Immunisatie voedings adapter

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Immunisatie voedings adapter

#1 Bericht door Pelk »

Een nieuwe vraag naar aanleiding van de discussie over een niet al te zwaar wegende en makkelijk mee te nemen vakantie voeding voor een transceiver: viewtopic.php?f=12&t=24979 De op het einde van de discussie genoemde webside, https://www.meanwell-web.com/en-gb/ac-d ... -supplies/ is een goudmijn om een leuke en betaalbare voeding of DC-DC adapters aan te schaffen. Wel is het op de webside in het begin wat lastig zoeken door de vele mogelijkheden. Uiteindelijk kwam ik bij een trafo uit, die met 12 volt nog net binnen de range van 15%, plus of min, van 13.8 Volt van mijn transceiver valt.

Wat mij op deze web pagina wel opvalt is de term “Medisch” versus “Industriëel” voor een voedings adaptor. Gelden er voor medische apparatuur minder strenge EMC eisen dan voor industriële apparaten of omgekeerd? Een groot prijsverschil kon ik niet ontdekken. Waar zit dit verschil dan wel in? Maar misschien is deze vraag beter geschikt voor een ander draadje.

Maar nu mijn vraag aan dit forum. De aan het DC snoer bevestigde 12 volts stekker knip ik er af. Past natuurlijk net niet. Maar een Powerpool of vergelijkbare andere aansluiting is daarnaast veel handiger en universeler bruikbaar, als je één transceiver voedingssnoer ook gebruikt voor een andere stroombron, zoals bijvoorbeeld een accu.

Er blijft dus na de trafo een stuk tweelingsnoer van 1-2 meter over die ik kan gebruiken om de trafo nog verder te immuniseren. Dat kan m.b.v.
1. Clamps, “knippertjes” van halve schalen ferriet en plastic. (Als je de stekker laat zitten kun je vaak niet anders.)
2. Met behulp van windingen om een ijzer poeder of ferriet ring.
◦ Hoe de windingen te plaatsen?
◦ Welk type of soort “ijzer”/ferriet ringkern.
3. M.b.v. buisjes ferriet.
Mogelijk zijn er meer mogelijkheden, dan de bovengenoemde methoden.

Welke methode is het effectiefst bij een schakelende voeding voor het onderdrukken van EMC storingen? Bij de vraagsteller van een eerdere vakantie voeding, zie boven, viel de storing van de door hem aangeschafte voeding bij Mean Well op zich wel mee. Maar als je er, voordat je er een nieuwe plug aan zet, storing door een van de bovenstaande opties nog verder verminderen kunt, is dat natuurlijk wel meegenomen.

Alvast dank voor meedenken en jullie antwoorden.

Nico – PH7TPW

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Immunisatie voedings adapter

#2 Bericht door pe1mix »

Pelk schreef: 28 feb 2022, 22:59 Wat mij op deze web pagina wel opvalt is de term “Medisch” versus “Industriëel” voor een voedings adaptor. Gelden er voor medische apparatuur minder strenge EMC eisen dan voor industriële apparaten of omgekeerd? Een groot prijsverschil kon ik niet ontdekken.
Het gaat bij medische apparatuur niet over EMC maar over veiligheid.
Aangezien aan medische apparatuur (veelal kwetsbare) patiënten aangesloten zijn is de elektrische veiligheid erg belangrijk.
De reden daarvoor is dat er patiënten aangesloten zijn met een verminderd bewustzijn en/of de aansluitingen tot in het lichaam of zelfs tot aan/in het hart zitten.
Daarom gelden er strengere eisen op het gebied van bijvoorbeeld lekstromen en aardweerstanden dan bij consumenten apparatuur.

Groeten Eric.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Immunisatie voedings adapter

#3 Bericht door PA1GVZ »

Hallo Nico,

Inmiddels heb ik de voeding waar ik dit topic mee eindigde een poosje in gebruik en aan de tand gevoeld maar tot op heden heb ik nog geen storing of rateltje kunnen ontdekken. Afgelopen weekend dacht ik er eentje ontdekt te hebben op een band maar deze bleek afkomstig van een andere K-PO PSU die in de buurt stond, met de noise offset knop kon ik deze wegdraaien waaruit bleek dat deze storing niet van mijn nieuwe Meanwell voeding afkomstig was. Ik zou zeggen probeer het eerst eens zonder extra filters en/of ferriet, het zou wel eens heel erg mee kunnen vallen. Ik ben in ieder geval erg blij met de voeding die ik gevonden heb, hij is de helft kleiner dan wat ik eerder had aangeschaft!
Er staan overigens ook mooie 13,8v voedingen voor een redelijke prijs op deze website, echter deze voldeden deze weer wat minder aan mijn eisen voor een handzaam model.

73, Gert

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Immunisatie voedings adapter

#4 Bericht door Pelk »

Dank voor jullie antwoorden zover.

Omdat ik geen BTW nummer heb, heb ik op suggestie van de helpdesk van de Nederlandse Mean Well vestiging, op het web gezocht naar het door hun gebruikte model nummer. Bij een aantal zaken lukte het niet, om ook daar de trafo te bestellen. Je loopt vast op het btw nummer. Van deze hinderlijke zaak heb ik al eerder last gehad, vooral omdat er soms geen alternatieven zijn om op een andere manier aan zo’n product te komen.

Maar nu had ik wel geluk. Na een aantal pogingen, tevoren is vaak niet duidelijk of je BTW nummer moet hebben of niet, kwam ik terecht bij Digi-Key, die ook een Nederlandse website heeft. Geen verzendkosten boven € 50.-, maar dat was geen probleem, omdat Mean Well nog meer leuks op hun website heeft staan. Ook daar de vraag naar het BTW nummer en als gebruiksdoel maar “medisch” ingevuld. Als er geen geldig BTW nummer opgegeven werd op die site van Digi-Key, dan werd de benodigde BTW “gewoon” bij de prijs opgeteld.

Betaling kon alleen maar via vooruit betaling, waar ik al eerder meer mee “tegen de lamp was aangelopen” en m.b.v. de Credit Card. Geen Ideal dus. Dus met mijn Credit Card besteld. De gevraagde trafo had ik na twee dagen in huis. Uit de VS, notabene gezien het Label! En dat ook nog eens door kortingen op de website bij de door mij gewenste zaken, nog eens goedkoper dan via Mean Well uit Breda. Rare wereld!

Op naar de volgende horde, de voedingsplug, die niet helemaal conform aan mijn transceiver is.

73, Nico.

Plaats reactie