Geplukt amateurnieuws

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#16 Bericht door PA0ETE »

De maandelijkse nieuwsbrief van het IARU Monitoring System (IARUMS) is uitgegeven. In de nieuwsbrief wordt verslag gedaan van de intruders (niet-legale gebruikers) in de amateurbanden van de voorafgaande maand.

Grootste probleem tegenwoordig zijn de verschillende Over the Horizon Radar-systemen (OHR's). De bekendste van die radarsystemen was het Russische woodpecker radarsysteem van in en rond de jaren 80, vanwege de benodigde hoeveelheid elektriciteit gevestigd in de nabijheid van de centrale van Tsjernobyl. De woodpecker is sinds begin jaren 90 niet meer actief.

Tegenwoordig hebben diverse landen dit soort radarsystemen, die tegenwoordig beduidend minder zendvermogen en bandbreedte nodig hebben als in de tijd van de woodpecker het geval was. Ze blijven niettemin een vervelende storingsbron op onze banden, niet in de laatste plaats omdat het aantal van dit soort systemen aan het toenemen is. Diverse landen hebben er tegenwoordig eentje in gebruik en India is klaarblijkelijk bezig om een dergelijk systeem op te zetten om de bewegingen van Chinese schepen in de regio te kunnen monitoren.

Andere, telkens terugkerende zaken zijn bijvoorbeeld de beledigingen (vaak over en weer) rond het conflict in het oosteljike deel van Oekraïne in SSB in de 40 meterband, meest rond 7050 kHz en net daarboven, de illegale uitzendingen van vaak legale omroepsations in de 40 meterband en soms andere banden, militaire dataverbindingen, al dan niet legaal in verschillende van onze banden en vissers uit diverse landen, waaronder Spanje en India in onze banden. Op 10 meter is er bijvoorbeeld het gebruik door Russische taxi's van deze band en verschillende boeien met een illegale bakenzender in internationale wateren, meest onderin de amateurband, en verder het Iraanse OHR dat vaak lange tijd net onder 29 MHz opereert.

https://www.iaru-r1.org/wp-content/uplo ... 021-11.pdf
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#17 Bericht door PA0ETE »

Persbericht van het Ministerie van EZ van daarnet. Dit raakt naar alle waarschijnlijkheid ook onze 9 cm amateurband, de band die op het moment het meest bedreigd is.

Ik heb niet de allerlaatste status kunnen vinden maar in de VS boekte de ARRL het afgelopen jaar een aantal malen succes in pogingen om de band daar voor de amateurs te behouden.
Adviescommissie verdeling 3,5 Gigahertz band van start
17 december 2021 - 14:20

Het mobiele internet in Nederland behoort tot de Europese top. Door digitalisering neemt het dataverkeer sterk toe en is de aanleg van nieuwe netwerken zoals 5G essentieel voor consumenten en bedrijven. Hiervoor zijn radiofrequenties nodig, zoals in de zogenoemde 3,5 Gigahertz (GHz) band. Een deel van deze band is echter al in gebruik, bijvoorbeeld voor satellietnoodcommunicatie. De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel van minister Blok van Economische Zaken en Klimaat voor het instellen van een externe en onafhankelijke commissie om het kabinet uiterlijk 1 mei 2022 te adviseren over een oplossing voor deze uiteenlopende belangen.

Nederland heeft een Europese verplichting om de 3,5 GHz frequentieband zo snel als mogelijk beschikbaar te stellen voor landelijke mobiele communicatie ten behoeve van het aanbieden van 5G-technologie. Daarvoor heeft het kabinet een veiling in voorbereiding. Tegelijkertijd gebruikt een satellietbedrijf vanuit het Friese Burum nu nog enkele van deze frequenties om noodcommunicatie van schepen op zee mogelijk te maken.

Minister Blok: “Digitalisering is van groot belang voor onze maatschappij. Extern onderzoek heeft uitgewezen dat 5G en noodcommunicatie voor schepen elkaar verstoren en niet samengaan op dezelfde frequenties in de 3,5 GHz band. Daarom laat het kabinet zich onafhankelijk en extern adviseren om recht te doen aan beide evidente belangen. De belanghebbenden zijn geraadpleegd over de taak van deze commissie. Dus ik kijk met vertrouwen uit naar het commissieadvies waarmee we tot een oplossing kunnen komen.”

Leden adviescommissie
De heer ir. Hans de Jong (oud-president en onder andere huidig commissaris bij Philips) is tot voorzitter van de adviescommissie benoemd. De andere leden zijn de heer prof. dr. ir. Bart Smolders (hoogleraar en decaan faculteit Elektrotechniek TU Eindhoven en expert draadloze- en radiocommunicatie), de heer dr. Jan Willem Velthuijsen (chief economist PWC Nederland en marktexpert) en de heer prof. mr. dr. Johan Wolswinkel (hoogleraar Bestuursrecht, markt en data aan de Tilburg University en expert in de verdeling van schaarse publieke rechten zoals frequenties). Voor deze adviescommissie zijn ook specifiek vrouwelijke kandidaten gepolst met expertise op dit onderwerp, zij waren hiervoor uiteindelijk niet beschikbaar vanwege al andere lopende werkzaamheden.

Op basis van het advies stelt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een nieuw wijzigingsbesluit van het zogenoemde Nationaal Frequentieplan op waarmee alle belangen worden gewaarborgd. Het gewijzigde plan kan naar verwachting op 1 oktober 2022 in werking treden. Daarna wordt, om te voldoen aan de Europese verplichting, zo snel mogelijk de frequentieruimte in de 3,5 GHz-band geveild voor landelijke mobiele communicatie zoals 5G.

(persbericht min. EZ)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#18 Bericht door PA0ETE »

Vergeet niet om allemaal even een bezoekje te brengen aan de site van de sponsor van dit nieuwsonderwerp.
.
De URL van hun website is: www.agentschaptele.com
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#19 Bericht door PA0ETE »

Southgatearc.org uit de UK bericht over de verhoging van de Nederlandse tarieven voor zendamateurs die op 4 november j.l. ingingen:

http://southgatearc.org/news/2021/decem ... o-hams.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#20 Bericht door PA0ETE »

Iedere vrijdag is er een nieuwe editie van de Amateur Radio Newsline. De nieuwsrubriek, als een professionele nieuwsuitzending gebracht, werd in eerste instantie via telefoonlijnen en amateurrepeaters verspreid, tegenwoordig nog steeds via repeaters en daarnaast via de podcast en de bijbehorenede website.

Onderwerpen in de uitzending van vandaag zijn:

- CENTRAL US TORNADOES BRING HAMS INTO ACTION
- AMATEURS MARK 2 MARCONI ANNIVERSARIES
- MINNESOTA HAM GETS SPECIAL RECOGNITION
- INDIAN HAM CONVENTION IN HYDERABAD DRAWS CROWD
- FOXHUNT ENTHUSIASTS PREP FOR BIG CHALLENGE IN TURKEY
- HANDBOOK'S 76TH EDITION TO BE ITS FINAL ONE
- KIDS GIVE SANTA 10 OVER ON THESE NETS
- HOP ABOARD THE CHRISTMAS TRAIN
- FINNISH HAMS PUT OF9X AND HIS 'ELVES' BACK ON THE AIR
- WORLD OF DX
- KICKER: THE BEST CARDS AREN'T ALWAYS QSL CARDS

Tekst van het eerste item van vandaag:
CENTRAL US TORNADOES BRING HAMS INTO ACTION

STEPHEN/ANCHOR: We begin this week with deadly tornadoes that devastated homes and lives recently in Kentucky and nearby states. Randy Sly W4XJ shares those developments.

RANDY: SKYWARN nets were activated across much of the central United States from Friday evening into early Saturday December 10th and 11th, as a tornado outbreak of unprecedented proportion tore through Arkansas, Illinois, Indiana, Kentucky, Mississippi, Missouri, Ohio and Tennessee. Christine Weilgos (Well-gus), Warning Coordination Meteorologist for the National Weather Service in Paducah, Kentucky, which covers one of the hardest hit areas, reported that their SKYWARN desk was manned by two local amateurs, Garry Wheatley, KD4GCY and Jeff Estes, KM4LDP. The SKYWARN linked repeater system across Arkansas was also active throughout the night.

At least 50 tornado reports were received by the NWS during the evening. Of the four strongest tornadoes reported in western Kentucky, the largest was tracked for over 200 miles on the ground. At least 88 people are known to have perished across five states. The highest impact was in Kentucky, where the death toll stands at 74 with an age span from 2 months to 98 years of age. There are reports that approximately 100 people are still unaccounted for. Early estimates of damages and economic losses have ranged into the billions of dollars.

ARES and other amateur emergency resources across the area are still ready to go, should additional communications support be needed.

For Amateur Radio Newsline, I’m Randy Sly, W4XJ
Website:
https://www.arnewsline.org/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#21 Bericht door PA0ETE »

Intruders op 2 meter in Noorwegen. Het gaat om 3 frequenties, 144.200 MHz, 144.300 MHz, 144.650 MHz. Noorwegen is een groot en dun bevolkt land en nog niet duidelijk is wie er achter de uitzendingen zit.

