Lotw en Firefox

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Lotw en Firefox

#1 Bericht door ON5GM »

Hallo iedereen,
Ik heb een klein probleempje met Firefox.
Wanneer ik vroeger ( enkele weken geleden) mijn log download van Lotw, dan sloeg Firefox het bestand automatisch op bij de map downloads onder de file "lotwreport.adi".
Sinds enkele dagen gebeurd dat niet meer, firefox staat de file nog wel op, maar zonder de extensie ".adi". Dat heeft dus geen nut aangezien ik dan de file niet kan importeren in mijn logboek ( dx4win). Heeft er iemand een verklaring hiervoor ? O ja, wanneer ik Edge gebruik, wordt de file wel opgeslagen als adif file, dus met de extensie. Bij het opslaan van de file van Eqsl heb ik het fenomeen niet. Ik begrijp het niet :(
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Lotw en Firefox

#2 Bericht door PE2AAB »

Niet het antwoord op je vraag wellicht maar onlangs heeft Firefox 'iets' gewijzigd in de manier van opslaan van bestanden die je leest/bekijkt/download.

Dit zou er dus ook mee te maken kunnen hebben. https://support.mozilla.org/en-US/kb/ma ... loads-menu
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Lotw en Firefox

#3 Bericht door ON5GM »

Die laatste update van Firefox enkele dagen geleden zou er wel iets kunnen mee te maken hebben, maar dan vraag ik mij af waarom hij de adif file van E-qsl wel opslaat met de extentie ".adi" en die van Lotw niet ?? Ik heb al zitten zoeken bij extra - instellingen van Firefox en dan bij downloads maar ik zie niet onmiddellijk een oplossing. Voorlopig download ik de adif file van lotw in het programma Adifmaster waarna ik het kan opslaan als lotwreport.adi, klein omwegje maar beter dit dan niets.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lotw en Firefox

#4 Bericht door PA3DAT »

Met de verkenner kun je toch gewoon de extensie/suffix van het bestand aanpassen? Dan verander je "naam.iets" in "naam.adi".
Als het bestand maar een adi-bestand is, qua indeling, de naam of extensie doet er niet toe.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Lotw en Firefox

#5 Bericht door ON5GM »

PA3DAT schreef: 30 jun 2022, 16:11 Met de verkenner kun je toch gewoon de extensie/suffix van het bestand aanpassen? Dan verander je "naam.iets" in "naam.adi".
Als het bestand maar een adi-bestand is, qua indeling, de naam of extensie doet er niet toe.
Dag Aloys,
Het grappige is dat Firefox het bestand van lotw opslaat zonder extensie. Pas als ik, zoals u zei, in verkenner de extensie "adi" erachter plaatste, kwam het goed. Maar waarom doet hij het in Eqsl dan wel ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Lotw en Firefox

#6 Bericht door ON7IR »

Heeft te maken met het gedefinieerde MIME type aan de server zijde. Aan de hand van het MIME type weet een webbrowser wat met de inhoud te doen/hoe te tonen (bv html, text, JavaScript). Blijkbaar stuurt de ARRL server een voor Firefox niet herkenbaar MIME type en doet deze er niets mee, behalve downloaden zonder file extensie.
Je zou de Firefox extensie "Content-Type Fixer" kunnen toevoegen en daarmee proberen het MIME Type te laten aanleren maar dat wordt uitzoeken.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Lotw en Firefox

#7 Bericht door ON5GM »

:( Dat is een beetje te ingewikkeld voor mij, ik kan het ook downloaden met edge, dan is er geen probleem. Ik wou enkel maar weten wat het probleem is in firefox. Case closed voor mij
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Lotw en Firefox

#8 Bericht door Snof »


Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Lotw en Firefox

#9 Bericht door ON5GM »

Maakt geen verschil.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Lotw en Firefox

#10 Bericht door PA8S »

Hier getest met Firefox versie 101 en daar komt netjes de adi extensie mee.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Lotw en Firefox

#11 Bericht door ON5GM »

PA8S schreef: 04 jul 2022, 08:03 Hier getest met Firefox versie 101 en daar komt netjes de adi extensie mee.
Probeer eens met versie 102 aub ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Lotw en Firefox

#12 Bericht door PA8S »

Even FF geüpdatet, met versie 102 krijg ik het logboek nu ook zonder extensie.

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Lotw en Firefox

#13 Bericht door ON7IR »

Ik heb het even uitgezocht, hier lukt het op onderstaande manier met FF102.0.

1 - download en installeer Content-Type Fixer
2 - start Firefox. Rechts bovenaan heb je nu een icoontje met een hamer, klik er op om het menu van Content-Type Fixer te zien
3 - Auto-start with Firefox aanvinken alsook Follow my settings (inline) aanvinken
4 - log in op LOTW en download je log bestand. Op dit moment is dat nog steeds zonder extensie maar deze actie is nodig om de extensie adi in de log van Content-Type Fixer te krijgen.
5 - klik terug op het hamer icoontje en klik op Add/Edit Content Types in het menu
6 - je ziet nu de Log of Recent Requests. Onder de hoofding Action Taken voor de extensie adi zie je dan waarschijnlijk staan o.i.d. :
C-T: Updated CT header from "application/x-arrl-adif; charset=iso-8859-1" to "application/octet-stream"

7 - Klik op de Edit knop, selekteer het invulveld en typ daarin application/octet-stream en klik daarna op de Update Content-Type knop.
8 - Als je nu opnieuw een download doet dan zou het bestand de extensie .adi moeten hebben gekregen. Je hoeft dit alles maar 1 keer uit te voeren.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Lotw en Firefox

#14 Bericht door ON5GM »

Dag Rudi,

Bedankt dat ge de moeite wilt doen om me te helpen. Tot aan punt zes kan ik meedoen, maar dan houd het op, geen edit knop ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Lotw en Firefox

#15 Bericht door ON7IR »

Sorry, ik bedoelde de Add knop. Als je application/octet-stream hebt ingevuld dan op Save Content-Type klikken.
Ik had al te veel geprobeerd en vergat dat je eerst de Add knop ziet :-). Als je nadien voor de adi extensie iets zou willen wijzigen dan zie je een Edit knop.

Plaats reactie