Soldeerbout

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Soldeerbout

#1 Bericht door on4avt »

Ik weet niet echt waar ik het moet plaatsen.
Heeft er iemand ervaring met een soldeerbout op gas of oplaadbaar 12 volt of met ingebouwde adapter of ??
Ik wil me iets aanschaffen om in het vervolg op mijn trips mee te nemen.
Ik zou er een plug mee willen kunnen solderen, ook los solderen van een oude plug en draden en draadjes kunnen aanzetten.
Of bestaat er iets als een kit, met tin erin en andere dingen?
Ik heb al beetje gezocht maar vind mijn ding niet.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#2 Bericht door PA3CQN »

Ik heb zo'n Ferm oplaadbaar dingetje van een tientje bij de Action gekocht.
Hij doet het ook nog! Heet genoeg voor gangbaar pluggetjes etc.
Warmt vlot op. Met houdertje en al. Schakelt zelf uit na 10 minuten.

Alleen .. de punt is niet van enorme kwaliteit, je ziet hem dunner worden.
Die puntjes kun je wel bestellen bij Alie, voor meer dan de nieuwprijs van de bout.
Terwijl het een van oorsprong NL ontwerp is dat in China gemaakt wordt.

Hetzelfde boutje is er trouwens ook bij Bol, merk Vonroc, voor 25 met 4 puntjes.

Het zou een ideale bout zijn als de punten beter waren. Zo jammer dat ze iets maken
wat in principe goed is, maar dan bij het essentiele onderdeel de mist in gaan.
Maar voor incidenteel onderweg nog steeds goed geschikt.

Mijn oude gasboutjes doen dat beter, maar die zijn wel veel duurder. Opwarmen duurt langer,
en vooral ( ligt dat aan mij ? ) vullen is een ramp.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#3 Bericht door PA3DJS »

Je zou een goed elektronisch geregelde USB/batterij gevoede bout kunnen aanschaffen. Zie bijv:
https://www.youtube.com/watch?v=_Z9es-D9_8g

Eleshop heeft deze (en ook een gunstig geprijsde gasbout):
https://www.eleshop.nl/ts100.html
maar dan moet je wel over een volle 12V accu beschikken.

Zelf heb iik een gasbout (JBC) voor onderweg, gewoon omdat ik de torch/blower functie best vaak gebruik, maar ik denk dat er ook een elektrische bij gaat komen. Een goed in de punt geregelde bout doet het echt beter dan een gasbout (in mijn beleving).

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Soldeerbout

#4 Bericht door pe1rea »

Ik heb voor onderweg (vliegtuig, buitenland, zee) een losse magnastat met een geschakeld voedingkje 24V 2A.
Weegt niks en betrouwbare bout.
En in geval van geen 230V kan ik het op iedere 24V source aansluiten die die 2A geeft...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#5 Bericht door on4ged »

Op de QRL had ik een Einhell gassoldeerbout die me zeer veel goede diensten bewezen heeft. Een nadeel echter, in de winter was het soms moeilijk hem aan de gang te krijgen wegens te koud. Na een tijdje stak ik hem in de winter steeds in een stuk buisisolatie en dan in mijn persoonlijke tas (met lucnhpakket en thermos) zodat hij niet te koud werd, of ik stak hem onder het rijden al in mijn broekzak om het gas al wat voor te warmen. Zo kon ik deze bout bijna steeds onmiddellijk gebruiksklaar hebben. Bij navullen met gas duurt het altijd wel even voor hij weer gebruiksklaar was. Dus na gebruik onmiddellijk bijvullen.
Dat ding werkte goed onder zeer verschillende omstandigheden, maar lag toch wel wat zwaar in de hand.
Ik was er zeer tevreden mee, zeker op de plaatsen waar ik als telecom technieker geen stroom ter beschikking had wanneer ik moest solderen. Zelf in putteke winter bij vrieskou kon ik er in onze verdeelkasten langs de openbare weg nog steeds mee werken.

Maar toch verkies in indien mogelijk een traditionele bout op netstroom.
Op de QRL heeft men wel een keer enkele draadloze elektrische soldeerbouten gekocht maar daar was men niet erg tevreden over.
Ik denk dat je zowel de gas als de elektrische draadloze soldeerbouten eerder moet bekijken als een noodoplossing voor als je ergens komt waar geen stroom ter beschikking is.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Soldeerbout

#6 Bericht door on4bgc »

Ik had ooit een Weller op gas. Topproduct! Maar om dat nu allemaal mee te nemen op je (vlieg)-(camper) reizen....
Zelf opteer ik voor een 230V soldeerbout met eventueel een korte kabel en een compacte universele stekker.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Soldeerbout

#7 Bericht door pe1rea »

Mijn vliegreizen zijn werkgerelateerd, anders vlieg ik niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Soldeerbout

#8 Bericht door sottezero »

klant van me had een zooi weller WH3000's staan... ik zie liever 600 soldeerboutjes en 1200 bouwpakketjes voor hetzelfde geld van 1 soldeerstation.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Soldeerbout

