Handzaam model power supply

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Handzaam model power supply

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM’s,

Ik ben op zoek naar een niet al te grote en zware power supply voor mee op vakantie 13,8 volt en iets van 15A minimaal. MFJ heeft de MFJ-4115 echter is deze niet te verkrijgen in de EU volgens mij. Deze weegt iets van 700 gram.
Misschien heeft iemand nog een tip voor een ander model PSU wat goed verkrijgbaar is en aan deze wensen voldoet?

Alvast bedankt voor de reactie’s.

73, Gert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Handzaam model power supply

#2 Bericht door on4avt »

Gert
IK neem altijd zoiets mee.
Geen problemen mee had.
Ik neem ze in het vliegtuig mee.


https://www.amazon.nl/schakelende-trans ... 7141&psc=1

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#3 Bericht door pe1cmo »

EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Handzaam model power supply

#4 Bericht door DC4CP »

Hij zoekt er een van rond de 700 gram, deze zijn 1,5 / 1,6 Kg.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#5 Bericht door PA0ETE »

Deze wegen ook 1,5 kg, maar ik kan ze niettemin aanbevelen. Ik heb er meerdere, o.a. in mijn repeatersysteem. Daarin werkt deze voeding al 7 jaar ononderbroken, het laatste halfjaar is de repeater veel vaker dan anders in de lucht geweest, maar zelfs bij langdurig 18A (tegelijk 2m en 70 cm in de lucht) terwijl het 30 graden-plus is wordt hij nauwelijks warm. (De controller voor 2m met een Raspberry Pi 3B+ kan vanwege de geringe warmte-opwekking gewoon bovenop de voeding blijven liggen).

Het is een schakelende voeding, maar ik heb er nog nooit een storing uit weten te ontdekken. Mijn FT-817 ligt bovenop zo'n voeding waar hij ook mee gevoed wordt, dus ieder storinkje zou ik dan moeten merken (als ik wat hoor zet ik de voeding uit en de 817 op de accu). Ze zijn relatief klein, in elk geval in vergelijking met een voeding op gelijkstroombasis.

https://www.k-po.com/K-PO-KPS-8230.2.html?search=8230
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Handzaam model power supply

#6 Bericht door on4avt »

Is om op reis reis te gaan.
Mag niet veel wegen dus. Niet voor fix op te stellen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#7 Bericht door PA0ETE »

Ham Radio Outlet heeft hem. https://www.hamradio.com/detail.cfm?pid=H0-009793

voor een discount prijs van 95 dollar. Ik weet niet of er dan uiteindelijk nog wat bij komt.

HRO is met verzenden anders dan de andere leveranciers die een vast (en vaak niet al te laag bedrag voor verzending rekenen). Je kunt bij HRO zelf de verzendvorm aangeven, en je betaalt alleen de werkelijke kosten (tenminste dat was 1,5 jaar geleden nog steeds zo, toen ik er nog wat besteld heb.) Je kunt dus kiezen om het voor 20 dollar te laten versturen, maar in sommige gevallen moet je dan 5 weken of langer wachten, maar je kunt ook kiezen voor meer dan 40 dollar verzendkosten en dan heb je het item in vijf dagen.

Er komt wel btw en handlingkosten bij. Hoeveel dat is verschilt sterk per verzender. En bij pakketten uit de VS wordt er zelden een pakket overgeslagen bij dat soort betalingen (gek genoeg slippen pakketten uit landen als Oekraïne bijna altijd tussendoor. De bestelwijze is als volgt: de instructies volgen en gewoon je bestelling doen, aangeven buitenland, en vervolgens kun je over de verzending per mail de opties bespreken. (MFJ in de VS zelf rekent veel hogere verzendkosten, 90 dollar voor Europa als ik me niet vergis).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik heb flink gezocht voor je maar ik kom hem in Europa echt niet tegen. Ook niet in de UK (waarschijnlijk kun je momenteel beter in de VS bestellen). Ik zou niet de goedkoopste verzendwijze kiezen. Ik heb daarmee een keer gehad dat een pakket via een zeecontainer kwam en die deed 10 of 11 weken over die barre overtocht (nou ja dat zal wel sneller gegaan zijn, maar ik had hem pas na 10 of 11 weken :) Dat was een sleutel van Vibroplex.

