Storing op UHF

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Storing op UHF

#16 Bericht door pe1hzg »

Kudo's voor het AT. Als ze kunnen, doen ze.

En die draadloze koptelefoons zijn een drama. Een jaar of 20 geleden hoorde ik op PI2EHV op 70 cm met enige regelmaat een of ander muziekding. Het was maar een paar seconden, en het was duidelijk niet iemand die aan het pesten was.

Heb een tijd de spectrumanalyser op de antenne gehad en de repeater gemonitored. Ik zag een sterke spike, met modulatie, in het ISM gedeelte. Met analoog geluid, meestal RTL-4.

Zo af en toe begon die draaggolf te driften en buiten de ISM band te komen. Langzaam ging dan de frequentie naar beneden. Als 'ie in de buurt van 431.700 (ingang) kwam schakelde de repeater daarop in. De frequentie driftte langzaam verder en ook zag ik de signaalsterkte afnemen. Na een poos was het signaal weer in de ISM band, op volle sterkte en een poos later begon die draaggolf weer te driften.

Vanwege de signaalsterkte moet dit zo'n koptelefoon zijn geweest op een hoog flatgebouw. Dan kun je gaan vossenjagen maar dat heb ik nagelaten.

Omdat de repeater onderhoud nodig had, is toen de repeater veranderd voor het gebruik van CTCSS. Dat had ook als voordeel dat tropo oid de repeater niet meer opende - we deelden de ingangsfrequentie met wat enthousiaste zendamateurs in Wallonie die blijkbaar wat hoger woonden en ook die signalen waren hard. Met CTCSS waren we van de ellende af.

Interoperability gaat in de toekomst steeds belangrijker worden.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Storing op UHF

#17 Bericht door pe1br »

PA0AA schreef: 31 mei 2022, 20:55 Is inderdaad mooi. 8)
Dat was vroeger wel anders. Er staat me bij, dat de bovenste 4 MHz van de band, vanaf 436 MHz t/m 440 MHz destijds in de omgeving van de provincie Zeeland
24 / 7 /365 verziekt werd door een hyperbolisch plaatsbepalings systeem, het principe was vergelijkbaar met Decca , maar dan op 70 cm.
Volgens mij heette het Syledis, Maar daar hoor ik helemaal niks meer over. Volgens mij is het opgedoekt, en vervangen door GPS.
Van Decca weet ik zeker, dat het weg is. Op zich wel jammer, want ik heb er in het verleden als stuurman op de koopvaardij met veel plezier gebruik van gemaakt.

73, Ruben, PA0AA
Dat was denk ik het DGPS systeem, daar heeft de Veron samen met de Belgische en Duitse verenigingen zich hard voor gemaakt om dat weg te krijgen.
Dit is uiteindelijk gelukt maar destijds wel met de voorwaarde dat de zenders bij het volgende onderhoud aangepast moesten worden waardoor het nog een tijdje geduurd heeft voor ze allemaal weg waren.
https://www.veron.nl/nieuws/tag/dgps/

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Storing op UHF

#18 Bericht door Rene - pg3r »

DGPS bestaat nog steeds, zie https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... s-systemen. PA0AA heeft gelijk: destijds ging het om Syledis.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Storing op UHF

#19 Bericht door PA0LMD »

Ik heb hier zo,n Sennheiser draadloze hoofdtelefoon.
Nog nooit aan gemeten maar dat ga ik nu wel doen.
Meten is (z)weten

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing op UHF

#20 Bericht door andre »

PD0Y schreef: 31 mei 2022, 15:39 Nou, we zijn er uit wat deze storing is/was. Ik zeg WE omdat ik vandaag gebeld ben door het AT.
Ik had een melding gemaakt die al heel snel opvolging kreeg.
Binnen een week of twee reed de auto van het AT door de straat. Zo snel, echt een super-service!

De bewoner van het huis waar het signaal vandaan kwam was niet thuis dus konden we het niet afronden.
Kaartje in de bus met het verzoek aan de bewoner om het AT even te bellen voor een afspraak.
En vandaag is het AT opnieuw geweest. Ik was er niet bij maar hij belde me later op.

Wat blijkt??? Het is een draadloze Sennheiser hoofdtelefoon die al lang niet meer gebruikt werd.
Hij lag achter de tv weg te stoffen. Nadat de stroom er af ging was het probleem verholpen.
Dit ding gaf dus in een straal van 50-100meter rondom het huis een gigantische storing.

Ik blij! De band is weer rustig.
Blij met de buurman die zijn medewerking verleend heeft en natuurlijk het AT voor de snelle opvolging!
grappig,

dit deed mij denken aan een nagenoeg soortgelijke issue die ik heb ervaren, jaren geleden. Op vhf 2 meter een groot gedeelte van de band onbruikbaar. Ik weet niet meer hoe het precies zat, maar na wat peilen in de buurt ook het AT geinformeerd en toen bleek het een niet meer in gebruik zijnde, maar wel onder spanning staande videorecorder te zijn, met half defecte voeding. AT heeft toen bij de bewoners zelf de boel uitgeschakeld. Stond toch ruim 150 meter bij mijn antenne installatie vandaan...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Storing op UHF

#21 Bericht door PD0Y »

andre schreef: 02 jun 2022, 16:04 Stond toch ruim 150 meter bij mijn antenne installatie vandaan...
Ja precies. En dat kan de boel aardig vergallen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing op UHF

#22 Bericht door elsinga »

En kan tevens brand veroorzaken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Storing op UHF

#23 Bericht door PD7P »

Tja...brand...Ben je wel van die storing af...

Plaats reactie