens worden afgenomen. Het Agentschap Telecom bepaalt daarbij of een bijzonder examen wordt toegestaan en of dit een mondeling of schriftelijk examen moet worden. Meer informatie over dit onderwerp vind je op: www.radio-examen.nl/bijzonder-examen.


Na juli 2023 zal CBR de examens af gaan nemen en verandert er iets: vanaf dat moment kan iedereen, met of zonder een beperking, automatisch vragen om een examen met extra tijd of om een individueel begeleid examen. Bij het examen met extra tijd krijgt de kandidaat 15 minuten extra voor het examen. Bij een individueel examen wordt het examen mondeling afgenomen ("voorleesexamen") één op één met iemand van het CBR. Bij het boeken van een examen met extra tijd of begeleid examen, worden door het CBR extra kosten in rekening gebracht. Deze extra kosten kunnen echter, als de kandidaat in het bezit is van een dyscalculieverklaring, binnen 14 dagen na het afleggen van het examen worden teruggevraagd bij CBR.

Veel plezier met het geven van de cursus en het samen ontdekken dat dyscalculie onze mooie hobby niet in de weg hoeft te staan.

73,
Gert

Plaats reactie