wat mag ik hebben als luisteramateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#16 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 28 jan 2022, 11:52
PA1AIS schreef: 28 jan 2022, 11:29 E.e.a. zal ook waarschijnlijk aan de interpretatie liggen van een betreffende ambtenaar.
Ach beetje burgerlijke ongehoorzaamheid :mrgreen: , zolang je niet zendt komt er geen enkele ambtenaar langs dus maakt het ook niet uit waar de mic ligt of PA uitgeschakeld is. Maar luisteren via een websdr is gratis.

Ja, en dan krijg de overbekende piraten wildgroei op 433,300 en omgeving. Daar zitten meer piraten dan amateurs op 70cm. "LPD" device met 50 watt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#17 Bericht door PE1PQX »

PE1RTC schreef: 29 jan 2022, 10:34 ....

Als je wat op het oog hebt kan ik je wel advies geven via pb.
Ben al enige jaren op de hoogte van de apparatuur en de prijzen.
Succes, Gert
Waarom nu weer per PB?? Houd het openbaar op het forum en iedereen heeft er wat aan... (suggestie hoor!)

Maar zoals anderen al aangaven: Koop wat je budget toe laat en investeer in hetgeen wat je in de toekomst denkt te gaan gebruiken. Is dat een tranceiver?? Op zich niet zo'n probleem, microfoon er af (goed opbergen) en niemand zal je controleren zolang je geen signaal de ether in stuurt.
Wil je alvast zend-ervaring opdoen, schakel daarvoor een bevriende zendamateur die dan naast je zit als jij toch wat zendmatig wilt doen. Noem het dan 'praktijk lessen'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#18 Bericht door PE1RTC »

Dat komt simpelweg omdat iedereen een transceiver mag hebben mits niet aangesloten.
Als Agentschap Telecom wil dan zijn die 50 watt LPD devices prima te peilen maar het zal lage prio zijn.
Veel storing is er niet van te verwachten.
Dan kunnen ze beter langs de huizen met zonnepanelen gaan....

PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#19 Bericht door PA0AA »

PA1AIS schreef: 28 jan 2022, 11:29 ......... Echter de microfoon er af telt niet, als je die in een lade weg legt is dat nog steeds klaar voor gebruik.
Zoals al eerder geopperd; het loskoppelen van de eindtrap inwendig zou wel tellen, die heb je niet in 5 minuten weer operationeel. Er dient dus een duidelijke barriere te zijn voordat het toestel weer zou kunnen zenden..........
Als je aan het bovenstaande wilt voldoen, maar je wilt niet te veel hoeven sleutelen, om e.e.a. weer zendend te maken, nadat je het examen hebt gehaald, dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de voeding aan te passen.
Een leuke combinatie om te luisteren zou bijv. kunnen zijn een Icom IC7300, gecombineerd met een voeding van 12 volt bij 2 ampere.
De bijbehorende 25 ampere voeding zou ik dan bijv. bij een oom in bewaring geven, maar zeker niet in huis hebben.
Op deze manier is de set niet 'meteen klaar voor gebruik', en kan het AT je niets verwijten.
Het voordeel is nu, dat je de IC7300 niet open hoeft te maken, om iets aan te passen.
Ook kan je dan je eigen set meenemen naar bijvoorbeeld een contest-locatie van je lokale VERON / VRZA afdeling, zodat bevoegde amateurs er gebruik van kunnen maken.

Voor nu; Succes gewenst met je studie ! ... 8)

73, Ruben, PA0AA.

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#20 Bericht door PE1RTC »

PE1PQX schreef: 29 jan 2022, 11:30
PE1RTC schreef: 29 jan 2022, 10:34 ....

Waarom nu weer per PB?? Houd het openbaar op het forum en iedereen heeft er wat aan... (suggestie hoor!)
Om het hier leesbaar te houden, PE1PQX.
Ik houd al jaren de prijzen van tweedehands transceivers in de gaten en zo nu en dan koop ik wat en verkoop het ook weer na er enige tijd mee gespeeld te hebben.
Als we hier alle voorkomende transceivers en prijzen gaan behandelen dan zijn we zo 20 bladzijden verder.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#21 Bericht door PE1PQX »

PE1RTC schreef: 29 jan 2022, 13:37

Om het hier leesbaar te houden, PE1PQX.
Ik houd al jaren de prijzen van tweedehands transceivers in de gaten en zo nu en dan koop ik wat en verkoop het ook weer na er enige tijd mee gespeeld te hebben.
Als we hier alle voorkomende transceivers en prijzen gaan behandelen dan zijn we zo 20 bladzijden verder.
Snap ik... (topic niet vervuilen) Open dan een nieuw topic en zet hetgeen wat je kwijt wil aan info daar.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#22 Bericht door PE1RTC »

Moeten we wel eerst weten wat het budget is van de topicstarter. :D

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#23 Bericht door PA2S »

PE1RTC schreef: 29 jan 2022, 10:34 Ieder z'n meug, maar als ik als beginnend luisteraar zou kiezen voor een RTL stick of zou gaan luisteren op een websdr dan was de lol er gauw af.
Dat is natuurlijk persoonlijk maar juist het magische van het draaien aan een tuning knop, de meter zien uitslaan, het spelen met de apparatuur, dat maakt het zo leuk.
Waarom koop je geen goede tweedehands kortegolf transceiver?
Als het je niet bevalt verkoop je de set weer voor ongeveer dezelfde prijs.

Als je wat op het oog hebt kan ik je wel advies geven via pb.
Ben al enige jaren op de hoogte van de apparatuur en de prijzen.
Succes, Gert
Helemaal eens. Er zijn zat tweedehands prima transceivers te koop en de meeste ervan hebben een groot ontvangstbereik. Als het budget het toelaat, zou je kunnen zoeken naar een apparaat met DSP, omdat je daarmee de ontvangst kunt aanpassen aan de omstandigheden. Zoals een fluittoon onderdrukken of de filterbandbreedte beperken om minder last te hebben van een naastliggend station. Bij een klassieke transceiver ben je aangewezen op de filters die erin ziten.

De grootste uitdaging is om een set te vinden die goed in orde is. Maar ook daarvoor zijn er zendamateurs, die je vast willen helpen.

Groet, Henk

Plaats reactie