Zinvol halen licentie?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Zinvol halen licentie?

#16 Bericht door PA0AA »

Roland Huisman schreef: 04 apr 2022, 13:26 ......... Ik woon in een appartement op de begane grond.................
Met de nodige fantasie is ook daar wel wat aan te doen. :wink:
Ik heb m'n QTH ( plaats waar m'n appartement gelegen is ) aangepast aan m'n radiohobby.
Drie jaar geleden heb ik een appartementje kunnen kopen voor het sommetje van € 76.000 harde euro'tjes,
( daar heb je op dit moment in Amersfoort amper een garagebox voor :lol: )
dit appartementje is gelegen in de hoek, op de bovenste etage van een 12 hoog flat in Brunssum, Zuid-Limburg, dus mocht je ooit moeten of willen verhuizen,
dan even deze 'woon-eis' inbrengen op het wensenlijstje, wat de XYL ( vrouw ) ongetwijfeld gemaakt heeft.
Klik hier voor een plaatje van m'n QTH.

73, Ruben, PA0AA.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Zinvol halen licentie?

#17 Bericht door PH7R »

PA0AA schreef: 06 apr 2022, 16:18 dan even deze 'woon-eis' inbrengen op het wensenlijstje, wat de XYL ( vrouw ) ongetwijfeld gemaakt heeft.
Klik hier voor een plaatje van m'n QTH.

73, Ruben, PA0AA.
Haha, hoogwater angst :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Roland Huisman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011, 09:07
Locatie: Zwolle

Re: Zinvol halen licentie?

#18 Bericht door Roland Huisman »

@Henk PA2S

Bedankt voor de leuke complimenten! :D Ik besef dat mijn liefhebberijen wel een breed spectrum bestrijken... Zo is het soms lastig uit te leggen wat je hobby is. Nou ach, zolang er maar een stekker aan zit en niets met huishouden te maken heeft :lol:
PA2S schreef: 04 apr 2022, 21:26Natuurlijk, de hobby heeft vele facetten en mogelijkheden. Maar het moet me ook van het hart dat het steeds moeilijker wordt om enthousiast te blijven. Zelfs op een plek waar ik nog antennes kan neerzetten en ophangen is het een gevecht tegen steeds toenemende storing uit de buurt.
Tja... Ook met mijn jaren 20/30 radio's is het lastig, toch is er 's avonds nog wel wat te beleven. Met TV ben ik al geheel aangewezen op een modulator aan een moderne ontvanger of DVD speler oid...

Ik zat al even te experimenteren met de online ontvangers waar PH7R naar verwees op http://websdr.org/ . Ik hoorde al veel wat als morse klinkt en ik vond ook al diverse amateurs praten over de gebruikte apparatuur... Dat vind ik toch wel erg geinig en ik heb gister een RTL-SDR bestelt, dus ik kan straks als het goed is ook naar wat amateurbanden luisteren.

De creatieve ideetjes voor antennes zijn ook leuk. Wellicht kan ik hier toch wel wat gekke dingen uithalen. Misschien kan ik in de garage hiernaast een lange antenne hangen. Dat hele ding is van waaibomenhout gemaakt, dat is wellicht al beter dan de betonnen bunker waar ik in zit.

Groeten, Roland

Roland Huisman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011, 09:07
Locatie: Zwolle

Re: Zinvol halen licentie?

#19 Bericht door Roland Huisman »

Ik probeer een klein documentje te maken met het amateur alfabet en ook de amateurbanden / frequenties even op een rij te zetten. Nu zie ik op vele websites verschillende lijsten. Wellicht klopten deze ooit, maar in de afgelopen jaren zal er vast wel eens iets veranderd zijn. Nou zat ik al bij https://www.agentschaptelecom.nl te kijken of ik daar een lijst kon vinden. Maar dat valt mij ook tegen. Kan iemand mij vertellen waar ik de huidige regels kan vinden voor de N en F licentiehouders?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Zinvol halen licentie?

#20 Bericht door PH7R »

De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zinvol halen licentie?

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Roland Huisman schreef: 11 apr 2022, 12:38 Ik probeer een klein documentje te maken met het amateur alfabet en ook de amateurbanden / frequenties even op een rij te zetten. Nu zie ik op vele websites verschillende lijsten. Wellicht klopten deze ooit, maar in de afgelopen jaren zal er vast wel eens iets veranderd zijn. Nou zat ik al bij https://www.agentschaptelecom.nl te kijken of ik daar een lijst kon vinden. Maar dat valt mij ook tegen. Kan iemand mij vertellen waar ik de huidige regels kan vinden voor de N en F licentiehouders?
Het is niet zinvol dat iedereen zijn eigen lijstje publiceert. Deze worden vaak niet bijgehouden en dit geeft verwarring.

Is dit wat je zoekt? https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/ ... 1#Bijlagen
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: Zinvol halen licentie?

#22 Bericht door pd1nl »


PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Zinvol halen licentie?

#23 Bericht door PA2S »

Roland Huisman schreef: 06 apr 2022, 19:47Bedankt voor de leuke complimenten! :D Ik besef dat mijn liefhebberijen wel een breed spectrum bestrijken... Zo is het soms lastig uit te leggen wat je hobby is. Nou ach, zolang er maar een stekker aan zit en niets met huishouden te maken heeft :lol:
Ik moest daar wel even om lachen... en zelfs leveren oude huishoudapparaten soms ook nog wel wat leuke momenten op. Want het blijft leuk om spullen van weleer in ere te herstellen.

Wat ik ook zo waardeer, is de enorme creativiteit die je bij oude spullen ziet. Dat is grotendeels weg in de huidige copy -> paste - paste - paste maatschappij. Natuurlijk zijn er mooie technologische ontwikkelingen, die ook zijn charme hebben.

Een van de projectjes die hier op stapel staan is een micro middengolf zender om enkele oude radio's wat vaker te gaan aanzetten, al was het maar om de elco's daarvan wat aangenamer te "verversen". Het moet dan een ding worden met pulsbreedte modulatie, want dat principe wil ik wel eens toepassen.

Het zou mooi zijn als je een mogelijkheid hebt om buiten een antenne op te stellen. Want een oud gezegde is dat een station niet beter is dan de antenne. Het is zoiets als een geluidsinstallatie: je kunt een versterker hebben die evenveel kost als een mooie auto, maar als er melkpakjes als luidsprekers aan hangen, dan is het resultaat simpelweg niks.

Op 1 januari 1976 mijn eerste zendmachtiging, maar pas in 1992 kocht ik mijn eerste "koopdoos" (een TS-680). Daarvoor wel eens een transceiver te leen gehad, maar de rest was zelfbouw. Voor microgolf was er niets te koop en zelfs 50 MHz apparatuur was zeldzaam in die tijd. Mijn DXCC (100 landen bevestigd) op 6 meter was behaald met 100% zelfbouw (en ontwerp). Ik was toen in de gelukkige omstandigheid in een dorp te wonen en een mast achter de boerderij te hebben. De band was toen nog helemaal schoon, geen storing of ruis! Alleen natuurlijke ruis uit de ruimte. Dat is inmiddels wel anders, helaas.

In een andere draad met foto's van "de shack" zal ik nog wat nostalgie toevoegen van mijn rommelhok door de jaren heen. Omdat ik niet zo ben van "kijk mij nou", maakte ik amper foto's. Achteraf wel wat jammer, want ik zou er nu een tekening van moeten maken hoe het ongeveer was. Bovendien veranderde het regelmatig want ik was (en ben) altijd bezig om de boel te verbeteren. Gigantisch veel tijd gestoken in ontvangst op 60 meter, eindeloos geëxperimenteerd met van alles en nog wat en nog steeds laat ik het niet los. Want door de storing is het niet zozeer een kwestie van gehoord worden, maar een kwestie van het tegenstation horen.

Hier een voorbeeld, vers van de pers (13 april 2022):

Code: Selecteer alles

052430  Tx      2300 ~ ZL2BH PA2S -12              
052445 -11  0.2 2047 ~ PA2S ZL2BH R-02            New Zealand
052500  Tx      2300 ~ ZL2BH PA2S RR73             
052515 -12  0.2 2047 ~ PA2S ZL2BH 73              New Zealand
052530  Tx      2300 ~  FB JOHN GE73 


Je ziet hier een stukje van het FT8 scherm, verbinding met Nieuw Zeeland op 60 meter. Bijna dagelijks zijn er verbindingen mogelijk met de andere kant van de aardbol. Je ziet de "rapporten", die de software aan beide kanten berekent. Het is de signaal-ruis verhouding ten opzichte van ca. 2,5 kHz bandbreedte. Omdat het ruisvermogen in een smalle band veel kleiner is, kunnen zwakkere signalen worden gedecodeerd dan signalen waarvoor een grotere bandbreedte nodig is, zoals SSB (die ca. 2,5 kHz).

Het mooie van die z.g. weak signal modes is, dat je met bescheiden middelen verbindingen kunt maken, die anders niet mogelijk waren. Met de rapporten die je hierboven ziet, zou je "met de hakken over de sloot" een telegrafie verbinding kunnen maken. Maar zeker niet "met twee vingers in de neus".

Enfin, er zijn dus zeker mogelijkheden en - zoals in mijn geval - maak ik gebruik van de weak signal modes om statistische gegevens te verzamelen, die worden gebruikt om inzicht in de eigenschappen van de ionosfeer te vergroten. Een hobby binnen een hobby dus.

Voor mij veel leuker dan wat rondkletsen met een koopdoos :-)

Veel succes in elk geval!

Henk

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Zinvol halen licentie?

#24 Bericht door ZL2GVA »

Hoi, even off topic, maar wellicht interestant. Ik zie de call ZL2BH in je FT8 raport.
John woont zo'n kleine 10km van mijn qth hier in NZ.
Ik doe zelf geen FT-8, meer op cw gericht de laatste 2 jaar.
Overigens wel bezig om een Reverse Beacon Node op te zetten (onder onze club call ZL2KS).
Draait op dit moment vanuit mijn qth, alle 8 banden van 80-10 mtr onderste 96kHz. Ant is horizontale loop.
Gerard
ZL2GVA

Roland Huisman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011, 09:07
Locatie: Zwolle

Re: Zinvol halen licentie?

#25 Bericht door Roland Huisman »

@ PA3GNZ
Dat was inderdaad waar ik naar zocht. Een document van de overheid.

@ pd1nl
Toch vreemd dat men bij de overheid dan ook weer niet up to date is.

@ PA2S
Bedankt voor de enthousiaste reactie! Voor mij zal het ook zoeken zijn
op een nieuw terrein. En je kunt nooit weten waar het eindigt als je er niet aan begint :D

Roland Huisman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011, 09:07
Locatie: Zwolle

Re: Zinvol halen licentie?

#26 Bericht door Roland Huisman »

pd1nl schreef: 13 apr 2022, 00:49 Die lijst is ook niet up to date
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 31799.html
Begrijp ik nu goed dat je met N nu voor de 40, 20 en 10 meter uit mag komen met 100W ipv van 25w?

En hoe exact wordt er nu om de frequenties gevraagd op een examen? Ik zou verwachten dat je de amateurfrequenties goed moet kennen op een examen. Alleen ik ben nog op geen enkele website een gelijke tabel tegen gekomen, dus bij mij is de verwarring groot. Het gaat veelal maar om 0.05 a 0.1 MHz verschillen oid. Ik neem aan dat die bandgrenzen hard gesteld zijn. Maar als ik nu al zoveel moeite moet doen om het boven water te krijgen?

In de DLZA cursus staat een tabel met daarbij vermeld 2018. Maar deze komt dus met de vermogens al deels niet overeen met wat in die Staatscourant vermeld staat. En ook de frequenties wijken her en der af. Dus hoeveel waarde moet ik aan deze tabellen hechten en hoe belangrijk zijn deze op de examens als ze toch al zo vaak veranderd worden?

Groeten, Roland

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Zinvol halen licentie?

#27 Bericht door PH7R »

Roland Huisman schreef: 14 apr 2022, 22:06 Begrijp ik nu goed dat je met N nu voor de 40, 20 en 10 meter uit mag komen met 100W ipv van 25w?
Klopt, dit jaar aangepast. F is 400W + extra extra banden.

Vragen mbt frequentie gaan meer over bijv: mag N op 50Mhz zenden. Of een N-vergunninghouder gebruikt een 80-mtr zender van een F-houder. Wanneer mag dit.

Zo vaak is bandplan + vermogens niet aangepast.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Zinvol halen licentie?

#28 Bericht door elinek »

Roland Huisman schreef: 14 apr 2022, 22:06
In de DLZA cursus staat een tabel met daarbij vermeld 2018. Maar deze komt dus met de vermogens al deels niet overeen met wat in die Staatscourant vermeld staat. En ook de frequenties wijken her en der af. Dus hoeveel waarde moet ik aan deze tabellen hechten en hoe belangrijk zijn deze op de examens als ze toch al zo vaak veranderd worden?

Groeten, Roland
In de DLZA cursus wordt verwezen naar de wet zoals die op dit moment geldt en is te vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18. De vermogens en frequenties die hier in staan gelden volgens de wet. Op 20 meter is het voor Novice amateurs nog steeds van 14 tot 14.25 MHz, dit zou 14 tot 14.35 MHz moeten zijn, maar er is een foutje opgetreden bij het aanpassen van wet en dat is na bijna een jaar nog steeds niet aangepast.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Roland Huisman
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2011, 09:07
Locatie: Zwolle

Re: Zinvol halen licentie?

#29 Bericht door Roland Huisman »

elinek schreef: 14 apr 2022, 23:12In de DLZA cursus wordt verwezen naar de wet zoals die op dit moment geldt en is te vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18. De vermogens en frequenties die hier in staan gelden volgens de wet. Op 20 meter is het voor Novice amateurs nog steeds van 14 tot 14.25 MHz, dit zou 14 tot 14.35 MHz moeten zijn, maar er is een foutje opgetreden bij het aanpassen van wet en dat is na bijna een jaar nog steeds niet aangepast.
Hallo Eline,

Bedankt voor de opheldering. Dat is dus dezelfde link als welke PA3GNZ, Tjeerd hief gaf. De wijzigingen waar pd1nl naar verwijst zijn dus nog niet officieel in de wet doorgevoerd?

In hoofdstuk 1.3 bij dlza staat onderstaande tabel. Ik was al blij dat er duidelijk een jaartal bij staat, want dat geeft je een indicatie dat er mogelijk wijzigingen zijn geweest in de afgelopen vier jaar.
2018.jpg
Ik probeer me die frequenties en vermogens een beetje eigen te maken, maar als je overal tegenstrijdige info vind dan weet ik op een gegeven moment ook niet meer waar ik vanuit moet gaan. Dus ik ben blij dat er gewoon een officiële wet is welke ik aan kan houden. De 14.35MHz kan ik er nog wel bij bedenken.

Groeten, Roland

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zinvol halen licentie?

#30 Bericht door PE2AAB »

Roland Huisman schreef: 15 apr 2022, 07:51 .....De wijzigingen waar pd1nl naar verwijst zijn dus nog niet officieel in de wet doorgevoerd?...
Dat niet inderdaad maar er is al wel communicatie vanuit Agentschap Telecom uitgegaan dat de fout is erkend en dat men dus niet zal handhaven volgens de verkeerde frequentie bereiken. Het wordt dus tijdelijk gedoogd tot dat de fout is aangepast.

O.a. te lezen in deze Tweet: https://twitter.com/AgentschapT/status/ ... 1106817027
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie