Handzaam model power supply

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Handzaam model power supply

#31 Bericht door PA1GVZ »

Zou deze voeding geschikt zijn om een trx te voeden? Max. 15a is prima voor wat ik nodig heb.

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... 20a12--r7b

Met 1,1 kg niet heel licht maar wel handzaam voor in de vliegtuigkoffer.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#32 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Handzaam model power supply

#33 Bericht door PA1GVZ »

Ik heb de voeding besteld en de resultaten zijn best wel OK, weinig/geen rateltjes kunnen ontdekken op de verschillende banden. Misschien geen laboratorium test maar voor het doel waar ik hem voor gaat gebruiken goed genoeg. Spanning is 12V ipv de benodigde 13,8V dat resulteert in 75-80% van het HF vermogen aan de uitgang. Tja… maar in de warme oorden op vakantie blijft alles wat koeler :D .

Bedankt voor het meedenken en de Mean Well tip :idea: !

73, Gert

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Handzaam model power supply

#34 Bericht door pe1hzg »

Als je een QRP transceiver (FT817 oid) hebt kun je met voedingen ook leuke dingen doen.

Een (op dit moment nog niet geslaagd) experiment:
  • Meanwell EPS-35-12 (gewicht: 85 gram, overgebleven van een ander project)
  • Behuizing Hammond 1550WBBK (gewicht: 123 gram)
Zet je dit in mekaar (met plugjes, trekontlasting enzo), dan kun je een 12V, 3A voeding maken die ongeveer 200 gram weegt. Het netsnoer is zwaarder!

Helaas is deze voeding niet stil, zeker niet op de lage banden.

Ik heb eens wat zitten turen in een SPA8230 voeding, maar zie eerlijkgezegd niet Het Grote Verschil wat deze voeding wel stil maakt. Er zitten wat keramische condensatoren tussen plus, min en kastaarde maar dat is het wel. Weet iemand hoe die SPA zo stil komt en of ik dat in mijn superlichte voeding ook zo kan doen?

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#35 Bericht door on4ged »

PA1GVZ schreef: 03 dec 2021, 21:59 Beste OM’s,

..... Ik ben op zoek naar een niet al te grote en zware power supply voor mee op vakantie 13,8 volt en iets van 15A minimaal. .....
Mijn oude Windows PC stond hier al jaren in de weg en stof te verzamelen. Het werd dus hoog tijd om dat onding eindelijk eens weg te doen naar het recyclagepark. Kort voordien zag ik op YouTube een paar filmpjes waarin te zien was hoe oude PC-voedingen aangepast konden worden voor allerlei gebruik.
Ik heb dus voor de zekerheid mijn voeding uit de PC gesloopt en bewaard.
Deze voedingen zijn niet al te groot en te zwaar. Kan dit misschien iets zijn voor PA1GVZ Gert?

Ik heb momenteel nog geen ervaring met deze voeding, ze ligt er nog steeds onaangeroerd bij.
Maar naar wat ik zag op YouTube zou dit misschien wel bruikbaar kunnen zijn. Het is maar een tip. Wie weet is het toch iets.

73 de on4ged Günther
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Handzaam model power supply

#36 Bericht door PA1GVZ »

Dank voor de reactie en het meedenken maar ik heb inmiddels deze voeding:

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... 20a12--r7b

En deze is inmiddels mee geweest in de koffer naar Bonaire. Klein, relatief licht en voldoet.

73, Gert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Handzaam model power supply

#37 Bericht door on4avt »

PA1GVZ schreef: 24 mei 2022, 15:40 Dank voor de reactie en het meedenken maar ik heb inmiddels deze voeding:

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... 20a12--r7b

En deze is inmiddels mee geweest in de koffer naar Bonaire. Klein, relatief licht en voldoet.

73, Gert
Lees ik goed 15 A ?

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Handzaam model power supply

#38 Bericht door PA1GVZ »

Dat lees je goed, maar dan wel 12v.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Handzaam model power supply

#39 Bericht door pe1hzg »

pe1hzg schreef: 22 mei 2022, 22:48 Een (op dit moment nog niet geslaagd) experiment:
  • Meanwell EPS-35-12 (gewicht: 85 gram, overgebleven van een ander project)
  • Behuizing Hammond 1550WBBK (gewicht: 123 gram)
Zet je dit in mekaar (met plugjes, trekontlasting enzo), dan kun je een 12V, 3A voeding maken die ongeveer 200 gram weegt. Het netsnoer is zwaarder!
Helaas is deze voeding niet stil, zeker niet op de lage banden.
Excuses voor het reageren op mijn eigen posting, maar mogelijk dat dat met resultaten van experimenten niet zo heel erg is?

Uit het schema van de SPA8230 werd ik niks wijzer. Uit het uit elkaar slopen van een SPA8230 wel.

Direct, direct op de uitgangsplug zit van alles. Vanuit de voedingsprint komen twee kabels: plus en min. Direct bij de uitgangsplug zijn 3 aansluitingen: plus, min en aarde (kastaarde). De min van de voeding zit NIET aan kastaarde; de voeding zweeft.

Tussen de plusaansluiting en kastaarde zitten 2 keramische condensatoren: 100nF en 10nF parallel. Tussen min en kastaarde dezelfde 100nF en 10nF.
Tussen de plus en kastaarde zit een elco 100uF. Tussen plus en min zit een andere elco, 22uF.

Ik heb dat schaamteloos gecopieerd in mijn superlichte voeding en dat scheelt een stuk - met een "balkonantenne" kan ik geen ruis of carriers uit de voeding meer ontdekken en dat was eerst bepaald anders.

Ik maak me wel een beetje zorgen over de 100uF elco tussen plus en kastaarde. Als die kastaarde op een flinke spanning komt ten opzichte van de uitgang van de voeding (nogmaals, voeding zweeft) dan is dat niet goed voor de elco. In mijn voeding heb ik geen randaarde, dus het zal zo'n vaart niet lopen.

Mogelijk dat deze beschrijving anderen ook helpt met het geschikt maken van een voeding.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#40 Bericht door PA0FRI »

Deze weegt 1.3 kg.
Bijlagen
Telecom.jpg
Telecom.jpg (13.08 KiB) 6351 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie