Geplukt amateurnieuws

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#76 Bericht door PA0ETE »

Het is altijd interessant om te zien hoe lokaal nieuws in de internationale pers uiteindelijk eruit ziet. Een paar weken geleden was er een legale evenementenzender (in het kader van een goed doel) die door AT het zwijgen opgelegd kreeg. In de weken daarop namen enkele buitenlandse amateurpublicaties het item over. Vandaag heeft de Amateur Radio Newsline het onderwerp ook. Hieronder hun tekst. Zij beginnen hun item met grote woorden. (The latest incident suggereert dat dit vaak voorkomt, terwijl het volgens mij een vrij zeldzaam verschijnsel is, en al helemaal bij een legaal station). Ze begrijpen verder de strekking niet helemaal, want het station zond niet in de luchtvaartband. Wel hielden ze zich niet aan de voorwaarden en vond er een ongewenste uitstraling plaats op luchtvaartfrequenties. Althans dat is zoals ik het dus begrepen heb.
FM BROADCAST INTERFERENCE HALTED AT DUTCH AIRPORT

PAUL/ANCHOR: The latest incident of broadcast interference with air traffic controllers has been halted in the Netherlands. Jeremy Boot G4NJH brings us that story.

JEREMY: Dutch authorities have closed down the radio interference from an FM broadcaster that was disrupting communications between pilots and air traffic controllers at an Amsterdam airport. A report on the website of the Dutch national amateur radio society VERON said that the FM transmissions were from a licenced broadcaster but were in violation because the music was being broadcast on the aviation band. Air Traffic Control of the Netherlands said the transmitter has since been shut down. No information was given about any sanctions and the broadcaster was not identified.

According to the report, the violation posed a risk but no planes were in immediate danger during that period.

For Amateur Radio Newsline I'm Jeremy Boot G4NJH.

(VERON, SOUTHGATE)
Bron: https://www.arnewsline.org/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#77 Bericht door PA0ETE »

Op vrijdag 1 april 2022 (geen grap) vindt "HAM meets military" plaats. 8 speciale stations met callsigns PA01MIL tot en met PA08MIL zullen actief zijn op HF en 6 meter! De stations worden gevormd door 2 militairen en 1 amateur en zullen 12 uur in de lucht zijn van 0700Z (GMT) tot 1900Z (GMT), alleen in telefonie.

Doel van deze dag is de militaire HF-gebruikers te introduceren in de wereld van amateurradio. Uiteraard houden militairen van een uitdaging, en zal er onderling strijd zijn wie de meeste contacten legt. Speciale aandacht is er voor de Nederlandse amateur. Naast 80 en 40 meter zal men ook actief zijn op 6 meter in FM.

Er wordt alleen gebruik gemaakt van militaire apparatuur, echter mag de amateur wel ondersteunen bij het perfectioneren van de antenne. De stations zullen 'manpacked' zijn, of met een MB290GD Mercedes voertuig.

Wij zouden het erg op prijs stellen als zoveel mogelijk amateurs een verbinding zouden willen leggen met een van de speciale callsigns. Wilt u zoveel mogelijk gebruik maken van het NATO-spelalfabet? Deze dag is voor de veelal jonge militair een uitstekende training, wellicht worden sommigen van hen later actief als operator op het station van PZ5JT, als een geplande oefening in Suriname doorgaat.

(Persbericht van Ham Meets Military)

Afbeelding
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#78 Bericht door PA0ETE »

Lezing over storing door zonnepanelen, aanstaande woensdag (12 jan.)

Aanstaande woensdag zal Ernst PA1EJO een lezing verzorgen voor de VERON en VRZA afdeling Zuid-Limburg over storing door zonnepanelen.

Dit actuele onderwerp komt regelmatig terug in de amateurbladen en in de QSO's op de banden. Voldoende aanleiding om in een lezing wat dieper te duiken in de oorzaken en de mogelijkheden om daar wat aan te doen. Op internet zijn van Ernst ook publicaties te vinden over Oscar 100, veel zelfbouw, metingen aan ontvangers, ADSB, experimentele antennes en portabel activiteit, vossejachten en meer. En daarnaast is Ernst ook nog voorzitter van de VERON afdeling Rotterdam.

Deze ongetwijfeld interessante lezing vindt plaats op woensdag 12 januari om 20.00.

De Jitsi meeting is te volgen via : https://meet.jit.si/pi3zlb

Ook mensen die geen lid van de vereniging(en) en/of de afdeling zijn uitdrukkelijk welkom bij de lezing.

Ga op de avond van de lezing in een moderne webbrowser naar de url. NB dit is dezelfde url die ook voor de streaming van de Limburgse zondagochtendronde wordt gebruikt.

Om 20.00 uur willen we met de lezing starten, maar voor wat laatste checks m.b.t. de ICT instellingen is het virtuele zaaltje al eerder toegankelijk.

(Aldus een nieuwsbrief van de afdeling Zuid-Limburg).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#79 Bericht door PA0ETE »

NASA Website: Where is (James) Webb:

https://webb.nasa.gov/content/webbLaunc ... ts=english
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#80 Bericht door PA0ETE »

Uitval bij een van de twee onderzeese kabels naar Spitsbergen

Er is geen redundantie meer tussen de Arctische archipel en het vasteland van Noorwegen na het uitvallen van de stroom in het gebied waar de glasvezelkabel de zeebodem volgt tot op een diepte van 2.700 meter in de Groenlandzee.

Space Norway, de exploitant van 's werelds meest noordelijke glasvezelkabel onder water, heeft de storing gelokaliseerd ergens tussen 130 en 230 kilometer van Longyearbyen in het gebied waar de zeebodem van 300 meter naar beneden gaat tot 2700 meter in de Groenlandse Zee.

De storing deed zich voor op vrijdagochtend 7 januari.

Het Svalbard Undersea Cable System is een dubbele onderzeese glasvezelcommunicatiekabel die Longyearbyen verbindt met Andøya ten noorden van Harstad in het noorden van Noorwegen.

De twee kabels zijn respectievelijk 1.375 en 1.339 km lang, en Space Norway laat in een persbericht weten dat er een goede verbinding in de kabel zit die nog werkt, maar met de andere kapot is er geen redundantie.

Het is niet duidelijk hoe de beschadiging is ontstaan, maar dit zal worden onderzocht, zo laat Space Norway weten. Er zou een zeekabellegschip nodig zijn om de kabel te repareren.

Het volledige artikel is hier te lezen:

https://thebarentsobserver.com/en/arcti ... s-svalbard
.
svalbardsatellite.thomasn.jpg
Eén van de satellietantennes op Spitsbergen (foto: Thomas Nilsen/The Barents Observer)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#81 Bericht door PA0ETE »

Nota bene: ik heb momenteel wat minder tijd voor deze topic door een aantal opdrachten die de deadline naderen. Binnenkort weer meer items!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#82 Bericht door PA0ETE »

Door grote drukte met werk, en wat (vrij onschuldig) gesukkel met mijn gezondheid heb ik hier een poosje niets kunnen posten. Binnenkort (waarschijnlijk heel snel) pak ik de nieuwsberichten weer op!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#83 Bericht door PA0ETE »

Vanavond (dinsdag) is weer vanaf 20.30 uur de D-STAR-ronde. Twee weken geleden was het hartstikke druk, maar vorige week niet. Ik kan dus best wat inmelders gebruiken. Schroom dus hiet!!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#84 Bericht door PA0ETE »

Ik schreef het al, ik heb het een poos extreem druk gehad, en dat in combinatie met wat (niet heel ernstige) gezondheidsproblemen.

Sinds deze week is het met werk een stuk rustiger, mogelijk nog veroorzaakt door het Chinees nieuwjaar dat meestal alles in dat land gedurende twee of drie weken volledig stil legt.

Ik probeer vanaf nu deze rubriek weer op te pakken.

In mijn podcast van gisteren, 9 feb. (ongv. 6 minuten na het begin) zijn er, grotendeels in het Engels, ook een viertal nieuwsberichten te beluisteren.

Zie eventueel:
https://pa0ete.com/archive/2020/2022020 ... o_news.mp3
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#85 Bericht door PA0ETE »

APRS-ontwikkelaar Bob Bruninga, WB4APR, SK

De ARRL meldt dat de bedenker van het Automatic Packet Reporting System (APRS), Bob Bruninga, WB4APR, uit Glen Burnie, Maryland, op 7 februari is overleden. Een ARRL Life Member, Bruninga was 73. Volgens zijn dochter is Bruninga bezweken aan kanker en de effecten van COVID-19. Bruninga had zijn diagnose van kanker in 2020 bekend gemaakt.

In de loop der jaren deelde hij graag zijn brede kennis van en ervaring met APRS, naast andere onderwerpen op het gebied van amateurradio en elektronica. Hoewel Bruninga het meest bekend was vanwege het bedenken van APRS, was hij ook een gepensioneerd US Naval Academy (USNA) senior onderzoeksingenieur die een blijvende interesse had in alternatieve energiebronnen, zoals zonne-energie. In 2018 schreef hij Energy Choices for the Radio Amateur, gepubliceerd door ARRL, dat de ontwikkelende veranderingen op het gebied van stroom en energie onderzoekt, en de keuzes onderzoekt die radioamateurs en anderen kunnen maken met betrekking tot zonne-energie voor thuis, warmtepompen, en hybride en elektrische voertuigen. Bruninga reed in een volledig elektrische auto en had in de loop der jaren geëxperimenteerd met een verscheidenheid aan elektrisch aangedreven voertuigen.

APRS ontstond in 1982, toen Bruninga zijn eerste datakaartprogramma schreef dat de posities van schepen van de Amerikaanse marine in kaart bracht voor het Apple II-platform. Een paar jaar later ontwikkelde hij wat hij noemde het Connectionless Emergency Traffic System (CETS) op de VIC-20 en C64 platforms voor digitale packetcommunicatie ter ondersteuning van een endurance race. Het programma werd in 1988 overgezet naar het IBM PC platform, en werd in 1992 omgedoopt tot APRS. De officiële Noord-Amerikaanse APRS-frequentie is 144,39 MHz, en APRS is daarnaast wereldwijd verbonden via internet. Bruninga zette ook het Appalachian Trail Golden Packet (ATPG) evenement op, dat elk jaar in juli APRS-nodes in het veld brengt van Stone Mountain in Georgia tot Mount Katahdin in Maine.

Bovenstaande is grotendeels een vertaling van een deel van dit artikel:
http://www.southgatearc.org/news/2022/f ... apr-sk.htm

Ik zag dat pas nadat ik dit item al gemaakt had, maar elders op zendamateur.com heeft Rick PE2AAB al aandacht aan het overlijden van Bob Bruninga besteed:
https://zendamateur.com/viewtopic.php?f ... rs#p266806
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#86 Bericht door PA0ETE »

Ontvangst vanmiddag binnenshuis van Radio Caroline met de Tecsun PL-368 en de AN-200 loopantenne (260 km)


youtu.be/8RFZTe1FFF4
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#87 Bericht door PA0ETE »

Oekraïne: Poolse radioamateurs zorgen voor e-mail via WinLink

Leden van Polen's nationale Amateur Radio vereniging PZK (Polski Związek Krótkofalowców) zorgen voor e-mail WinLink in de 1,8, 3,5 en 14 MHz banden

Een bericht op de Facebook-pagina van de Poolse Amateur Radio Unie luidt:

Beste HAM-operators, in het licht van de laatste dreigingen in onze regio en een mogelijk inkomende golf van vluchtelingen, met meer dan 2 miljoen die al in Polen wonen, willen we u eraan herinneren dat we tot uw beschikking staan.

Als u een gelicentieerde radioamateur bent, kunt u informatie per e-mail naar uw familieleden in Polen of hulpdiensten sturen via het Winlink-systeem, dat op de HF-banden werkt, onafhankelijk van de toegang tot de lokale ICT-infrastructuur https://winlink.org/WinlinkExpress.

Wij raden u aan de software te downloaden, te installeren en de werking ervan te controleren.
Poolse WinLink nodes zijn QRV op 160,80,20m
SR5WLK frequentie op de afstemschaal 3595,5 kHz USB
SR3WLK frequentie op de afstemschaal 14111 kHz USB
SP3IEW frequentie op de afstemschaal 1865 kHz USB

Als we informatie ontvangen over het afsluiten van het internet in de regio in gevaar, zullen we dagelijks QRV zijn als SP0MASR @ 18-20 UTC op de frequenties 3770 kHz +/- QRM, 7110 kHz +/- QRM. In een dergelijke situatie, gelieve in het Pools of Engels te communiceren.

Bron: http://www.southgatearc.org/news/2022/f ... -links.htm

Die het weer hebben van de PZK Facebook-pagina: https://facebook.com/PolskiZwiazekKrotk ... z4gi952ZUl
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#88 Bericht door PA0ETE »

Onderwerp over de zendamateurs in Oekraïne op zendamateur.com:

https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=267292#p267292
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#89 Bericht door PA0ETE »

42 jaar geleden vandaag dat de MARC-regeling (Machtigingsregeling Algemene Radio Communicatie) werd ingevoerd. Vanaf die datum kon je voor 35 gulden een MARC-machtiging krijgen, waarmee je met 0,5 watt op 22 kanalen legaal op 27 MHz kon zenden.

42 years ago today that 27 MHz became legal in The Netherlands.
.
cb4000.png
cb4000.png (62.31 KiB) 5635 keer bekeken
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#90 Bericht door PA0ETE »

Voor het eerst niet-beroepsastronauten actief op 2m via ARISS

Amateur Radio vanuit het Internationale Ruimtestation, Inc. (ARISS-USA) is verheugd te melden dat twee bemanningsleden van Axiom Mission-1 (Ax-1), de eerste particuliere astronautenmissie naar het Internationale Ruimtestation, gebruik zullen maken van de ARISS-radiomiddelen aan boord om zes schoolverbindingen via amateurradio uit te voeren.

Deze ARISS schoolcontacten zullen worden uitgevoerd met Ax-1 bemanningsleden Mark Pathy, uit Canada, en Eytan Stibbe, uit Israël. Pathy en Stibbe zijn allebei volledig getraind in het gebruik van het ARISS-radiosysteem, dat zich in de Columbus-module van het ISS bevindt, en hebben voor hun examen voor een amateurradio-licentie geleerd en met succes afgelegd. Mark Pathy's roepnaam voor radioamateurs is KO4WFH. Eytan Stibbe's roepnaam is 4Z9SPC.

Als onderdeel van de "Rakia"-missie zal Eytan Stibbe de ARISS-faciliteiten aan boord van het internationale ruimtestation gebruiken om gesprekken te voeren met middelbare scholieren in Israël terwijl het ISS zich boven Israël zal bevinden. Naar verwachting zullen in totaal 40 schoolklassen aan het project deelnemen, en in de weken voorafgaand aan de lancering zullen de leerlingen uit Israël deelnemen aan theoretische en praktische sessies om te leren over communicatie via radio.

Mark Pathy zal, onder het persoonlijke missiethema 'Caring for people and the planet', aan boord van het ISS contact leggen met basisscholen en middelbare scholen in heel Canada. Pathy zal vragen beantwoorden die door de leerlingen zijn bedacht en samengesteld, variërend van hoe zijn lichaam heeft gereageerd op het verblijf in de ruimte tot hoe je alledaagse dingen doet in nul zwaartekracht en doordachte vragen over de toestand van onze planeet. De gesprekken maken deel uit van Pathy's educatieve programma waarbij ook scholen bèta-technische inhoud en mentorschap krijgen.

"De lang gekoesterde droom van privé-missies naar stations in de ruimte wordt werkelijkheid met Ax-1. ARISS is trots om samen te werken met Axiom Space, Mark Pathy, en EytanStibbe op deze vlucht en de Ax-1 bemanningsleden te ondersteunen door middel van amateurradio-contacten die zullen inspireren, mensen erbij betrekken en educatieve scholing zullen bieden voor studenten op het gebied wetenschap, technologie, engineering, kunst, en wiskunde (STEAM)," zegt Frank Bauer, KA3HDO, uitvoerend directeur van ARISS-USA en voorzitter van ARISS International.

"Axiom is er trots op het educatieve werk van ARISS-USA op deze historische missie mogelijk te maken," zegt Dr. Mary Lynne Dittmar, Executive Vice President of Government Operations and Strategic Communications voor Axiom Space. "Jarenlang hebben ARISS en haar programma's studenten over de hele wereld geïnspireerd om interesses na te streven in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde, en we zijn blij dat Ax-1 zal toetreden tot de lijst van missies die hebben bijgedragen aan dit belangrijke educatieve werk."

De Ax-1 missie bestaat uit een internationale crew van vier personen met Axiom's Michael Lopez-Alegria, voormalig NASA astronaut en Axiom VP, als commandant. De Ax-1 missie staat momenteel gepland voor lancering op 30 maart 2022.

Vlugge vertaling van het originele artikel op basis van een persbericht op:
http://southgatearc.org/news/2022/march ... ission.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten