Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#91 Bericht door pe1br »

:-)
Bijlagen
ff6f06a6-edab-418e-9fd7-38561b4ab52b.jpeg

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#92 Bericht door deg1er »

ik denk dat menige amateur in een gemiddelde woonwijk niet veel plezier heeft van zijn spullen
ik word ingebouwd door zonnepanelen elke installatie geeft enkele spikes bij zonnig weer en tegenwoordig heel de band vol spikes
dan komen de airco's liefs van die goedkopen mobile, dan de plc wij hebben caiway iedereen heeft hem zelf gekocht dus niks opsturen of melden bij
kpn dus ik moet tegen die mensen zeggen dat ze het weg moeten gooien terwijl het bij hun goed werkt en dan heb ik nog plasma tv hier in de straat
dus als het donker is mensen op vakantie en niet zo heet dat de airco aan moet kan ik nog wat doen op de banden :cry:
dus ik snap wel dat er op bepaalde plekken minder animo is

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#93 Bericht door Hans PE1KWH »

Ter info, Venhorst zit niet meer op de Havenstraat, kijk maar op zijn website.

Er zijn nog meer reparateurs in Nederland.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#94 Bericht door PD5DJ »

Wees blij dat vandaag de dag FT8 bestaat en dergelijk andere vormen van digitaal communiceren.

Het is voor mij 1 van de redenen om weer de hobby volledig op te pakken, en mede amateurs om mij heen weer aan te steken om weer de spullen operationeel te maken, en volgas actief te wezen, nadat we met zijn allen in een diepe depressie waren geraakt door de verschrikkelijke omgevings storing van PLC en andere bende.

Er wordt hier door menig amateur die hier weinig tot geen last van hebben helemaal niet echt stil gestaan als ik al die negatieve reacties overal lees over FT8 e.d.
Wel jammer, want die begrijpen gewoon het grote plaatje niet.

Als amateurs zoals ik niet de schouders er onder hadden gezet, en gewoon nooit meer actief waren geworden, dan had je pas een doodbloeding van Hamradio.
Nu er mogelijkheden zijn om toch weer actief te kunnen zijn, moet je dat gewoon echt omarmen.
En verandering van spijs doet eten, met andere woorden, ben je weer een tijdje met FT8 bezig, ga je ook weer andere interesses ontwikkelen in Hamradio land.

Nu veel oude zonnepaneel meuk steeds meer het loodje legt, en wordt vervangen voor nieuwe generatie optimizers en andere apparatuur die aanzienlijk minder en zelfs tot geen storing meer veroorzaken, is het nu weer een lichte verademing om ook weer SSB te kunnen werken!

In iedergeval kort samen gevat.

Helemaal niets doen = doodbloeding
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#95 Bericht door PH2LB »

Amen
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#96 Bericht door Gert_PA2LO »

De hobby bloed niet dood. Het aantal mensen dat een examen aflegt voor een N- of F-registratie is de afgelopen jaren behoorlijk stabiel. Ook in 2022 staat die teller weer boven de 400 (de inschrijving voor het examen in november in Houten (UT) staat nog open, voor N zijn er nog een paar plekken beschikbaar...)

Wat mij opvalt is het toegenomen enthousiasme om buiten de eigen shack actief te zijn. Eerst in Europa maar nu ook in de Verenigde Staten zijn programma's als world flora en fauna (WFF) en parks on the air (POTA) behoorlijk populair. Veelal ook met jongere activators. Wat verder opvalt is dat aan de overkant van de grote plas mensen (weer) enthousiast en actief raken door de groep vloggers die o.a. op youtube allerlei activiteit rondom onze hobby laten zien.

Ik vond het best een opvallend verschil tussen de Hamvention en Friedrichshafen dit jaar: bij de eerste zag je allerlei vloggers overal filmpjes maken, interviews afnemen bij de stands en bezoekers, bij de tweede heb ik dat niet gezien. Blijkbaar is het land waar zo ongeveer de marketing is uitgevonden nog steeds beter daarin?

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#97 Bericht door pe1pal »

pe1br schreef: 27 aug 2022, 20:17:-)
Niet mee eens... ik maak zelf ook gebruik van FT8 maar dit als aanvulling en geen vervanging. Digimode is bijv. heel geschikt voor EME en het testen van condities etc. activiteiten die ik anders niet zou uitvoeren. De afname van nieuwe HAM heeft vooral te maken met diverse storende apparatuur wat onder EMC in Nederland te koop wordt aangeboden en de radio ontvangst van menig zendamateur heeft verziekt. Daarbij is de jeugd niet meer gemotiveerd om met radiotechniek aan het prutsen te gaan maar zit liever op de iphone oid. De huidige (smd)techniek laat het experimenteren ook niet laagdrempelig toe. Velen zijn als zolderpiraatje begonnen en doorgestroomd naar HAM, deze generatie is aan het uitsterven helaas...
73'
Paul -PE1PAL

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#98 Bericht door pc1mb »

Op antennegebied valt er anders nog genoeg te knutselen, en anders softwarematig wel. De Arduino/Pi scene heeft ook weinig last van de soldeerproblematiek, die zijn gewoon wat meer modulair gaan werken en knutselen wat meer in software naast de hardware. Daar zit de toekomst, software en hardware hand in hand.
Gert_PA2LO schreef: 28 aug 2022, 13:01 Ik vond het best een opvallend verschil tussen de Hamvention en Friedrichshafen dit jaar: bij de eerste zag je allerlei vloggers overal filmpjes maken, interviews afnemen bij de stands en bezoekers, bij de tweede heb ik dat niet gezien. Blijkbaar is het land waar zo ongeveer de marketing is uitgevonden nog steeds beter daarin?
Och, aan deze kant van de plas wordt ook geyoutubed en gevlogd dat het een lieve lust is, daar ligt het niet aan. Alleen de verbinding (...) met zendamateurs ontbreekt een beetje.

Ik denk dat het zendamateur wereldje in de States in het algemeen wat opener is en nog wat meer in de maatschappij staat. Iets wat je van binnenuit misschien niet zo ziet, maar hier staat hamradio toch een beetje in het "man bijt hond" rariteitenkabinet.

Met regelmaat als ik iemand 'van buiten' vertel dat ik als 1 van mijn hobbys ook zendamateur ben, spreekt de ongemakkelijke lichaamstaal naast de beleefde reaktie boekdelen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#99 Bericht door PA1AIS »

pc1mb schreef: 27 okt 2022, 20:57
Met regelmaat als ik iemand 'van buiten' vertel dat ik als 1 van mijn hobbys ook zendamateur ben, spreekt de ongemakkelijke lichaamstaal naast de beleefde reaktie boekdelen.
Dus vertel je dat dan niet meer.

Een reden kan zijn dat er in andere delen van de wereld (niet EU) meer natuurrampen plaatsvinden waar dan lokale radiocommunicatie opgezet door amateurs een grotere rol speelt. Daar staat de zendamateur in een beter maatschappelijk aanzien als hulpverlener/oplosser.
In NL is het aanzien van de zendamateur ernstig besmeurd door 27MC mentaliteit uit de 70-80er jaren en wordt de zendamateur over 1 kam schoren met dit clownesk gebeuren. Er is in NL geen directe en inzet noodzakelijk bij z.g. rampen of ongelukken, dus wordt het clowneske gedrag nog eens onderstreept door hesjes van dares. Maar dat kan wel in een ander draadje.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#100 Bericht door PA3HMP »

komt idd ook nog doordat dares beoefenaars een nogal erg hoog 27mc gehalte hebben en dat dares feitelijk alleen een papieren tijger is met mensen die nog nooit een echte evacuatie meegemaakt hebben.

Heel af en toe zie je nog zendamateurs bij 2e wo herdenkingen die het respect krijgen wat ze horen te krijgen.

Maar men heeft het er zelf naar gemaakt, het moest allemaal gemakkelijker, meer en nog meer gratis banden erbij zonder de benodigde kennis en doorzettingsvermogen, nog meer zendamateurs die vervolgens enkel maar een stekker in het stopcontact konden steken, nu zie je dat de oude garde wegvalt en ja hoe meer wijn je weghaalt hoe meer water er overblijft.

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#101 Bericht door PA5BUK »

Gert_PA2LO schreef: 28 aug 2022, 13:01 Wat mij opvalt is het toegenomen enthousiasme om buiten de eigen shack actief te zijn. Eerst in Europa maar nu ook in de Verenigde Staten zijn programma's als world flora en fauna (WFF) en parks on the air (POTA) behoorlijk populair. Veelal ook met jongere activators. Wat verder opvalt is dat aan de overkant van de grote plas mensen (weer) enthousiast en actief raken door de groep vloggers die o.a. op youtube allerlei activiteit rondom onze hobby laten zien.

Ik vond het best een opvallend verschil tussen de Hamvention en Friedrichshafen dit jaar: bij de eerste zag je allerlei vloggers overal filmpjes maken, interviews afnemen bij de stands en bezoekers, bij de tweede heb ik dat niet gezien. Blijkbaar is het land waar zo ongeveer de marketing is uitgevonden nog steeds beter daarin?
Ik vind die filmpjes die uit de Verenigde Staten komen zeer vermakelijk. Ik kijk de laatste tijd regelmatig naar livestreams (of replays daarvan) van Ham Radio Crash Course. Ik vind dat hele leuke en leerzame videos. De maker van die streams probeert zo inclusief mogelijk te zijn. Iedereen is welkom in de hobby, of je nu alleen een Baofeng hebt, of een flinke collectie bootankers, of je eigen QRP CW printjes gesoldeerd hebt, het maakt niet uit. Voor iedereen is er plaats in zijn beleving van de hobby.

Hier in Nederland is mijn beleving juist dat er door een klein clubje amateurs heel minachtend gedaan wordt over nieuwe operators. Natuurlijk, die heb je in de VS ook, maar hier lijken ze luider te zijn. En als je al die negativiteit over je heen krijgt als je net begint als N-amateur, dan schrikt dat af.

Door al die filmpjes over POTA enzo krijg ik ook zin om eens met een draagbare radio en accu het park in te gaan. Hier in het centrum van de grote stad is de QRM heel erg. Dan zou een stukje rustige natuur, zelfs in Nederland, al een stuk beter moeten werken. Die Amerikanen maken zelfs mij enthousiast.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#102 Bericht door pe1rea »

Het azijn druppelt weer lekker door bij sommigen....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#103 Bericht door pa3a »

Ik lees ergens ' een hoog 27 Mc gehalte ' met een negatieve betekenis?

Ik leg altijd aan andere mensen uit dat een zendamateur een "27Mc'er on steroids" is.
Grotere antennes, groter vermogen, groter zendbereik en geregistreerd bij het AT.

Meestal snappen ze het dan en verder kijken ze naar wie het vertelt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#104 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3HMP schreef: 28 okt 2022, 09:13 komt idd ook nog doordat dares beoefenaars een nogal erg hoog 27mc gehalte hebben en dat dares feitelijk alleen een papieren tijger is met mensen die nog nooit een echte evacuatie meegemaakt hebben.

Heel af en toe zie je nog zendamateurs bij 2e wo herdenkingen die het respect krijgen wat ze horen te krijgen.

Maar men heeft het er zelf naar gemaakt, het moest allemaal gemakkelijker, meer en nog meer gratis banden erbij zonder de benodigde kennis en doorzettingsvermogen, nog meer zendamateurs die vervolgens enkel maar een stekker in het stopcontact konden steken, nu zie je dat de oude garde wegvalt en ja hoe meer wijn je weghaalt hoe meer water er overblijft.
Ik kan mij hier volledig in vinden. Maar geldt niet voor alle DARES mensen. Als ik naar PI2NOS luister, "ik weet niet wat ik hoor"..............
Dan denk ik , "Ben ik daar 47 jaar geleden zendamateur voor geworden?"

En het is wat al te makkelijk om dan maar te zeggen "dan luister je toch niet ?"
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#105 Bericht door pd1ahm »

Wat een zure reacties. Het maakt op vandaag niet uit wat er voor dingen ondernomen worden, er is altijd wel iemand die er "iets" van vindt. Als zendamateur weten we graag alles beter maar dingen positief benaderen kunnen we schijnbaar niet meer..en dat is pas jammer. De mensen achter DARES doen in elk geval iets. Net zo als de mensen die graag FT4/8, PSK, RTTY of Meteorscatter doen. Allemaal dingen die ik niet doe maar dat wil niet zeggen dat ik er negatief over kan schrijven.

De zendamateur is door de bank heen genomen een groep die veel nieuwe dingen wil testen. Vroeger waren er buizen, nu halfgeleiders. Hadden ze de uitvinder ook op de brandstapel moeten gooien? De analoge modus is tabee en nu is het FT4/8 wat de klok slaat, het zij zo. Dat zijn allemaal dingen die een tijd blijven en ook weer weggaan. Ik blijf stug op 2 meter en 70 cm ssb "cq" roepen, ook al weet ik dat ik de meeste maak op de FT8 frequentie. De hobby is verre van stil, van doodbloeden is zeker niet te spreken. De zwaartepunten verplaatsen zich gewoon en dat heeft men maar te accepteren. Zelf kun je ook wat bijdragen en veranderen door in je oude dingetje te blijven (net als ik), er is altijd wel iemand die met je mee wil doen. Je moet er wel wat voor over hebben en er energie in steken..


Oh nog even een toevoeging:
Mijn pa (mijn echte held) heeft mij door zijn baan als vrachtwagenchauffeur, met 27 MHz in verbinding gebracht. Vandaar ben ik zendamateur geworden. Hoe slecht kan die invloed zijn?

Plaats reactie