Wat hij zich afvroeg is : "Are radio hams ‘makers’ ?" over terwijl : "zijn radiozendamateurs makers?"
Hij bespreekt een stuk(je) geschiedenis en beschrijft hoe in de jaren 80 de focus in de hobby verschoof van zelfbouw naar kant en klare apparatuur.
Met als gevolg dat volgens hem veel operators hun interesses van het technische vlak verschoven naar het verzamelen van contacten en awards en het onderhouden van een sociaal netwerk.But as information and communications technologies advanced at an explosive rate through the 1980s, ham radio shifted focus from ‘home brewed’ equipment to commercial off the shelf equipment designed specifically for the ham market. . . .
Om vervolgens tot de conclusie te komen :Today, the most popular activities in ham radio are: contesting, operating awards pursuits and other train-spotting like activities; and ‘rag chewing’, social chat about anything, well anything except meaningful discussion of radiocommunications technology (a bit like CB really, just a little more polite), usually in organised ‘nets’.
Ik heb dit even laten bezinken en moet toegeven dat hij volgens mij gelijk heeft. Want zelfbouw in onze hobby is net zo als in andere hobby's vervangen door inkoop van kant en klare apparatuur. Slechts een kleine groepje die-hards doet nog aan zelfbouw.The thing that is rare is a ham who also qualifies as a maker!
Maar in die groep zie ik ook mooie nieuwe trends verschijnen : OM's die hun ontwerpen als bouwpakketjes aanbieden of toch via clubs gezamelijk bouw projecten starten. Maar je ziet ook nieuwe tools verschijnen : 3D printers voor het maken van onderdelen, CNC frezen voor het maken van (prototype) print plaatjes, een omgebouwde 3D printer voor het belichten van foto gevoelige printen en nog veel meer.
Dus ja : lang niet alles radiozendamateurs zullen makers zijn. Maar ze zijn er gelukkig nog wel.
Persoonlijke note :
Toen ik begon met de hobby kwam dat voort uit technologische nieuwsgierigheid, de interesse om dingen te begrijpen en de wil om dingen zelf te kunnen maken (zelf ontwerpen was niet mijn hoofddoel). Voor mij maakt het niet uit of het 100% zelfbouw is of een bouwpakket (zoals HeathKit, Elecraft, QRP-Labs etc) wat al dan niet na de bouw weer wordt gemodificeerd. Gewoon lekker bezig zijn met de hobby en grenzen verleggen. En ja ik heb ook enkele off-the-shelf trancievers (ben super blij met mijn FT817ND) en mijn QO-100 uplink is ook een bouwpakketje (waar vervolgens al weer iets meer dan gemiddeld aan gesoldeerd is). Wat nieuwe tools betreft : hier in huis staan 2 soorten 3D printers, diverse gereedschappen voor SMT montage, en heb een leuke werkplaats inrichting voor metaal / kunststof bewerken.
Ben ik dan een maker ? Zo zou ik me niet willen noemen. Net zo min als ik mezelf een hacker noem omdat ik nogal handig ben met computers, technologie en bepaalde skills heb. Ik ben gewoon een hobbyist die na zijn werk leuke dingen wil doen.