Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#31 Bericht door PA0BAK »

PH7R schreef: 09 dec 2021, 23:09 Hobby is ook zoveel meer dan alleen SSB QSO's op HF banden. Misschien is dat wel de hardnekkige misvatting van onze hobby.
Mogelijk is dit de spijker op zijn kop !
Persoonlijk wil ik graag expirimeneren met antennes voor de HF banden.
Deze moeten of klein zijn (maximaal 20m lang, voor 160m t/m 10m), of simpel zijn (70m lang).
Momenteel zit ik (weer) te denken aan een dipool van 2 helical antennes, die niet in resonantie zijn, gewoon 80m draad in een 2x 10m dipool.
De hele winter ga ik denken aan de mechanische constructie, dan bouwen en misschien na de eerste test slopen, of mechanisch verbeteren.
De bedoeling is, dat het portable gebruikt gaat worden :oops:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#32 Bericht door PD3E »

Ik heb mijn machtiging nog niet zo lang en ben dus een groentje ;-)
Maar ik vermaak mij uitstekend met allerlei activiteiten.

Knutselen met antennes, websdr, cw oefenen etc.
Setjes kopen, proberen, weer verkopen, soms spijt krijgen ;-)
Allemaal hartstikke leuk.

Sinds kort van een andere amateur een hele mooie KX2 overgenomen en nu lekker op pad met een paar watjes.
Helemaal leuk toch om verbinding te maken maak met een klein draadje?
Wat mij betreft dus niets om dood te bloeden.
73's PD3E, Erwin.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#33 Bericht door pa2st »

Nee, ik leer sinds 2020 morse. Super leuk. Heb aan een paar contesten meegedaan. Heb leuke radio vrienden ontmoet via CW Academy. Verdiep me veel meer in elektronica dan vroeger. Heb de laatste jaren heel wat kits (QRP Labs fanboy) gebouwd. QO-100 setup gemaakt. Enz. Deze hobby is voor mij door de tijd veranderd, maar blijft me uitdagen.
CWops #2897

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#34 Bericht door ----- »

PH7R schreef: 09 dec 2021, 23:09 Hobby is ook zoveel meer dan alleen SSB QSO's op HF banden. Misschien is dat wel de hardnekkige misvatting van onze hobby.
Tsja, dan kan ik ook zeggen, de hobby is meer dan thuis in je hobbyhoekje zitten knuttselen, daar lijk namelijk een grote groep mee bezig te zijn ipv vebindingen maken.
Of de hobby is meer dan op de repeater praten over de kwaliteit van je modulatie.

Doe lekker wat je leuk vind, doe ik ook, en doodbloeden, geen sprake van. Het zegt denk ik meer over hoe de topicstarter "erin" zit dan over wat er aan de hand is in de hobby, en ja dingen verschuiven. Op plekken waar vroeger veel activiteit was kan het nu stil zijn, maar op andere plekken bruist het nu van de activiteit.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#35 Bericht door PA3HMP »

PA0BAK schreef: 10 dec 2021, 00:05
PH7R schreef: 09 dec 2021, 23:09 Hobby is ook zoveel meer dan alleen SSB QSO's op HF banden. Misschien is dat wel de hardnekkige misvatting van onze hobby.
Mogelijk is dit de spijker op zijn kop !
Persoonlijk wil ik graag expirimeneren met antennes voor de HF banden.
Deze moeten of klein zijn (maximaal 20m lang, voor 160m t/m 10m), of simpel zijn (70m lang).
Momenteel zit ik (weer) te denken aan een dipool van 2 helical antennes, die niet in resonantie zijn, gewoon 80m draad in een 2x 10m dipool.
De hele winter ga ik denken aan de mechanische constructie, dan bouwen en misschien na de eerste test slopen, of mechanisch verbeteren.
De bedoeling is, dat het portable gebruikt gaat worden :oops:
En wat is het nut van antennes maken als je enkel hele sterke stations nog kan werken omdat de rest in de S9 storing verdwijnt ?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#36 Bericht door PA0BAK »

PA3HMP schreef: 10 dec 2021, 09:30 En wat is het nut van antennes maken als je enkel hele sterke stations nog kan werken omdat de rest in de S9 storing verdwijnt ?
Daar heb ik geen last van, zelfs vanuit huis kan ik met 10W leuk meedraaien..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#37 Bericht door PE1PQX »

PA3HMP schreef: 10 dec 2021, 09:30

En wat is het nut van antennes maken als je enkel hele sterke stations nog kan werken omdat de rest in de S9 storing verdwijnt ?
Wat weer lekker negatief... Je kunt ook AT inschakelen om iets te doen tegen die storing NADAT je zelf op onderzoek bent gegaan. Ook een aspect van onze hobby.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#38 Bericht door PA3DAT »

En ondanks de storing, rond s9, heb ik gisteravond toch nog een paar Japanners gewerkt, op 80m! En werd mijn 60W-signaal (ik had het vermogen wat terug geregeld) gehoord tot in Australië aan toe. De antenne is een Fritzel FD4 Windom, voedingspunt op 12,5m hoogte.
Weliswaar met FT8, maar ik heb ook nog een tijdje naar Europese stations geluisterd in CW, terwijl ik op de computer met iets anders bezig was.
Een overzichtje, later kwamen er nog Afrikaanse stations bij, plus China, Taiwan, HongKong enz.

80m.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#39 Bericht door PA0ETE »

Wat ik hier vooral hoor is hoe het in Nederland is. Of hoe het in dit stuk van Europa is. Op een aantal plekken wereldwijd (bij elkaar ook behoorlijk wat amateurs) is de amateurhobby juist booming. In de VS groeit de zendhobby nog steeds, en daarnaast zijn er een paar landen in met name Azië waar de hobby enorm aan het opkomen is.

Belangstelling voor techniek is er ook bij een jongere groep wel degelijk, ook voor draadloze techniek, maar het imago van de zendamateur zit ons daar nogal in de weg. Bovendien is de groep amateurs inderdaad overwegend wat ouder en daardoor (ondanks snelle acceptatie van FT8) nogal behoudend tegenover alternatieve vormen van de hobby die juist jongeren aan onze hobby zouden kunnen binden.

Een al te fatalistische houding hierover zou verder als je niet oppast ook nog wel eens een self-fulfiling profecy kunnen blijken. Zeker als het niet terecht is zou dat enorm jammer zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#40 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef: 09 dec 2021, 20:49 Als je de Nederlandse amateurtijdschiften, inclusief de advertenties, bekijkt dan ziet het er niet zo best uit.

Mensen die zich vervelen en inspiratie zoeken zouden een abonnement op funkamateur eens moeten overwegen.
Het is iedere maand "doorwerken" om alle inhoud goed te bekijken en ik haal er allerlei inspiratie uit.

Ze hebben proef-abbo's enzo - https://www.funkamateur.de/funkamateur-lesen.html

Yup, is Duitstalig, dat is toch geen probleem?
Ook hier in Nederland zijn er nog wel leuke dingen te lezen. Het is wat minder groot in omvang dan Funkamateur, het is wel een van de leukste publicaties over zelfbouw nu iedere maand, en het is nog gratis ook.

https://www.pi4raz.nl/razzies/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#41 Bericht door Ron01 »

Misschien is de animo een beetje aan het verdwijnen. Maar is het niet aan ons om deze hobby een beetje meer in de belangstelling te brengen? Bij de Jota gebeurt dit al maar ik denk dat er nog wel meer mogelijkheden zijn om mensen enthousiast te maken.
Maar onbekend maakt onbemint. Ik denk dat de Veron en VRZA ook wel wat meer hun best mogen doen om in de media meer uitleg te geven wat dit voor een leuke bezigheid dit kan zijn.
En om ook de hand in eigen boezem te steken: ook wij kunnen neven en nichten(tjes) eens erbij te betrekken over wat die oude man op zijn zolderkamer allemaal uitspookt en wat dat gepiep en gekraak nou eigenlijk betekent.
En dat zij ook met hun laptop en smartphone deel kunnen nemen.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#42 Bericht door Thom PA9T »

Ik lees het topic door... en maak ondertussen wat leuke qso's op 2 meter 144.174 MHz in FT8, en maak vervolgens een kletspraatje op de repeater van Gouda, met PD0MNO die ik net via FT8 gewerkt heb. We hebben wat lol over deze dikke DX. :D Ik rommel nu weer lekker verder aan mijn dualband J-pole voor 2m en 70cm, want de soldeerbout is opgewarmd en over 1,5 uur is mijn hobbytijd weer voorbij, omdat QRP wakker wordt.

Dus doodbloeden? Nee, dat niet :D

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#43 Bericht door PA3HMP »

PE1PQX schreef: 10 dec 2021, 09:58
PA3HMP schreef: 10 dec 2021, 09:30

En wat is het nut van antennes maken als je enkel hele sterke stations nog kan werken omdat de rest in de S9 storing verdwijnt ?
Wat weer lekker negatief... Je kunt ook AT inschakelen om iets te doen tegen die storing NADAT je zelf op onderzoek bent gegaan. Ook een aspect van onze hobby.
dat is niet lekker negatief maar de werkelijkheid, AT weet waar de zooi vandaan komt, o.a. KPN internet modems die niet genotched zijn in onze amateurbanden maar AT doet er geen zak aan, niet negatief maar de realiteit.

En zelf opsporen, ik ben geen medewerker van AT, dat is de taak van AT en niet van de betalende rza

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#44 Bericht door PA3DAT »

En jij vindt je eigen reacties niet negatief? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#45 Bericht door PA2RU »

Het enige wat er in mijn beleving aan het doodbloeden is , is de afdeling A11..
De gemiddelde leeftijd van de afdelingsleden en het bestuur in het bijzonder staat op een ongekende hoogte..
En dat doet A11 absoluut geen goed want ze blijven te veel hangen in het verleden en lijken te weigeren plaats te maken voor jongere aanwas en/of ideeën
Uitzonderingen op die regel zijn er ook uiteraard maar ze worden zeldzaam.

Leden van zo rond mijn leeftijd (bijna 50 :wink:) en wat ouder ( niet heel veel ouder :mrgreen: ) zijn echter wel actief : DX op hf/vhf/uhf , ATV en zelfbouw om maar eens wat te noemen , alleen zien we die niet of nauwelijks op afdelingsbijeenkomsten..

Of onze hobby aan het doodbloeden is : even terugkijkende naar bovenstaande zeg ik ja en nee..
73 René PA2RU

Plaats reactie