Norways national amateur radio society, the NRRL, report they are working with communications regulator Nkom to stop intruders operating in the 144 MHz band

http://southgatearc.org/news/2021/decem ... z-band.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#22 Bericht door PA0ETE »

RIVM vindt te veel radioactiviteit in ’anti- 5G sieraden’, zo luidt een artikel op PI4RAZ.nl
.
Het onderwerp was gisteren al in het nieuws, maar alleen PI4RAZ.nl brengt de invalshoek vanuit de amateurwereld over het onderwerp.

https://www.pi4raz.nl/index.php/2021/12 ... g-sieraden
.
360px-Manwithtinfoilhat.jpg
360px-Manwithtinfoilhat.jpg (35.94 KiB) 2453 keer bekeken
Foto: Rory112233/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#23 Bericht door PA0ETE »

Het schurkt een beetje tegen onze hobby aan. Nostalgische artikelen over zeezenders en andere zaken uit de jaren 60 en 70. Het internetblad Freewave Nostalgie. Dit weekend zijn er weer een aantal nieuwe artikelen op de site te vinden:

https://freewave-nostalgie.nl/category/actueel/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#24 Bericht door PA0ETE »

De Russische crew van het ISS zendt SSTV-beelden uit tussen 26 en 31 december, zoals zij dit meerdere keren per jaar doen. De beelden zijn al op te vangen met een portofoon en een portofoonantenne (een portabele scanner die 145,800 MHz kanontvangen gaat natuurlijk ook) en voor de speaker een smartphone met daarop voor Android bijvoorbeeld de gratis app Robot 36. Met een directe aansluiting gaat het uiteraard beter. Houd wel rekening met de dopplerverschuiving. Het signaal op 2m kan zo'n 7 kHz variëren. Net als bij een politie- of brandweersirene begint het signaal hoog in frequentie, en is de frequentie laag tegen de tijd dat het ISS weer achter de horizon verdwijnt.

https://www.veron.nl/nieuws/iss-sstv-december-2021/

Informatie over het ontvangen van het ISS op onder andere portofoons en over dopplerverschuiving:

https://amsat-uk.org/beginners/how-to-hear-the-iss/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#25 Bericht door PA0ETE »

Om het 100-jarig bestaan van de Britse omroep te vieren, organiseert de BBC in 2022 meerdere speciale evenementen. Als onderdeel van de vieringen zal de BBC Radio Group, de radioamateurclub voor het personeel, het hele jaar door actief zijn met de speciale roepnaam GB100BBC.
.
Ofcom (de Britse AT) is zo vriendelijk geweest toestemming te verlenen voor activiteiten vanaf de thuisstations van de clubleden, maar ook vanaf BBC-gebouwen in het Verenigd Koninkrijk en locaties die met BBC-uitzendingen te maken hebben, zoals zendstations. 

Naast de online QSL-opties zal een traditionele herdenkings-QSL-kaart verkrijgbaar zijn via het bureau. Bekijk de GB100BBC pagina op QRZ.com voor meer informatie en zoek naar GB100BBC op alle banden en modes. De activiteiten zullen beginnen op nieuwjaarsdag vanuit de club shack in Broadcasting House, Londen.

Bron: RSGB.org
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#26 Bericht door PA0ETE »

Herdenking historisch bericht door Marconi verzonden naar Newfoundland.

In een korte uitzending over de grote plas met behulp van een 150-watt draadloos zendstation vierden leden van de ¨Marconi Radio Club of Newfoundland (MRCN)¨ zondagmiddag, 12 dec. j.l, de 120e verjaardag van Guglielmo Marconi´s ontvangst van het eerste transatlantische bericht bij Cabot Tower op 12 dec. 1901.

In het Johnson GEO Centrum op Signal Hill spraken MRCN leden en directeuren Joe Craig en Len Zedel vond op die datum een evenement plaats. Daarbij werd het translatische experiment van Marconi nagespeeld met clubleden van de MRCNs zusterclub, de Poldhu Amateur Radio Club, in Cornwall, Engeland, vanwaar Marconi destijds, 120 jaar geleden zijn transatlantische boodschap verstuurde.

Met behulp van een tweerichtingsradioverbinding op HF spraken Zedel en Craig ook met mensen van de Stichting Guglielmo Marconi in Italië; de Marconi Radio Club in Cape Cod in de V.S.; en de Canadese club in Nova Scotia, Sydney Amateur Radio Club, in Sydney, N.S.

Bron van de bovenstaande tekst: https://www.wia.org.au/
.
The_Marconi_Company_second_antenna_system_at_Poldhu,_Cornwall.jpg
Vanwege hoe lang geleden de foto is gemaakt, bevindt deze zich inmiddels in het publieke domein. De originele foto is in bezit van the Archive of Marconi Corporation, PLC

Bovenstaande foto is een zeldzame foto van Guglielmo Marconi's zendstation in Poldhu, Cornwall, met de eigenlijke antenne die gebruikt werd bij de eerste historische transatlantische radiouitzending op 12 december 1901. Marconi had oorspronkelijk een grote antenne gebouwd bestaande uit 400 draden in een omgekeerde kegelvorm, ondersteund door een ring van twintig 160 voet lange houten palen. Deze antenne stortte in tijdens een storm op 17 september 1901, en Marconi bouwde in allerijl de tijdelijke antenne die hier is afgebeeld, bestaande uit 50 draden in een waaiervorm, ondersteund door een kabel die tussen twee palen van 160 voet was gespannen, en die werd gebruikt bij het experiment.

Belrose beweert dat deze foto eigenlijk geretoucheerd is, gemaakt van een eerdere foto van de grotere cirkelvormige antenne door alle palen van de vorige antenne op twee na weg te gummen en lijnen toe te voegen die de waaiervormige draadelementen voorstellen. Er zijn geen andere afbeeldingen van de eigenlijke antenne die bij het transatlantische experiment werd gebruikt, omdat Marconi deze tijdelijke antenne snel verving door een steviger permanente antenne in de vorm van een omgekeerde piramide van 400 draden, ondersteund door vier houten vakwerkmasten.
.
The_Marconi_Company_first_antenna_system_at_Poldhu,_Cornwall,_December_1901.jpg
Vanwege hoe lang geleden de foto is gemaakt, bevindt deze zich inmiddels in het publieke domein. De originele foto is in bezit van the Archive of Marconi Corporation, PLC

De eerste antenne van Marconi, de foto dus waar de bovenstaande foto wellicht een geretoucheerde versie van is. Originele beschrijving door de Archive of Marconi Corporation bij deze foto: Het eerste antennesysteem van de Marconi Company bij het transatlantische radiotelegrafie station in Poldhu, Cornwall, UK. Guglielmo Marconi bouwde deze antenne begin april 1901 om het eerste transatlantische radiobericht naar Canada te verzenden. De antenne bestond uit 20 dunne houten masten in een cirkel die 200 draden in een omgekeerde kegelvorm ondersteunden die aan het zendergebouw waren bevestigd. Op 17 september 1901 stortte de antenne echter in tijdens een storm. Marconi bouwde snel een vervangende antenne bestaande uit 54 draden in een omgekeerde piramidevorm ondersteund door 4 stevige houten torens. Op 12 december 1901 meldde Marconi de eerste transatlantische radio-uitzending van Poldhu naar St. John over een afstand van 2300 mijl.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#27 Bericht door PA0ETE »

Onderzoek naar 23 cm-band vordert binnen CEPT en ITU-R

De voorzitter van IARU-regio 1, Barry Lewis G4SJH, brengt verslag uit over de inspanningen van de IARU om de essentiële toewijzing van 1240-1300 MHz aan de amateursdiensten te verdedigen. De tekst op de URL hieronder is in het Engels.

http://southgatearc.org/news/2021/decem ... -itu-r.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#28 Bericht door PA0ETE »

Wie van nostalgische apparatuur houdt mag eigenlijk de beschrijving van een Crosley (omroep)ontvanger-/grammofoonconsole op swling.com niet missen:

https://swling.com/blog/2021/12/marwan- ... h-console/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#29 Bericht door PA0ETE »

De laatste stem in 1990 vanuit Koeweit, 9K2DZ

In 1990-1991 was een zeer moedige radioamateur, Abdul-Jabbar Marafi, 9K2DZ, letterlijk de laatste stem vanuit Koeweit. Toen Saddam Hoessein en het Irakese leger zijn land binnenvielen, bleef Abdul met gevaar voor eigen leven de microfoon van zijn amateurtransceiver gebruiken, pal onder de neus van de invallers.

Een TV-item uit 1991 over deze amateur.

https://dxnews.com/last-voice-kuwait/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#30 Bericht door PA0ETE »

Lokale zendamateurs zowel daar ter plekke als in de UK speelden ook een belangrijke rol in de Falkland-oorlog.


youtu.be/YIlyfngXad4


youtu.be/OqMFH16AhnE

N.b. de geluidskwaliteit van de twee video's is helaas wat matig
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten