Technische eisen aan ISM apparatuur ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Technische eisen aan ISM apparatuur ?

#1 Bericht door PA0AA »

Ik vraag me af, of er ook type-goedkeuringen bestaan ( en verplicht zijn ? ) voor ISM apparatuur,
of tenminste technische eisen.
Dan bedoel ik niet de eisen voor bijv. aanraak-veiligheid, zoals in NEN3140 staat, maar eisen aangaande hoogfrequent dichtheid,
en CE markeringen en dergelijke.
Mogen partikulieren dergelijke apparatuur in bezit hebben, en eraan sleutelen ?
Mag ik bijv. een hoog frequent kunststof las apparaat in huis hebben, en kijken, of ik er nog iets mee kan ?

NB. Nog de opmerking, dat ik destijds het diploma van een degelijke HBO opleiding uit Hilversum op het gebied van elektronica heb gehaald,
en ook nog het VEV certificaat 'Laagspanningsverantwoordelijke' in bezit heb.

Het risico is, als ik het apparaat bijv. zonder omkasting aanzet, dat er een flinke bak HF uitkomt op de ISM band, in dit geval 27 MHz.
Het is in ieder geval meer dan de standaard 4 Watt, die toegestaan is op die band, als het communicatie apparatuur betreft.
Maar het is toch leuk, om met zo'n industrie-triode te spelen, zonder er nu meteen een QSO mee te maken.
Maar ik heb geen idee omtrent de regels, die het AT op dit gebied stelt.

73, Ruben, PA0AA.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Technische eisen aan ISM apparatuur ?

#2 Bericht door pe5t »

EN 55011 of IEC CISPR 11 voor de HF eigenschappen onder de EMC richtlijn en daarbij geldt natuurlijk ook de laagspanningsrichtlijn en soms ook de machine richtlijn en de richtlijn voor medische hulpmiddelen (en soms nog meer...). Onder de eerste twee richtlijnen mag de fabrikant zelf testen en CE markeren. Soms schrijven richtlijnen, afhankelijk van het veiligheidsrisico van een product, zwaardere procedures voor, b.v. testen door een derde partij.
Dit alles geldt voor het op de markt brengen.
Wat je thuis doet met zo'n apparaat is je eigen verantwoordelijkheid en wordt niet gevrijwaard door diploma's. Je kunt in conflict komen met de Telecommunicatiewet, m.n. het EMC Besluit. Pas maar op.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Technische eisen aan ISM apparatuur ?

#3 Bericht door pe1cmo »

Je mag inderdaad zelftesten doen, maar dan moet je wel aannemelijk maken dat je de apparatuur er voor hebt en dat die voldoet kwa specificaties, zelf de rapporten maakt aan de hand van de EN en evt ETSI normen enz.
Ik heb zelf een bedrijf en doe veel metingen zelf, maar voor veiligheid besteed ik het uit.

Tevens moet je een documentatielijst hebben met alle componenten er in en of die ook voldoen, dus gecertificeerd zijn.
Een amp klemmetje bijvoorbeeld, is die in de winkel gekocht, of bij Farnell met een certificaat. Hetzelfde geld voor de bedrading.

Kortom, ja het kan, maar kost een wel veel werk.

hier een voorbeeld:
Safety (art.3.1.a) EN 60950-1 : 2008
Spectrum (art. 3.2): EN 300-086
EMC EN 301-489-1 V 2.2.3
EN 301-489-9 V 2.1.1
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Technische eisen aan ISM apparatuur ?

#4 Bericht door PE2AAB »

En misschien niet onbelangrijk; je mag als consument alléén zelf een vermoeden van overeenstemming van de richtlijn verklaren (in het geval van radio apparatuur dus de radio apparaten richtlijn (RED)) als de standaarden waarnaar wordt verwezen geharmoniseerd zijn. Deze publicaties vind je in de Official Journal. (zeg maar de Staatscourant van standaarden).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie