Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#46 Bericht door PE1PQX »

PA3HMP schreef: 11 dec 2021, 14:56
PE1PQX schreef: 10 dec 2021, 09:58
PA3HMP schreef: 10 dec 2021, 09:30

En wat is het nut van antennes maken als je enkel hele sterke stations nog kan werken omdat de rest in de S9 storing verdwijnt ?
Wat weer lekker negatief... Je kunt ook AT inschakelen om iets te doen tegen die storing NADAT je zelf op onderzoek bent gegaan. Ook een aspect van onze hobby.
dat is niet lekker negatief maar de werkelijkheid, AT weet waar de zooi vandaan komt, o.a. KPN internet modems die niet genotched zijn in onze amateurbanden maar AT doet er geen zak aan, niet negatief maar de realiteit.

En zelf opsporen, ik ben geen medewerker van AT, dat is de taak van AT en niet van de betalende rza
Dan wordt het tijd dat AT een handhavingsverzoek krijgt, en KPN hier de zwarte piet voor toegespeeld krijgt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#47 Bericht door PA0ETE »

KPN is een marktpartij die het notchen tegenwoordig wel goed lijkt te doen. Er is bij KPN zelfs een speciaal mailadres om dit soort dingen snel op te lossen, en ja dat werkt inderdaad weet ik van enkele gevallen in mijn omgeving (firmware aangepast en daarna geen problemen meer op de meeste banden).

Ik heb het speciale mailadres zo snel niet kunnen vinden.

Hier wel wat meer info: https://www.veron.nl/nieuws/tag/kpn/

Het is overigens niet toegestaan om nog ongenotchte PLC-apparatuur te verkopen. Maar ja of het daarmee ook niet gebeurt...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#48 Bericht door pe1rea »

Het venijn zit in het woordje 'tegenwoordig'.
Voordien hebben ze hoopjes van die zut ongenotcht uitgestrooit....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#49 Bericht door PA3HMP »

PE1PQX schreef: 11 dec 2021, 19:26
PA3HMP schreef: 11 dec 2021, 14:56
PE1PQX schreef: 10 dec 2021, 09:58
PA3HMP schreef: 10 dec 2021, 09:30

En wat is het nut van antennes maken als je enkel hele sterke stations nog kan werken omdat de rest in de S9 storing verdwijnt ?
Wat weer lekker negatief... Je kunt ook AT inschakelen om iets te doen tegen die storing NADAT je zelf op onderzoek bent gegaan. Ook een aspect van onze hobby.
dat is niet lekker negatief maar de werkelijkheid, AT weet waar de zooi vandaan komt, o.a. KPN internet modems die niet genotched zijn in onze amateurbanden maar AT doet er geen zak aan, niet negatief maar de realiteit.

En zelf opsporen, ik ben geen medewerker van AT, dat is de taak van AT en niet van de betalende rza
Dan wordt het tijd dat AT een handhavingsverzoek krijgt, en KPN hier de zwarte piet voor toegespeeld krijgt.
AT weet het maar doet er niks aan, dit onder geen prioriteit, net als alle storingen die wij hebben gewoon geen prioriteit zijn, als we moeten betalen dan zijn we wel aan de beurt maar voor de rest mag je het zelf uitzoeken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#50 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef: 12 dec 2021, 10:55 KPN is een marktpartij die het notchen tegenwoordig wel goed lijkt te doen. Er is bij KPN zelfs een speciaal mailadres om dit soort dingen snel op te lossen, en ja dat werkt inderdaad weet ik van enkele gevallen in mijn omgeving (firmware aangepast en daarna geen problemen meer op de meeste banden).
Dat is reactief. Dat betekent dat je als amateur nog steeds de hele buurt door moet, peilen en zoeken waar misschien zo'n modem ligt, en dan bedelen om actie.

Zulk beleid zou proactief moeten. Het is de KPN die slecht afgeschermde kabels uit het jaar kruik misbruikt voor high speed data, met breedbandige storing tot gevolg. Het zou niet de amateur moeten zijn die dan de wijk door moet en moet bedelen om een oplossing; deze apparatuur zou proactief geupdate moeten worden.

Sterker nog, deze modems mogen gewoon niet hun eigen uitzendingen verzorgen, op geen enkele frequentie. Breedbandpiraten. Vervang deze kneusoplossing verplicht door glasvezel. Dán ben je als spectrumbewakende instantie je naam waard.

Dat wij als groepje oude sokken niet zo'n actie waard zijn snap ik dan ook nog wel, maar doe het dan voor C2000. Hoe schoner het spectrum, hoe beter de dekking van dergelijke netwerken.

Idem voor zonnepanelen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#51 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef: 12 dec 2021, 10:55 KPN is een marktpartij die het notchen tegenwoordig wel goed lijkt te doen. Er is bij KPN zelfs een speciaal mailadres om dit soort dingen snel op te lossen, en ja dat werkt inderdaad weet ik van enkele gevallen in mijn omgeving (firmware aangepast en daarna geen problemen meer op de meeste banden).

Ik heb het speciale mailadres zo snel niet kunnen vinden.

Hier wel wat meer info: https://www.veron.nl/nieuws/tag/kpn/

Het is overigens niet toegestaan om nog ongenotchte PLC-apparatuur te verkopen. Maar ja of het daarmee ook niet gebeurt...
Dat emailadres vind je hier ;-)
viewtopic.php?p=264194#p264194
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#52 Bericht door radioshack »

pa3kc schreef: 07 dec 2021, 13:27 In het jaar 2000 stroomde ik de amateur wereld in en sinds die tijd zie ik dat onze banden als maar minder worden gebruikt.
...
Er is nog steeds activiteit in sommige delen van ons toegewezen spectrum en op sommige plekken meer dan anders maar het is absoluut niet meer zo als het was en het loopt eerder af dan op qua activiteit :(
Ondertussen ben ik (snel gerekend) iets van 14 jaar amateur en met een leeftijd van 37 jaar denk ik dat ik tot de jongeren gerekend mag worden. Opgevallen is dat er nu al 14 jaar gepraat wordt over een 'uitstervend ras', 'vergrijzende hobby', 'vroeger was alles beter' en meer van hetzelfde. Mijn ervaring is dat 'de wereld' vrij stabiel is en het zelfs de goede kant op gaat. Prachtige apparatuur wordt alleen maar goedkoper; wie had er 15 jaar geleden een spectrum analyser om iets zelf te maken? Nu is het voor iedereen bereikbaar. Bitx en andere zelfbouw transceivers zijn gekomen. Arduino, Raspberry pi, digitale modi en veel meer modern nieuws.

Ik stoor mij dan eigenlijk ook flink aan de steeds terugkerende verhalen 'uit de oude doos' in bijvoorbeeld de Elektron. Buizen apparatuur was heel mooi en alles zelf maken heeft zeker charme, maar wie niet verandert sterft uit. Van de Electron is na de eindredactie wissel naar mijn idee niets meer van het blad over. Vandaar dat ik nu de Funk erbij heb. Als ik zie hoe dik het Duitse blad is en hoe veel mooie projecten er in staan, heb ik zeker niet de beleving dat de hobby een aflopende zaak is.

Mijn advies is om de 'historische bla bla' maar eens te stoppen en naar de toekomst te kijken. Vooral de oude garde heeft een flinke poortwachter functie. Jongeren zijn minder geïnteresseerd omdat het oogt als een 'stoffige oude bende' en van de ouderen veel commentaar komt: "Wij bouwden alles zelf, jullie hoeven het alleen maar te kopen". Lees: Wij zijn de echte amateurs en jullie broekies nemen we niet serieus... Welkom bij de hobby... Ik heb het geluk dat 'de oude garde' van Apeldoorn A05 bij goed gesteund heeft en een warm welkom is geweest.

Ik geloof niet dat de hobby uitsterft, het wordt alleen anders. Ook het gebruik van de frequentieruimte wordt anders. De hobby bestaat ook uit veel meer dan alleen QSO's maken. (Ik ben meer solderend/metend/luisterend amateur, maar daarom volgens mij niet minder gepassioneerd voor de radiotechniek.) En als er geen behoefte meer naar is en het stopt, dan stopt het. Maar het zou zonde zijn als het stopt omdat er geen ruimte is voor nieuwe aanwas, vernieuwing en andere ideeën.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#53 Bericht door pe1rea »

Of ik na 25 jaar zendamateur tot de oude garde gerekend moet worden weet ik niet, maar ik geloof nooit dat het uitsterft...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#54 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 23 dec 2021, 16:21 Of ik na 25 jaar zendamateur tot de oude garde gerekend moet worden weet ik niet,
Geslaagd in 1972, dus bijna 50 jaar zendamateur, dan mogen ze mij best oldman noemen :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#55 Bericht door PE2AAB »

Gisterenavond was het een drukte van jewelste op 145.450 in FM.

Mehr (onder Maastricht), Katwijk aan Zee, IJmuiden, Wageningen, Tilburg, Turnhout, Ouddorp; zomaar even wat steden welke gisterenavond ook QRV waren. Hartstikke leuke QSO's en afstanden gemaakt. QSO's verliepen gestructureerd, men nam de tijd voor elkaar en ook om even wat antenne testen te doen (draaien, V/H enz) en laten heb ik het op de achtergrond aan laten staan tijdens het solderen (ben een 10 MHz. GPS gelockte referentie in elkaar aan het zetten).

Een top ''radioactief'' avondje!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#56 Bericht door PH7R »

Vooralsnog niet, als ik zie hoeveel YouTube kanalen er zijn, de groei in sommige landen van het aantal zendamateurs, YOTA activiteiten, ontwikkelingen zoals SDR, satelliet, software, etc. Wat ik wel denk is dat we een imago probleem hebben. Waar is de 2021/22 Griet Titulaer, de inspirerende NL zendamateur die op YouTube, TikTok, Twitch, etc iedereen inspireert en enthousiast maakt?

Ook zullen we moeten accepteren dat in 2021 er zoveel meer keuzes zijn om je vrije tijd te vullen en we moeten concurreren. Pas als de laatste licentiehouder SK is dan is alles ten einde :mrgreen: . Tot die tijd carpe diem.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#57 Bericht door pe1rea »

PA0BAK schreef: 23 dec 2021, 16:50
pe1rea schreef: 23 dec 2021, 16:21 Of ik na 25 jaar zendamateur tot de oude garde gerekend moet worden weet ik niet,
Geslaagd in 1972, dus bijna 50 jaar zendamateur, dan mogen ze mij best oldman noemen :roll:
Ik heb gegronde bezwaren tegen Old Man...
Een dame noem je geen man......
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#58 Bericht door PA0AA »

PH7R schreef: 23 dec 2021, 17:55 ....... Pas als de laatste licentiehouder SK is dan is alles ten einde :mrgreen: . Tot die tijd carpe diem.......
Dit doet me denken aan een anekdote, die ik zelf heb meegemaakt, nu ruim twintig jaar geleden.
In die tijd was het Internet nog gebaseerd op tekst, dingen zoals JPG en MP4 bestonden toen nog niet.
Ik surfte toen via Gopher op het Internet, en de zoekmachine was 'Veronica'
Je had toen een handje vol providers, o.a. De Digitale Stad ( ben ik nu nog steeds abonnee van, al 25 jaar ... ) en XS4ALL, en Knoware. ( Met Knoware ben ik destijds in 1993 begonnen )
-
Op een gegeven moment had m'n favoriete Gopher server kennelijk de geest gegeven, op poort 70 bleef het akelig stil.
De server was ondergebracht bij de Universiteit van Utrecht op de Uithof.
Toen kon je nog gewoon bellen naar systeembeheer, en ze namen nog binnen 30 seconden op ook.
Totdat ik hoorde hoe de sysop z'n collega erbij riep;
-
"John !! Heb je een momentje ? Ik heb de gebruiker van de Gopher server aan de lijn ! "
-
Toen bleek, dat ik letterlijk de laatste gebruiker van het systeem was, maar ik had de melding van buiten gebruikstelling gemist ... :?
Tsja, naderhand heb ik er hartelijk om gelachen, en toch maar een software update gedaan naar de destijds hypermoderne
brouwser, genaamd Mosaic ...

73, Ruben, PA0AA.

NB. Nu nog Gopher bekijken ? Klik HIER voor een Gopher emulator. :)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#59 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 23 dec 2021, 19:17 Een dame noem je geen man......
En old lady kan je ook niet zeggen, dus laten we het bij Jinny.
PA0AA schreef: 23 dec 2021, 19:29 Toen bleek, dat ik letterlijk de laatste gebruiker van het systeem was
En dat ging zelfs niet over Viewdata :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#60 Bericht door PA3DAT »

pe1rea schreef: 23 dec 2021, 19:17 Ik heb gegronde bezwaren tegen Old Man...
Een dame noem je geen man......
En de afkortingen YL (Young Lady, vrouw, ongehuwd, juffrouw?) en XYL (ex-Young Lady, vrouw, gehuwd, mevrouw?) zijn natuurlijk ook volledig achterhaald, uit de tijd.
Mijn XYL Femma (PA3DWK) noemt mij haar XYM... :D

Misschien moeten we gewoon alle amateurs, man, vrouw of genderneutraal, HAM gaan noemen. Dus "beste Ham" i.p.v. "beste OM".
Hebben we in één klap een forse inhaalslag naar de moderne tijd gemaakt! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie