Kpn glasvezel vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#16 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef: 08 mei 2022, 17:32 Vraag: hier wordt binnenkort de KPN glasvezel (vast GPON) aangesloten, de glaskabel ligt al tot aan de gevel. Ik heb zelf een Ubiquity USG3 (het kleintje), met alleen RJ45 voor WAN. Kan ik dan de RJ45 die uit de glasconverter komt zo in de USG3 stoppen en werkt internet dan? Ik ga geen televisie of telefoon afnemen, dus kan de hele IGMP proxy zooi vergeten gelukkig.
Bij mijn weten: JA maar durf dat niet met absolute zekerheid te beweren. Stel je vraag anders ook eens op https://unifi-forum.nl/
De media converter (vermoedelijk het MAC adres) wordt door de monteur aangemeld in de GPON verdelerkast.
Ik heb hier geen GPON maar AON, en kan dus 'fijntjes' wisselen van router wanneer mij dat uitkomt. (nog wel :wink: )
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#17 Bericht door elsinga »

Ik heb inmiddels ook de service pagina's van KPN bekeken en als de USG3 VLAN's en PPOE op de WAN interface kan doen (en dat kan 'ie) dan zou het goed moeten komen.

Dank!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kpn glasvezel vraag

#18 Bericht door sottezero »

elsinga schreef: 08 mei 2022, 17:32 Vraag: hier wordt binnenkort de KPN glasvezel (vast GPON) aangesloten, de glaskabel ligt al tot aan de gevel. Ik heb zelf een Ubiquity USG3 (het kleintje), met alleen RJ45 voor WAN. Kan ik dan de RJ45 die uit de glasconverter komt zo in de USG3 stoppen en werkt internet dan? Ik ga geen televisie of telefoon afnemen, dus kan de hele IGMP proxy zooi vergeten gelukkig.
Ik heb er hier ook eentje maar die trekt niet meer dan 150mbps, dus is al een tijdje gedegradeerd tot guest wifi uplink. Dus als je 100mbps of meer glasvezel hebt, dan zou ik toch heroverwegen of een gateway pro niet handiger is.

Ik heb mijn Security Gateway nooit zo ver kunnen krijgen om VLANs op de WAN interface te scheiden, mocht dat inderdaad niet kunnen en je zou dit wel moeten kunnen (als je (ONT) ISP modem/bridge/router/access point dit voor je doet onder water), dan zou je eventueel dit moeten terugkoppelen op een switch. (dus de glasconverter in de switch met vlan tagging juist, en de security gateway in zijn eigen switch op een poort zonder tagging maar wel met vlan aan) maar dat dus alleen wanneer er uit de (FTU) glasconverter geen 'puur internet' komt maar een trunk met bijv 3 VLANs waarbij internet van KPN glasvezel tegenwoordig VLAN4 lijkt te zijn volgens onderstaand doc. Overigens moet je geloof ik XGSPON hebben voordat ze dit kunnen doen (wat een gratis convert is).

https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e ... =incontext

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#19 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef: 09 mei 2022, 06:35 Ik heb inmiddels ook de service pagina's van KPN bekeken en als de USG3 VLAN's en PPOE op de WAN interface kan doen (en dat kan 'ie) dan zou het goed moeten komen.

Dank!
https://unifi-forum.nl/netwerk/kpn.40/

Hier meer info hoe je e.e.a. voor elkaar kunt krijgen met een USG (of USG Pro 4), iets met JSON bestanden die her-en-der te vinden zijn.
Maar net wat sottezero aanhaalt is de capaciteit van de USG best beperkt kwa data-doorvoer. Maar da's net wat jij genoeg vind.
Dit is echter een compleet ander onderwerp..... :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#20 Bericht door PA8S »

elsinga schreef: 08 mei 2022, 17:32 Vraag: hier wordt binnenkort de KPN glasvezel (vast GPON) aangesloten, de glaskabel ligt al tot aan de gevel. Ik heb zelf een Ubiquity USG3 (het kleintje), met alleen RJ45 voor WAN. Kan ik dan de RJ45 die uit de glasconverter komt zo in de USG3 stoppen en werkt internet dan? Ik ga geen televisie of telefoon afnemen, dus kan de hele IGMP proxy zooi vergeten gelukkig.
Bij mij is de KPN glasvezel afgemonteerd in een XGSPON ONT (zie plaatje hieronder) die via een netwerk kabel op de (geconfigureerde) WAN ingang van mijn router zit. Kwestie van de juiste parameters instellen (PPPoE) en je hebt internet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#21 Bericht door PA8S »

PE1PQX schreef: 08 mei 2022, 14:44 1) Krijg je de nieuwe GPON of de oudere AON aansluiting?? Bij GPON wordt het wat lastiger om eigen apparatuur te gebruiken (maar het kan wel!!)
Bij een XGSPON is het een kwestie van een netwerkkabel tussen de ONT en je router plaatsen. Lastig wil ik dit niet noemen ;) Volgens mij is dit ook niet veel anders bij een GPON?
PE1PQX schreef: 08 mei 2022, 14:44 2) Wil je volledig eigen hardware gebruiken, loop je de kans dat bij tripple-play (I-net, TV en VoiP) het TV gedeelte mogelijk niet gaat werken, dit draait n.l. op een aparte VLAN (VLAN4) af WAN zijde. VoiP (telefonie) bij KPN niet meer, deze zit in VLAN6 af WAN zijde. TV instellen is dan nogal een dingetje bij KPN en vergelijkbare providers.
Ook dit is niet veel werk, om ook IPTV en VoIP aan de praat te krijgen heb ik maar enkele configuratie regels in mijn router hoeven toe te voegen. Voor IPTV is het van belang dat je router IGMP Snooping ondersteund, is dit het geval dan ben je er al bijna.

Gelukkig is er genoeg informatie te vinden om KPN glasvezel op de meest gangbare routers aan te kunnen sluiten en te configureren, dat hielp mij ook. :)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#22 Bericht door PE1PQX »

PA8S schreef: 09 mei 2022, 12:20
PE1PQX schreef: 08 mei 2022, 14:44 1) Krijg je de nieuwe GPON of de oudere AON aansluiting?? Bij GPON wordt het wat lastiger om eigen apparatuur te gebruiken (maar het kan wel!!)
Bij een XGSPON is het een kwestie van een netwerkkabel tussen de ONT en je router plaatsen. Lastig wil ik dit niet noemen ;) Volgens mij is dit ook niet veel anders bij een GPON?
PE1PQX schreef: 08 mei 2022, 14:44 2) Wil je volledig eigen hardware gebruiken, loop je de kans dat bij tripple-play (I-net, TV en VoiP) het TV gedeelte mogelijk niet gaat werken, dit draait n.l. op een aparte VLAN (VLAN4) af WAN zijde. VoiP (telefonie) bij KPN niet meer, deze zit in VLAN6 af WAN zijde. TV instellen is dan nogal een dingetje bij KPN en vergelijkbare providers.
Ook dit is niet veel werk, om ook IPTV en VoIP aan de praat te krijgen heb ik maar enkele configuratie regels in mijn router hoeven toe te voegen. Voor IPTV is het van belang dat je router IGMP Snooping ondersteund, is dit het geval dan ben je er al bijna.

Gelukkig is er genoeg informatie te vinden om KPN glasvezel op de meest gangbare routers aan te kunnen sluiten en te configureren, dat hielp mij ook. :)
In geval van Ubiquity Security Gateway (De USG waar o.a. Elzinga het over had) is een stuk meer werk om dit aan de praat te krijgen.
Die heeft geen IP-TV instel mogelijkheden in zijn GUI/Controller GUI maar moet je dit regelen via SSH inlog en JSON bestanden.

Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-f ... iptv-ipv6/
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#23 Bericht door PA8S »

PE1PQX schreef: 09 mei 2022, 13:17 In geval van Ubiquity Security Gateway (De USG waar o.a. Elzinga het over had) is een stuk meer werk om dit aan de praat te krijgen.
Die heeft geen IP-TV instel mogelijkheden in zijn GUI/Controller GUI maar moet je dit regelen via SSH inlog en JSON bestanden.
Ik kan met mijn router kiezen om dit via een desktop software te doen, via een web interface of ssh. Die laatste methode (ssh) heeft mijn voorkeur. Mijn router heeft ook geen IPTV instellingen maar dit is met een paar regels configuratie op te lossen. :)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#24 Bericht door PE1PQX »

@PA8S we gaan te ver afwijken van de vraag die de topic-starter stelde: "gaat het glasvezel apparatuur storen op HF?"
Antwoord zal zeer waarschijnlijk zijn: Nee, mits je de juiste spullen gebruikt zoals een (recente!!) FritzBox.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#25 Bericht door PA8S »

PE1PQX schreef: 09 mei 2022, 13:38 @PA8S we gaan te ver afwijken van de vraag die de topic-starter stelde: "gaat het glasvezel apparatuur storen op HF?"
Antwoord zal zeer waarschijnlijk zijn: Nee, mits je de juiste spullen gebruikt zoals een (recente!!) FritzBox.
Om het inderdaad on-topic te houden, ik heb ook geen storing op HF ondervonden bij het overstappen naar glasvezel (KPN) maar ik kan alleen een oordeel vellen over de ONT.

Mijn hardware configuratie is:
Glasvezel -> XGSPON (ONT) -> SFTP kabel -> Eigen router

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#26 Bericht door PE1PQX »

Mijn setup:

Glasvezel (AON) -> USG Pro 4 -> rest LAN. Ik gebruik geen media-converter over de glasvezel aansluiting. Vezel gaat rechtstreeks (via een SFP module) mijn gateway in
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#27 Bericht door elsinga »

Allen,

dank voor de reakties. Als de USG3 maar een 150Mbps doet staat IDS waarschijnlijk aan. De mijne doet makkelijk 600MBps achter het in bridge staande Ziggo modem. Verder alleen internet, dus alle VLAN geneuzel (waar tegenwoordig een paar scripts voor zijn) heb ik niet nodig. De USG3 kan PPoE op de WAN interface doen en daar ook een (1) VLAN gebruiken. Dat zou dus goed moeten komen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kpn glasvezel vraag

#28 Bericht door pc1mb »

En wat is de toegevoegde waarde van eigen apparatuur, behalve de sport van het zelfdoen?

Support wordt lastig als je verbinding eens wegvalt ("Sluit het eerst maar eens aan zoals wij het uitgeleverd hebben, dan praten we verder"), en goedkoop is het allemaal ook niet.

Storing gaat het niet over - ik moet de eerste melding van storing nog zien icm glas.

Vroeger was het nog zo dat de meegeleverde router te weinig mogelijkheden had als je thuis een servertje draaide, maar dat is tegenwoordig ook niet meer zo snel het geval. Wat ik wel mis is de mogelijkheid meerdere WiFi netwerken te maken in Fritz, met name een interne die juist níet naar buiten mag, maar dat los ik áchter Fritz op.

(ik ben een beetje tegendraads in het home automation gebeuren in de zin dat die rommel van mij juist níet het internet op mag. Bij mij is het dus eerder een LAN of Things. Vind het de grootste nonsens dat mijn zonnescherm via een datacenter in Timboektoe aangestuurd zou moeten worden. Dat kan prima via een lokaal Pi-tje.)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#29 Bericht door PE1PQX »

Als in de USG IDS en IPS aan staat zakt de doorvoer terug naar 85mbit/sec, in de USG Pro 4 zakt het dan naar iets van 250mbit/sec.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Kpn glasvezel vraag

#30 Bericht door pe1rxq »

Er zijn echt wel een paar voordelen van zelf doen:
Ten eerste: niet steeds een ongewenst access point in de lucht met een vaag KPN ssid.
En wanneer je zelf een server of wil draaien hoef je niet elke keer te worstelen met een KPN box (en daarna hopen dat ze de settings niet ongewenst veranderen)

Plaats reactie