Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#76 Bericht door PA2S »

andreph5c schreef: 02 jan 2022, 16:50 Heb mijn log over 2021 eens geëvacueerd
Spontane glimlach...
Ligt het nu in de afvalbak?
:-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#77 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 02 jan 2022, 18:33
PE2CH schreef: 27 dec 2021, 14:40 Je kan 'm ook laten repareren bij een bekend adres in de Havenstraat in het mediadorp. Kost ook centjes, maar daarna kan je meedoen met de ronde op 70 cm zonder een dure aankoop gedaan te hebben.
Wat een quotes. Maar vertel, Havenstraat... Mis ik iets?
Dag Tjeerd,
Uitleg:
1. mediadorp = Hilversum of te wel "Hillywood"
2. bekend adres is in de Havenstraat ( Venhorst)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#78 Bericht door pc1mb »

ON5RKN schreef: 27 dec 2021, 04:54Fosiel... fosiel misschien moet je eerst maar eens weten waar de oorsprong ligt van afkortingen als OM/YL/ XYL en de vele andere die je nog vergeten bent
Die ken ik echt wel hoor. Maar de herkomst doet niets af aan wat ik er verder over schreef.
ON5RKN schreef: 27 dec 2021, 04:54 Maar 1 ding is zeker CW zal altijd blijven bestaan en zolang men de sleutel hanteert zullen deze afkortingen in gebruik blijven en dus ook in onze terminologie of je dat nu leuk vindt of niet :-)
Dát ben ik dus niet met je eens. Ook CW kan best een beetje met z'n tijd mee bewegen. De draadtelegrafisten van weleer hebben bijvoorbeeld geen idee wat een 72 betekent, en zo is er meer. Ook CW afkortingen zijn niet in steen gebeiteld.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#79 Bericht door pa3a »

Dát ben ik dus niet met je eens. Ook CW kan best een beetje met z'n tijd mee bewegen. De draadtelegrafisten van weleer hebben bijvoorbeeld geen idee wat een 72 betekent, en zo is er meer. Ook CW afkortingen zijn niet in steen gebeiteld.
Ik lees deze thread met veel plezier.
CW met zijn tijd meebewegen....
Wat stel je je erbij voor?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#80 Bericht door ON5RKN »

pc1mb schreef: 03 jan 2022, 15:32
ON5RKN schreef: 27 dec 2021, 04:54Fosiel... fosiel misschien moet je eerst maar eens weten waar de oorsprong ligt van afkortingen als OM/YL/ XYL en de vele andere die je nog vergeten bent
Die ken ik echt wel hoor. Maar de herkomst doet niets af aan wat ik er verder over schreef.
ON5RKN schreef: 27 dec 2021, 04:54 Maar 1 ding is zeker CW zal altijd blijven bestaan en zolang men de sleutel hanteert zullen deze afkortingen in gebruik blijven en dus ook in onze terminologie of je dat nu leuk vindt of niet :-)
Dát ben ik dus niet met je eens. Ook CW kan best een beetje met z'n tijd mee bewegen. De draadtelegrafisten van weleer hebben bijvoorbeeld geen idee wat een 72 betekent, en zo is er meer. Ook CW afkortingen zijn niet in steen gebeiteld.
Wat stel je daar bij voor, ik ben benieuwd, want de afkortingen in CW zijn wereldwijd aangenomen die die zullen echt niet worden aangepast omdat PC1MB dat wil hoor, daarvoor moet je al een stempel kunnen drukken in die wereld....

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#81 Bericht door pc1mb »

Ben ik dan de enige die de hobby niet met de boomers mee wil laten uitsterven? Dan stop ik er ook mee hoor, zonder tegenstations :wink:

Maar zonder gekheid... Van mij hoeft het niet, maar als je je zo rigide opstelt ga je met hobby en al tot de fossielen behoren.

Niks ligt vast, CW is net zo'n levende taal als alle andere. Begint iemand het anders te doen met afkortingen dan zul je dat vanzelf overgenomen zien worden op de band. Ongeacht wat een handvol traditionalisten daarvan vindt. En dan komt het vanzelf een keer in boekjes terecht.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#82 Bericht door pa3a »

CW traditionalisten... Haha, bestaan die?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#83 Bericht door pd1ahm »

Ach door de (trouwens interessante) discussie over een kleine verandering in morse blijkt dat het nog zeker niet over is met onze hobby en zeker niet doodbloedt. :D

Ik leer namelijk morse, zodoende de interesse.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#84 Bericht door ON5RKN »

pc1mb schreef: 03 jan 2022, 23:42 Ben ik dan de enige die de hobby niet met de boomers mee wil laten uitsterven? Dan stop ik er ook mee hoor, zonder tegenstations :wink:

Maar zonder gekheid... Van mij hoeft het niet, maar als je je zo rigide opstelt ga je met hobby en al tot de fossielen behoren.

Niks ligt vast, CW is net zo'n levende taal als alle andere. Begint iemand het anders te doen met afkortingen dan zul je dat vanzelf overgenomen zien worden op de band. Ongeacht wat een handvol traditionalisten daarvan vindt. En dan komt het vanzelf een keer in boekjes terecht.
Alee ik wens je veel succes, en ik kijk er naar uit of het u lukt....

Het is net zoiets als voorrang van rechts proberen af te schaffen..... Maar bon als PC1MB dat wil en iedereen kan overtuigen zal dat gebeuren zeker binnen ..... jaren? mag je zelf invullen.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#85 Bericht door pe1rdp »

----- schreef: 07 dec 2021, 15:05 we zitten op een andere mode tegenwoordig, als je daar niet aan mee doet is het dunnetjes geworden inderdaad
Clublog.png
Dit zijn percentages. Als je de absolute waardes bekijkt, zie je dat het wel meevalt met de achteruitgang van het aantal QSO's in de conventionele modes zoals CW en SSB.
FT8 is een mode waar je gemakkelijk heel veel QSOs kunt afvinken en alles wordt automatisch gelogd. Het aantal QSO's logged QSO's bij clublog,org (waar deze data vandaan komt) is explosief gestegen. FT8 is verantwoordelijk voor deze stijging.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#86 Bericht door PH7R »

Goed artikel "Is FT8 popularity growing at the cost of SSB Phone and CW?"' Ik deel de conclusies wel.

https://vu2nsb.com/ft8-ssb-phone-cw/
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#87 Bericht door PE2AAB »

Is onze hobby dood?
E67514A0-2148-47BD-85C0-098E60A85673.png
Ik ben mét transceiver in een SOTA rijk gebied. Nee hoor. Er valt nog genoeg te doen :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#88 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Is dit een bepaalde app Rick?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#89 Bericht door PE2AAB »

Hi Tjeerd. Ja dit is Sota Goat. Een betaalde app voor iOS (Apple)

Geeft het Sotacluster weer, dichtstbijzijnde toppen incl. info enz.
Praktische app voor, ik dacht, $2.00

Ook een leuke summit map van de regio.
EF2B0CCC-C2ED-46ED-A440-958ACB64981B.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#90 Bericht door pa3kc »

Mooi dat wij zo samen nog allemaal wel actief zijn op de banden! :D

Ik heb recent (zoals elders te lezen hier is op het forum) weer een fatsoenlijke DX antenne opgehangen voor de hele HF en daar vermaak ik mij prima mee in SSB/CW.

Maar ondanks al onze activiteiten is er wel degelijk een terugloop qua radio activiteit op VHF en hoger te bemerken.

Wij waren deze zomer op vakantie in Duitsland en daar sprak ik bij toeval een amateur op 2m. Daar is het ook een stuk stiller geworden op VHF en hoger.

We vinden het allemaal spannend wat de Franse overheid doet met het proberen te claimen van de 2m band aldaar. Maar misschien moeten we dit als een voorbode zien van wat hier misschien ook kan gebeuren. Men zag blijkbaar dat er amper gebruik van gemaakt werd en ziet dan "nieuwe" toepassingen voor die band.

Het is mooi dat wij nog wel actief zijn op de banden maar het word als maar stiller op VHF en hoger.

Plaats reactie