Ik zou in elk geval even met HRO mailen wat de mogelijkheden zijn. Mijn ervaringen met ze zijn erg goed. Reken erop dat je bij 95 dollar al snel 150 tot 160 euro kwijt kunt zijn, en garantie is ook moeilijk als heen en weer sturen al 60 tot 80 euro kost voor een item van die prijs.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#9 Bericht door PA0LMD »

PA1GVZ schreef: 03 dec 2021, 21:59 Beste OM’s,

Ik ben op zoek naar een niet al te grote en zware power supply voor mee op vakantie 13,8 volt en iets van 15A minimaal. MFJ heeft de MFJ-4115 echter is deze niet te verkrijgen in de EU volgens mij. Deze weegt iets van 700 gram.
Misschien heeft iemand nog een tip voor een ander model PSU wat goed verkrijgbaar is en aan deze wensen voldoet?

Alvast bedankt voor de reactie’s.

73, Gert
Ik snap wel dat de MFJ-4115 in de EU niet leverbaar is : uitsluitend geschikt voor 110 tot 130 V netspanning.
Zal ook geen CE keurmerk hebben.
Meten is (z)weten

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Handzaam model power supply

#10 Bericht door pe1hzg »

Voordat je dit 4115 model aanschaft, realiseer je dat deze bedoeld is voor de USA (120Vac) en niet voor Europa (230Vac). Zie de gebruiksaanwijzing. Dat is wellicht de reden dat bijvoorbeeld Classic 'm niet leveren kan.

Ik denk dat je vier mogelijkheden hebt:
  • Een lineaire voeding komt domweg vanwege het gewicht niet in aanmerking. Dit hoeft geen probleem te zijn - er zijn tegenwoordig SMPS'en die gewoon goed zijn. Dat wordt dus even zoeken.
  • Een voeding als de Samlex SEC-1223 is gewoon goed. Gewicht is wellcht te groot - maakt 700g extra echt zoveel uit?
  • Alternatief zijn de 8230 voedingen. Die worden door verschillende fabrikanten verkocht maar zijn hetzelfde (maas, K-PO). Ook deze zijn gewoon goed.
  • Nissei levert een kleiner model voeding die onder verschillende typen geleverd wordt, zoals NS-1230, NS-2230. Ze zijn kleiner als de eerder genoemde 1223 / 8230. Niet alle uitvoeringen kun je schakelen 120/230V, let daarop. Er zijn uitvoeringen met een netstekker en uitvoeringen met een IEC-entree, versies met en zonder powerpoles, versies met regelbare spanning en met digitale en analoge meter maar het basis-apparaat is steeds hetzelfde (ik heb diverse modellen opengemaakt en vergeleken).
    Deze voeding wordt behalve door Nissei ook door Alinco geleverd (DM-430) en MFJ (MFJ-4230) - zelfde inhoud (in ieder geval de Alinco).
    Rapporten over storing wisselen. Ik denk dat je zoizo storing op moet lossen met je antenne en niet met je voeding; zet een end-fed antenne uit je hoofd, gebruik een symetrische antenne bijvoorbeeld een dipool. De keren dat ik ermee geexperimenteerd heb waren ze prima.
    Een opmerking: diverse typen hebben aan de voorkant een potmeter om de spanning te regelen (9-16V). Van een van mijn 817's had ik de laadstroom opgevoerd (die laadstroom van dit 20jaar oude ding is gemaakt op accus van toen, niet accus van nu) en toen na een chaoische experimenteermiddag bleek dat er "iets" tegen deze knop aan gekomen was en het ding op 16V gekomen was, heb ik bij Leo torren voor het laadcircuit van de 817 moeten bestellen (dus: 817 is goed, maar na mijn modificatie gevoeliger voor overspanning). Ik heb op mijn voeding daarom deze potmeter losgesoldeerd en de spanning vast ingesteld.
    Deze voedingen zijn overigens ook boven je gewichtbudget (1.5kg)
Als je een type zoekt gaan mensen zoeken naar powerpoles. Dat is niet nodig; goede banaanstekkers zijn gewoon goed, MITS je goede stekkers gebruikt (Hirschmann, de massieve versie met een (1) contactveer!) en je de rode stekker in het rode gat steekt en niet andersom. Eventueel zet je vorken aan je voedingskabels die je vast kunt schroeven maar die Hirschmanns zijn prima. en powerpoles IMHO niet noodzakelijk.

Ik ben bang dat een voeding met het gevraagde gewicht en gevraagd vermogen niet gemaakt wordt op dit moment. Je zult een compromis moeten maken.

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#11 Bericht door itsme123 »

Misschien is deze wat je zoekt :

JETFON PC-515 Voeding


Afbeelding

(Deze word oa bij veenstra verkocht. Helaas staat er niet bij wat deze weegt, alleen de afmetingen.)



JETFON PC-515 Voeding

Geschakelde en verstelbare voeding met LED-display.
Gestabiliseerd
Instelbare uitgangsspanning en stroom
Kortsluiting en overbelastingsbeveiliging
Gekoeld door ingebouwde interne ventilator.
Led-spannings- en verbruiksindicator.
Ingangsspanning: 220-240 VAC /50-60 Hz
Uitgangsspanning: Instelbaar van 5 tot 15 Vdc. Uitgangsstroom: instelbaar van 0 tot 15 ampère
Bedrijfstemperatuur: 0 tot 40oC
Afmetingen: 142 (lengte)* 130 (breedte) *84 (hoogte) mm 4 mm diameter banaan type connector

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Handzaam model power supply

#12 Bericht door PA1GVZ »

Bedankt voor alle adviezen, reacties en zoekacties! Nu begrijp ik waarom de MFJ niet op het Europese land verkrijgbaar is :D. Daarnaast is importeren uit de US doorgaans erg kostbaar, ik zie veel op Ebay naar mijn gading maar als het uit de US moet komen dan wordt het een stuk minder interessant.
Ik zie ook dat een voeding snel wat zwaarder wordt, maar als het de helft kan zijn dan heeft dat mijn voorkeur. De antenne moet ook mee en is het belangrijkste onderdeel voor succes. Wikken en wegen maar als het niet lichter kan dan is het wat het is. Dan maar een paar onderbroeken minder mee :lol: :lol:

Ik zag ook deze: https://www.handelsondernemingveenstra. ... 1230d.html, iemand hier ervaring mee? Iets lichter dan de rest.

Een computervoeding heb ik hier ook nog wel ergens zwerven maar dat vind ik weer snel onveilig, de AC aansluiting zit nogal open en bloot en met een paar kleinkinderen in de buurt wordt ik hier niet rustig van. Om hier nu tape om heen te gaan wikkelen is ook wat. Het moet er ook nog een beetje profi uitzien :D .

73, Gert

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Handzaam model power supply

#13 Bericht door PA3ECZ »

Enkele gegevens aangaande de JETFON PC-515 Voeding.

Afmeting: ‎18 x 15 x 10 cm
Gewicht: 800 gram

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handzaam model power supply

#14 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 04 dec 2021, 14:22
PA1GVZ schreef: 03 dec 2021, 21:59 Beste OM’s,

Ik ben op zoek naar een niet al te grote en zware power supply voor mee op vakantie 13,8 volt en iets van 15A minimaal. MFJ heeft de MFJ-4115 echter is deze niet te verkrijgen in de EU volgens mij. Deze weegt iets van 700 gram.
Misschien heeft iemand nog een tip voor een ander model PSU wat goed verkrijgbaar is en aan deze wensen voldoet?

Alvast bedankt voor de reactie’s.

73, Gert
Ik snap wel dat de MFJ-4115 in de EU niet leverbaar is : uitsluitend geschikt voor 110 tot 130 V netspanning.
Zal ook geen CE keurmerk hebben.
Daar heb je wel een punt met de netspanning. Ik heb hier ook enkele Amerikaanse stopcontacten met 115V, maar voor onderweg is dat sowieso niet handig. :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Handzaam model power supply

#15 Bericht door PA1GVZ »

PA3ECZ schreef: 04 dec 2021, 21:06 Enkele gegevens aangaande de JETFON PC-515 Voeding.

Afmeting: ‎18 x 15 x 10 cm
Gewicht: 800 gram
800 gram, dat klinkt goed! Ik ga hier is naar kijken. Komt aardig in de richting van mijn vraag.
Dank voor het uitzoekwerk :D

73, Gert

Plaats reactie