Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#1 Bericht door Gert_PA2LO »

‘Daar komen de tanks!’
Op dit dak in Twente luisteren ze (niet eens stiekem) Russische militairen af
‘Gespannen situatie hier, tanks komen dichterbij. Ik weet niet van wie ze zijn, ik ken ze niet. Er vliegt een drone over het gebied. Het gebied ligt aan alle kanten onder vuur.’ Het zijn de indringende woorden van een Russische militair, ergens op oorlogsgrond in Oekraïne. Hij praat via de radio met een collega, vertelt wat er gebeurt op straat.

De Russische militairen in Oekraïne worden afgeluisterd via communicatieapparatuur van de Universiteit Twente. Voor de Experimentele Telecommunicatie Groep Drienerlo, de UT-radiovereniging, is het een mooi uitvloeisel van hun hobbyproject. „Ik ga ervan uit dat de inlichtingendiensten dit zelf ook hebben.”

volledig artikel op: https://www.destentor.nl/enschede/daar- ... ~ab7f2d57/

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#2 Bericht door Lexie »

Was bij Eenvandaag kort geleden ook een item over:

https://www.npostart.nl/eenvandaag/09-0 ... _300002904

Start op 15:25

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#3 Bericht door PD2EW »

.

Een geweldig mooi project is dat, die WebSDR Twente en ik maak er graag gebruik van, Zeer Veel Dank.. !
..zowel aan het team van de WebSDR Twente als aan PieterTjerk in het byzonder.
Goed dat dit project ook weer eens in de schijnwerpers wordt gezet, ondanks dat de reden van het bericht niet bepaald leuk is.

In de coronatijd waren er op WebSDR Twente op bepaalde momenten meer dan 3600 gebruikers tegelijk online (volgens de teller van de WebSDR zelf).
Dan kan je je ook wel voorstellen dat daar nogal wat snelheid en bandbreedte voor nodig is/was.

Wat ook wel fijn is, is dat er ook nog een chatbox onder het ontvangstdeel van de WebSDR staat, want hier zie je soms wel eens nieuwe frequenties voorbijkomen, die ook nog wel eens interessant kunnen zijn. Inmiddels heb ik dan ook een lange lijst (26000++ items) van frequenties gemaakt die o.a. ook via WebSDR ontvangers ontdekt zijn.

Zelf maak ik ook dus dankbaar gebruik van deze en andere WebSDR sites, ook omdat de zonnepanelenbusiness hier ter plaatse het spectrum rigoureus en met rasse schreden aan het overnemen/verpesten is. Slechte/goedkope omzetters storen 'als de neten' en dat maakt vele (niet alle!) installateurs geen zier uit, als de marge maar gehaald wordt. Kijk voor de voorbeelden ook maar eens op de plaatjes die ik gemaakt heb: www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=269102#p269102

Ook is het handig om af te stemmen (WebSDR/KiwiSDR/HDSDR en een beetje met SDR-Sharp) met knoppen in plaats van muis en toetsenbord.
Wat bij mij eens enthousiast begon met een omgebouwde muis en een toetsenbord, is inmiddels een compleet bedieningspaneel geworden op basis van de Arduino. Dit is mede te danken aan de coronatijd en de Ukraïne oorlog, waardoor ik op het nut ben gewezen door een groep die er nu ook beter mee overweg kan. Meer info op: www.wijkamp.com/sdrcontrollers/

.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#4 Bericht door PD0Q »

Gezien het feit dat meeste militaire comms niet via HF plaatsvinden blijft de vraag hoe effectief dit dan is.. hoor ook wel wat op HF her en der maar dit zullen eerder echelon naar echalon verbindingen zijn ..of onzinnige propaganda spam op ham banden met high power waar ongevraagd zat van te horen valt .. 'bayraktar' muziekjes , varkensgeluiden en gescheld etc .

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#5 Bericht door PA3HMP »

Opgeblazen verhaal, gewoon een miniwhip met een sdr ontvanger waarvan er velen zijn over de gehele wereld.

En zoals gezegd belangrijke berichten worden niet door de ether gedaan, enkel wat berichtjes van voertuigen, de media doet alsof de Russen achterlijk zijn en nog op varkens rondrijden, vooral de propaganda zender NOS.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Oh, ben jij er zo één. Onderbouw je "mening eens".

PS. Ik heb daar 40 jaar gewerkt en ik ben nooit opgestaan met, "He lekker weer eens propaganda bedrijven"
Ik vind je wel een beetje beledigend.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Studenten van Universiteit Twente luisteren Rusland af

#7 Bericht door PE2AAB »

[mod]Laten we het vooral hier gezellig houden en wegblijven van ongefundeerde uitspraken; er komen al een aantal klachten over dit topic dus we houden het scherper in de gaten. Discussie kan uiteraard maar houd dit netjes a.u.b.[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie