Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#121 Bericht door pe1rea »

PA3HMP schreef: 02 nov 2022, 07:56
pe1rea schreef: 01 nov 2022, 18:49 Ik denk dat daar niemand echt over van mening verschilt.
Maar het verhaal dat door de drempel te verlagen de band verloederd klopt niet.
Horken zijn namelijk van alle tijden...
En ik denk dat -dat- bedoeld wordt.
Door de drempel te verlagen haal je meer horken binnen, dat is nu eenmaal een feit, de meeste horken geven op als ze ergens moeite voor moeten doen.
Ik denk dat je daar een vergissing maakt.
Het hork zijn heeft geen casual verband met het doorzettingsvermogen van iemand.
Uiteraard zitten er enkele horken tussen amateurs, helaas het zij zo, in het verleden heb ik ook wel eens opmerkingen gemaakt over schijnheilige amateur die anderen de les gingen lezen terwijl ze zelf een acom2000 gebruikte want dat moet volgens die amateur maar heel normaal gevonden worden, duh dan ben je gewoon aan het piraten, geef dat gewoon eerlijk toe, gelukkig woont hij nu niet meer in Nederland.
Dat dus.
Maar de kennis en kunde van de meeste nieuwe amateurs is gewoon bedroevend laag, je mag tegenwoordig al blij zijn als ze weten welke kant van de soldeerbout warm wordt.
En dat is ook wel deels waar, anderzijds een enkelzijbandzender met buizen bouwen is ook een beetje uit de tijd.
Leuk, maar er is beter tegen lagere prijs te koop.
Programmeerkunde lijkt wel handig om te hebben tegenwoordig, als ik de experimenten met SDR zie her en der.
Ik kan niet programmeren, met die buizen red ik me nog wel.
Ben ik daarom de betere amateur omdat ik weet welke kant van de soldeerbout heet wordt?
Het gaat er toch om dat de banden gebruikt worden?
En of dat nu via een gekocht kabeltje tussen de laptop en de gekochte zender gebeurt of via de eigenbouw enkelzijbandbuizenbak zal mij niet boeien.
Er wordt geëxperimenteerd.
En dat dat niet meer in AM met een vast kristal en een qqe3/12 op 2 meter gebeurd maar op een andere wijze doet er niet toe.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#122 Bericht door pd1ahm »

De topic heeft in de titel "hobby" staan en niet alleen betreffende de zendamateur

Nu we toch AM aansnijden ( :wink: )

Een andere hobby van mij is laser communicatie, iets wat niets met onze zendamateur banden te maken heeft maar wel erg leuk is omdat de uitdaging om een qso te maken erg groot is. Hier is niets kant en klaar voor te verkrijgen en ik heb dit zelf in elkaar gedraaid. Er komt wat meer mechanisch werk bij kijken want de laser, de lens van de ontvanger en de richtkijker moeten 100% in dezelfde richting kijken. Mijn odx is 15 kilometer met een goedkoop 5mW laser van eBay. De modulatie is AM, dus ik moduleer het licht. Mooier zijn de ontwerpen met pwm, maar dit gaat ook prima en is voor mij als beginneling overzichtelijk. Als er wat kapot gaat kan ik het nog herstellen.

Het leuke is dat men er GEEN licentie voor nodig heeft in de meeste landen. En het gekke is dat deze vorm van communicatie in de omringende landen wel veel wordt uitgeoefend als zendamateur. Maar in Nederland is het een vrij onbekend en daardoor weinig tegenstations. Met een beetje mazzel gaat dat veranderen want Jac PE1KXH en ondergetekende gaan daar een lezing voor maken. Wellicht dat we er mensen voor kunnen interesseren.

Het doodbloeden ligt geheel aan de activiteit van de groep. Doe je niets gebeurd er niets. Het lijkt veel op de uitspraak "Wil je iets moet je doorleren", maar datzelfde gaat voor onze hobby in zijn geheel ook op. Een Full of een Novice papiertje is niets waard als je er niets mee doet.
De activiteit heeft men als zendamateur (Full & Novice) zelf in de hand.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#123 Bericht door PA9X »

PA3HMP schreef: 02 nov 2022, 07:56 Uiteraard zitten er enkele horken tussen amateurs, helaas het zij zo, in het verleden heb ik ook wel eens opmerkingen gemaakt over schijnheilige amateur die anderen de les gingen lezen terwijl ze zelf een acom2000 gebruikte want dat moet volgens die amateur maar heel normaal gevonden worden, duh dan ben je gewoon aan het piraten, geef dat gewoon eerlijk toe, gelukkig woont hij nu niet meer in Nederland.
In Nederland mag je + 6 dB zendvermogen (1600 W) gebruiken als je aanvraag daarvoor goedgekeurd wordt. Dus het gebruik van een ACOM 2000 kun je niet direct als piraten bestempelen.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ndamateurs

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#124 Bericht door PA3HMP »

PA9X schreef: 02 nov 2022, 21:23
PA3HMP schreef: 02 nov 2022, 07:56 Uiteraard zitten er enkele horken tussen amateurs, helaas het zij zo, in het verleden heb ik ook wel eens opmerkingen gemaakt over schijnheilige amateur die anderen de les gingen lezen terwijl ze zelf een acom2000 gebruikte want dat moet volgens die amateur maar heel normaal gevonden worden, duh dan ben je gewoon aan het piraten, geef dat gewoon eerlijk toe, gelukkig woont hij nu niet meer in Nederland.
In Nederland mag je + 6 dB zendvermogen (1600 W) gebruiken als je aanvraag daarvoor goedgekeurd wordt. Dus het gebruik van een ACOM 2000 kun je niet direct als piraten bestempelen.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ndamateurs
Was vroeger niet zo, en echt toestemming hadden ze uiteraard niet, kijk als je gaat zitten piraten met je acom2000 moet je dat zelf weten maar kom daar dan gewoon eerlijk vooruit en ga dan al helemaal niet anderen terecht wijzen op andere zaken en je roomser voordoen dan de paus want daar heb ik een hekel aan.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#125 Bericht door PD0JDG »

FAC964DE-AE35-46D9-86AB-0F29F8B67AAC.gif
FAC964DE-AE35-46D9-86AB-0F29F8B67AAC.gif (485.87 KiB) 6788 keer bekeken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#126 Bericht door pe1rea »

En de persoon ik kwestie ken ik, en die had nooit toestemming gekregen voor zo een vermogen midden in de woonwijk.
Maar maakt niet uit, de oude koe in deze die uit de sloot wordt getakeld is al jaaaaaren vergaan....
Situatie inmiddels anders en dergelijke...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie