Geplukt amateurnieuws

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#46 Bericht door PA0ETE »

Het nieuws zo rond de feestdagen is niet zo uitgebreid als normaal gesproken. Verder zie je dat ook de pandemie waar we nu in zitten invloed heeft. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in een tijd dat mensen juist veel thuis verblijven het aantal publicaties vaak wat achterbljft maar daar is in een aantal gevallen toch sprake van.

Er is sowieso minder amateurnieuws beschikbaar dan in de tijd dat ik bijvoorbeeld de PA00NEWS-uitzendingen op PI3UTR deed en ook de tijd van de Daily Minutes op PI2NOS.

Het kan daardoor zijn dat ik de komende weken me wat meer concentreer op 'algemene onderwerpen', of zaken die wat meer tijdloos zijn dan het echte actuele nieuws dat begin volgend jaar ongetwijfeld weer wat meer te melden geeft dan nu.

Mocht je een suggestie hebben voor een onderwerp, schroom dan niet om mij te mailen op x@xdv.me
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#47 Bericht door PA0ETE »

Eerste amateur wordt eigenaar van een amateurfrequentie.

Zo luidt een artikel op een Amerikaanse website.

"PORT O' GLOOM, GEORGIA - Een man uit Chickasaw County is de eerste radioamateur geworden die officieel een HF-radiofrequentie heeft gekocht, zo maakte de Federal Communications Commission vandaag bekend tijdens een medialunch rond het middaguur.

Via een lotingssysteem aanvaardde als eerste radioamateur Buzz Sanders (175 Fisherman's Landing in Port O' Gloom) de aankoop van 14,281 MHz in de 20 meter amateurradioband.

Sanders, een gepensioneerde werknemer uit de auto-industrie, zegt dat hij 2500 dollar voor de frequentie zal betalen in 35 maandelijkse betalingen het resterende bedrag in maand 36.

"Het leek me een eerlijke deal," zei hij. "Als ik klaar ben om in een contestmee te doen, wat wil ragchewen, gewoon wil afstemmen in de ether, of wat willekeurige QRM wil maken, kan ik 14.281 gebruiken. En als iemand dan daar dan tegen is, herinner ik hem eraan dat ik de frequentie daadwerkelijk in bezit heb!"

Sanders zegt dat hij al nadenkt over het onderverhuren van de frequentie nadat verschillende grote contestclubs de afgelopen dagen contact met hem hebben opgenomen.

Blumenthal deelde mee dat de FCC ook een "lease-to-own" frequentieprogramma overweegt, met de optie om de frequentie aan het einde van de leaseperiode terug te geven aan de overheid als de propagatie niet geschikt is voor de operator.¨


Originele tekst:
PORT O’ GLOOM, GEORGIA — A Chickasaw County man has become the first amateur radio operator to officially purchase an HF radio frequency, the Federal Communications Commission announced today in a noon hour media luncheon.

Between bites of cucumber sandwiches and small squares of bread slathered with pimento cheese, FCC spokesman Pontus “Smokey” Blumenthal told reporters gathered at the Tri-County Technical College dining hall that the sale is “…part of the government’s plan to generate revenue from ‘under-performing’ slices of the radio spectrum.”

Using a lottery system, local ham radio operator Buzz Sanders (175 Fisherman’s Landing), accepted purchase of 14.281 MHz in the 20 meter amateur radio band.

A retired auto industry worker, Sanders says he’ll pay $2500 for the frequency over 35 monthly payments with a large balloon payment in month 36.

“It seemed like a fair deal to me,” he said. “When I get ready to work a contest, have a rag chew, want to tune up on the air, or just create some random QRM, I can use 14.281. And if someone gets belligerent, I’ll remind them that as a matter of fact I DO own the frequency!”

Sanders says he’s already thinking about subletting the frequency after several large contesting organizations contacted him in recent days.

Blumenthal shared that the FCC is also considering a “lease-to-own” frequency program, with the option to return the frequency to the government at the end of the lease term if propagation isn’t suitable to the operator.
Originele URL: https://hamhijinks.com/local-man-does-i ... frequency/

(Nota bene, hamhijinks is een bekende parodiewebsite over de zendhobby)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#48 Bericht door PA0ETE »

Nota bene:

Reacties op deze topic kunnen eventueel hier geplaatst worden https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=25006

Tips voor onderwerpen als je wilt graag naar x@xdv.me
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#49 Bericht door PA0ETE »

Vanwege de pandemie komt de kerstman dit jaar naar Oklahoma City via amateurfrequenties

Op een recente decemberavond zat een man met een witte baard, een rood overhemd met knopen en een grote rode hoed met een pluizige witte pompon aan het uiteinde, aan zijn bureau in Longmont. De Kerstman was aan het werk, klaar om te luisteren naar de verlanglijstjes van kerstliefhebbers. Al snel kwam Natalie uit Oklahoma City via de hamradio voor hem retour. De 11-jarige zei dat ze dit jaar een stijltang wilde voor Kerstmis, en de Kerstman beloofde haar een verrassing te brengen op Kerstavond. Maar, zei hij, "je moet wel gewoon lekker gaan slapen!"

John Chilson kocht zijn eerste kerstmanpak 22 jaar geleden, nadat zijn moeder was overleden. Zij hield van de kleur rood, en toen hij het kostuum tegenkwam in een Wal-mart, dacht hij aan haar en kocht het in een opwelling. Het pak was eerst een hobby, maar uiteindelijk werd het een beroep en een identiteit (Chilson geeft de voorkeur aan de naam Santa).

Vorig jaar kon de Kerstman niet persoonlijk aanwezig zijn vanwege de pandemie, dus ging hij op zoek naar andere manieren om in contact te komen met kinderen. Hij begon met het opzetten van videochats via Zoom tegen betaling. En toen de Longmont Amateur Radio Club, of LARC, hem uitnodigde in de wereld van de radioamateurs, greep hij die kans met beide handen aan.

URL naar het artikel: https://www.cpr.org/2021/12/22/colorado ... ham-radio/
211221-SANTA-CJ-1_1024.png
Foto: Corey H. Jones/CPR News

Originele tekst:
On a recent December evening, a white-bearded man wearing a red button-down shirt and a big red hat with a fluffy, white pom-pom on the end sat at his desk in Longmont. Santa was at work, ready to listen to the wish lists of Christmas lovers. Soon, Natalie from Oklahoma City was patched in via ham radio. The 11-year-old said she wants a hair straightener for Christmas this year, and Santa promised to bring her a surprise on Christmas Eve. But, he said, “you just have to be sound asleep — and no traps!”

John Chilson bought his first Santa Claus suit 22 years ago, after his mother passed away. She loved the color red, and when he stumbled on the costume at a Wal-mart, he thought of her and bought it on a whim. While the suit was first a hobby, it eventually became a profession and identity (Chilson prefers to go by Santa).

Last year, Santa couldn’t do any events in person because of the pandemic, so he went looking for other ways to connect with kids. He began setting up video chats via Zoom for a fee. And when the Longmont Amateur Radio Club, or LARC, invited him into the world of ham radio, he embraced the opportunity.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#50 Bericht door PA0ETE »

Hoe je de SSTV-beelden kunt ontvangen die vanaf tweede kerstdag tot en met oudjaarsdag door de Russische kosmonauten/amateurs vanuit het International Space Station worden uitgezonden op een eenvoudige manier

In deze video laat Randy Hall K7AGE zien hoe je Slow Scan TV (SSTV) beelden kunt ontvangen van het Internationale Ruimtestation (ISS).

Meerdere keren per jaar worden SSTV-beelden verzonden vanuit het ISS. In december 2021 is dit tussen 26 en 31 december.

Al met een eenvoudige twee-meter amateurtransceiver, of een eenvoudige scanner kun je het signaal op 145.800 MHz ontvangen. Op zich is een portofoonantenne al voldoende, net als een mobiele antenne of een verticale rondstraler buiten.

De maker van de video laat je zien hoe je te weten kunt komen wanneer het ISS zich binnen het bereik van je station bevindt. Heavens-Above ( https://heavens-above.com/main.aspx ) is een goede website om te gebruiken. Dezegenereert een lijst met overkomsten van het ISS voor jouw loclatie.

Om het SSTV signaal te decoderen heb je software op een computer of draagbaar apparaat nodig. Ik laat MMSSTV op mijn Windows computer het decoderen van het SSTV signaal zien. Ik laat ook het decoderen van SSTV op mijn iPad zien. Voor Android is er de SSTV-app Robot 36.

https://www.youtube.com/watch?v=YgY3saXXTXs

Bovenstaande tekst is een verkorte en enigszins aangepaste vertaling van het onderstaande artikel op de website van the Southgate Amateur Radio Club.
http://southgatearc.org/news/2021/decem ... tation.htm
.
View_of_the_ISS_taken_during_Crew-2_flyaround_(ISS066-E-081311).jpg
Foto: Johnson Space Center/NASA Crew-2/NASA/public domain. Photo ID: ISS066-E-081311
Datum foto: 8 November 2021, 08:48:54 UTC.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#51 Bericht door PA0ETE »

Een heel fijn kerstfeest voor iedereen!
.
ChristmasEve1878.jpg
Painting "Christmas Eve" painting by J. Hoover & Son, 1878
This work is in the public domain in its country of origin and other countries and areas where the copyright term is the author's life plus 70 years or fewer.
This work is in the public domain in the United States because it was published (or registered with the U.S. Copyright Office) before January 1, 1926.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#52 Bericht door PA0ETE »

De meeste mensen zullen het wel meegekregen hebben, maar afgelopen zaterdag is met succes de James Webb-ruimtetelescoop (James Webb Space Telescope, JWST) gelanceerd. De James Webb, zoals hij vaak genoemd wordt, wordt door veel mensen gezien als de opvolger van de bekende Hubble ruimtetelescoop.

De James Webb is een optische infraroodtelescoop die met de Hubble-ruimtetelescoop gaat samenwerken. NASA heeft in samenwerking met ESA en CSA de telescoop gebouwd en gezamenlijk draagt men zorg voor het onderhoud. De telescoop is vernoemd naar de voormalige voorzitter van NASA, James Webb.

Missie
De doelen van de James Webb-ruimtetelescoop zijn:

Het opvangen van licht van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd
Bepalen hoe deze oudste sterrenstelsels zijn geëvolueerd
De vorming van nieuwe sterrenstelsels observeren
De fysische en chemische samenstelling van verre sterrenstelsels meten en de mogelijkheid van het bestaan van leven onderzoeken.

Deze objecten zijn goed waarneembaar in het infrarood. Vandaar dat de telescoop geschikt is gemaakt voor waarnemingen met golflengtes van 0,6 tot 28 micrometer. Omdat de zon en de aarde ook infraroodstraling uitzenden moet de telescoop afgeschermd worden van deze straling. Zo zal hij geplaatst worden op het tweede zon - aarde Lagrangepunt L2. Hij zal altijd van de zon en aarde afgewend blijven. Zijn hitteschild is zodanig ontworpen dat het aan de koude kant -223 °C kan zijn terwijl aan de andere kant stikstof gekookt kan worden. De primaire spiegel bestaat uit 18 elementen uit beryllium, gecoat met een laag goud. Beryllium is robuust en licht en kan inslagen van micrometeorieten weerstaan. De goudlaag dient om maximale reflectie voor infrarood te krijgen.

Instrumenten
De telescoop omvat vier wetenschappelijke instrumenten die op een chassis zijn gemonteerd, de zogenaamde ISIS module (Integrated Science Instrument Module):
  • NIRCam: nabije-infrarood camera van de universiteit van Arizona.
  • NIRSpec: nabije-infrarood spectrograaf van de ESA met onderdelen geleverd door NASA/GSFC.
  • MIRI: midden-infrarood instrument geleverd door de ESA en de NASA/JPL.
  • FGS/NIRISS: precisie-positionering en nabije infrarood spectrograaf geleverd door het Canadees ruimteagentschap.
Aan de satelliet is 25 jaar gewerkt.

Bron: de bovenstaande tekst komt grotendeels van: https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Web ... etelescoop
.
988px-James_Webb_Space_Telescope.jpg
Grafische voorstelling van de James Webb Space Telescope
Foto: NASA/pubiek domein
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#53 Bericht door PA0ETE »

Sociale media (1)

Vorige week bij het topic over de D-STAR-ronde noemde ik de chat waarmee je je bij de D-STAR-ronde kunt inmelden. Deze chat is niet alleen voor de D-STAR-ronde in gebruik. De hele week door kun je er mede-amateurs en geïnteresseerden in onze hobby treffen.

Serveradres van deze chat is dm.shorties.be, het kanaal is #dailyminutes

Een uitgebreide(re) beschrijving, en ook hoe je zonder aanmelding via een browservenster mee kunt doen, en ook hoe je via het Mattermost-platform (inc. Hamnet) van de Stichting Scoop mee kunt doen is hier te vinden:

https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=265104#p265104

De chat kan via een smartphone gebruikt worden met bijvoorbeeld een app als Revolution IRC.

Ik heb daarnaast een Wordbestand beschikbaar waarin staat hoe je de bekende client Pidgin voor deze chat kunt gebruiken. Mail hiervoor eventueel x@xdv.me
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#54 Bericht door PA0ETE »

Sociale Media (2)

Ik doe sinds een aantal jaren nauwelijks nog wat op Facebook, Twitter en andere commerciële media. Sites als deze gebruik ik nog wel om mijn podcast en filmpjes op Youtube te promoten.

Ik zit daarnaast op het alternatieve niet-commerciële sociale mediaplatform Mastodon dat sinds een paar jaar sterk groeit. Mastodon is een zogenaamde Fediverse, een decentraal platform voor sociale media en alles rond het netwerk is open source

De klassieke commerciële sociale media zijn gecentraliseerd. Dat wil zeggen dat er één organisatie is die zeggenschap heeft over het geheel. Hun regels zijn de enige die in het hele netwerk gelden, en zij bepalen ook welke mogelijkheden er voor de gebruikers zijn en onder welke voorwaarden.

Decentrale netwerken bestaan doorgaans uit een geheel van autonome servers. Bij Mastodon communiceren die via de ActivityPub-standaard. Het zijn de eigenaren van de servers die de regels bepalen, en die regels gelden uitsluitend op de eigen server. Er zijn daarnaast wel enige regels waar je voor het platform aan kunt voldoen.

Ik heb zelf sinds een jaar of drie een dergelijke server. Mijn eigen pagina op Mastodon kun je hier vinden: https://wokka.be/@PA0ETE/

Als je zelf wilt meedoen kun je je hier op mijn server aanmelden: https://wokka.be Je kunt je ook op willekeurig welke andere server in het netwerk aanmelden. De grootste hiervan is https://mastodon.social Vanaf iedere server kun je iedereen in het hele netwerk bereiken en bijvoorbeeld volgen. Op mijn server in dit netwerk is ongeveer 60% van de deelnemers zendamateur.

Het opzetten van een eigen server voor Mastodon is heel laagdrempelig. Ik kan hiervoor ook informatie geven als je dat wilt weten. (dat kan hier op zendamateur.com en via mijn mail: x@xdv.me )

Er zijn voor een verscheidenheid aan besturingsystemen apps beschikbaar voor Mastodon: https://joinmastodon.org/apps

Informatie over Mastodon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mastodon_(software)

Een voorproefje met vooral internationale posts op Mastodon kun je hier krijgen: https://wokka.be/public

Nota bene: zowel de genoemde chat als het Mastodon-server zijn in mijn ervaring geen vervanging of concurrerend voor een site als zendamateur.com en ook niet voor het maken van QSO's via de amateurzender. Ze zijn wel een aanvulling daarop.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#55 Bericht door PA0ETE »

Afgelopen zaterdag heb ik als kerstgroet dit tilmpje met SSTV-afbeeldingen online gezet. Je kunt zowel via het beeld meekijken als met een app als Robot 36 voor Android of een programma voor de PC als MMSSTV of QSSTV zelf het audio detecteren. Vergelijken van beide kan natuurlijk ook :-) De eerste afbeelding in het filmpje is de kerstafbeelding die ook hierboven afgebeeld staat. In totaal zijn er een stuk of acht afbeeldingen.


youtu.be/N_0h2RGF_aQ
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#56 Bericht door PA0ETE »

Editie 22 van het DARU Magazine is sinds vorige week uit
In dit nummer:
DARU info / Colofon Blz. 3
Van het DARU team Blz. 4
De Digi Taal van digitale mobiele communicatie, deel 2 Blz. 5
Professor A.C. Doppler en het effect Blz. 10
Een RFID sniffer Blz. 15
Mijn avonturen met de Philips LOTUS mobilofoon, deel 3 Blz. 18
Kort ander nieuws Blz. 23
Activiteiten– en contestkalender Blz. 25
T3FD antenne Blz. 26
Bezoek aan een Braziliaanse radioverzamelaar Blz. 33
Hamgear and Gadgets Blz. 42
De raadplaat Blz. 47
Exameninformatie SRE Blz. 48
Radio-varia Blz. 49
EME nieuws en traffic Blz. 50
‘Spade & Archer’ lezersvragen#8 Blz. 51
Editie 22 en oudere uitgaven kunnen gratis worden gedownload van de onderstaande pagina:

https://www.daru.nu/downloads/category/2-magazine
.
DARU22.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#57 Bericht door PA0ETE »

De CQ-PA kan op dit moment van de website van de VRZA worden gedownload.

https://www.vrza.nl/wp/2021/12/26/de-cq ... at-online/
.
dec2021-214x300.jpg
dec2021-214x300.jpg (13.04 KiB) 2130 keer bekeken
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#58 Bericht door PA0ETE »

Radioamateurs in Duitsland zijn van plan WIFI aan te bieden in rampgebieden

Duitse radioamateurs van de DARC hebben een nieuw concept voor noodcommunicatie ontwikkeld. Tijdens de overstromingsramp in het Ahrdal afgelopen jaar hebben zij nauwelijks een kans gekregen, omdat de reddingswerkers beschikken over een krachtige communicatie-infrastructuur met digitale netwerken als Tetra, waarin de amateurapparatuur nauweljks kon worden ingebed..

Naar eigen zeggen analyseert de afdeling Nood- en Rampenradio van DARC al geruime tijd hoe de eisen aan de radioapparatuur voor noodcommunicatie zijn veranderd als gevolg van technische veranderingen. De vereniging heeft nu een geheel nieuw concept gepresenteerd waaraan externe hulpverleners uit hulporganisaties, politiek, bedrijfsleven en krijgsmacht hebben meegewerkt. In de toekomst zullen Duitse radioamateurs in rampgebieden niet meer zoals vroeger alleen berichten opnemen en doorsturen, maar hoogwaardige WiFi-netwerken opzetten waarmee de getroffenen via smartphone of notebook toegang krijgen tot het internet en zelf berichten kunnen versturen en informatie kunnen opvragen. Dit alles op basis van technieken die nauw verwant zijn aan zoals dat bij Hamnet wordt toegepast.

DARC is momenteel bezig met een eerste prototype aan van een dergelijk systeem dat in een voertuigaanhanger kan worden vervoerd en onafhankelijk van het elektriciteitsnet werkt. Als het concept zijn waarde bewijst, zullen dergelijke noodsystemen in de toekomst in heel Duitsland beschikbaar zijn, zodat de vrijwillige helpers van de vereniging ze indien nodig snel ter plaatse kunnen brengen. De systemen omvatten niet alleen de WLAN-componenten, maar bijvoorbeeld ook een netwerkonafhankelijke stroomvoorziening en oplaadstations voor de bewoners ter plekke om mobiele apparaten op te kunnen laden.

De DARC draagt de kosten voor het prototype; de kosten voor een brede uitrol met meerdere over heel Duitsland verspreide groepen die zich met de communicatie bij calamiteiten bezighouden, die een dergelijk noodradionetwerk met eigen materiaal kunnen exploiteren, kunnen niet uit de lidmaatschapsgelden worden gedekt. De vereniging verwacht tijdens de eerste jaren van het projct kosten van ongeveer 1 miljoen euro per groep voor de aanschaf van het over meerdere trailers verdeelde materiaal, alsmede het onderhoud en de opslag ervan. Vertegenwoordiger van de vereniging voor de communicatie bij calamiteiten Oliver Schlag (amateurcall DL7TNY) hoopt daarom op hulp uit het bedrijfsleven en de politiek. Vanaf april wil de vereniging met het prototype in de praktijk aantonen hoe krachtig zo'n noodradio-oplossing kan zijn.

Dit artikel is grotendeels een snel gemaakte vertaling van een Engelstalig artikel op deze URL:
https://marketresearchtelecast.com/radi ... as/233625/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#59 Bericht door PA0ETE »

Iedere dinsdagavond is vanaf 20.30 weer de d-star-ronde.

Meeluisteren kan ook zonder D-STAR-apparatuur via https://pd4fmj.nl/ (tabblad D-STAR player, klik op de link)

Meer info o.a. over inmelden zonder D-STAR-apparatuur op: https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=265104#p265104
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#60 Bericht door PA0ETE »

Bijna-botsing Starlink-satelliet met Chinees ruimtestation zet de focus op 'verkeeropstoppingen' in de ruimte

Het incident, dat voor het eerst werd gemeld door The Guardian, die deskundigen citeerde die de Chinese actie ongebruikelijk vonden, vestigt de aandacht op het groeiende risico in de ruimte, waar beschikbare ruimte in de mogelijke banen verdrongen worden door een astronomische wedloop waarin zowel landen als particuliere bedrijven steeds actiever worden.

Daarachter gaan projecten schuil zoals de Starlink-constellatie van SpaceX, dat eigendom is van Elon Musk, en het Project Kuiper van concurrent Amazon. Beide bedrijven willen een web van ruimtevaartuigen in een lage baan om de aarde (Low Earth Orbit - LEO) tot stand brengen die internetconnectiviteit op iedere plek op aarde mogelijk moeten maken.

Rest van het artikel (Engels):
http://www.southgatearc.org/news/2021/d ... ce-jam.htm
.
Interior_of_Tianhe_during_the_Shenzhou_12_mission.jpg
Binnenzijde van de Chinese Tianhe kernmodule tijdens de Shenzhou 12 missie, 17 juni 2021.
Foto: China News Service, Creative Commons Attribution 3.0 Unported license.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten