Vraag N-examen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Vraag N-examen

#1 Bericht door PD4MP »

Hallo, ik kom meer uit de technische hoek en ben wat minder geïnteresseerd in gedrag en regeltjes omtrent communicatie in de praktijk. Dit hoort er natuurlijk wel bij, maar voor mij is dit vaak ondoorgrondelijk.

1) Ik snap dat men zich dient te identificeren en dat hier regels voor zijn (wanneer en hoe vaak).
2) Ik begrijp ook dat er voor de wirwar van mogelijke communicatiemogelijkheden of combinaties een bepaalde klassificatie is bedacht (letter-cijfer-letter).

Maar ik begrijp helemaal niks van de volgende vraag (vraag 7, N-examen 13 mei 2009):

Een amateurstation zendt in spraak in de klasse van uitzending F3E. --> Voor de voorgeschreven identificatie geldt dat het amateurstation mag uitzenden in:
a] elke klasse van uitzending
b] onder andere F3E, G3E en R3E
c] alleen in F3E

Okay, F3E is een klasse aanduiding voor FM met een enkel kanaal met analoge informatie voor gesproken woord. Dus iemand zendt spraak uit over FM op 1 kanaal. En de vraag gaat over wat er voor de identificatie geldt. n.l. of er uitgezonden mag worden op een andere klasse...

Wtf!?

Wat heeft de identificatie (ik neem aan de roepnaam) te maken met de soort uitzending? Ik heb het cursusboek voor het N-examen (10e druk). Daar vind ik alleen "De radioroepnaam wordt uitgezonden volgens de volgende uitzendingsklasse" (13.2.2.3) met een tabelletje voor spraak klasses, morse klasses, etc.

Ik snap als je uitzend in spraak, dat je dan niet je roepnaam gaat piepen (morse) of andersom. Maar is dat werkelijk waar deze (voor mij) cryptische vraag op doelt? M.a.w. is de vraag "als het station uitzend in spraak (hij identificeert zich middels spraak), wat zijn de (spraak)klasses die hij daarna mag hanteren"?????

Of wordt hier totaal iets anders bedoeld?

Het antwoord is b] vandaar dat ik deze vraag uiteindelijk zo interpreteer. Maar is dit juist beredeneerd of zie ik wat zaken over het hoofd??

En is er überhaubt iemand die deze klasse aanduiding gebruikt in de praktijk? Klinkt allemaal erg stoffig (ik zie een PTT man in uniform met pet als ik dit lees).

Thnx!
PD4MP
NickStick Design

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Vraag N-examen

#2 Bericht door pe1rxq »

Je moet het als twee afzonderlijke dingen zien:
- de mode waarin je uitzend.
- de mode waarin je je identificeerd

Stel nou dat je aan het uizenden bent in een wat obscure (experimentele?) digitale mode. Dan kun je wel in 'G9W' je identificatie uitzenden, maar daar heeft op je co-experimenteerders na niemand wat aan. Daarom moet je de identificatie uitzenden in een gangbare mode. En de wetgever heeft een lijstje gemaakt met gangbare modes. Als je een van die gebruikt mag je er vanuit gaan dat de wetgever het ook kan ontvangen en dus goed zal vinden.

Wanneer je nu ook zelf uitzend in een van die gangbare modes (b.v. F3E) dan is het inderdaad gebruikelijk dat je daar ook je identificatie in doet.
Maar het hoeft niet.
Je mag inderdaad elke vijf minuten je F3E signaal even onderbreken voor identificatie in CW.

(Het is niet helemaal hetzelfde, maar repeaters doen ook vaak hun identificatie in CW, maar dan gemoduleerd samen met het F3E signaal)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraag N-examen

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

Zoals je terecht aangeeft worden in het examen naast de technische onderdelen ook vragen gesteld over onderwerpen die “in de regeltjes” zijn opgenomen.

De verplichting om ten minste bij het begin en bij het einde van elke uitzending en ten minste eenmaal per periode van vijf minuten de roepletters uit te zenden, is opgenomen in artikel 10, lid c van Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015. In lid i staat vervolgens in welke klasse van uitzending bij spraak de combinatie van letters of cijfers mogen worden uitgezonden.

Van een kandidaat wordt verwacht dat hij zich heeft verdiept in de relevante "gebruiksbepalingen". Of het in de praktijk ook veel voorkomt dat de roepletters in een andere klasse van uitzending worden uitgezonden, is daarbij minder relevant.

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Vraag N-examen

#4 Bericht door PD4MP »

Ah, okay, dat klinkt best logisch.
pe1rxq schreef: 05 mei 2022, 16:07
Maar het hoeft niet.
Je mag inderdaad elke vijf minuten je F3E signaal even onderbreken voor identificatie in CW.

(Het is niet helemaal hetzelfde, maar repeaters doen ook vaak hun identificatie in CW, maar dan gemoduleerd samen met het F3E signaal)
Dus de uitzend-mode en de mode waarin je je identificeert mag afwijken zolang de identificatie wel een gangbare (gedefinieerde) mode is. Okay, dan snap ik ook waarom antwoord a] niet juist is (want dat zou een nog onbekende mode kunnen bevatten).

Helder.

Dank!
PD4MP
NickStick Design

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Vraag N-examen

#5 Bericht door PD4MP »

Gert_PA2LO schreef: 05 mei 2022, 16:50 Of het in de praktijk ook veel voorkomt dat de roepletters in een andere klasse van uitzending worden uitgezonden, is daarbij minder relevant.
Duidelijk. Maar ik vroeg me gewoon af of de doorgewinterde amateur echt al die verschillende codes met nuances in de praktijk paraat heeft en gebruikt. Ik denk dat dit alleen wordt bekeken (opgezocht) wanneer er afwijkende/uitzonderlijke zaken spelen.

En dan nog vind ik de omschrijvende tekst soms wat dubbel. Vooral als het gaat om analoog/digitaal.

bijvoorbeeld het cijfer 3 (in een klasse aanduiding) geeft aan: Een kanaal met analoge informatie - kan zijn spraak, fax, slow-scan etc. Maar de overdracht van fax of slow-scan is toch meer digitaal zou ik zeggen. Alhoewel de "informatie" (b.v. een plaatje wat op zo'n digitale manier wordt verzonden) weer analoog is. Maar wat is dan digitale "informatie" in dit licht?
PD4MP
NickStick Design

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraag N-examen

#6 Bericht door Gert_PA2LO »

Maar ik vroeg me gewoon af of de doorgewinterde amateur echt al die verschillende codes met nuances in de praktijk paraat heeft en gebruikt. Ik denk dat dit alleen wordt bekeken (opgezocht) wanneer er afwijkende/uitzonderlijke zaken spelen.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Ik heb ook nog nooit iemand gehoord die aangeeft dat hij gisteravond zo'n lekker QSO in A1A heeft gehad. Toch kom je de aanduidingen regelmatig tegen, bijvoorbeeld in de brochures van radiofabrikanten. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de website van Hamshop bij de specificaties van (bijvoorbeeld) een Icom IC-F8100 dan vind je daar bij de specificaties terug:
Type of emission
J3E, A3E, A1A, F1B

bron: https://www.hamshop.nl/icom-ic-f8100.html
Maar wat is dan digitale "informatie" in dit licht?
Een toelichting hierop vind je (o.a.) in het document studiehulp dat op de website van de Stichting Radio Examens staat (zie pagina 12 bij analoge en niet-analoge informatie).
Analoge en niet-analoge informatie
Spraak is analoge informatie op een zender als er vóór het uitzenden niet wordt gedigitaliseerd. De spanning die uit de microfoon komt wordt lineair bewerkt (versterken, moduleren, filteren, demoduleren) met het doel om zo weinig mogelijk vervorming of een zo groot mogelijke verstaanbaarheid te verkrijgen. Video kan ook analoog worden overgedragen als je het camerasignaal niet digitaliseert. Analoge signalen zijn erg gevoelig voor ruis en vervorming.
Morseschrift is een niet-analoog signaal want je stuurt alleen ‘stroom of geen stroom’ (enen en nullen) over. Er wordt immers niet geprobeerd je polsbeweging precies op te nemen en bij de ontvanger weer na te bootsen. Men zegt ‘niet-analoog’ omdat sommigen vinden dat morse ook niet zuiver digitaal is want de lengte van de punten en de strepen en het tempo variëren van persoon tot persoon (en dat is iets analoogs). Als met een seinsleutel in morseschrift een gelijkspanning wordt geschakeld en daarmee wordt de zender aan / uit gesleuteld dan heet het modulerende signaal in de examens een digitaal signaal!
Als je een pc of telexmachine (via een modem) aan je zender koppelt en zo tekst uitzendt, dan is dat altijd op een vaste snelheid en je produceert dan een digitaal signaal (een stroom van enen en nullen). Ook als het microfoonsignaal eerst in een datastroom wordt vertaald voordat je het uitzendt, is het een digitaal signaal, ook al ben je van analoge informatie uitgegaan.
Het document "Studiehulp" vind je op de site van de SRE bij het onderdeel <informatie>. Een aanrader om door te nemen voor je examen doet. Met dat examen gaat het wel goedkomen denk ik: door het stellen van dit soort vragen laat je zien dat je goed over de stof nadenk. Wanneer ga je examen doen?

73,
Gert

PH7R
Berichten: 1139
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag N-examen

#7 Bericht door PH7R »

En sommige zaken moet je gewoon domweg uit je hoofd leren voor het examen en daarna snel vergeten (en weten waar te vinden als je het nodig hebt :mrgreen: )
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Vraag N-examen

#8 Bericht door Paula Bean »

Ik denk ook dat ik heel veel dingen ga vergeten...

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Vraag N-examen

#9 Bericht door PD4MP »

Gert_PA2LO schreef: 05 mei 2022, 20:13 Het document "Studiehulp" vind je op de site van de SRE bij het onderdeel <informatie>. Een aanrader om door te nemen voor je examen doet. Met dat examen gaat het wel goedkomen denk ik: door het stellen van dit soort vragen laat je zien dat je goed over de stof nadenk. Wanneer ga je examen doen?
Dank voor de link, daar ga ik zeker even naar kijken.

Ik heb nog geen datum vastgelegd. Ben net begonnen met het cursusboek en ben wat oude examens aan het maken. Gaat best aardig. De technische vragen zijn niet zo moeilijk voor mij (alhoewel ik wel wat geniepige instinkertjes tegenkom). Maar vooral de vragen over regelgeving etc. moet ik wat aan werken denk ik...
PD4MP
NickStick Design

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vraag N-examen

#10 Bericht door elsinga »

Het is al gezegd: sommige regeltjes zijn alleen maar dat, regeltjes. Hebben niet altijd met de praktijk te maken, dus gewoon letterlijk toepassen. Het is niet anders en bij andere examens is het vaak niet anders.

Waar je tijdens het examen even voor moet uitkijken (en wat je tijdens het bekijken van historische examens vast ook tegenkomt): het is soms ook een kwestie van goed lezen. Ontkenningen, dubbele ontkenningen, woordjes als "altijd" en "vaak", het maakt het examen niet logischer.

Verder nog een tip: op mijn site staat een samenvatting van de examenstof (voor zowel F als N te gebruiken) en veel historische examens. Misschien handig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag N-examen

#11 Bericht door PA3CQN »

Gert_PA2LO schreef: 05 mei 2022, 16:50 In lid i staat vervolgens in welke klasse van uitzending bij spraak de combinatie van letters of cijfers mogen worden uitgezonden.
Lid i bestaat niet meer sinds 2021. In dat jaar is een fors aantal wijzigingen doorgevoerd.
Laatst gewijzigd door PA3CQN op 06 mei 2022, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD4MP
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 okt 2020, 20:32
Roepletters: PD4MP

Re: Vraag N-examen

#12 Bericht door PD4MP »

elsinga schreef: 06 mei 2022, 07:23 Verder nog een tip: op mijn site staat een samenvatting van de examenstof (voor zowel F als N te gebruiken) en veel historische examens. Misschien handig.
Dank, ook daar zal ik naar kijken.
PD4MP
NickStick Design

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Vraag N-examen

#13 Bericht door Paula Bean »

PA3CQN schreef: 06 mei 2022, 09:12 Lid i bestaat niet meer sinds 2021. In dat jaar is een fors aantal wijzigingen doorgevoerd.
Betekent dit dan dan op dit moment antwoord 'a' goed zou zijn? (elke klasse van uitzending)

Ik zie trouwens de bepaling dat je geen berichten voor derden zou mogen doorgeven, ook niet meer staan. Dat je geen commercie mag bedrijven, staat er nog wel.

Betreffend wets-artikel

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag N-examen

#14 Bericht door PA3CQN »

Paula Bean schreef: 06 mei 2022, 13:10 Betekent dit dan dan op dit moment antwoord 'a' goed zou zijn? (elke klasse van uitzending)
Nee. Elke toegestane klasse van uitzending. En we mogen niet alle klassen gebruiken. Hou je je ook nog aan het bandplan dan blijft er zobiezo weinig over.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Vraag N-examen

#15 Bericht door Rene - pg3r »

PA3CQN schreef: 06 mei 2022, 20:39 zobiezo
Sowieso. https://onzetaal.nl/taaladvies/sowieso

Plaats reactie