Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#1 Bericht door PA0AA »

Even een juridische vraag;
Ik heb m'n shack op 12 hoog in een flat in Brunssum.
Ik heb de shack gebouwd in een kamer, die gelegen is met het uitzicht op het zuid-zuidoosten, dus richting DL-BE
Om nu de stations in PA te kunnen ontvangen heb ik, na toestemming van de XYL, in de slaapkamer een tweede
ontvanger geplaatst, met de antenne richting noord-noordwest, zeg maar richting Eindhoven - Venlo

Echter, ik had geen zin om een audio kabel te trekken, dwars door de flat heen van de ene naar de andere shack.
Dus heb ik de slaapkamerset voorzien van een PMR babyfoon zender, waar dus de krijsende
baby vervangen is door het audio van de twee meter ontvanger.
Deze babyfoon heeft een externe microfoon ingang en een vox schakeling, dus dit ding is nog volledig origineel,
en nog nooit open gemaakt. Dit is van belang, voor het geval het AT ooit langs zou komen om de situatie te bekijken. ( klik HIER )
Het PMR signaal ontvang ik dus in de hoofd-shack, waar ook de bijbehorende twee meter zender staat.

Nu de vraag: Is dit nu een illegale situatie ? Want verbinding maken met een PMR gebruiker is verboden.
Echter, In mijn beleving zit mijn tegenstation op twee meter, en niet op de PMR band.
Welke 'jurist' weet hier meer over ?
Aangezien ik op 12 hoog woon, is het even van belang om dit te weten, want als bijverschijnsel van deze oplossing is mijn tegenstation
in de wijde omtrek van Brunssum in een straal van +/- 10 km op 446 MHz ( PMR ) te horen ... ;-)
Wel heeft het als voordeel, dat als ik in het dorp rond loop nog gewoon de huisfrequentie ter plaatse ( 145.250 MHz ) kan beluisteren ... :wink:

NB. Ik heb het ooit eens bij het AT nagevraagd, en die zagen er geen probleem in. Het enige wat er toen gezegd werd was:
Mijnheer, u mag alles uitzenden, alleen als u muziek gaat uitzenden, dan krijgt u geen problemen met ons maar met Buma-Stemra.

73, Ruben, PA0AA
Laatst gewijzigd door PA0AA op 12 mei 2022, 08:49, 6 keer totaal gewijzigd.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#2 Bericht door sottezero »

speculatie: lijkt me heruitzenden van berichten op een andere frequentie dan ze oorspronkelijk bedoeld waren. en gezien PMR niet in de amateurbanden ligt, zou dan een overtreding kunnen zijn. Ook, hoe zou AT moeten kunnen achterhalen of een OM op 145.750 zendt of op 466.08175 ? Op beide frequentie is 'zijn' uitzending.

Dus zelfs als het zou mogen lijkt het me onwenselijk. Maar geen jurist, geen AT medewerker en al jaren maar een Novice amateur.... dus...

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#3 Bericht door on4bgc »

Mijn uitzending heruitzenden op een andere frequentie (niet amateurband dan nog wel) mag niet.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#4 Bericht door PA8S »

Het is geen juridisch antwoord maar is iets zoals een draadloze audio/video extender niet handiger?

https://www.ebay.com/itm/2-4GHz-Wireles ... 3044316087

https://www.amazon.com/Nyrius-Transmitt ... B00FB1NTP6

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#5 Bericht door PA3ECZ »

Misschien eens info inwinnen bij de Rijdende rechter.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#6 Bericht door PD9FVH »

PA0AA schreef: 12 mei 2022, 08:35 Even een juridische vraag;
Ik heb m'n shack op 12 hoog in een flat in Brunssum.
Ik heb de shack gebouwd in een kamer, die gelegen is met het uitzicht op het zuid-zuidoosten, dus richting DL-BE
Om nu de stations in PA te kunnen ontvangen heb ik, na toestemming van de XYL, in de slaapkamer een tweede
ontvanger geplaatst, met de antenne richting noord-noordwest, zeg maar richting Eindhoven - Venlo

Echter, ik had geen zin om een audio kabel te trekken, dwars door de flat heen van de ene naar de andere shack.
Dus heb ik de slaapkamerset voorzien van een PMR babyfoon zender, waar dus de krijsende
baby vervangen is door het audio van de twee meter ontvanger.
Deze babyfoon heeft een externe microfoon ingang en een vox schakeling, dus dit ding is nog volledig origineel,
en nog nooit open gemaakt. Dit is van belang, voor het geval het AT ooit langs zou komen om de situatie te bekijken. ( klik HIER )
Het PMR signaal ontvang ik dus in de hoofd-shack, waar ook de bijbehorende twee meter zender staat.

Nu de vraag: Is dit nu een illegale situatie ? Want verbinding maken met een PMR gebruiker is verboden.
Echter, In mijn beleving zit mijn tegenstation op twee meter, en niet op de PMR band.
Welke 'jurist' weet hier meer over ?
Aangezien ik op 12 hoog woon, is het even van belang om dit te weten, want als bijverschijnsel van deze oplossing is mijn tegenstation
in de wijde omtrek van Brunssum in een straal van +/- 10 km op 446 MHz ( PMR ) te horen ... ;-)
Wel heeft het als voordeel, dat als ik in het dorp rond loop nog gewoon de huisfrequentie ter plaatse ( 145.250 MHz ) kan beluisteren ... :wink:

NB. Ik heb het ooit eens bij het AT nagevraagd, en die zagen er geen probleem in. Het enige wat er toen gezegd werd was:
Mijnheer, u mag alles uitzenden, alleen als u muziek gaat uitzenden, dan krijgt u geen problemen met ons maar met Buma-Stemra.

73, Ruben, PA0AA
Misschien een interessante vraag voor https://blog.iusmentis.com/ (Arnoud Engelfriet).

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#7 Bericht door pe1hzg »

Op het moment dat iemand anders gebruik maakt van hetzelfde {PMR kanaal, toonsquelch}, komt dat signaal dan op je 2m zender terecht?

Als het alleen een ontvanger is zal het wel meevallen.
Als er signaal van PMR terug naar 2m gaat heb je, denk ik, een dik probleem, want jij bent verantwoordelijk dat anderen geen gebruik kunnen maken van jouw opstelling. En daar ben jijzelf volledig verantwoordelijk voor.

Zolang het dus alleen een 2m *ontvanger* is in de babykamer kan het maar je kunt het niet gebruiken voor "retour signaal" en de ontvanger mag daarom alleen *ontvanger* zijn en niet *zendontvanger*.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#8 Bericht door PD9FVH »

pe1hzg schreef: 12 mei 2022, 11:35 Op het moment dat iemand anders gebruik maakt van hetzelfde {PMR kanaal, toonsquelch}, komt dat signaal dan op je 2m zender terecht?

Als het alleen een ontvanger is zal het wel meevallen.
Als er signaal van PMR terug naar 2m gaat heb je, denk ik, een dik probleem, want jij bent verantwoordelijk dat anderen geen gebruik kunnen maken van jouw opstelling. En daar ben jijzelf volledig verantwoordelijk voor.

Zolang het dus alleen een 2m *ontvanger* is in de babykamer kan het maar je kunt het niet gebruiken voor "retour signaal" en de ontvanger mag daarom alleen *ontvanger* zijn en niet *zendontvanger*.
Wat je ook kunt doen, is e.e.a. koppelen aan een echolink. Dat kan over wifi.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#9 Bericht door PA0AA »

PD9FVH schreef: 12 mei 2022, 11:47
pe1hzg schreef: 12 mei 2022, 11:35 ..... Op het moment dat iemand anders gebruik maakt van hetzelfde {PMR kanaal, toonsquelch}, komt dat signaal dan op je 2m zender terecht? ....
.... Wat je ook kunt doen, is e.e.a. koppelen aan een echolink. Dat kan over wifi ....
Het is slechts een verbinding met één richting, nl. van de twee meter ontvanger in de slaapkamer naar de PMR ontvanger in de shack.
De weg terug kan ik realiseren door gewoon wat meer vermogen bij te zetten, zodat mijn twee meter signaal
dwars door de flat toch enigszins ruisvrij bij het tegenstation terecht komt.

Ook het artikel waarin het verboden is om signalen opnieuw uit te zenden, die niet voor mij bestemd zijn, is niet van toepassing. Immers het signaal is 'wel' voor mij bestemd.

Als je het heel theoretisch bekijkt, dan zouden de aangedragen suggesties ook niet mogen.
Immers een draadloze audio/video extender is ook een 'radiozender', ook een WiFi signaal komt uit een WiFi 'zender'
Wat dat aangaat is er weinig tot geen verschil tussen bijv. een draadloze microfoon aan de twee meter set, een babyfoon, een 27 MHz bak,
of een draadloze audio/video extender. Het zijn allemaal ( vergunningsvrije ) radiozenders. Zelfs een mobieltje is een 'zender'

NB. Ik heb de originele correspondentie met het AT gevonden, klik HIER om het te lezen.
De beschreven casus wijkt iets af van hetgeen er nu aan de hand is, maar de strekking van het verhaal is nagenoeg hetzelfde.
Wat ik me dus eigenlijk afvraag, is de vraag, of de regels sinds 2016 gewijzigd zijn.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Vraag over gebruik van PMR frequenties in de shack

#10 Bericht door PE1PQX »

Wellicht is een systeem dat over LAN (niet doelend op Echolink) werkt handiger.
WiFi zul je waarschijnlijk toch wel in huis hebben, dus dekking is er.
Eens zoeken naar een 'Remote system'??? Volgens mij kan dat al met 2 raspberry's...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie