Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#1 Bericht door PD4M »

Ik kom er niet uit en kan geen relevante informatie vinden in dit forum noch op andere websites inclusief die van het AT.

Geen uitnodiging tot een hoogoplopende discussie! Gewoon graag de feiten in zoverre deze (formeel) bekend zijn.
Bij de herijking is aangekondigd dat de Novice nu ook over de gehele 20 meter kon gaan beschikken. Bij de plaatsing in de Staatscourant is dit toch tot 14.250 beperkt. In diverse bronnen las ik dat dit een fout was die het AT ook toegaf en dat dit hersteld zou worden. Daarna bleef het stil. Zowel op de website van het AT, Veron en hier (of ik moet iets gemist hebben) heb ik niets meer gelezen over een correctie.

Wat is nu het officiële bandplan voor de Novice op 20 meter? Naast de wijziging in max vermogen.
Maarten
PD4M

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#2 Bericht door Snof »

Wat mag de radioamateur nu met een N-registratie?
N-registratiehouders mogen vanaf vrijdag 18 juni 2021:

een vermogen gebruiken van 100 watt PEP voor frequenties beneden 30 MHz
de volledige 40-meterband gebruiken (7.0 – 7.2 MHz)
de volledige 20-meterband gebruiken (14.00 – 14.35 MHz)
de volledige 10-meterband gebruiken (28.0 – 29.7 MHz)
25 watt PEP op 2-meter en 70-centimeter gebruiken (de mogelijkheden voor VHF en UHF zijn dus ongewijzigd).

https://www.daru.nu/n-herijking-akkoord

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#3 Bericht door PD4M »

Uiteraard had ik in mijn zoektocht deze info ook gevonden. Onderaan deze webpagina staat:
Let op:
We hebben geconstateerd dat de toewijzing van de 20-meterband niet correct is opgenomen in de gepubliceerde regeling in de Staatscourant. In de publicatie staat 14.00 - 14.25 Mhz. Dat zou volgens ons 14.00 - 14.35 Mhz moeten zijn, omdat de afspraak was dat de gehele 20 meter band vrijgegeven zou worden. Agentschap Telecom bevestigt dat hier sprake is van een typefout en dat deze zo spoedig mogelijk wordt gecorrigeerd.
Wat in de Staatscourant staat is formeel. Pas na een formele rectificatie of herpublicatie met de juiste informatie vervalt de oude "typefout".

Vandaar ook dat ik hier mijn vraag stel.
Maarten
PD4M

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#4 Bericht door pc1mb »

Je kunt het beste in de wet zelf kijken, dan weet je zeker dat je geen staatscourant gemist hebt.

Daar staat op dit moment 14,25. Er is geen nieuwere versie dan deze:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375
Zie bijlage 1.

Ik kan dus niet anders dan concluderen dat de belofte om die typfout recht te zetten, nog niet nagekomen is.

Het is zeer de vraag of het AT haar eigen typfout zou gaan handhaven, maar formeel heb je dus nog steeds F nodig voor de bovenste 100kHz.
Laatst gewijzigd door pc1mb op 03 jan 2022, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#5 Bericht door PA9X »

Met deze publicatie op de website van AT, kan ik me niet voorstellen dat ze jou gaan beboeten als jij nu op 14.300 gaat uitzenden.
Met een wijziging van de Regeling op 17 juni 2021 zijn voor radiozendamateurs met een beperkte licentie (Novice) een aantal banden verruimd. Zo krijgen zij meer frequentieruimte en extra vermogen. Ook de minimumleeftijd voor het afleggen van een Full en Novice examen is geschrapt.

*In de Regeling is helaas een typefout gemaakt voor wat betreft de 20 meter band. Daar waar nu 14.25 staat, had 14.35 moeten staan. Deze typefout zal worden gerectificeerd.
Zie ook: https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... en-examens

Overigens is het geen "bandplan" maar gaat het om "gebruikersbepalingen".

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#6 Bericht door PA0AA »

pc1mb schreef: 03 jan 2022, 15:42 ....... Daar staat op dit moment 14,25. Er is geen nieuwere versie dan deze:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375
Zie bijlage 1.

Ik kan dus niet anders dan concluderen dat de belofte om die typfout recht te zetten, nog niet nagekomen is.

Het is zeer de vraag of het AT haar eigen typfout zou gaan handhaven, maar formeel heb je dus nog steeds F nodig voor de bovenste 100kHz.......
< flauwe opmerking >

Ik vraag me af, wat er zou gaan gebeuren, als er als 'typfout' 14.450 MHz zou staan, i.p.v. 14.350 MHz

Lekker split frequency DX'en op 14.400 MHz ... !! NB. Zou dan ook hetgeen in de staatscourant staat, leidend zijn ? ... :wink:

< /flauwe opmerking >

73, Ruben, PA0AA.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#7 Bericht door pc1mb »

Dat denk ik eigenlijk wel, ja. Maar helaas hebben internationale verdragen ook enige geldigheid. Die perken het in zo'n geval alsnog in, hoewel vervolgen dan wel stukken ingewikkelder is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#8 Bericht door PA0ETE »

Iets dergeljks is er bij het ongecoördineerde frequentiegebied.

Uit mijn hoofd heb je alleen een vergunning nodig boven 8,6 kHz en onder 300 GHz. Niet zo heel ver boven 300 GHz begint het infra-ultraviolette licht, en anders zou je voor gloeilampen ook een vergunning nodig hebben.

Er zijn amateurs die QRV zijn onder 8,6 kHz. Daar kun je met speciale mode's nog 600 km overbruggen of zelfs verder. Wel is het rendement van de antennes heel laag, die vliegen daarom wel eens in de brand of geven hoorbare pieptonen af (zendfrequentie zit in het hoorbare gebied). Volgens mij zitten er amateurs op 8,4 kHz en ook op 5,6 kHz, in elk geval in de buurt van die frequenties.

Een paar jaar geleden bevestigde AT bij het Amateur Overleg desgevraagd dat amateurs daar inderdaad op kunnen zenden en dat er geen vergunning nodig is.

Een half jaar later had defensie ze kennelijk ingefluisterd dat dit niet de bedoeling was, en voorzover ik weet zonder wetswijziging werd toen op het Amateur Overleg gesteld dat het vanwege defensie toch niet toegestaan was.

Internationale website over het zenden en ontvangen van signalen onder 22 kHz: http://www.vlf.it/

Overigens gebeurt het omgekeerde ook. Dat is het geval als er nieuwe technische ontwikkelingen zijn waardoor er zaken opkomen waar de wetgeving nog niet op heeft ingespeeld en waarbij ook nog niet duidelijk is of de techniek wel een blijvertje is.

Een voorbeeld daarvan zijn de populaire hotspots voor digitale spraak voor eigen gebruik. Die worden ondanks dat ze strikt genomen niet toegestaan zijn door AT gedoogd, zolang de enige gebruiker ervan de eigenaar is. (Ze mogen heel precies niet omdat het 10 mW-zendertje in de hotspot de tegenstations niet mag heruitzenden)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#9 Bericht door pe1rea »

Onder de 8.6 kHz, is dan niet ivm de onderzeeboten?
Mijn aloude Telefunken gaat overigens slechts tot 9 kHz, en zoveel ruimte voor een dipooltje op die frequentie heb ik helaas niet..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#10 Bericht door PA0ETE »

Die communiceren dacht ik net iets hoger, maar het zal ongetwijfeld dat het in gebruik is. Ik denk dat wat in de wet staat leidend is, en als het daar nog steeds vergunningvrij is, dan is dat zo. Strikt genomen zou dat ook voor 14,400 gelden als dat erin staat.

Signalen op die lage frequenties zijn zeer traag (soms morse maar tegenwoordig vaker digitale mode's). De amateurantennes hebben tienduizenden wikkelingen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#11 Bericht door PA0ETE »

Onder 8,3 kHz zijn er nog steeds geen regels zo te zien.

Overigens krijg ik een melding op de site dat er zeer veel wetten per 1 jan. gewijzigd zijn en dat die deels nog niet op de site staan. Op de site staat 14,250. Het kan dus wel zijn dat er een verandering heeft plaatsgevonden. Ik weet dat de regeling is aangepast omdat ik in oktober de procedure over de bakentarieven heb gewonnen. In de regelgeving moest vervolgens het bedrag voor de bakens geschrapt worden, en het zou dus kunnen dat 14,350 MHz toen tegelijk ook is gewijzigd. (Het lijkt me logisch om alle geplande wijzigingen in één keer te doen).

Ik weet dat de regelgeving is gewijzigd. Ik heb ook het in mei teveel betaalde bedrag al terugontvangen (net voor kerst).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Bandplan na herijking Novice gehele 20 meter?

#12 Bericht door pd1rh »

Even terug naar het onderwerp:
De bijlage https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375 is nu dan toch aangepast :D
Zou mijn mailtje ( en van vele anderen denk ik ) dan geholpen hebben...

73
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Plaats reactie