Eén set voor meerdere radiozendamateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#1 Bericht door Paula Bean »

Ik vraag me af of dit volgens de gebruiksbepalingen geoorloofd is: (ik denk het wel)

Jan (F-registratie) en Piet (N-registratie) lenen een HF-set van Bert (F-registratie) en zetten deze op in het veld met een antenne voor de 20-meter band. Ze gaan omstebeurten de set bedienen om QSOtjes te maken.

Mogen ze elk hun eigen callsign gebruiken? Of moeten ze die van Bert gebruiken?

En, hoe zou het zijn als ze met z'n drieën in de shack van Bert zaten?

Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#2 Bericht door PA3DAT »

Ze mogen elk hun eigen call gebruiken, zowel in het veld als bij Bert thuis. Ze mogen ook elkaars call gebruiken, mits de ander erbij aanwezig is. Piet, met zijn N-machtiging, mag onder eigen call alleen uitkomen op de aan N toegewezen banden. Gebruikt Piet de call van Jan of Bert, dan mag hij op alle banden uitkomen, mits Jan of Bert daarbij aanwezig is.

Twee bevriende amateurs, de één op vakantie in Noorwegen, de ander thuis, maakten een lang QSO samen. Toen ze klaar waren gaven ze beiden de microfoon aan hun xyl, gingen de dames ook nog even gezellig met elkaar van gedachten wisselen. Zélfs dat mag dus, sinds een aantal jaren. Zolang de houders van de calls er maar bij aanwezig zijn.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

Tot een paar jaar geleden stond het antwoord op je vraag netjes in de Regeling gebruik frequentieruimte met meldingsplicht en de Gebruikersbepalingen amateurfrequentiegebruik.
Personen die een radioapparaat willen bedienen, moeten met goed gevolg een examen hebben afgelegd (artikel 14, eerste lid, Examenregeling frequentiegebruik). Het examen moet geldig zijn voor de frequentieruimte die de radiozendamateur wil gebruiken (zie overzicht frequentiegebruik). Daarnaast moet de persoon ten minste veertien jaren oud zijn voor de F-registratie (volledige toegang frequentieruimte) en een leeftijd van ten minste twaalf jaren voor de N-registratie (beperkte toegang frequentieruimte).*

Een persoon die hieraan niet voldoet mag onder voorwaarde een radioapparaat bedienen indien de bediening plaatsvindt in directe aanwezigheid en onder verantwoordelijkheid van een persoon die met goed gevolg een examen heeft afgelegd (artikel 14, eerste lid, Examenregeling frequentiegebruik) en staat geregistreerd in het frequentiegebruikersregister.
* de minimale leeftijdsgrenzen van 12 en 14 jaar zijn in 2021 uit de wet gehaald.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#4 Bericht door Paula Bean »

Dankjulliewel voor de uitleg.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#5 Bericht door pe1rea »

Deden wij 25 jaar terug al op 23 cm, mijn oom (SK) met mij en daarna mijn xyl met mijn tante...
Of andersom...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#6 Bericht door PA3DAT »

Mooie illegaal, jij! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#7 Bericht door on4avt »

Wij Belgen hebben een Operator vergunning. Deze. Dat je geen eigen toestellen mag hebben,maar met je eigen cal of een club call ergens anders mag uitkomen. Bestaat dit ook in N L ?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#8 Bericht door elsinga »

Nee, wij kennen slechts Novice en Full. En gastgebruik onder toezicht (of met eigen call maar dan ook volgens die beperkingen) is altijd toegestaan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#9 Bericht door pa3dsc »

Bij mijn aanwezigheid is het elke dag Kits day of JOTA

Wel met aanwezigheid van de amateur en de mogelijkheden behorend bij zijn vergunning.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Eén set voor meerdere radiozendamateurs

#10 Bericht door PA0AA »

on4avt schreef: 21 jun 2022, 06:27 Wij Belgen hebben een Operator vergunning. Deze. Dat je geen eigen toestellen mag hebben,maar met je eigen cal of een club call ergens anders mag uitkomen. Bestaat dit ook in N L ?
Heel vroeger, in de vorige eeuw, hadden wij ook zoiets. Toen ik in 1972 examen deed, kreeg ik een
"Verklaring van bevoegdheid voor het bedienen van een radio-elektrische zendinrichting"
Er was geen call aan verbonden, maar met die verklaring mocht je bij een collega amateur van de zender gebruik maken, dit met gebruik van de call van die amateur.
Vroeger moest je in NL 18 jaar zijn, om een zendvergunning met bijbehorende call te krijgen. Was je jonger, dan kreeg je de eerder genoemde verklaring.
NB. Volgens mij bestaat dit nu niet meer, en kunnen zelfs kinderen een vergunning, en dus een call, krijgen, als ze het examen met goed gevolg afleggen. :?

Ter info wat achtergrond info over de Operator Vergunning in België hier onder;

https://www.bipt.be/consumenten/radioam ... nodig%20is.

https://www.bipt.be/consumenten/publica ... ioamateurs

73, Ruben, PA0AA.

Plaats reactie