#9 Bericht door on4avt »

Bedankt iedereen voor de reactie. Ik zie dat een gasboutje wel van pas zou komen.
Maar ik denk om zelf maar een kit te maken(word weer te groot) en ook een gewoon soldeer ijzer mee te nemen.
Tin, vijltje, kniptang etc
Moet je aan krimppluggen ook nog de kern aan solderen?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Soldeerbout

#10 Bericht door pe1rea »

Ik doe dat wel in de regel..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#11 Bericht door PA3HMP »

ik heb er verschillende op gas, portasol, weller, maar dat is allemaal klein spul leuk uit de wind of binnen, net als de accu soldeerbout

een aantal jaar geleden een topcraft gassoldeerbout gekocht bij de aldi, ik meen iets van 10 euro, groter dan portasol en weller en die doet het prima buiten, tijdens velddagen enz, genoeg vermogen om een pl259 te solderen of bedrading van een aanhanger e.d. ideaal.

hij ziet er hetzelfde uit als de ferm enkel dan in het groen https://th.bing.com/th/id/OIP.fd1uuvUe6 ... mgDet&rs=1

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#12 Bericht door PA3DJS »

Met mijn JBC (Portasol) gasboutje soldeer ook N, BNC, PL, etc aan, ook buiten. Meestal gebruik ik de brander (dus zonder soldeerpunt) om de pin op de binnengeleider van de coax te solderen. Ik gebruik doorgaansde connectoren waarbij je een huls onder de afscherming schuift (die van de levarancier uit mijn woonplaats). Als de kabel dan erg koud is, verwarm ik de huls en kabel even met de brander en dan schuift de huls er makkelijk tussen zonder dat de mantel opstroopt. hier een daar een beetje vaseline, even warrm blazen en het kruipt overal tussen.

Zoals reeds aangegeven: De bout werkt op butaangas, dus als je soldeerbout koud wordt, heb je geen gasdruk meer en werkt het niet.

Voor onderweg en wat grofstoffelijk werk, gaat de gasbout echt mee. Voor wat je er bij krijgt, vind ik die FERM niet verkeerd.

je kunt een kit kopen. dan zit alles in een mooi doosje, maar ga je richting of boven EUR 100. Met een losse bout en rolletje harskernsoldeer, en wat handgereedschap wat je waarschijnlijk toch al bij je hebt, kun je op locatie aan de gang.

Bij de krimpconnectoren die ik gebruik, krimp je zowel de pin als de afscherming. Bij de krimp PL connectors moet ik wel de pin solderen. Voor een paar connectoren aanzetten loont het voor de hobby niet om een krimptang te hebben (met de diverse inserts voor BNC, SMA, etc). Zo'n tang is best aan de prijs.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#13 Bericht door PA3CQN »

PA3HMP schreef: 21 apr 2022, 07:59 hij ziet er hetzelfde uit als de ferm enkel dan in het groen https://th.bing.com/th/id/OIP.fd1uuvUe6 ... mgDet&rs=1
En hij ziet er nog ook hetzelfde uit als mijn Ferm van 25 jaar oud ..

Doet het nog prima, en vanwege incidenteel gebruik doet zelfs de piezo ontsteking het nog steeds. Ik heb hem ook vaak gebruik om de kabeltjes op de fiets met zilversoldeer tegen rafelen te behoeden. Maar connectors solderen gaat ook. Voor continu printwerk ongeschikt, gewoon te zwaar/onhandig. De hete-lucht blazer kan nog wel een smd onderdeel (de)solderen ( tenzij moderne tin want dat lukt net niet ).

Maar wat DJS zegt: in de winter/herfst hoef ik er in de kelder of buiten niet aan te denken.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: Soldeerbout

#14 Bericht door PE1IDY »

oplaadbaar bij de action
werkt perfect voor maar 10 euro
677x1200.jpg
:D live starts at 1000 Mhz

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Soldeerbout

#15 Bericht door on4ged »

Voor maar 10 €? Daar moet je dan waarschijnlijk ook niet veel van verwachten.
Aangelokt door de prijs kocht ik ooit bij FERM mijn eerste bovenfrees.
Helaas ben ik dik bedrogen geweest voor dat geld, en nu weet ik ook ineens waarop de naam FERM slaat: FERM-e rommel.
Voor amper 30€ meer heb ik nadien een Bosch gekocht. Had ik dat maar meteen gedaan, het had me een pak ergernis en zuurverdiende centen bespaard en meteen degelijk werk kunnen leveren. Hetzelfde heb ik ook enkele keenr meegemaakt bij ALDI, gunstig aangekocht, maar achteraf niks dan ergernis.
Zulke zaken koop ik enkel en alleen nog in gekende en betrouwbare zaken.
En ja er zullen zeker wel mensen zijn die betere ervaringen hebben (gehad?) met zulke aanbiedingen, maar ik loop het risico liever niet meer.
Het heeft me intussen veel teveel weggesmeten geld gekost.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie